Re: Del 2: Spökmåsar! Krabbhentai! Hanbi-fanservic
(Jag fattar inte att någon blev förvånad, men det kanske bara är jag som tillbringade en stor del av sin barndom på platser där man inte får vara och som är van vid låsta dörrar...)
Liksom Struggla hade jag inte ens tänkt på det. Men liksom, har vi bestämt att vi ska sova i den övergivna fyren är det väl klart den övergivna fyren är olåst? :-O
Spökmåsar! Krabbhentai!
Även om det kanske inte låter så imponerande när man läser om det så här sammanfattat, så tyckte jag du (vi) lyckades utmärkt med att skapa en småläskig stämning över spelmötet (både under krabbkonflikt och sedan med den mässande manicken). Värt att påpekas.
Dock får hon krabbor i brallorna som en bieffekt och hennes försök att bli av med dem förvandlar hennes jeans till shorts (nej, jag förstår inte heller riktigt hur det gick till, men antar att hon har samma jeansmärke som Bruce Banner/Hulken)
Ja, hennes desperata försök att slita bort dem. Kombinerat med krabbornas klor. Bah! It makes perfect sense!
Hazumi rycker sladden till den eftersom ljudet gör henne nervös.
Frågan är, stoppade jag just monsterskaparmaskinen eller manicken som är det enda som upprätthåller förseglingen?
Jag försöker provocera Yuu och Hazumi eftersom någon givetvis måste få av Hanbei hans våta kläder och torka honom, annars kan han bli sjuk eller dö eller så, men de har ett anfall av moral och överlåter det på hans syster (vilket givetvis leder till mängder av påståenden om att de har ett incestuöst förhållande bland seriens fans, om jag känner animenördar rätt... )
Heh. Kanske lite oagressivt, men åas kommer vi ju att ha gott om tid att interagera med Hanbei utan att det involverar klädbyten. För det överstiger faktiskt Hazumis blyghetsnivå. Eller äsch, vi kunde ju ha haft en mod-konflikt över det (extra kul om alla misslyckats och folk sitter i en bortvänd cirkel och rodnar ikapp).
Om det hade varit såhär och SL fortfarande haft full beslutsrätt över utfallen hade jag egentligen inte velat spela, men eftersom beslutsrätten är spridd över spelarna gör det inget - det är bara viktigt att komma ihåg.
Samtidigt så har ju SL fortfarande ett väldigt stort inflytande, givet att han är ensam om att kunna beskriva utfallen av sina egna handlingar—vilket gör att du fortfarande godtyckligt kan säga "okej, den hugger och klyver dig på mitten".
Men jag ser heller inte det som ett problem. Som med de flesta samberättarspel; det blir lätt osammanhängande godtyckligt om folk inte är någorlunda samspelta gällande var tonen ska ligga och vad som passar berättelsen, men sköter mer sig självt om man väl är samspelta.
Och visst, till viss del provar vi oss fortfarande fram gällande vad som passar, hur elak/snäll ska man vara, osv, men jag tror vi har någorlunda samma uppfattning om hurudan berättelse vi försöker skapa. (Och har ju här fördel av att ha gott om tid att snacka ihop oss via wiki osv.)
Mina lösningar är att dels inte göra informationsinhämtande till någon utmaning (man vill ju att spelarna ska få info så de kan gå vidare), dels att vänner/rivaler kan beskriva vilken sorts information man inhämtar, typ "Yuu ser monstret tydligt" eller "Yurika hör vad hennes bänkgrannar skvallrar om", men inte exakt vad det är. Men jag vet inte hur det här fungerar eller om det ens är något problem.
Det tror jag inte är något större problem. Att man just fått narrationsrättigheter tilldelat sig innebär ju inte att man plötsligt sitter ensam vid bordet och de andra fått munkavle. Det är ju också en återkommande situation i spel som kombinerar samberättande med SL och/eller förberedd backstory: "Jag sliter av honom masken och ser... vad, SL?"
hela äventyret spriner från en önskan att konfrontera Yuu och Hazumi med en potentiellt naken Hanbei och se vad de gjorde..
Och vad gjorde de? De fegade ur! Vi får väl se till att angripa situationen lite starkare på onsdag. (Och ja, jag har en del funderingar på lager...)
Erik, (...) lämnar över ordet till thark... jag menar de andra spelarna.
