Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

thark

Hero
Re: Del 2: Spökmåsar! Krabbhentai! Hanbi-fanservic

(Jag fattar inte att någon blev förvånad, men det kanske bara är jag som tillbringade en stor del av sin barndom på platser där man inte får vara och som är van vid låsta dörrar...)

Liksom Struggla hade jag inte ens tänkt på det. Men liksom, har vi bestämt att vi ska sova i den övergivna fyren är det väl klart den övergivna fyren är olåst? :-O

Spökmåsar! Krabbhentai!

Även om det kanske inte låter så imponerande när man läser om det så här sammanfattat, så tyckte jag du (vi) lyckades utmärkt med att skapa en småläskig stämning över spelmötet (både under krabbkonflikt och sedan med den mässande manicken). Värt att påpekas.

Dock får hon krabbor i brallorna som en bieffekt och hennes försök att bli av med dem förvandlar hennes jeans till shorts (nej, jag förstår inte heller riktigt hur det gick till, men antar att hon har samma jeansmärke som Bruce Banner/Hulken)

Ja, hennes desperata försök att slita bort dem. Kombinerat med krabbornas klor. Bah! It makes perfect sense!

Hazumi rycker sladden till den eftersom ljudet gör henne nervös.

Frågan är, stoppade jag just monsterskaparmaskinen eller manicken som är det enda som upprätthåller förseglingen? :)

Jag försöker provocera Yuu och Hazumi eftersom någon givetvis måste få av Hanbei hans våta kläder och torka honom, annars kan han bli sjuk eller dö eller så, men de har ett anfall av moral och överlåter det på hans syster (vilket givetvis leder till mängder av påståenden om att de har ett incestuöst förhållande bland seriens fans, om jag känner animenördar rätt... )

Heh. Kanske lite oagressivt, men åas kommer vi ju att ha gott om tid att interagera med Hanbei utan att det involverar klädbyten. För det överstiger faktiskt Hazumis blyghetsnivå. Eller äsch, vi kunde ju ha haft en mod-konflikt över det (extra kul om alla misslyckats och folk sitter i en bortvänd cirkel och rodnar ikapp). :)

Om det hade varit såhär och SL fortfarande haft full beslutsrätt över utfallen hade jag egentligen inte velat spela, men eftersom beslutsrätten är spridd över spelarna gör det inget - det är bara viktigt att komma ihåg.

Samtidigt så har ju SL fortfarande ett väldigt stort inflytande, givet att han är ensam om att kunna beskriva utfallen av sina egna handlingar—vilket gör att du fortfarande godtyckligt kan säga "okej, den hugger och klyver dig på mitten".

Men jag ser heller inte det som ett problem. Som med de flesta samberättarspel; det blir lätt osammanhängande godtyckligt om folk inte är någorlunda samspelta gällande var tonen ska ligga och vad som passar berättelsen, men sköter mer sig självt om man väl är samspelta.

Och visst, till viss del provar vi oss fortfarande fram gällande vad som passar, hur elak/snäll ska man vara, osv, men jag tror vi har någorlunda samma uppfattning om hurudan berättelse vi försöker skapa. (Och har ju här fördel av att ha gott om tid att snacka ihop oss via wiki osv.)

Mina lösningar är att dels inte göra informationsinhämtande till någon utmaning (man vill ju att spelarna ska få info så de kan gå vidare), dels att vänner/rivaler kan beskriva vilken sorts information man inhämtar, typ "Yuu ser monstret tydligt" eller "Yurika hör vad hennes bänkgrannar skvallrar om", men inte exakt vad det är. Men jag vet inte hur det här fungerar eller om det ens är något problem.

Det tror jag inte är något större problem. Att man just fått narrationsrättigheter tilldelat sig innebär ju inte att man plötsligt sitter ensam vid bordet och de andra fått munkavle. Det är ju också en återkommande situation i spel som kombinerar samberättande med SL och/eller förberedd backstory: "Jag sliter av honom masken och ser... vad, SL?"

hela äventyret spriner från en önskan att konfrontera Yuu och Hazumi med en potentiellt naken Hanbei och se vad de gjorde..

