Anarchclown
Swashbuckler
Ja. Vid mitt spelbord kan jag framställa den obehaglige sydafrikanske före detta apartheidstödjande rasisten genom att låta honom säga "ka****r" så att mina spelare fattar att de har att göra med ett rasistiskt svin. Om jag skulle skriva ett spel och fylla det med det ordet så skulle jag förtjäna all kritik jag kan få. Så det är en jävla skillnad på offentligt och privat i allmänhet, så även inom rollspel.Värt att nämna är ju att min åsikt till en stor del också är en reflektion till spelskapare, om vad de bygger för världar!
Det är också skillnad på hur stor publik jag vänder mig till när jag skriver ett rollspel. Nu är D&D det överlägset största rollspelet i världen så att just de undviker exkluderande klichéer känns viktigt för oss som hobby. När random mindre rollspel har en setting där man spelar ut andra världskriget eller kolonialismen med dvärgar och alver så ser jag det kanske mer som en feature än en bugg och det spelet kan ha ett värde om det inte råkar framställa motsvarigheten till Leopold II som rättfärdigad eller tar "white mans burden"-approachen eller något.