StreetBushido said:
Som ett fan av spel som Baldur's Gate 2 (gillade aldrig första), Planescape: Torment och dyl. så tyckte jag att berättelsen var väldigt linjär. Tyvärr var även miljöerna linjära. Det var dock en bra manöver att ge spelarna en bas som man återvände till gång på gång. Det kändes dock lite osannolikt att så många olika handelsmän från svarta marknaden skulle hänga i källaren till samma bar på det viset.
Att jämföra ett spel med Planescape Torment är lite orättvist, Torment är det bästa CRPG som någonsin gjorts, och få spel kommer ens i närheten av det. Det blir lite som att jämföra alla teckningar med Mona Lisa.
Det är linjärt ja, precis som orginalet är, som nästan alla andra CRPGs/spel är. För ett Kickstarter projekt som dessutom kommer med en bra editor så tycker jag fortfarande om kampanjen, för vad den är.
Att alla merchants hänger i källaren är otroligt och skitbra. Hade spelet blivit bättre av att det varit "realistiskt" på den här fronten och man fått springa runt en massa mellan alla olika merchants? Det här är en sån där sak som jag hatar mer och mer för varje år jag blir äldre. Det tråkigaste som finns i spel är en laddningskärm, och när man i ett rollspel sprider ut alla nyttiga NPCs som man alltid besöker mellan varje uppdrag på olika ställen för "realismen" så gör man inte spelet bättre, tvärt om.
Jag uppskattar att det ändå emellanåt fanns lite olika sätt att lösa de olika "pusslen" och situationerna på. Jag körde som Decker och tyckte ändå jag fick hyggligt med användning för färdigheten Decking och statsen Intelligence och Charisma. De två egenskaperna verkade dock ha flest alternativa lösningar kopplade till sig, som vanligt.
Hur man tog sig ner i en viss källare verkade ha flera möjligheter. Jag tror inte jag såg hälften av markplan i den byggnaden dock, jag bara sprang rakt på en lösning...
Stridssystemet var OK och påminde mycket om det senaste XCOM. Tyvärr var det inte lika bra som det. Dock så förlåts spelet av att man kan ha en magisk Kung-Fu dvärg som med sina bara nävar slår ihjäl ett troll.
Jag verkar ha missat hälften av stridssytemet. Jag upptäckte i sista fighten att bilden med en kula på var en knapp man kunde trycka på...