Nekromanti Sjöfarare&Bankirer

Hamsterbane

Veteran
Mina spelare är ett gäng bestående av en ärkemagiker från Legio Colonan, en personlighetskluven människa med ett borglömt förflutet, en deprimerad och förvirrad Eobothriddare, en nytillkommen biomantiker samt en superkarismatisk oäkta son till HKH Constantin av Consaber. Dessa blev i kampanjen utvisade ur landet av konungen på grund av att en ondskefull konspiration smutskastat dem våldsamt. Exiltillvaron ska räcka i ett år, är det meningen, och gänget fann under tiden för gott att slå sig på Handel med den tremastade sabrier som prinsens fader konungen gav till dem i avskedsgåva.

Nu till problemet. Eller något problem kanske det inte är egentligen om man ska se på det demokratiskt, för problemet är att det går snuskigt bra för rollpersonerna: Varje gång de kommer till en ny hamn med sina varor lyckas de - helt enligt reglerna - sälja alltsammans med minst 100 procents vinst.
Anledningarna till detta är att prinsen har nivå 20 i Köpslå, och att spelarna är smarta och studerar hamntabellen i Sjöfarare och Pirater länge så att de alltid kan köpa exportvaror och segla mer än 1000 sjömil med det till en hamn som importerar de varornaDärtill har de - givetvis även det helt enligt reglerna - utnyttjat magikerns kontakter inom Legio Colonan till att köpa sig två magiska artefakter - en som höjer vindstyrkan tre steg, och en som sänker våghöjden tre steg. Detta sistnämnda ger dem en fart med skeppet på i genomsnitt 240 sjömil per dygn, eller typ 50 om det är dålig vindriktning, och de behöver aldrig slå sjövärdighetsslag heller.

Summa summarum - de tjänar nu kring 300 000 silvermynt på en månads jobb. Det som begränsar dem något är en skicklig lönnmördare som de vet följer efter dem och har tänkt ha ihjäl dem allihop.

Är enda sättet att göra något åt deras svinaktiga rikedomar att skicka pirater på dem? Eller är det någon som har några andra bra idéer om hur man får tillvaron för handlare mer balanserad....?

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Pirater är en bra ide, men då måste dom va många och bra, annars så kan du alltid låta den tilltängkta kunden vara en riktigt lurig skojare som snor dom på alla pengar och varor, och om du vill, även skeppet, om du vill ge dom extra problem så kan du alltid kombinera båda problemen med att skojaren tar pengar och varor och sedan kommer pirater och tar skeppet och rollpersonerna som slavar.

dream

Hero
Varför sitter de och pluggar in hamntabellen??? Den är ju för det första sls egendom och den ska du använda för att ge sann, falsk, luddig och ohederlig information till spelarna beroende på hur de lyckas med sina färdigheter och förstås också beroende på hur situationen ser ut, och för det andra så kan jag tycka att om de nu tvunget ska läsa den så får de vara så snälla att inte utnyttja de kunskaper de får av det i spelet! Spela sin karaktär, något???
Men det är klart, jag tycker ju bara. Inga måsten här! Min poäng är endast att dina spelar verkar syssla med ett säkert sätt att förstöra en bok och förkorta dess användingstid rejält, en bok som jag skulle gissa på att du köpt in...

Gastono

Hero
Jag föreslår att nån "sliskig och hal typ" kommer och rånar deras skepp på massa grejer med kumpaner och annat när dom sover så sött på ett värdshus eller något...
Sedan kan du ge dom andra problem som en storm och en blixt som slår ner i masten så dom måste försöka fly i livbåtarna och kan inte ta med mer än EN kista med silver.. då har DU rånat DOM rejält...

Lycka till :gremtongue:

Xenon

Veteran
Hmm låter inte som något större problem tycker inte jag.

skull man få en sådan stor förmögenhet så skulle man inom väldigt kort tid dra till sig stora mägder hungriga ögon. hade jag varigt sl så hade de varigt offer för pirater för länge länge sedan.

