Nekromanti Situationer i strid

Rickard

Urverk speldesign
Ni fantasyspelare där ute, vad brukar det egentligen förekomma för situationer i strid som kan hända? Tänk er riddare, älvor, jättar, bönder med långa bågar och hustaksfäktning för att få en hum över världen. Swashbucklingfantasy är väl det närmaste jag kan beskriva det. Fallskadereglerna ser ut såhär exempelvis:

från regelboken said:
Du har säkerligen sett på filmer hur folk kastar sig ner på andra eller hamnar på ett höflak eller brakar igenom grenar på vägen ner mot backen. Såvida förhållandena tillåter så sker just detta och personen får maximalt 1T6 i skada. Blir personen däremot dragen enormt högt upp i luften och sedan släppt mot marken eller hoppar frivilligt ut för ett gigantiskt stup så blir det en säker färd mot döden.
Däremot så får tingesten som personen landar på skada och en fallande person gör alltid lika många T6 i skada som dennes Fysiknivå. Du har väl sett hur vakterna som Conan slänger sig ner på jämnt däckar? Ja, givetvis så får de kritiska skador och tuppar av.
/Han som funderar på om han verkligen behöver regler för anfall i ryggen och mot osynliga varelser

Gastono

Hero
Platser:
*Slagsmål i tätta skogar - brukar alltid vara många inblandade och minst 3 bågskyttar sitter i träd...
*Grottor och källarområden - mörke ställen där man måste ha en fackla för att se handen framför sig.
*Stora salar med pelare - som kyrkor eller borger eller liknande (det finns alltid bänkar där...)
*Trånga ställen (där man inte kan göra ett hugg från sidan.

Situationer:
*Man slåss mot en kille samtidigt som en snubbe skjuter på dig.
*Du slåss med något som inte når dig till knäna/som du inte når till knäna.
*Sol/hår/smuts i ögonen så du inte ser så bra...

Det finns nog ganska många olika uppsättningar med platser och scener där en strid äga rum och utspelas...
Svårt att säga egentligen.

Taranis

Veteran
I det rollspel jag skapat och speltestat ganska hyfsat har jag regler/modifikationer för följande situationer (förutom då såklart allt ”basic” som initiativ, deklarering, flera handlingar, styrkekrav osv):

- Strid för flera personer mot en ensam person
- Stridsmanövrar (Full attack, defensiv strid osv)
- Avväpna
- Liggande strid/falla omkull
- Slå medvetslös
- Fly från striden
- Strid till häst
- Svepande anfall
- Strid med två vapen
- Strid från olika höjder

Sen så finns det också saker som fallskada, skada av eld, kvävning et cetera… Men det hör ju inte enbart till strid.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Less is more

Exakt vilka situationer som uppstår kan skilja sig ganska mycket ifrån spel till spel och ifrån kampanj till kampanj. Hur du än gör så kommer du ändå inte att kunna inkludera regler för varenda upptänklig situation. Då är det bättre att ha ett flexibelt grundsystem där enskilda spelledare kan bestämma svårighetsgrad och modifikationer.

Själv har jag aldrig direkt spelat just swashbucklingfasntasy, men jag har svårt att tänka mig att det ingår så värst mycket stridande mot osynliga fiender. :gremsmile:

Vad som däremot förekommer är icke-dödlig strid i form av dueller och den möjligheten bör också finnas med i reglerna. I sann swashbuckleranda så bör man även ha möjlighet att använda omgivningen som en del av striden. Svinga sig i ljuskronor, kasta ölkrus och pallar, flörta med serveringspersonal osv. Att hantera strider mellan gigantiska varelser är också svårt. Själv brukar jag antyda ganska hårt att ett troll som väger ett ton och är tre meter högt inte är något som man vill ge sig i kast med utan vidare. Men förekommer jättelika varelser så kommer det också att förekomma strider mot dessa.

