Jag skriver detta inlägg eftersom jag undrar lite hur andra ser på skilnaderna mellan rollspel med komplicerade regler, och rollspel med o-komplicerade regler.
Personligen så försöker jag hålla mina rollspel så okomplicerade som möjligt, eftersom jag anser att det är viktigare att det blir en bra rollspels upplevelse än att allt sker regeltekniskt. Ofta när min grupp spelar rollspel så går vi igenom hela omgångar med endast ett par tärningskast, och därför har jag förenklat mina regler mycket från de första utkasten.
Den tekniska delen av att bygga en karaktär i mitt rollspel går relativt fort, vilket lämnar mer tid åt att fundera på rollens bakgrund och personlighet och relationerna mellan rollerna.
Åh andra sidan...
Att göra en karaktär i t ex Eon tar ju ett par år eller så, men om man lyckas göra en karaktär som man verkligen gillar så kan man ju fortsätta att spela och utveckla rollen eftersom det i Eon finns mera avancerade sätt att utveclkla en roll.
Vad tycker ni på den här punkten?
Personligen så försöker jag hålla mina rollspel så okomplicerade som möjligt, eftersom jag anser att det är viktigare att det blir en bra rollspels upplevelse än att allt sker regeltekniskt. Ofta när min grupp spelar rollspel så går vi igenom hela omgångar med endast ett par tärningskast, och därför har jag förenklat mina regler mycket från de första utkasten.
Den tekniska delen av att bygga en karaktär i mitt rollspel går relativt fort, vilket lämnar mer tid åt att fundera på rollens bakgrund och personlighet och relationerna mellan rollerna.
Åh andra sidan...
Att göra en karaktär i t ex Eon tar ju ett par år eller så, men om man lyckas göra en karaktär som man verkligen gillar så kan man ju fortsätta att spela och utveckla rollen eftersom det i Eon finns mera avancerade sätt att utveclkla en roll.
Vad tycker ni på den här punkten?