Håller för övrigt med dream om att de inte borde ha läst tabellen.

sen är ett tipps att om de har värde 20 i köpslå varför inte låta deras nästa handelskontakt ha 25 och att han har låtit droga dem... kan ju bli kul om de fick lite motgångar.

ta sedan och modifira tabbelen de har läst och skicka ut dem på lite villospår kanske någon har velat att de skulle segla fel?

Xenon

targather

Veteran
någon blåser dem jättehårt. låt dem tro att de fått något bra men när de ska sälja nästa gång tycker köparen att det här är inte värt något bara skräp. vet inte hur mycket de brukar satsa per resa. sen kan ju ekonomin i en stad temporärt ligga dåligt, inflation på varor, annars kan du ju alltid tvinga dem att göra andra saker som de inte har nytta av sina pengar till. sen som andra har skrivit. de borde dra mycket pirater till sig om de åker omkring med så mycket dyra varor och pengar. låt tirakiska pirater borda dem om natten och gör dem till slavar, ta ifrån dem det som de samlat ihopoch sist men inte minst vad har de i tabellerna att göra. eller nja inte sist här kommer en sak till. någon väldigt rik handelsman har köpt rättigheterna för en viss vara i hamnen, just den som rollpersonerna fraktar. dels får de betala en straffavgift när de försöker sälja den samt att de får sin last beslagtagen. lite varianter. sen finns det ju alltid lite uppslag på andra äventyr till havs i S&P.... fast de kanske de resdan läst??

Hamsterbane

Veteran
Varför är det orimligt att de får läsa i tabellen? Det är ju kunskap som går att få tag på. De känner några gamla sjöbjörnar som har handlat och seglat lite överallt, alltså kan man anta att det går bra att dessa upplyser rollpersonerna om var det är bra att köpa och sälja vissa saker. Annars är det ju bara att söka upp någon som kan lite om detta.

Problemet med att försöka lura dem är att det skulle bli mycket svårt att övertyga dem om att de "förtjänat" det. Om de inte tycker det, så kommer de att bli arg på mig personligen, som SL alltså, och det beror inte (bara) på dåligt rollspelande eftersom de vet att jag ju inte vill att de ska bli obalanserat rika. Förtjänat det kommer de enbart att ha gjort om de verkligen uppenbart låter sig luras, men de är inte dumma, eller om de nu skulle ha fuskigt mycket pengar, men det har de inte eftersom de har helt enligt reglerna - och utan att ens ha koboldat - skaffat sig det de har.
Fast det är en bra idé ändå, om än svår. Tål att tänkas över.

"Fienderna" har alltid typ 20 i Köpslå, men mina spelare slår bra med tärningarna :gremcrazy:

Men det där med villospår var en ännu bättre idé.... :gremwink:

För att upprepa den filosofiska frågan dock; handelsmän som seglar rutinmässigt mellan olika hamnar på det vis jag beskrev i mitt första inlägg, kommer de alltså alltid att bli så snoraktigt rika, med vinster på när de kommit upp sig lite kring en miljon per hamn? Och om de är oroliga för pirater är det ju bara att skaffa sig en fyrmastad karack fullastad med krigare som eskort, en sådan kan ju knappast kosta mer än en miljon i inköpspris och hundratusen i årligt underhåll (om det är enbart krigare typ Carwelan som bemannar den alltså). Lägg därtill de magiska artefakterna som gör så att båten aldrig kan sjunka, så har man ett koncept som inbringar typ tio miljoner i ren vinst per år. Vad hindrar detta?

