Nekromanti Shadowrun Returns

G

Guest

Guest
Robban said:
Jag misstänker att det finns en .exe-fil nånstans som drar igång editorn, utan att man behöver gå genom spelet (tycker också det är väldigt klumpigt gjort).
Det gör det. Dock så kan det vara så att du måste ha spelet igång för att använda "test scene"-funktionen.

chrull

Stockholm Kartell
Robban said:
Är det viktigt? Kan inte spelet stå på egna ben, utan är det ett krav att man ska ha spelat SNES-spelet för att kunna uppskatta det här spelet på rätt sätt? Påverkas på nåt sätt äventyret om man spelat SNES-spelet? Blir det bättre skrivet?

(Läs: det är ovidkommande om jag har spelat SNES-spelet eller inte. Men nej, jag har inte spelat SNES-spelet.)
Oj. Det var en enkel fråga. Men visst, du kan tycka att det är helt ovidkommande.

chrull

Stockholm Kartell
StreetBushido said:
Som ett fan av spel som Baldur's Gate 2 (gillade aldrig första), Planescape: Torment och dyl. så tyckte jag att berättelsen var väldigt linjär. Tyvärr var även miljöerna linjära. Det var dock en bra manöver att ge spelarna en bas som man återvände till gång på gång. Det kändes dock lite osannolikt att så många olika handelsmän från svarta marknaden skulle hänga i källaren till samma bar på det viset.
Att jämföra ett spel med Planescape Torment är lite orättvist, Torment är det bästa CRPG som någonsin gjorts, och få spel kommer ens i närheten av det. Det blir lite som att jämföra alla teckningar med Mona Lisa.

Det är linjärt ja, precis som orginalet är, som nästan alla andra CRPGs/spel är. För ett Kickstarter projekt som dessutom kommer med en bra editor så tycker jag fortfarande om kampanjen, för vad den är.

Att alla merchants hänger i källaren är otroligt och skitbra. Hade spelet blivit bättre av att det varit "realistiskt" på den här fronten och man fått springa runt en massa mellan alla olika merchants? Det här är en sån där sak som jag hatar mer och mer för varje år jag blir äldre. Det tråkigaste som finns i spel är en laddningskärm, och när man i ett rollspel sprider ut alla nyttiga NPCs som man alltid besöker mellan varje uppdrag på olika ställen för "realismen" så gör man inte spelet bättre, tvärt om.

Jag uppskattar att det ändå emellanåt fanns lite olika sätt att lösa de olika "pusslen" och situationerna på. Jag körde som Decker och tyckte ändå jag fick hyggligt med användning för färdigheten Decking och statsen Intelligence och Charisma. De två egenskaperna verkade dock ha flest alternativa lösningar kopplade till sig, som vanligt.
Hur man tog sig ner i en viss källare verkade ha flera möjligheter. Jag tror inte jag såg hälften av markplan i den byggnaden dock, jag bara sprang rakt på en lösning...

Stridssystemet var OK och påminde mycket om det senaste XCOM. Tyvärr var det inte lika bra som det. Dock så förlåts spelet av att man kan ha en magisk Kung-Fu dvärg som med sina bara nävar slår ihjäl ett troll.
Jag verkar ha missat hälften av stridssytemet. Jag upptäckte i sista fighten att bilden med en kula på var en knapp man kunde trycka på... :gremlaugh:

G

Guest

Guest
弾幕 said:
Jag verkar ha missat hälften av stridssytemet. Jag upptäckte i sista fighten att bilden med en kula på var en knapp man kunde trycka på... :gremlaugh:
Haha, så du missade hagelbössans "kneecap"-ability? :gremlaugh:
Jag spelar en magislungande shotgundvärg och använder på grund av "kneecap" nästan aldrig spells (förutom blindness). Shotgun är liiite obalanserad. :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell
Stövelkatten said:
弾幕 said:
Haha, så du missade hagelbössans "kneecap"-ability? :gremlaugh:
Jag spelar en magislungande shotgundvärg och använder på grund av "kneecap" nästan aldrig spells (förutom blindness). Shotgun är liiite obalanserad. :gremwink:
jupp.
Blind är så jävla bra. Lite sugen på att spela om och bara satsa på blind. Och Shotgun då. Kanske gör hard till easymode?

