Fysiskt sett, nej.stenhöna said:Det här med sköldar i sci-fi... Finns det någon rim och reson i det?
En gång i tiden, när fysiken var ung, fanns det en massa mystiska kraftfält. Det fanns magnetiska kraftfält och eter radioaktiva fält och en massa andra skumma saker.stenhöna said:Finns det någon logik bakom? Eller är det bara en genretradition?
Det går att lösa på andra sätt. B5s variant med "defense grids", dvs ett nätverk med närförsvarskanoner som skjuter ner inkommande skott och projektiler, fungerar ungefär lika bra och har dessutom fördelen med att man kan ha dramatiska hål i det.Troberg said:Det behövs ur storysynpunkt. Grejen är att rymdskepp är sköra saker. Det behövs väldigt lite för att konvertera dem till skrot. Då behövs det något som gör att de kan ta skada på ett dramatiskt sätt utan att alla huvudpersoner dör.
Det är väl ungefär på samma nivå av spekulation men jag ser ändå ingen riktig möjlighet att använda Higgsfältet till något produktivt. Dess roll har kraftigt överskattats i media. Higgsfältet "skapar" ingen massa eller något liknande, dess roll består istället i att dess blotta existens möjliggör en teoretisk förklaring till att elementarpartiklarna kan ha massa. Det är väl i och för sig långt där borta i spekulationsland möjligt att Higgs har något med gravitation att göra men i nuläget finns inga sådana indikationer.Genesis said:Eller Higgs-fältet? Men då är vi ute på väldigt spekulativa vatten.
Jag gillart. Dessutom tvingas befälhavaren till dramatiska prioriteringar (hur ska jag fördela energin? Sköldar, vapen eller framdrivning?).Troberg said:Det behövs ur storysynpunkt. Grejen är att rymdskepp är sköra saker. Det behövs väldigt lite för att konvertera dem till skrot. Då behövs det något som gör att de kan ta skada på ett dramatiskt sätt utan att alla huvudpersoner dör.
Medhåll, men det är heller inte hård SF.Vitulv said:"Skjut på blippen" är liksom inte lika coolt som när tio leviathaner brakar samman i en nebulosa och skickar ut hundratals jakt/attack-skepp och fyller hela jävla rymden med kärnvapenbestyckade torpeder.
Fast är det hård SF så går väl en strid snarare till så här:Krille said:Medhåll, men det är heller inte hård SF.
Eller kanske snarare, eftersom datorer lär vara snabbare på reaktionerna än människor:Troberg said:Fast är det hård SF så går väl en strid snarare till så här:Krille said:Medhåll, men det är heller inte hård SF.
- Jag ser en blip på radarn! Skjuter med lasern. Den är borta!
- Jäklar, en blip till på radarn, de såg oss när vi sköt!
*BANG* (fast tyst, eftersom det är vacuum...)
Instämmer, men jag antog att man ville ha en spelare med någonstans...krank said:Eller kanske snarare, eftersom datorer lär vara snabbare på reaktionerna än människor:Troberg said:Fast är det hård SF så går väl en strid snarare till så här:Krille said:Medhåll, men det är heller inte hård SF.
(De inblandade människorna - om det fanns några ombord - hade aldrig en chans)
Sen tror jag ju mer på projektiler och obemannade skepp...
Jag tänker på issköldar, själv. Med skepp som rör sig i nära-ljuhastighet i en riktning så sätter man upp en kraftig fysisk sköld av frusna isblock (i hexagonformade block) framför skeppet. Till för att absorbera allsköns partiklar och gojs som träffar den.Krille said:Dessutom är sköldar egentligen ingen förutsättning för att man ska ljuga ihop o-hård SF - återigen B5 och just Battlestar Galactica, och senaste tillskottet Iron Sky. De har inte sköldar, utan pansar och närförsvar, och lyckas ändå fylla nebulosor med hundratals jakt/attackskepp och kärnvapentorpeder. Och dessutom kan man använda dessa som förutsättning för dramatiska prioriteringar av ens resurser.Vitulv said:"Skjut på blippen" är liksom inte lika coolt som när tio leviathaner brakar samman i en nebulosa och skickar ut hundratals jakt/attack-skepp och fyller hela jävla rymden med kärnvapenbestyckade torpeder.
Själv är jag helt övertygad om att när vi väl kommit så långt att vi lärt oss bygga gigantiska rymdskepp med överljusfart så kommer vi regrediera tillbaka till någon sorts renässanskrigföring där taktiskt snille definieras av hur snabb du är på att vrida upp för en bredsida.krank said:Sen tror jag ju mer på projektiler och obemannade skepp...
Jag läste en short-story för ett tag sedan där två skepp var påväg mot varandra i nära ljusets hastighet, varvid den ena gjorde en avledande manöver (som bygger på hur man skulle verka i den hastigheten) och väntar sedan på om de överlever eller ej. Är de döda om 20 sekunder så vet de liksom.krank said:Eller kanske snarare, eftersom datorer lär vara snabbare på reaktionerna än människor:Troberg said:Fast är det hård SF så går väl en strid snarare till så här:Krille said:Medhåll, men det är heller inte hård SF.
(De inblandade människorna - om det fanns några ombord - hade aldrig en chans)
Sen tror jag ju mer på projektiler och obemannade skepp...
Men är det verkligen det? Det krävs väl rätt ordentligt med fräs för att få en laser som gör tillräckligt stor effekt på tillräckligt kort tid trots att målet klätt sig i lämpligt ljusavstötande material?Troberg said:är svårt att stoppa.
Jovisst, men vi talar ändå om en framtid där rymdfarten är tillräckligt avancerad för att föra krig mellan planeter. Det känns rimligt att anta att man har tillräckliga energikällor för att mata en betydligt kraftfullare laser (speciellt som en laser inte mattas av med avståndet i vacuum). Likaså är det rimligt att anta att lasrar blivit mindre och kraftigare.krank said:Men är det verkligen det? Det krävs väl rätt ordentligt med fräs för att få en laser som gör tillräckligt stor effekt på tillräckligt kort tid trots att målet klätt sig i lämpligt ljusavstötande material?Troberg said:är svårt att stoppa.
Nja, nu förutsätter du att människor har oändliga resurser i framtiden, eller? Olika organisationer kommer ha olika förutsättningar. Fattigdom kommer finnas i framtiden med, menar jag.Troberg said:Fast är det hård SF så går väl en strid snarare till så här:Krille said:Medhåll, men det är heller inte hård SF.
Nä, egentligen förutsätter han hård SF.stenhöna said:Nja, nu förutsätter du att människor har oändliga resurser i framtiden, eller? Olika organisationer kommer ha olika förutsättningar (se min förra tråd om strategi och taktik).Troberg said:Fast är det hård SF så går väl en strid snarare till så här:Krille said:Medhåll, men det är heller inte hård SF.