Mina rollpersoner har slagits mot spöken, vandöda, troll, älvor, alver, dvärgar, hyggelmonster och orcher. Striderna har utspelat sig i snö, på is, i mörker, i grottor, till havs och i luften för att bara nämna några tänkbara situationer.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Less is more

"Då är det bättre att ha ett flexibelt grundsystem där enskilda spelledare kan bestämma svårighetsgrad och modifikationer."
Ja, jag har precis det och anledningen till varför jag startade tråden var för att jag tyckte det blev för många rubriker. Sedan kom jag på att jag kunde ställa upp allting i en tabell istället och på så sätt undvika för mycket text.

<table><tr><td width="120"><font face="Arial">Svårighetsgrad</font></td><td>Situation, närstridsvapen</font></td></tr><tr><td><font face="Arial">Mycket svårt</font></td><td><font face="Arial">Förblindad.</font></td></tr><tr><td><font face="Arial">Svårt</font></td><td><font face="Arial">Ligger ner, knästående, fackelbelysning, skrymmande utrymme för stort vapen.</font></td></tr><tr><td><font face="Arial">Lätt</font></td><td><font face="Arial">Anfaller i ryggen, motståndaren är liggande, motståndaren är förblindad.</font></td></tr></table>
Svårare än så var det inte. Jag var blind när jag startade tråden och tänkte "Antingen eller". Nu ger jag åtminstone ett förslag på hur man ska tänka och ger lite situationer att jämföra med.

/Han som tackar alla för förslagen

Rising

Vila i frid
Ni fantasyspelare där ute, vad brukar det egentligen förekomma för situationer i strid som kan hända?
Shit, vilken extremt löst formulerad fråga... Du gör det verkligen inte lätt för oss...

Men okej; here goes:

Miljöer
- Strid i mörker, mot fiender som ser i mörkret eller som navigerar sig med luktsinnet.
- Strid under vatten mot undervattensmonster. Huggvapen blir meningslösa.
- Strid i giftig dimma, gasmoln, unken grottluft eller brandrök mot fiende som inte behöver andas, typ odöda eller golemar.
- Strid i extrem kyla eller extrem hetta, mot elementarvarelse eller dyl. som trivs i klimatet.
osv

Kontraster bland stridande
- Liten flink ninja mot stort, trögt troll.
- En ensam gigant mot en klängande svärm av småttingar, såsom en mänsklig krigare mot en svärm av rovkråkor, fågelspindlar, älvor, eller liknande - eller en sovande jätte som möter en armé av människor.
- Häxmästare mot barbar (Conan var inte rädd för något annat än för magi, men hans primitiva sinne var stundtals också hans möjlighet att övervinna fienderna, inte minst för att han kunde stänga av sin hjärna och bara slåss på instinkt, vilket förvillade psykiska fiender som förlitade sig på sin förmåga att läsa motståndarnas tankar)
- Teknologi mot urålderlighet; såsom fartyg med kanoner mot havsvidunder, eller zeppelinare mot drake.

Utnyttjanden
- Mot den anstormande wargen använder älvan sitt spjut, genom att sätta bakändan i marken och på så vis använda monstrets tyngd och fart som ett vapen mot den själv.
- Mot den välbepansrade riddaren duger inga vapen på orchernas sida, inte förrän de släpper fram mosstrollet med sin imponerande styrka och massiva krossvapen. Plötsligt duger riddarens rustning och sköld bara till att slöa ner honom och göra honom till ett enklare mål att träffa.
- Mot medusan använder hjälten en reflekterande sköld.
- Mot den välorganiserade armén av ockultister använder den lilla rebellstyrkan sin litenhet som ett vapen; de överfaller i fiendens rustningar och vinner sålunda på överraskningsmomentet.

Klyschor
- Den klassiska striden mellan två ryttare på legendariska varelser, högt uppe i luften; typ den mellan två drakryttare eller den mellan en bevingad hydra och en hjältinna på en pegasus.
- Nymfen som manipulerar "killen som är med i äventyrargänget fastän han inte helhjärtat och dygdigt tror på saken han kämpar för" att slåss mot de andra hjältarna, och de som inte vågar gå på fullt för att de inte har hjärta att döda sin vän.
- Det jobbiga ostoppbara monstret som bara har en enda svaghet, typ stenkobran som bara kan besegras genom att man klättrar upp på dess huvud och avlägsnar rubinen som sitter fast i dess panna.
- Amazonbyn som överfalls av en våldtäcktsbläckfisk med ejakulerande tentakler.