Robban

Hero
Jag verkar ha missat hälften av stridssytemet. Jag upptäckte i sista fighten att bilden med en kula på var en knapp man kunde trycka på...
Overwatch är ju härkedåligt implementerat. Inte "om karaktären har AP kvar så är hen i Overwatch", utan "man måste manuellt aktivera overwatch för varje karaktär, varje runda." Seriöst. Eftersom jag ändå kommer aktivera overwatch varje runda så är det enda det här gör att ta en massa tid, varför inte ha en automatisk overwatch åt det håll karaktären kollar åt?

Likaså vissa buffar. Det är så mycket micromanagement där; om jag kan ha dem uppe i varje runda utan glapp, bara ha de som auto-cast. Jag ska inte behöva klicka på samma spell fyra gånger var fjärde runda, genom hela spelet. Om de kräver sånt undrar jag varför de tog bort ammunitions-hanteringen -- för det är nästan samma sak (alltså inte att man måste ladda om, utan att man inte behöver bry sig om hur mycket ammunition man ska ha med sig).

En jätterolig bugg/feature är när man är i en viss källare och springer och hittar ett loot-rum. Om man aktiverar lootet med någon annan än sin egen karaktär så kan man *endast* välja att skicka det till stashen. För det finns så många anledningar till att göra på det sättet.

Visst är det lite orättvist att jämföra ett CRPG med Planescape: Torment, men jämför man bara nedåt så kommer man ingenvart.

Jag har inte direkt något emot om en berättelse är linjär, så länge berättelsen är bra. I det här fallet tycker jag att berättelsen var bra nog för att komma undan med dess linjäritet.

Att alla händelsmän var på samma ställe är en bra sak, men settingmässigt tyckte jag det var märkligt. Jag håller med om att det är att föredra att sköta sitt handlande på ett ställe än att ränna runt en massa. Dock så medför runtrännandet att man får en viss känsla av storlek och rymd som man inte får om allting sker i väldigt begränsade områden. En alternativ lösning hade kanske varit att det fanns en eller två snubbar där som i sig inte var händelsmän utan istället någon form av "fixare" som ordnade fram (abstraktifierat) sakerna man ville ha. En snubbe för tekniska prylar och en för magiska.

Som sagt, för vad det var så var det bra. Dock finns det mycket plats för utveckling och jag hoppas vi får ta del av den utvecklingen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
StreetBushido said:
Dock så medför runtrännandet att man får en viss känsla av storlek och rymd
Är det alltid något bra/önskvärt då? =)

Jag antar att det beror på det man vill uppnå. I det här fallet känns en stor stad som Seattle väldigt liten då man ser så lite av den.

Dark Souls hade få handelsmän, och de var rätt utspridda. Dock så medförde det att varje resa till en handelsman var en lite expedition, och det gjorde att världen kändes större.

Vill man istället förmedla en "mysigare" berättelse eller kanske en mer smalt fokuserad berättelse så känns det vettigt att använda få områden och samla diverse funktioner och funktionärer på färre platser. Funkar nog även för klaustrofobiska upplevelser.

Big Marco

Läskig
Kalasnöjd - det var som att spela ett välskrivet äventyrsspel från 90-talet, med XCom-liknande strider och med lätt RPG-frame:ing. Jag är mycket nöjd. Belackarna av spelet lider främst av att antingen inte förstå dataspelutveckling alls eller ha väldigt skeva förväntningar.

弾幕 said:
Spelade klart Shadowrun Returns i helgen, mycket trevligt.