Ceram

Hero
Rollspelning krossare reglerna

För att upprepa den filosofiska frågan dock; handelsmän som seglar rutinmässigt mellan olika hamnar på det vis jag beskrev i mitt första inlägg, kommer de alltså alltid att bli så snoraktigt rika, med vinster på när de kommit upp sig lite kring en miljon per hamn? Och om de är oroliga för pirater är det ju bara att skaffa sig en fyrmastad karack fullastad med krigare som eskort, en sådan kan ju knappast kosta mer än en miljon i inköpspris och hundratusen i årligt underhåll (om det är enbart krigare typ Carwelan som bemannar den alltså). Lägg därtill de magiska artefakterna som gör så att båten aldrig kan sjunka, så har man ett koncept som inbringar typ tio miljoner i ren vinst per år. Vad hindrar detta?

Det kanske går bra enligt reglerna men i mitt mundana skulle det aldrig funka. Det finns en mängd sluphändelser som alltid sätter käppar i hjulet som gör att en RP inte kan bli rik som ett helt land vilket kanske ä rmöjligt med reglerna.

Pom

Swashbuckler
Nu till problemet. Eller något problem kanske det inte är egentligen om man ska se på det demokratiskt, för problemet är att det går snuskigt bra för rollpersonerna
Jag antar att spelarna har roligt. Annars vore problemet snart ur världen. Problemet i stort är alltså att rollpersonerna genom tur och spelarnas regel- och världskunskap har slagit in på en karriärväg som gör dem alldeles för rika.

Vad är problemet mer exakt? Vad gör de med sin enorma rikedom som är så illa? Eller är det en principsak, att rollpersoner inte bör nå framgång så lätt?

Vad jag är ute efter är att du som SL förstås kan stoppa deras tilltag på en mängd sätt - flera goda förslag har getts av listigt folk i tråden redan - men det kan vara bra att komma fram till problemets exakta natur innan man löser det. Du antydde att spelarna kan komma att bli sura om du "saboterar" deras projekt. Men med reservation för att jag inte känner din spelgrupp så är min erfarenhet att spelare accepterar drastiska negativa förändringar om det blir uppenbart att förändringarna är en inkörsport till tilltalande nya äventyr. Se helt enkelt till att du har alternativ sysselsättning planerad för rollpersonerna innan du stoppar deras nuvarande verksamhet, så bör det gå bra.

Hamsterbane

Veteran
Ja min spelgrupp har roligt, vad jag har märkt i alla fall, och de ska snart gå i land ändå eftersom deras exilperiod lider mot sitt slut, problemet var som sagt mest (regel)filosofiskt och gick ut på det rättmätiga i att man som handelsman - med några ganska enkla förutsättningar - tycks kunna tjäna ihop minst en halv miljon silverdaler per resa, en månads jobb alltså. Det är obalanserade regler som är problemet, och realism eftersträvar jag i min kampanj. Eftersom Eon-reglerna hävdar sig vara realistiska var det jag var ute efter någon slags förklaring till varför alla hyfsat klyftiga handelsmän tycks kunna inbringa hundratusentals silver utan större besvär. Är det meningen att det ska vara så så är det väl bara något som undgått mig..... alla andra sätt att bli rik på hederlig väg tycks ju milt sagt svårgörliga, i verkligheten såväl som i Eon.

Pom

Swashbuckler
Skönt att höra att spelgruppen i grund och botten har roligt. Allt annat är sekundärt. Men jag förstår dina funderingar om att det verkar lite för lätt att bli stormrik.

Mer eonkunnigt folk än jag borde uttala sig om detta. Men i teorin kan jag väl tycka att det borde vara möjligt att bli rik snabbt som handelsman om man är en grundkarismatisk jäkel med gedigna kunskaper i köpslagan och handelsrutter, och tillika har superb utrustning. Det är svårt att tänka sig bättre omständigheter.

Hartland

Warrior
En tre mastad sabrier, alla borde ha en...

En tremastad sabrier är väll knappast "enkla förutsättningar" eller? :gremwink:

/Hartland - plagierar

Big Marco

Läskig
Jag skulle inte tro att den mest duktige cirefaliske handelsfursten skulle besitta den exakta kunskapen som finns i S&P.