Saxifrage

Hero
Uniform

- Mot den välorganiserade armén av ockultister använder den lilla rebellstyrkan sin litenhet som ett vapen; de överfaller i fiendens rustningar och vinner sålunda på överraskningsmomentet.

Det är lustigt att sådana där manövrer alltid betraktas som fiffiga och hjältemodiga i sagoromaner. I verkligheten är det ju ett grovt brott mot Geneve-konventionen att ikläda sig motståndarens uniform i syfte att förvilla.

Nåja, om jag skulle lista några knixigheter som kan uppstå i fantasystrid så är det kanske:

- storleksskillnader, dvs sådana som borde ge en "storleksbonus". Det kvittar att monstret är växtätare och träffar med 15% med sitt bett, han är likförbannat stor som en buss. Hur påverkar det?

- Fajt på "point-blank" mot fiende med avståndsvapen. Armborst mot bredsvärd, liksom. Vem träffar först?

- Jättemånga, lätta fiender (tänk "Gauntlet"). Hur många kan anfalla på en gång?

- Strid i trånga utrymmen (funkar hillebard? Dubbelyxa då?)

Johan K

Gammal & dryg
Ni fantasyspelare där ute, vad brukar det egentligen förekomma för situationer i strid som kan hända?
Förutom då de saker som nämts i svaren härnedan..
Kan det inte även komam in oväntade ateraljer. Att någon helt olyckligt oventande person hamnar mitt i striden, en 3:e part som har ett ont öga till bägge sidor..

/ Johan K, som borde göra en snabbpackning deluxe snart..

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Uniform

Det är lustigt att sådana där manövrer alltid betraktas som fiffiga och hjältemodiga i sagoromaner. I verkligheten är det ju ett grovt brott mot Geneve-konventionen att ikläda sig motståndarens uniform i syfte att förvilla.
Men Genevekonventionen härstammar från 1864 (och delar av den är betydligt yngre än så). De flesta fantasyvärldar utspelar sig i samhällen som allmänt sett befinner sig på en rätt mycket tidigare nivå. Att förutsätta något som Genevekonventionen är därför inte så lämpligt. I Castle Falkenstein (eller för den delen Terone, när jag nu tänker närmare på saken) passar den typen av ädelmod in, men många äldre arméer levde ju på att plundra de erövrade länderna. Moderna krigslagar är just det, ett tämligen modernt påfund. Observera även just "sagoromaner": där är ju berättelsen det viktiga.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign

"- storleksskillnader, dvs sådana som borde ge en "storleksbonus". Det kvittar att monstret är växtätare och träffar med 15% med sitt bett, han är likförbannat stor som en buss. Hur påverkar det?"
Å andra sidan tycker jag det är konstigt att det ska förväntas att monstret är orörligt. Stora varelser rör sig snabbare över en större yta, som jag ser det. Jag satt och spånade på detta men jag tycker eventuella minus och plus tar ut varandra. Jätten är större visst, men han rör sig också med lätthet över större områden och kan därmed manövrera lättare. Avståndsvapen tycker jag det är lite annorlunda med dock.

"- Fajt på 'point-blank' mot fiende med avståndsvapen. Armborst mot bredsvärd, liksom. Vem träffar först?"
Tja, bilder på strider (med förklarande text - Talhoffer) med armborst mot lans (båda till häst) så avfyrar armborstskytten sin projektil först och sedan styr undan lansen med armborstet. Verkar vettigt. Jag menar, man står inte och börjar veva upp en armborststräng i närstrid. Man håller ju givetvis avstånd först om man vill få iväg sin skäkta.

"- Jättemånga, lätta fiender (tänk 'Gauntlet'). Hur många kan anfalla på en gång?"
I Gauntlet är det alltid nio, oavsett storlek. :gremgrin: Nä, men allvarligt. Har satt det till en fast summa av 4 om det är en fri yta. Satt och spånade med detta med storlek hitan och ditan, men tyckte att man gott kan manövrera sig så att man högst möter upp fyra personer, oavsett storlek på de andra (ok, jag förutsätter nu att de är markbundna). En normalstor människa kan manövrera sig tillräckligt för att undvika att få emot sig mer än 4 lilliputtar och en jätte kan göra detsamma med människor.