Shadowrun Returns är alltså det kickstartade PC/Mac-spelet som är en spirituell uppföljare på det utomordentliga SNES/Genesis-rollspelet. Givetvis baserat på rollspelet Shadowrun. Vi pratar alltså Isometrisk vy, turbaserade strider och en blandning av cyberpunk och fantasy.

Spelet kommer dessutom med en editor, så att det ska gå att skapa egna kampanjer, en Alpha för en remake av SNES-spelet finns redan uppe på steamworks.

Någon mer som spelat?
Någon som testat bygga eget?

Big Marco

Läskig
(MINISPOILER)

Btw - är det standard eller en backer-grej att man möter Jordan Weisman i form av ett spöke i spelet?

chrull

Stockholm Kartell
Marco Behrmann said:
(MINISPOILER)

Btw - är det standard eller en backer-grej att man möter Jordan Weisman i form av ett spöke i spelet?
Jag gjorde det inte, så antagligen en backer-grej.

Robban

Hero
Jag tänker säga det här rent ut:
Skitsnack. Det är en jävligt förolämpande grej att säga. Det är ungefär som om jag skulle säga att de som gillar spelet är dumma i huvudet.

Jag vill svara på den här kommentaren, men jag har haft svårt för att formulera mig på ett vettigt vis. Överlag håller jag med Robbans generella budskap.

Jag kan förstå att vissa saker kanske upplevs som bättre under vissa förhållanden, t.ex att man har rätt sinnesstämning innan man sätter sig med en bok.

För mig känns dock inte Shadowrun Returns som en sådan sak. Sedermera ska väl spelet (och även mycket annat) bedömas utifrån den enskildes upplevelser och erfarenheter av det, snarare än vad de borde ha tyckt och känt innan de började spela det?

Spelade en person det och tyckte illa om det är väl det en lika legitim åsikt som om en person hade spelat det och tyckte om det, oavsett dessa individers förutfattade meningar?

Big Marco

Läskig
Robban said:
Jag tänker säga det här rent ut:
Skitsnack. Det är en jävligt förolämpande grej att säga. Det är ungefär som om jag skulle säga att de som gillar spelet är dumma i huvudet.
Du verkar ta åt dig helt i onödan. Jag talade om belackare (dvs personer som baktalar eller smädar någon/något) och inte kritiker. Jag hade inte dig ens på min horisont i begreppet när jag skrev inlägget. Du lade fram ett antal punkter som var helt valid kritik. Nu vet ju inte jag om du ändå tillhör belackarna och sålunda ränner runt om på nätet och baktalar spelet eller inte, men i den här tråden har jag inte sett sådana tendenser iaf.

Big Marco

Läskig
StreetBushido said:
Spelade en person det och tyckte illa om det är väl det en lika legitim åsikt som om en person hade spelat det och tyckte om det, oavsett dessa individers förutfattade meningar?
Ja, absolut. Mycket av den flame som jag har läst om spelet på nätet är dock helt wacko - (dramatiserat exempel typ "Jag gillar Call of Duty och ville att SRR skulle vara som Call of Duty. Nu var inte SRR som Call of Duty så därför är det sämsta i hela världen.").

Robban

Hero
Aha. Jag hade inte trådad visning på i mobilen, så jag trodde det var riktat till mig. Ber om ursäkt för mitt hetsiga humör! (Visserligen var det ju inte svårt att tro att det var riktat till mig då jag verkar vara den enda som inte har en jättepositiv inställning till spelet, i alla fall här på wrnu.)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Charmigt, men lite väl linjärt för min del. Jag har egentligen inget emot att det var mycket strider, även om jag stör mig på att en del av dem var ganska tråkiga. Just striderna mot skalbaggarna var inte särskilt kul och därför har jag heller inte spelat klart den sista halvtimme eller så som återstår. Det var dock kul att spela decker (robotsnubbe).

Vad jag har förstått är en större kampanj som ska utspela sig i Berlin på gång. Är detta något som ni vet mer om?