Hamsterbane
Veteran
Mina spelare är ett gäng bestående av en ärkemagiker från Legio Colonan, en personlighetskluven människa med ett borglömt förflutet, en deprimerad och förvirrad Eobothriddare, en nytillkommen biomantiker samt en superkarismatisk oäkta son till HKH Constantin av Consaber. Dessa blev i kampanjen utvisade ur landet av konungen på grund av att en ondskefull konspiration smutskastat dem våldsamt. Exiltillvaron ska räcka i ett år, är det meningen, och gänget fann under tiden för gott att slå sig på Handel med den tremastade sabrier som prinsens fader konungen gav till dem i avskedsgåva.
Nu till problemet. Eller något problem kanske det inte är egentligen om man ska se på det demokratiskt, för problemet är att det går snuskigt bra för rollpersonerna: Varje gång de kommer till en ny hamn med sina varor lyckas de - helt enligt reglerna - sälja alltsammans med minst 100 procents vinst.
Anledningarna till detta är att prinsen har nivå 20 i Köpslå, och att spelarna är smarta och studerar hamntabellen i Sjöfarare och Pirater länge så att de alltid kan köpa exportvaror och segla mer än 1000 sjömil med det till en hamn som importerar de varornaDärtill har de - givetvis även det helt enligt reglerna - utnyttjat magikerns kontakter inom Legio Colonan till att köpa sig två magiska artefakter - en som höjer vindstyrkan tre steg, och en som sänker våghöjden tre steg. Detta sistnämnda ger dem en fart med skeppet på i genomsnitt 240 sjömil per dygn, eller typ 50 om det är dålig vindriktning, och de behöver aldrig slå sjövärdighetsslag heller.
Summa summarum - de tjänar nu kring 300 000 silvermynt på en månads jobb. Det som begränsar dem något är en skicklig lönnmördare som de vet följer efter dem och har tänkt ha ihjäl dem allihop.
Är enda sättet att göra något åt deras svinaktiga rikedomar att skicka pirater på dem? Eller är det någon som har några andra bra idéer om hur man får tillvaron för handlare mer balanserad....?
Nu till problemet. Eller något problem kanske det inte är egentligen om man ska se på det demokratiskt, för problemet är att det går snuskigt bra för rollpersonerna: Varje gång de kommer till en ny hamn med sina varor lyckas de - helt enligt reglerna - sälja alltsammans med minst 100 procents vinst.
Anledningarna till detta är att prinsen har nivå 20 i Köpslå, och att spelarna är smarta och studerar hamntabellen i Sjöfarare och Pirater länge så att de alltid kan köpa exportvaror och segla mer än 1000 sjömil med det till en hamn som importerar de varornaDärtill har de - givetvis även det helt enligt reglerna - utnyttjat magikerns kontakter inom Legio Colonan till att köpa sig två magiska artefakter - en som höjer vindstyrkan tre steg, och en som sänker våghöjden tre steg. Detta sistnämnda ger dem en fart med skeppet på i genomsnitt 240 sjömil per dygn, eller typ 50 om det är dålig vindriktning, och de behöver aldrig slå sjövärdighetsslag heller.
Summa summarum - de tjänar nu kring 300 000 silvermynt på en månads jobb. Det som begränsar dem något är en skicklig lönnmördare som de vet följer efter dem och har tänkt ha ihjäl dem allihop.
Är enda sättet att göra något åt deras svinaktiga rikedomar att skicka pirater på dem? Eller är det någon som har några andra bra idéer om hur man får tillvaron för handlare mer balanserad....?