Rickard
Urverk speldesign
Ni fantasyspelare där ute, vad brukar det egentligen förekomma för situationer i strid som kan hända? Tänk er riddare, älvor, jättar, bönder med långa bågar och hustaksfäktning för att få en hum över världen. Swashbucklingfantasy är väl det närmaste jag kan beskriva det. Fallskadereglerna ser ut såhär exempelvis:
/Han som funderar på om han verkligen behöver regler för anfall i ryggen och mot osynliga varelserfrån regelboken said:Du har säkerligen sett på filmer hur folk kastar sig ner på andra eller hamnar på ett höflak eller brakar igenom grenar på vägen ner mot backen. Såvida förhållandena tillåter så sker just detta och personen får maximalt 1T6 i skada. Blir personen däremot dragen enormt högt upp i luften och sedan släppt mot marken eller hoppar frivilligt ut för ett gigantiskt stup så blir det en säker färd mot döden.
Däremot så får tingesten som personen landar på skada och en fallande person gör alltid lika många T6 i skada som dennes Fysiknivå. Du har väl sett hur vakterna som Conan slänger sig ner på jämnt däckar? Ja, givetvis så får de kritiska skador och tuppar av.