Och vad gjorde de? De fegade ur! Vi får väl se till att angripa situationen lite starkare på onsdag. (Och ja, jag har en del funderingar på lager...)

Erik, (...) lämnar över ordet till thark... jag menar de andra spelarna.

Fördomar! Förtal! Förnekelse!

Storuggla

Champion

"Liksom Struggla hade jag inte ens tänkt på det. Men liksom, har vi bestämt att vi ska sova i den övergivna fyren är det väl klart den övergivna fyren är olåst? :-O"

Just. För vad fan ska en fyr vara låst för? Jag menar, vilka muppar skulle åka dit? Vi kanske skulle testat dyrka upp fanskapet med en hårnål?

"Heh. Kanske lite oagressivt, men åas kommer vi ju att ha gott om tid att interagera med Hanbei utan att det involverar klädbyten. För det överstiger faktiskt Hazumis blyghetsnivå. Eller äsch, vi kunde ju ha haft en mod-konflikt över det (extra kul om alla misslyckats och folk sitter i en bortvänd cirkel och rodnar ikapp). :)"

Jag tyckte först att det var jävligt krystat att han dök upp, och att slita kläderna av honom verkade inte riktigt... öhm, läge för. Nu kommer han dessutom vara halvnaken i en sovsäck. Huga.

"Och vad gjorde de? De fegade ur! Vi får väl se till att angripa situationen lite starkare på onsdag. (Och ja, jag har en del funderingar på lager...)"

Det är dock bra att veta att vi nu nått punkten som äventyret kretsar runt. Nu är det inget mer klurande på g utan bara att rida ut stormen.

Storuggla, stressing it

Nightowl

Champion

Men liksom, har vi bestämt att vi ska sova i den övergivna fyren är det väl klart den övergivna fyren är olåst? :-O
Hehehe! :gremelak: Tro mig, det är inte enbart för att jag är en elak jävel som den var låst...

Även om det kanske inte låter så imponerande när man läser om det så här sammanfattat, så tyckte jag du (vi) lyckades utmärkt med att skapa en småläskig stämning över spelmötet
Det var skönt att höra, för skräckspel är normalt inte något jag spelleder. Jag var rädd att sådant som krabbor och måsar inte skulle vara tillräckligt hemskt; det var mer att jag tyckte koncepten var läskiga. (Det framkom inte i rapporten och knappt under spelmötet, eftersom ni knappt fick chansen att se det, men krabbornas skal var alltså levande ilskna grinande ansikten... )

Edit: Har helt glömt att säga det, och jag vet inte om det är ni som är himla duktiga eller om det ligger i systemets natur, men som Rising ofta så sant på pekat är strid och action sällan särskilt spännande i rollspel, men jag tyckte faktiskt att krabbfajten var spännande - och som SL visste jag ju precis vad krabborna är och allas kapacitet etc. Det är en tumme upp för antingen Panty Explosion eller spelgruppen eller bägge.
Frågan är, stoppade jag just monsterskaparmaskinen eller manicken som är det enda som upprätthåller förseglingen? :)
Det är bara att bänka sig framför teven nästa onsdag klockan 20:00...

åas kommer vi ju att ha gott om tid att interagera med Hanbei utan att det involverar klädbyten.
Det faktum att ni direkt kom ut till ön gjorde mig lite orolig, för jag ville helst inte att folk skulle gå och kola innan de ens haft chans att relatera till de SLP som ni själva skapat... så att åtminstone två av dem är där är en lisa. :gremtongue:

Som med de flesta samberättarspel; det blir lätt osammanhängande godtyckligt om folk inte är någorlunda samspelta gällande var tonen ska ligga och vad som passar berättelsen, men sköter mer sig självt om man väl är samspelta.
Tja. Jag är nog helt enkelt ovan. Fast det vore kanske en intressant idé: något superhjälterollspel som jag glömt bort namnet på hade ju idén att man sätter sig ned och bestämmer de regler som gäller i ens "serie"... och n'Jake ska ju ha sagt (var det du som sa det?) att han inte kunde bestämma sig för om han ville göra Azumanga Daioh eller Mai the Psychic Girl, så spelet kan ju spänna över ett ganska brett område. Fast jag tycker vi är ganska samspelta... om någon tycker att det inte är likt det ni förväntade er får ni väl säga till. :gremblush:

