Nekromanti Situation 2001

jonte_UBBT

Veteran
Joined
10 Mar 2001
Messages
1
Location
Lidköping
Upplever ni som jag att rollspelandet börjat upphöra runtom i landet, till förmån för figurspelen? Jag ser de gamla rävarna lägga sina böcker på hyllan och istället börja samla på små tennfigurer. Småkillarna är ändå värst, de se tvingar sina föräldrar att köpa dyra hobbyartiklar och sedan inte ser det som ett nöje. Dessa barn är bara intresserade av att vinna och skaffa mycket poäng, vad de än företar sig. En del prövar rollspel men där är det samma visa och man undrar om de någonsin kommer lämmna koboldstadiet.

Jag vet inte om det är tekniken eller samhällsklimatet som förslöat människor. En sak är jag säker på ialla fall: Min och alla andra sanna rollspelares kreativitet hämmas av att de gamla rävarna försvinner. För övrigt orkar jag inte ta mig tid att spela rollspel med kidsen för att lära dem, det ger mig ingenting än på ett par år.

Ge mig något positivt att läsa som kan muntra upp mig...

Snälla!

-Smek mig Guran! Häslningar till alla slan därute som fått förkrympt könspartikel, jag bögar med er.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Du talar en hemsk sanning som jag själv just insett...
När jag var inne på den lokala leksaksaffären för att kika på böcker var det t.ex. en fader där som köpte fem sånna där stora paket med dyra tennfigurer till sina 13-åriga söner...
Det känns inte som det dröjer länge innan de tröttnar och vill ha nya dyra grejer från sin NYA hobby...

Jag säger dock en sak: Rollspelare lever, och kommer också leva vidare... Det ända vi kan göra för att uppfylla detta är att spela så länge som möjligt. Till slut hittar vi en efterföljare som blir intresserad och han hittar vänner som tycker det ä kul osv...

Jag hoppas att så kommer bli fallet iaf...

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Kan inte hålla med alls faktiskt, med nya D&D och DoD tycker jag mig märka massa nya rollspelare och ett nytt intresse bland en del gamla rävar. Figurspelande ser jag visseerligen mer av också men det är inte så det stör direkt. Jag tror det beror på vart i landet man befinner sig, var man får sina upplevelser ifrån och så. De enda som har riktig koll är väl eventuella branschorganisationer.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
I och med att datorspel som Baldur's Gate och liknande blev så oerhört populärt så blev även D&D ruggigt populärt...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Vad är det egentligen för fel att figurspelet ökar? Kom att tänka på det igår att det ju inte stör oss (så länge vi inte lämnar rollspelandet totalt för figurspelets gunst)...

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Figurspel är kanske inte ont men absolut inte kul...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oroa er inte!

Jag tror att det funkar såhär:
Figurspel och rollspel har blivit mer och mer accepterade ->
Lättare att stöta på ->
Nybörjare plockar nyfiket upp figurspel (lättare att ta till sig än rollspel.) ->
För att sedan bli en lycklig figur och/eller rollspelare! /images/icons/laugh.gif



/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
D&D

Datorspelen bidrar bara till en liten del. Och Baldurs Gate är inte ens D&D det är ju AD&D 2:nd.
D&D (AD&D) har ju alltid sålt mycket när det har släppts en ny upplaga. tex. Second Edition sålde ju oerhört...
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
GamesWorkshop är idioter....

GW är idioter som gör allt för att tjäna pengar. Jag har en gammal GW-Beställningskatalog från c:a 1990, där står det att det inte är leksaker och det är en rekommenderad åldersgräns på 15år! GW borde ha hållt sig till det, men nej NEJ NEJ istället så gör dom en förenklad 40K regelbok som suger bara för att yngre personer ska köpa. Vi håller som till de gamla reglerna föresten. GW kan ju dra åt helvete. Fast dom gör snygga figurer...
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Funkar inte riktigt så..

exempel Games Workshop: Figurspels reglerna har gjorts lättare för att företaget vill tjäna mer pengar genom att rikta sig mot en yngre målgrupp..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hacka inte på några som inte kan försvara sig

"GW är idioter som gör allt för att tjäna pengar. Jag har en gammal GW-Beställningskatalog från c:a 1990, där står det att det inte är leksaker och det är en rekommenderad åldersgräns på 15år! GW borde ha hållt sig till det, men nej NEJ NEJ istället så gör dom en förenklad 40K regelbok som suger bara för att yngre personer ska köpa. Vi håller som till de gamla reglerna föresten. GW kan ju dra åt helvete. Fast dom gör snygga figurer..."