"Men drakar då? Ska fyra kolossala drakar kunna möta upp en ensam rollperson", kanske någon tänker? Tja, jag är faktiskt inte så elak att jag bussar fyra kolossala drakar på en ensam rollperson. Det fenomenet förekommer inte (läs: nästan aldrig) och därför gör jag inga regler för de förutsättningarna.

Ifrågasätt gärna mitt tankesätt. Jag tycker bara det är lite konstigt att folk fått för sig att det måste finnas regler för detta. Höjdskillnader kan jag förstå att vissa vill ha regler för, eftersom man manövrerar lättare nedåt än uppåt i en sluttning. Å andra sidan tycker jag det (antagligen) är så marginellt att jag skippar det hela. Dessutom förekommer det för sällan, åtminstone i mina spel.

/Han som skriver dit "flygande" bland svårighetsgraderna

Saxifrage

Hero

Jag menade väl inte att det skulle strida mot någon fantasy-variant av krigets lagar (Chronopia-deklarationen?). Snarare tänkte jag på hur synen på "ädla metoder" har ändrats med åren. I Sagan om Ringen är det ju tex bara storskurken Saruman som använder sig av sprängmedel, vilket är legio idag. Således är bomber en metod för skurkar. Däremot är det lugnt för Frodo och Sam att förklä sig till motståndarens orcher (förvisso inte i syfte att skada motståndaren, men ändå).

Saxifrage

Hero

Tja, när diskussionen nu tog fart så kan man väl lika gärna kontra...

Storlek: jag tänkte snarare på "stampfaktorn". I gamla DoD hade stora monster sällan tillgång till den uppenbara attacken "mosa" (eller dylikt). I klassen "äventyrare vs buss" så tänker jag mig att buss-monstret rätt enkelt kan avsluta striden helt enkelt genom att sätta sig på fienden, typ, Iatället brukar det urarta i puckla-puckla-puckla-strid där äventyrarna plockar 1 KP skada i taget och det menlösa monstret sumpar sitt anfallsslag (växtätarbett, FV 3, 1t4 skada) gång på gång, tills besten är död.

Avståndsvapen: jag tänker lite på vad som händer när man med tex yxa ger sig på en bågskytt. Kan bågskytten få utrymme att ladda om och skjuta mot mig? Eller kan jag "störa" honom så att hans båge är värdelös? Jag skulle nog föredra en regel där avståndsvapen är värdelösa i närstrid. Men det kanske är helt galet?

Gauntlet-faktorn: det mest intressanta är kanske vad som händer om äventyraren angrips av tex skelett från fyra riktningar. Kan han hålla ryggen fri? Eller kommer minst ett skelett ha drömläge på hugg i ryggen? Dylikt "manövrerande" i strid tycker jag ofta täcks rätt dåligt av reglerna (dvs inte alls). Men diskussioner om en mot flera måste det väl finnas massor av i forumets arkiv. Någon ARMA-it kan säkert reda ut det bättre än mig. Hur som helst så öppnar det upp för coola stridskonster med möjlighet att tackla flera riktningars strid.

Saxifrage

Hero
Mellanstora strider

Möjligen lite vid sidan av din fråga, men jag saknar ofta ett system som enkelt går att "skala ner" till att bli hanterbart med 10-20 stridande på varje sida. Typiskt scenario: rollpersonerna har raggat ihop 7 dvärgar, en klase utbygdsjägare och tre ankbröder för att ta sig an fienden, som har ett dussin orcher och några resar. Hur avgör man den striden på ett bra sätt? Redan här är det för många för att man (iaf jag) ska orka slå slag och reglera skador för varje stridande. Däremot är det lite för få för att man ska plocka fram fältslagsregler och gå till en hög abstraktionsnivå med kompanier och stora enheter. Jag skulle vilja ha ett bra sätt att spela det som en vanlig strid, men utan att slarva bort SLP:ernas strid, eller göra det så abstrakt att känslan försvinner. Rollpersonernas göranden och låtanden kan man förstås reglera som vanligt.