Att man just fått narrationsrättigheter tilldelat sig innebär ju inte att man plötsligt sitter ensam vid bordet och de andra fått munkavle.
Förvisso, men att man kan ha viss frihet under ansvar är ju liksom hela grejen. Jämför med Donjon där man faktiskt bestämmer vem det är som finns under masken...

Vi får väl se till att angripa situationen lite starkare på onsdag. (Och ja, jag har en del funderingar på lager...)
Jag med. Skräck är jag kanske amatör på, men romantiska förvecklingar ska jag minsann klara av... :gremsmirk:

Erik

Nightowl

Champion

För vad fan ska en fyr vara låst för? Jag menar, vilka muppar skulle åka dit?
Vad tror du uttråkade tonåringar i en stad som brukade leva på fiske och där vartannat hushåll har båt pysslar med egentligen? :gremgrin: Och inse vad som händer om nån jävel börjar stänga av saker i fyrar... hm... :gremelak:

Jag tyckte först att det var jävligt krystat att han dök upp...
As I feared!

...och att slita kläderna av honom verkade inte riktigt... öhm, läge för.
Däremot tog Yuu tid på sig att snygga till sig och göra en sjysst entré. :gremsmirk:

Erik, laughpoints

thark

Hero

Fast det vore kanske en intressant idé: något superhjälterollspel som jag glömt bort namnet på hade ju idén att man sätter sig ned och bestämmer de regler som gäller i ens "serie"

Något åt det hållet finns nog i flertalet superhjälterollspel. I Capes bestämmer man en explicit "Comics Code"—och man kan mjölka poäng genom att "gloata" mot mål vars uppfyllande koden förbjuden. (Ex: man har i koden bestämt att "inga oskyldiga dör", en av konflikterna på bordet är "kastas bussen ut från stupet?"; superskurken kan inte faktiskt göra detta, men så länge han har övertaget över konflikten kan han mjölka poäng genom att gloata den...)

n'Jake ska ju ha sagt (var det du som sa det?) att han inte kunde bestämma sig för om han ville göra Azumanga Daioh eller Mai the Psychic Girl, så spelet kan ju spänna över ett ganska brett område.

Kan säkert vara jag. Sett honom skriva det i sin blog eller på något forum. Jag älskar Azumanga, men i rollspelsform gör jag hellre Mai. :)

Förvisso, men att man kan ha viss frihet under ansvar är ju liksom hela grejen. Jämför med Donjon där man faktiskt bestämmer vem det är som finns under masken...

Jo, det var ungefär min poäng. :)

Storuggla

Champion

"Vad tror du uttråkade tonåringar i en stad som brukade leva på fiske och där vartannat hushåll har båt pysslar med egentligen?"

Skateboarding? Ungdomsdisco? Synkroniserade dansnummer? Cosplayrelaterad ungdomsbrottslighet?
Men ja, point taken.

"Däremot tog Yuu tid på sig att snygga till sig och göra en sjysst entré."

Du, efter en båttur, vandringstur och fajt mot krabbor så ser man nog ut som ett råttbo i håret. Men inte Yuu! Dessutom, medan alla andra framstår som skraja småtjejer och allmänt hysteriska, så framstår Yuu som en mogen, modig och omtänksam (varmt te!) ung kvinna. Perfect plan, ey? Best plan ever, I say!

Storuggla, ska redogöra mat

Nightowl

Champion

Nu minns jag att det var Capes jag tänkte på, ja, även om konceptet finns åtminstone som planeringsfas i många spel (inklusive HERO, alla superhjältespels anfader).

