Beastslayer
ROTN
Älskar verkligen den här serien! Tidigare spekulationer visade sig stämma gällande Buntaro.
Vilket var tur, just de scenerna mellan Blackthorne, Toda Mariko och den nämnde är för bra för att inta ha med!Älskar verkligen den här serien! Tidigare spekulationer visade sig stämma gällande Buntaro.
En simpel samuraj som förolämpar en rådsmedlem. Inte okej.Såg lite av första avsnittet. Skulle bebisen dödas för att någon talat utan tillstånd eller missförstod jag något?
Tycker plotten verkar lite svag och får en lite barnslig pirates of the caribbean uppföljar-känsla.
Ser samtidigt att den där skyhöga betyg så kanske borde ge den en chans ändå.
Aha, kollar med undertexter på ett språk jag inte helt bemästrar så begriper inte allt. Men känns ändå krystat. Eller gjorde man så, avrättades folks bebisar när de sagt nåt dumt.En simpel samuraj som förolämpar en rådsmedlem. Inte okej.
Jag tycker att denna serie är den bästa jag sett alla kategorier.
vilken serie är din favorit? Tycker du ska ge den en liten chans till.
I civiliserade länder som Japan gäller det att visa en viss vördnad för ens chef, annars händere grejer!Eller gjorde man så, avrättades folks bebisar när de sagt nåt dumt.
Samurajen i fråga drog på sig sådan vanära att det enda sätt han kunde åtgärda det på var att släcka sin blodslinje, vilket innebar både sin egen och sin sons död. Jag vet inte i hur stor utsträckning detta verkligen skedde (alltså att hela familjen dog i rituellt självmord, och jag tycker det är ett väldigt obehagligt ämne) i Japan år 1600 eller ens om det finns historiska belägg för det. Men i kontexten känns det inte orimligt.Aha, kollar med undertexter på ett språk jag inte helt bemästrar så begriper inte allt. Men känns ändå krystat. Eller gjorde man så, avrättades folks bebisar när de sagt nåt dumt.
Skulle säga att Shogun ligger i precis samma fack som dessa (även två av mina absoluta favoritserier). Vågar nästan lova att du inte kommer bli besviken, om du inte avskyr Japan, samurajer eller liknandeMina favoritserier är band of brothers och the wire. Ska försöka att se klart första avsnittet åtminstone.
Forumet i ett nötskal. Håll med eller håll truten.Det är för övrigt väldigt upplyftande men en seriediskussionstråd där de flesta är positiva
Låter lovande! Ska ge den en chans till längre fram. Gillar både Japan och samurajer. Håller tummarna för lite ninjas också.Samurajen i fråga drog på sig sådan vanära att det enda sätt han kunde åtgärda det på var att släcka sin blodslinje, vilket innebar både sin egen och sin sons död. Jag vet inte i hur stor utsträckning detta verkligen skedde (alltså att hela familjen dog i rituellt självmord, och jag tycker det är ett väldigt obehagligt ämne) i Japan år 1600 eller ens om det finns historiska belägg för det. Men i kontexten känns det inte orimligt.
Skulle säga att Shogun ligger i precis samma fack som dessa (även två av mina absoluta favoritserier). Vågar nästan lova att du inte kommer bli besviken, om du inte avskyr Japan, samurajer eller liknande
Fast att säga att man gillar en serie till någon som sett ett halvt avsnitt är väl inte att be någon att vara tystForumet i ett nötskal. Håll med eller håll truten.
Ja, barn dödades på grund av deras föräldrars misstag. Tokugawa(som i serien representeras av Toranaga) fick avrätta sin egen son då Oda Nobunaga hade vaga misstankar om att Tokugawas son en dag skulle kunna bli en förrädare. Detta då Tokugawas fru konspirerat med fienden via brev. Det var kanske inte vardag i Sengoku Jidai-Japan, men det var långt ifrån ovanligt.Samurajen i fråga drog på sig sådan vanära att det enda sätt han kunde åtgärda det på var att släcka sin blodslinje, vilket innebar både sin egen och sin sons död. Jag vet inte i hur stor utsträckning detta verkligen skedde (alltså att hela familjen dog i rituellt självmord, och jag tycker det är ett väldigt obehagligt ämne) i Japan år 1600 eller ens om det finns historiska belägg för det. Men i kontexten känns det inte orimligt.
Skulle säga att Shogun ligger i precis samma fack som dessa (även två av mina absoluta favoritserier). Vågar nästan lova att du inte kommer bli besviken, om du inte avskyr Japan, samurajer eller liknande
Misstänkte detta men kände inte att det var ett ämne jag ville forska djupare i, så tack för svar.Ja, barn dödades på grund av deras föräldrars misstag. Tokugawa(som i serien representeras av Toranaga) fick avrätta sin egen son då Oda Nobunaga hade vaga misstankar om att Tokugawas son en dag skulle kunna bli en förrädare. Detta då Tokugawas fru konspirerat med fienden via brev. Det var kanske inte vardag i Sengoku Jidai-Japan, men det var långt ifrån ovanligt.
Tänkte samma! Scenen med svärden (ja eller hela storyn kring dem) var fantastisk och jag älskar att jag som tittare inte får det förklarat för mig. Toranagas skratt var "han förstår det inte själv men den här jävla barbaren förändrar hela världen!"Det bästa med avsnittet för mig, var jordbävningen. Jag kan läsa in för mycket i scenen men jag tror inte det. Toranaga är uppenbart trött på att Blackthorne beter sig som ett barn och tycks inte bry sig om Blackthorne stannar i Japan eller inte, eller om han lever eller dör. Detta tills jordbävningen sker och Toranaga förstår direkt att Blackthorne är där av en anledning som är större än dem båda!
Blackthorne inser också att ett värde på en sak ligger i vad vi som människor tillskrivet det när han väljer att ge sina svärd till Toranaga! Helt plötsligt så blev svärden mycket mer än den historia som hade berättats om dem eller den egentliga sanningen, den nya sanningen är att de nu är svärd som Toranaga fått av Anjin efter att Toranaga förlorat sina egna och det har betydelse!
Men i serien var det inte ens i närheten av en sådan oförrätt?Ja, barn dödades på grund av deras föräldrars misstag. Tokugawa(som i serien representeras av Toranaga) fick avrätta sin egen son då Oda Nobunaga hade vaga misstankar om att Tokugawas son en dag skulle kunna bli en förrädare. Detta då Tokugawas fru konspirerat med fienden via brev. Det var kanske inte vardag i Sengoku Jidai-Japan, men det var långt ifrån ovanligt.