Tsianphiel;n240281 said:
Som en kontrast då... jag har aldrig känt mig särskilt välkommen här, och de flesta gånger jag har postat om rollspelsmakande och bett om feedback och råd har det varit tumbleweed i trådarna.
De enda gånger jag har fått respons är när folk har blivit förbannade på mig (med andra ord när jag har pratat om spelkulturens inneboende sexism) eller när jag har postat gratisgrejer från discordia.
Så. Väldigt elitistiskt. Men det börjar bli bättre, och jag tror att moderatorerna har stor del i det.
Min upplevelse av det här forumet har dock varit på det stora hela negativ (återigen på grund av recensioner eller inlägg där jag pratat om spelkulturens inneboende sexism), så jag är självklart färgad av det.
Den ursprungliga frågeställningen: "är vi elitistiska" är jättesvår att besvara.
Det är ungefär som:
- Är du elitistisk?
- Nej, det är jag inte.
Det behövs tyvärr någon utifrån som säger:
- Jo, ni är elitistiska.
Det finns en berättelse (vet ej om det är en skröna) om en lärare som noterat att pojkarna tog väldigt mycket plats i klassrummet.
Följaktligen bestämde sig läraren för att ge tjejerna ordet exakt 50 % av tiden.
Redan efter ett par dagar kom pojkarna och klagade: "du låter ju bara tjejerna tala".
Så pojkarna upptäckte väldigt snabbt att läraren ändrat status quo och att detta var en försämring för hela gruppen pojkar i klassen.
Att det var en "korrigering" för att skapa mer balans var något som gick pojkarna förbi, de såg bara försämringen.
Sammanfattning:
1. Din åsikt är jätteviktig.
2. Om andra säger att de inte förstår vad du menar eller inte upplever forumet på samma sätt som du är det inte inte ett tecken på att du har fel, utan ett tecken på att du har rätt* och att vi inte är medvetna om våra fel - och att vi måste bli medvetna om våra fel så vi kan förändra oss.
*Det är viktigt att påpeka att alla på forumet som säger att de blir dåligt behandlade inte automatiskt blir det. Det har förekommit internettroll till rättshaverister som inte alls blivit dåligt behandlade, utan tvärt om är de som behandlar andra illa.
Men under alla de år som jag läst dina inlägg har det aldrig funnits några som helst tendenser till internettroll från dig - alltså är din kritik berättigad.
Om nu din kritik är berättigad, men vi inte förstår din kritik, så har vi allvarligt problem.
Det största problemet är att folk generellt är dåliga på att ta emot kritik och vänder alla taggarna utåt:
- Nä, vi tycker inte att vi är elitistiska, om du tycker det så måste det var fel på dig och inte på oss.
Sedan är det jättesvårt när någon säger: "ni är elitistiska".
För "vi" är inte en homogen grupp, utan enskilda individer och alla i gruppen är inte elitistiska, även om kanske många är det - tillräckligt många för att hela gruppen ska uppfattas som elitistisk och de enskilda undantagen inte ska märkas.