Jag älskar Azumanga, men i rollspelsform gör jag hellre Mai. :)
Jag har inte ens sett/läst MtPG... :gremtongue: I alla fall, jag tycker det är intressant att spelet trots sin nisch kan användas till mycket, så jag gillar idén att komma överens om vad i förväg. Jag menar, rent tekniskt sett handlar såväl Haunted Junction som Eerie Queerie om japanska gymnasister som jagar andeväsenden... heck, School Rumble har åtminstone en huvudperson med tydliga psykiska krafter (Yakumo, fast hon är telepat, inte telekinetiker som folk mest verkar vara i PE).

Erik

Storuggla

Champion

"Förutsatt att Hanbei verkligen tycker om tjejer som liknar hans morsa..."

Han är en japansk man. Såklart han tycker om sådant!

Storuggla, they're all wired that way

Nightowl

Champion
Del 3: Skinnkälke! Snuskbrorsa! Tara 2.0!

Våra huvudpersoner bestämmer sig efter viss besinning att gå till den gamla fyrvaktarstugan och be om hjälp. En patrull bestående av Hazumi, Yurika och Uesugi (Statist 3) skickas ut. Eftersom det fortfarande myllrar av krabbor runt fyren bestämmer de sig att springa allt vad tygen håller.

Nedför en såphal klippa i kolmörker.

Det visar sig att detta är farligare än att slåss mot spökkrabbor; Hazumi faller, slår sig, får panik och blir liggande - enbart en heroisk insats av Yurika gör att de kommer ned till stugan. Den är mörk, tom och inte låst, så de tre snubblar in i den.

Under tiden börjar Hanbei tala i sömnen. Precis som Yuu gör sig beredd att ädelt torka svetten från hans panna som kvinnan vid hans sida (halva inne, som dom säger) bekänner han mer eller mindre sin kärlek till Tara, som han uppenbarligen drömmer om! Innan den chockade Tara hunnit försäkra att hon knappt känner honom, försöker den drömmande Hanbei kyssa "Tara" - dvs den flicka som sitter bredvid hans bädd, Yuu. Hon kämpar för att bevara sin dygd och lyckas platta till Hanbei, som inte ens vaknar, utan går över till att först ha en ångestdröm och sedan glatt börja mumla om att han är i ett rum fullt med tuttar. Någon riddare i skinande rustning är han knappast, vårt kära sexobjekt...

Under tiden hittar stugpatrullen en telefon, men den är död. De tar med sig riktiga regnkläder och går upp till fyren, där de övertalar de andra till en liten exodus till stugan, som är säkrare, bekvämare och har ljus, värme och mat.

Och här måste jag få komma med ett citat:

Yuu lägger händerna på Taras axlar och ser henne djupt i ögonen: "Oreiri-san, detta är din stund. Dags att din oxlika kropp kommer till nytta. Du får bära Kabayama-san."

Väl i stugan börjar de snoka runt i den - Yurika täcker över alla fönster, för så snart de tände ljuset visade skräckfåglarna intresse för den. Nanami ger sig på jakt efter mat (jordens salt Nanami!) och hittar en osannolikt stor matkällare, som förutom en hylla med krubb är fyllt med märkliga behållare av olika storlekar som liknar mattermosar av stål...

Yurika och Hazumi hittade ett par laptopar och får Tara att försöka starta igång dem; även om (den gamla) telefonen inte fungerar kanske det finns Internetuppkoppling så man kan kalla på hjälp. När man slår på datorn möts de dock av ett välkänt ansikte: Tara... Datorn har ett röststyrt interface som består av en frejdig animation av Tara. Men så är också datorerna märkta med Shinohara Heavy Industries logo - och Taras far är en av deras främsta datatekniker...

Efter viss eftertanke listar Tara ut lösenordet (genom anekdoter från hennes far om bristande datasäkerhet - någon har klistrat en post-it-lapp med ordet Sjögräs under en låda i skrivbordet...) och aktiverar datorn. Tyvärr kommer hon bara åt ett Intranet... för en organisation som kallas "ESPME". Datorn tillhör en "löjtnant" Mikado, och hans personliga del av intranätet består i stort sett av sifferfyllda fångstrapporter... av spöken.