Helst skulle man kunna spela striden med att rollpersonerna kan ta befäl över små grupper, så att någon slags organisation bibehålls: en krigare i sällskapet drar med sig fem dvärgar och gör ett djärvt kombinerat anfall mot orcherna närmast den Stora Skatten. Hur regleras det, så att man faktiskt får en fördel av att slåss i grupp?

Saxifrage

Hero
Puss!

Situationen: studentspex på teater, sista akten, huvudpersonerna teaterslåss fram och tillbaka med löjligt stora svärd och käftar med varandra på rim. Då skriker någon i publiken "PUSS!".

Ovanlig situation? :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Re: Mellanstora strider

Det löser du genom olika detaljnivå på de inblandade. Fungerar asbra.

[ QUOTE ]
Avståndsvapen: jag tänker lite på vad som händer när man med tex yxa ger sig på en bågskytt. Kan bågskytten få utrymme att ladda om och skjuta mot mig? Eller kan jag "störa" honom så att hans båge är värdelös? Jag skulle nog föredra en regel där avståndsvapen är värdelösa i närstrid. Men det kanske är helt galet?

[/ QUOTE ]

Har närstriden väl börjat så har jag mycket, mycket svårt att se hur någon skulle hinna ladda en båge. Utan att ha testat det skulle jag säga att det är omöjligt. Men det var ändå en kul grej så jag ska testa det vid någon sparring (bara jag hittar en dum nog motståndaren som tar bågen, givetvis :gremlaugh: ).

I en större strid med fler inblandade så kan jag tänka mig att det i vissa lägen skulle fungera. Men det vore nog inte att rekommendera i normalfallet.

[ QUOTE ]
Gauntlet-faktorn: det mest intressanta är kanske vad som händer om äventyraren angrips av tex skelett från fyra riktningar. Kan han hålla ryggen fri? Eller kommer minst ett skelett ha drömläge på hugg i ryggen? Dylikt "manövrerande" i strid tycker jag ofta täcks rätt dåligt av reglerna (dvs inte alls). Men diskussioner om en mot flera måste det väl finnas massor av i forumets arkiv. Någon ARMA-it kan säkert reda ut det bättre än mig. Hur som helst så öppnar det upp för coola stridskonster med möjlighet att tackla flera riktningars strid.

[/ QUOTE ]

Nu råkade jag visst vara den första ARMA-iten att läsa/svara.

Om striden börjar med att man är överraskad och fyra personer anfaller från fyra riktningar så har man stora problem. Omöjligt är det dock ändå inte. Jag skulle slänga mig mot en av fienderna för att komma nära (och gärna förbi) honom. På det sättet kanske jag skulle hinna undan de andra anfallarna och fortfarande kunna parera den jag hamnar nära. Det vore dock ytterst riskabelt.

Om man däremot har tid och utrymme att manövrera så är inte strid mot fyra så väldans mycket svårare än strid mot en. Det är svårt att utnyttja fördelen av antal mot en ensam rörlig fiende. Är manöverutrymmet begränsat så blir det genast mycket svårare.

Det värsta jag prövat på är att ensam försvara en smal bro när det kommer många fiender (de står i kö) från båda håll. Det var dock ändå inte automatisk seger för motståndaren utan det jag gjorde var att anfalla ena sidan för att få denne att försvara sig, då vände jag mig om och anföll andra sidan. På det sättet kunde jag ett tag hålla dem på avstånd och även få in lite träffar. Jag var tvungen att hela tiden anfalla och så fort jag gjorde ett mistag så var det kört.

Mycket av strid många mot en är svårt att förstå när man ser på det rent teoretiskt, speciellt med de förflyttningsregler som brukar finnas i rollpspel. I verkligheten handlar det mycket om psykologi. Genom hot och bluffanfall kan man hålla folk på avstånd och om man kombinerar detta med smart förflyttning så kan man ofta se till att bara ha en fiende för studen att slås mot även om de egentligen är många. Så fort man har många fiender inpå sig så backar man ut och söker nytt läge, man stannar inte och utbyter slag mot flera fiender.