Det förstår ändå inte ett enda ord vad du säger, när du skriver på svenska.
GW är liksom Neogames, Riotminds etc... ett företag, som sådant måste företaget tjäna pengar, för annars går det snart till KK.

Detta är också en av anledningarna till att det finns så mycket till Eon, men inte så mycket till Neotech 2...Eon säljer bättre helt enkelt, och därför prioriteras något högre. Hade de inte gjort det, så kanske du inte heller sett några fler moduler överhuvudtaget till Neotech. Samma tankar ligger bakom GW, de måste fånga andra grupper av spelare och kunder etc... för att kunna leva kvar som företag. Tyvärr så är det så, att pengarna styr marknaden.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,640
Location
Stockholm
Det var bättre förr...

...INTE!

Jag kanske kan kalla mig räv, eller gammal i gården, eller nått sånt, men jag ser inga som helst tecken i min bekantskapskrets på att folk lägger undan regelböckerna för att samla tennfigurer.

Tvärtom, med D&D har jag fått igång ett gäng med "gamla" spelare och fler står på kö. Vilket i sin tur sporrar mig att göra nytt material...

Så jag tror inte du behöver oroa dig...

MVH

Magnus (började 1982)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Funkar inte riktigt så..

Mja, jag håller ju inte med om att reglerna blivit enklare bara för att yngre personer ska spela spelet. Jag anser själv att det har att göra med spelbarhet och tidskonsumtion att göra. Och dom har, enligt mig, lyckats förbaskat bra med att göra ett snabbt, lätthanterligt spel som fortfarande är förbaskat skoj (till skillnad från förra utgåvan...) - och sen har dom rensat ut alla förhatliga superkaraktärer och istället satt fokus på spelet på vanliga trupper. Man har alltså till stor del lämnat superhjälte-slagen bakom sig.

Sen vad det gäller GW's prispolitik har jag både det ena och det andra att säga...men jag låter bli att spy min galla här, eftersom det ändå inte är någon från GW som kommer att läsa det.

/Tobbelobbe - älskar att hata GW's prispolitik
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: GamesWorkshop är idioter....

Att det är från 15 år att göra har med det faktum att metallfigurerna då inehöll bly, något som är väldigt ohälsosamt att få i sig.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det uttalandet är så sant som det är sagt

"Tvärtom, skulle jag vilja säja - de är jefligt smarta. Idioterna är de som går på deras säljknep."

Precis så...företagen lever ju på att sälja till alla knäppisar som går på deras duma idéer (som så att säga är smarta, eftersom knäppisarna går på dem).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tror vi pratar om olika saker..

Alltså: Fler spelar figurspel -> Fler spelar rollspel, senare.

Det är det jag vill få sagt. Inte att GW försöker få folk att spela rollspel..?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
Var harmoniskaaaa..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hallå där!

Jag hoppas att ni inte tycker att jag är dum bara för att jag gillar warhammer! (Ioförsig så kommer dom ibland med dumma kampanjer.. Men dom skiter ju jag i.. Typ 5% rea.. /images/icons/wink.gif Och skullz! Det är tamefan nedvärderande! (Ungefär som sådana där "värdemärken" i cornflakes-paket..))

Och för att svara på frågan 2 inlägg tillbaks:
Som andra har sagt, man måste tjäna pengar. Och om det är en bra produkt så köper folk det. Det här påminner lite om den eviga diskussionen om att "counter-strike spelas av för många" (Man måste nog vara en del av Half-Life communityn för att fatta. Inte för att jag är det då men.. /images/icons/wink.gif)




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
Var harmoniskaaaa..
 
Top