Reflektioner: Nu börjar det hetta till både i personliga förhållande-konflikter och vad gäller den Onda Plotten. Jag är mycket stolt över att tydligen ha golvat ett par av spelarna med Hanbeis avslöjanden... :gremgrin:

Utdragna konflikter funkade bättre den här gången och vi konfronterades också med regeln om att tre missade slag i rad bryter konflikten för ens del, eftersom thark slog som en kratta och Hazumi dessutom hade blivit den minst populära flickan. Alla mina farhågor visade sig onödiga vad gäller systemet.

Jag pressade dem på lite mer faktiska slag men jag vet inte om de som verkligen ledde till utdragna konflikter faktiskt gav något. Hursomhelst känns det som systemet lämpar sig ganska bra för dramatiska händelseförlopp utan rälsning - jag vet inte vad de övriga spelarna tycker. :gremsmile:

Åsså en länk till loggen!

Erik

Edit: En bild på gänget, och det är Dr_Graevlings förtjänst! Hurra för Dok!

Från vänster till höger: Tara, Hazumi, Yurika, Yuu och Nanami.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Del 3: Skinnkälke! Snuskbrorsa! Tara 2.0!

Utdragna konflikter funkade bättre den här gången och vi konfronterades också med regeln om att tre missade slag i rad bryter konflikten för ens del, eftersom thark slog som en kratta och Hazumi dessutom hade blivit den minst populära flickan. Alla mina farhågor visade sig onödiga vad gäller systemet.

Jag pressade dem på lite mer faktiska slag men jag vet inte om de som verkligen ledde till utdragna konflikter faktiskt gav något. Hursomhelst känns det som systemet lämpar sig ganska bra för dramatiska händelseförlopp utan rälsning - jag vet inte vad de övriga spelarna tycker.
Ja, utdragna konflikter funkade mycket bättre den här gången och vi fick praktisk erfarenhet av att det i princip bara blir bättre och bättre ju färre tärningar man har kvar. :gremwink:

En effekt av hur spelet är uppbyggt är ju att nån ny person måste aktiveras varje gång nån annan slagit tärning. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att alla är inblandade hela tiden (tror t.ex. inte jag slog en enda gång senast, fick dock berätta utslaget av två rull) men överlag så bergar det nog för deltagande. Och det är ju ändå av varandra man bör plocka driv och energi. Gissningsvis kommer det bara rulla på bättre och bättre och vi kommer våga ta ut svängarna mer och mer.

Mig veterligen så behövs det väl inte mer än ett enda misslyckat slag för att man regelmässigt ska få ha ihjäl nån så... hähä... :gremgrin:

Nightowl

Champion

Mig veterligen så behövs det väl inte mer än ett enda misslyckat slag för att man regelmässigt ska få ha ihjäl nån så... hähä...
Ni har redan haft flera chanser, faktiskt. Det har jag också...

Erik, blödig

thark

Hero

Uesugi (Statist 3)

Nejnejnej! Uesugi är ju statist 1! :)

Reflektioner: Nu börjar det hetta till både i personliga förhållande-konflikter och vad gäller den Onda Plotten.

Jag vet! Vi åker rakt ut till en potentiell demonkonfrontation på spök-ön utan att ha tagit chansen att konfrontera vora personliga agendor först! Det är väl en bra idé? :-D

(Det är här vi noterar att jag formulerat min ena som "bekänna sin kärlek"—inte att nödvändigtvis att få positiv respons på detta—och faktiskt har någon slags läge att agera på det. Även om jag inte tagit chansen ännu. Men det kommer. Nog. Kanske.)

Jag är mycket stolt över att tydligen ha golvat ett par av spelarna med Hanbeis avslöjanden...

""Nonono... no. We mustn't, Miss O'Reilly! What would your parents say?"

...så ... perfekt...

Likaså det faktum att mitt val av handlingar till viss del formades av hur pölarna till slut. (Vet inte i vilken utsträckning det samma gäller för Krille.) Så jo, jag tycker den biten spelar in också som en liten bonuseffekt, om än inte fullständigt avgörande.