Fördomar! Förtal! Förnekelse!
(Jag fattar inte att någon blev förvånad, men det kanske bara är jag som tillbringade en stor del av sin barndom på platser där man inte får vara och som är van vid låsta dörrar...)
Liksom Struggla hade jag inte ens tänkt på det. Men liksom, har vi bestämt att vi ska sova i den övergivna fyren är det väl klart den övergivna fyren är olåst? :-O
Spökmåsar! Krabbhentai!
Även om det kanske inte låter så imponerande när man läser om det så här sammanfattat, så tyckte jag du (vi) lyckades utmärkt med att skapa en småläskig stämning över spelmötet (både under krabbkonflikt och sedan med den mässande manicken). Värt att påpekas.
Dock får hon krabbor i brallorna som en bieffekt och hennes försök att bli av med dem förvandlar hennes jeans till shorts (nej, jag förstår inte heller riktigt hur det gick till, men antar att hon har samma jeansmärke som Bruce Banner/Hulken)
Ja, hennes desperata försök att slita bort dem. Kombinerat med krabbornas klor. Bah! It makes perfect sense!
Hazumi rycker sladden till den eftersom ljudet gör henne nervös.
Frågan är, stoppade jag just monsterskaparmaskinen eller manicken som är det enda som upprätthåller förseglingen?
Jag försöker provocera Yuu och Hazumi eftersom någon givetvis måste få av Hanbei hans våta kläder och torka honom, annars kan han bli sjuk eller dö eller så, men de har ett anfall av moral och överlåter det på hans syster (vilket givetvis leder till mängder av påståenden om att de har ett incestuöst förhållande bland seriens fans, om jag känner animenördar rätt... )
Heh. Kanske lite oagressivt, men åas kommer vi ju att ha gott om tid att interagera med Hanbei utan att det involverar klädbyten. För det överstiger faktiskt Hazumis blyghetsnivå. Eller äsch, vi kunde ju ha haft en mod-konflikt över det (extra kul om alla misslyckats och folk sitter i en bortvänd cirkel och rodnar ikapp).
Om det hade varit såhär och SL fortfarande haft full beslutsrätt över utfallen hade jag egentligen inte velat spela, men eftersom beslutsrätten är spridd över spelarna gör det inget - det är bara viktigt att komma ihåg.
Samtidigt så har ju SL fortfarande ett väldigt stort inflytande, givet att han är ensam om att kunna beskriva utfallen av sina egna handlingar—vilket gör att du fortfarande godtyckligt kan säga "okej, den hugger och klyver dig på mitten".
Men jag ser heller inte det som ett problem. Som med de flesta samberättarspel; det blir lätt osammanhängande godtyckligt om folk inte är någorlunda samspelta gällande var tonen ska ligga och vad som passar berättelsen, men sköter mer sig självt om man väl är samspelta.
Och visst, till viss del provar vi oss fortfarande fram gällande vad som passar, hur elak/snäll ska man vara, osv, men jag tror vi har någorlunda samma uppfattning om hurudan berättelse vi försöker skapa. (Och har ju här fördel av att ha gott om tid att snacka ihop oss via wiki osv.)
Mina lösningar är att dels inte göra informationsinhämtande till någon utmaning (man vill ju att spelarna ska få info så de kan gå vidare), dels att vänner/rivaler kan beskriva vilken sorts information man inhämtar, typ "Yuu ser monstret tydligt" eller "Yurika hör vad hennes bänkgrannar skvallrar om", men inte exakt vad det är. Men jag vet inte hur det här fungerar eller om det ens är något problem.
Det tror jag inte är något större problem. Att man just fått narrationsrättigheter tilldelat sig innebär ju inte att man plötsligt sitter ensam vid bordet och de andra fått munkavle. Det är ju också en återkommande situation i spel som kombinerar samberättande med SL och/eller förberedd backstory: "Jag sliter av honom masken och ser... vad, SL?"
hela äventyret spriner från en önskan att konfrontera Yuu och Hazumi med en potentiellt naken Hanbei och se vad de gjorde..
Och vad gjorde de? De fegade ur! Vi får väl se till att angripa situationen lite starkare på onsdag. (Och ja, jag har en del funderingar på lager...)
Erik, (...) lämnar över ordet till thark... jag menar de andra spelarna.
Fördomar! Förtal! Förnekelse!