Det där beror lite på hur du menar. Jag behöver inte pekpinnar, däremot så ser jag det som ett berättarmässigt verktyg. Ta tex Immortan Joe i senaste Mad Max. Att beskriva hans stad och hur den funkar beskriver också honom.
Det sagt, så tycker jag inte att det är något som behöver finnas överallt i spelvärlden, men ibland så vill man visa att, säg, prästerskapet är en repressiv maktfaktor i den här regionen, och då är det effektivt med tex lite häxprocesser. Liksom, kliver karaktärerna av en båt och de första de ser är en torterad kättare som bränns på bål framför en svavelpredikande präst, well, då är stämningen etablerad.
Det jag menar är att jag är
så jävla trött på slentrianförtryck. Världar som har förtryck för världens skull, utan att det fyller någon funktion mer än att "så är det" (till exempel om världen bestämt ska ha våra könsroller). Det behöver inte betyda att det måste vara "pekpinnar" och att allt måste utbilda eller ha en åsikt om det. Men det ska finnas en anledning bakom och något att säga med det. Och att om du ska säga något med det, så snälla väv in det i berättelsen, eller gör i alla fall ett äventyrsfrö. Jag är lika trött på förtryck i världar som jag är kring tanken att det är en konstant.
Tänker på ditt exempel om prästen. Om du presenterar det där så bör du också tänka att det
måste kunna få vara ett äventyrsfrö där spelarna kanske bestämmer sig för att dra igång en revolution och störta kyrkan och kyrkoväsendet.
Jag själv skriver ju mest till spel som är i "vår värld" i grund och botten, så jag har en hel del förtryck att spela på om jag vill, men det gör jag bara om vi vill ha med det. Spelar jag
Call of Cthulhu behöver vi inte väva in sexism bland kvinnliga utredare – om inte spelaren vill! Glöm inte heller att överkomma förtryck kan vara en vanlig motivation bland människor, sade hon och blängde på sig själv i spegeln.