Sen får det ju erkännas att jag tycker det är oerhört kul att misslyckas och att ta skit och i görligaste mån driver mig själv mot katastrof, så när Hazumi röstades som minst populär var det tämligen mycket av en "hell yeah! nu jäklar är det dags att ta onödiga risker!" :)

Jag pressade dem på lite mer faktiska slag men jag vet inte om de som verkligen ledde till utdragna konflikter faktiskt gav något. Hursomhelst känns det som systemet lämpar sig ganska bra för dramatiska händelseförlopp utan rälsning - jag vet inte vad de övriga spelarna tycker.

Medhåll. Och varje gång tärningar slås har det trots allt en positiv effekt—i det att det aktiverar de övriga spelarna som får rycka in och bidra med beskrivning.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Ni har redan haft flera chanser, faktiskt. Det har jag också...

Erik, blödig
Jojo... men det ska ju vara snyggt också! När Hazumi plockade upp kniven så blev det ju såååå mycket mer attraktivt att tänka i de banorna! :gremelak:

Nightowl

Champion

Nejnejnej! Uesugi är ju statist 1! :)
Arfgh! Jag har så svårt att skilja på dem!

Vi åker rakt ut till en potentiell demonkonfrontation på spök-ön utan att ha tagit chansen att konfrontera vora personliga agendor först! Det är väl en bra idé? :-D
För den som inte kan spelet: Tänk er en grupp äventyrare i D&D som varken köper utrustning eller memorerar besvärjelser innan de traskar in i en dungeon... :gremgrin:

Likaså det faktum att mitt val av handlingar till viss del formades av hur pölarna till slut.
Det har jag inte tänkt på, men du har ju rätt. Som du påpekade använde man vatten för att sansa sig - och när du verkligen ville sansa sig hade du slut på vatten! :gremelak:

Erik

Storuggla

Champion

"Precis som Yuu gör sig beredd att ädelt torka svetten från hans panna som kvinnan vid hans sida (halva inne, som dom säger) bekänner han mer eller mindre sin kärlek till Tara, som han uppenbarligen drömmer om!"

Nu kommer trubblet: Yuu är usel på engelska. Hon förstog att han taladeom Tara, men inte exakt vad han sa. Hon behöver sålunda ta reda på detta. Visst, hon kan vänta tills hon kommer hem och slå upp det i läroböckerna, men... nä. Så nästa avsnitt: Yuu tar Hazumi åt sidan och ber henne översätta! Det torde ge intressanta förvecklingar, om inget annat. Detta förutsätter naturligtvis att inga krabbdemoner eller sumoklubben angriper under natten.

"Hursomhelst känns det som systemet lämpar sig ganska bra för dramatiska händelseförlopp utan rälsning - jag vet inte vad de övriga spelarna tycker."

Jag tror att reglerna nästa omöjliggör rälsning. Du kan ju ha värsta planen, men eftersom vi beskriver våra egna misslyckanden och framångar så måste du ju jobba som en liten bäver för att reparera. Det är nog bra att flyta med strömmen.

This said, fun was had.

Storuggla, kaiju kombat

thark

Hero

Jag tror att reglerna nästa omöjliggör rälsning. Du kan ju ha värsta planen, men eftersom vi beskriver våra egna misslyckanden och framångar så måste du ju jobba som en liten bäver för att reparera. Det är nog bra att flyta med strömmen.

Vilket inte hindrar att ha en välplanerad backstory—och frön till situationer att kasta på spelarna, som de sen får toka iväg med efter eget behag.

...och sånt är ju ändå mycket latare att planera än en massa detalj-räls. :)

Storuggla

Champion

"Vilket inte hindrar att ha en välplanerad backstory—och frön till situationer att kasta på spelarna, som de sen får toka iväg med efter eget behag.

...och sånt är ju ändå mycket latare att planera än en massa detalj-räls. :)"

Eller så håller man bara med allt vad spelarna säger, så känner de sig jättesmarta. :gremsmile:

Storuggla, doctor-patient relationships