Re: Najs
Fast jag kanske borde flytta ner det på en lägre nivå.. Det är meningen att det ska funka både att köra små slagfält (fast i en strid kommer det bara finnas 10-20 individer per sida) väldigt snabbt, och det ska även gå att avgöra en strid bara genom att slå några tärningar: Ifall ingen rollperson är närvarande och hjälper till. Om man väljer att simulera striden så ska den helst inte ta mer tid än en kvart, max en halvtimma. Ifall det är en stor strid. (15-20 på bägge sidor.)
Så länge man ser dem som trupp snarare än individer så funkar det nog OK. Börjar man kalla röd soldat 3 för Egon och ge honom fru och barn så är nog abstraktionsnivån i mitt system för hög
Ifall ingen rollperson är med i en strid och hjälper till så kör man bara grupp mot grupp till någon är utplånad eller flyr.
Är en eller fler rollpersoner med och hjälper till kan man ge dem egna småstrider som varar högst 1T6 slagväxlingar innan stridens vågor drar dem isär. För varje sådan individuell strid som vinns av en rollperson får gruppen en bonus på sina slag, förloras den får de avdrag. Detta behöver man inte göra varje fältslagsrunda, de flesta kanske rollpersonen bara är en del av gruppen.
En strid mellan 20 Orcher (ledda av rollpersons-orchen Greyûk) och 20 pers halvtränad bondemilis (ledda av RPn Måns Mjölnare) skulle då kunna bli:
* Dela upp i rimliga enheter: grupper om fem t.ex.
* ge dem relevanta värden
orchgrupper har anfall 15, försvar 12, förflyttar sig snabbt men låg moral (7))
bondemilisen har anfall 10, försvar 10, förflyttar sig normalt, de har hög moral (16) eftersom deras liv och deras familjers liv hänger på detta.
I stridens inledning så har milisen en barrikad som ger dem försvar +5. Om någon försvarsenhet lämnar barrikaden under ett anfall så anses den genomträngd där.
orcherna stormar barrikaderna, Greyûk låter de andra enheterna komma fram först och behåller en som reserv med sig själv. Människorna försvarar sig efter bästa förmåga. Orchernas anfall är en spjutspets mot en punkt på barrikaden så enbart tre människoenheter kan anfalla tillbaka. Orcherna å andra sidan kan bara anfalla med sin spetsenhet.
Slå orchernas spetsenhets anfall (15) och jämför med människornas försvar (10+5). Människorna har tur och vinner (lyckat försvar mot misslyckat anfall).
Låt de tre människoenheterna anfalla tillbaka (10 mot 12). Den första vinner stort (skadar enheten 1T6), den andra lyckas mot lyckat försvar (1t6-3 i skada), den tredje misslyckas mot lyckat försvar. Totalt skadas spetsenheten 5. Den får slå moralslag (lyckas mot alla odds).
Upprepa proceduren...
Denna gång skadas en människoenhet 3, spetsenheten skadas ytterligare ett. Alla skadade enheter slår moral, människorna kalar sig, spetsenheten inte.
En av flankenheterna ersätter spetsenheten (som snyftande flyr till reserven).
Måns Mjölnare ersätter den skadade enheten med sin egen och deltar själv.
Måns får nu utkämpa en individuell strid i 4 slagväxlingar mot en standard-orch. Låt oss säga att han förlorar.
Upprepa fältslagsproceduren, nu har dock måns enhet -2 p.g.a. Måns förlust (och kanske -2 i moral för att ledaren är skadad).
Måns enhet skadas 6, orchernas nya spetsenhet skadas 4. Moralslag: människorna står på sig, orcherna flyr.
Orchledaren ger sin nu in i striden själv, med sin reservenhet. Måns är tillfälligt ur strid men hans enhet är kvar. Den sista flankenheten blir ny spetsenhet och orchledarens enhet blir flankenhet.
Denna runda går det bättre för orcherna. Spetsenheten skadar måns enhet 1 och undgår egen skada (trots att totalt tre enheter angriper den). Måns enhet missar sitt moralslag och retirerar.
Nu finns det en bräsch i barrikaden. Spetsenheten stormar in tätt följd av orchledarens enhet. De möts av de två kvarvarande människoenheterna.
(i reserven har dock den första enheten återhämtat sig 2 och är bara ett skadad. Nästa runda får den slåss igen.)
Människoenheterna är nu utan sina +5 i försvar men håller sig någorlunda bra och skadas 2 vardera. (de lyckas inte skada någon av orchenheterna). De slår varsitt moral-slag och lyckas.
Orchernas första spetsenhet har vilat sig 4 i reserven och är på väg in. Denna runda är det dock två orchenheter mot tre människoenheter.
Orchledaren får en individuell strid på 1 slagväxling som inte ger något resultat.
Enheterna anfaller varandra: en människoenhet skadas 2, ingen orchenhet skadas. Moralslagen klaras.
Den tredje orchenheten kommer in genom bräschen och gör det till en "fair fight"
Återigen får orchledaren en individuell strid på fyra rundor som han denna gång vinner. Hans enhet får +2. Ingen människoenhet skadas, inte heller någon orchenhet.
Upprepa proceduren utan individuell fight för orchledaren.
Denna runda går det bra för orcherna och de skadar två av människoenheterna 5 vardera. En orchenhet får 3 i skada. En människoenhet och en orchenhet har fått sin anda bruten och springer iväg.
osv... Det borde gå ganska snabbt. Ju snabbare man vill att det går desto större enheter får man använda.
Man skulle ju kunna göra så att om man vill köra osimulerad strid, i form av några tärningsslag, så slår man först ett "Taktikslag" för hela gruppen.. Modifierat med hur bra order dom har fått, och vad dom försöker sig på. (Bakhåll ger bonus, överraskas ger minus) Detta ger ett genomsnitt över hur väl dom "sköter sig" under hela striden, och detta ökar/sänker deras Attack/Försvar/Moral.
Bra ide!
I strid som man simulerar lite käckt så kan man ju slå taktislag varje gång en grupp av krigare försöker sig på något. Befälhavaren ropar: Inta det huset! Och dom kutar iväg.. Och så vidare. Det skulle nog funka bäst att dela upp alla soldater i grupper, så att grupper tar skada, inte individer. Annars blir det lite jobbigt..
Japp.
Sedan moralslag efter varje runda, kanske?
När det går dåligt för en eller när man beordras göra något riktigt farligt. Det skulle kännas dumt om man tappar sugen när man håller på att vinna
Modifikationer för stridsläget skulle nog vara bra. I mitt nedskrivna system så påverkar allierade enheter inte varandra. Egentligen borde nog en enhet få slå moral om vän-enheten brevid flyr