Om man kan ett system till fullo optimerar man det. Men betänk att infon i S&P inte är allmänt tillgänglig. Det finns inga hemsidor för "alltomcamard.as" där sådan info finns.

Personligen skulle jag aldrig låta mina spelare ha kunskapen om vad som räknas som export/import. Jag skulle låta dem resa runt, undersöka platser, snappa upp rykten, höra sig för, muta, samla info, osv för de platser som är aktuella för dem att besöka.

Men om ni har roligt så har ni roligt, och det är huvudsaken.

Pendragon

Swashbuckler
Lösningen är marknadsekonomi

Tja... oavsett hur pass väl man lyckas köpslå så finns det en gräns för vad folk vill och kan betala för saker. Är det lyxvaror som folk inte behöver, så köper de inte det om det blir för dyrt. Är det något livsviktigt som spannmål lär det finnas betydligt fler som man kan köpa av.
Tillgång och efterfrågan, liksom.

Dessutom, som Marco mfl påpekade... de är lite väl välunderättade.Om det var såpass lätt att få sådan information och de ("enkla" som du beskrev det) förutsättningarna som de har, borde alla ha dem väl? De verkar ju inte råda nån brist på folk med Övertala 20 heller?

Så om det inte är några ovanliga förutsättningar de har, bör det ju rimligtvis finnas fler som har dem och tjänar lika mycket.

Den marknadsekonomiska effekten av detta blir ju att priserna sjunker pga konkurrens, eller att det blir fetinginflation.

Det senare är inte särskilt troligt då mynten är ganska värdebeständiga.

/Joel

Hamsterbane

Veteran
Re: Lösningen är marknadsekonomi

Ja, ni har rätt i att jag måste erkänna att en tremastad sabrier inte är "enkla förutsättningar". Men vad gäller övertalandet så har spelaren gått från typ 17 ursprungligen till det FC han har nu på 20, genom all övning han fått alltså och ingen av rollpersonerna hade färdigheten handel förut så den har de fått träna upp.
Fast egentligen så var de nog ändå ganska rika när de gav sig av, särskilt om man tar med skeppet i beräkningen. Då gör vi om hypotesen: Det är svinlätt att gå från rik till SNORRIK, och inte svinlätt att bli rik från att ha varit fattig, som jag fick det att låta först.

Då återstår det där med priset. Vi har kört tills ganska nyligen så att köparen inte köper alternativt att säljaren inte säljer just om priset blir alltför absurt till dennes nackdel, det vill säga om han skulle behöva låta sina barn svälta för det priset (som man alltid hotar med förstås). Problemet med det är att Köpslå är en duell i att övertala, och lyckas man slå fi med 10 i effekt kommer ju fi förmodligen att tro att varorna verkligen är värda det som han har blivit övertalad att tro att de är värda.
När folk vid extrema priser inte sålde/köpte till/av rollpersonerna gick dessa med på en viss prisförändring så att priset kanske bara moddades 25% till deras fördel och inte 50%, men med en last som är värd 500.000 är vi ju fortfarande inte uppe i rätt vinstskala...?
Sedan säjer ju reglerna att man inte behöver köpa för det framförhandlade priset, vilket kloka rp:ar givetvis utnyttjar till att aldrig köpa/sälja med förlust om de skulle slå dåligt någon gång. Det ger lite dåligt rykte, men pengar sparar man.
Nyligen har vi bestämt att man alltid köper för det framförhandlade priset istället - det innebär att till och med prinsen måste köpa för dåliga priser ibland eller sälja billigt, med förlust, och det blir mycket mindre tjat med moralslag för SLP:ar för att avgöra om de köper/säljer eller inte.

Angående import/exporthamnar så är det ju inte den stora modifikationen i fallet eftersom det ger en faktor på 1.1 att multiplicera med priset medan avståndet och exotiskheten ger en faktor på minst 1.2 (deras artefakter gör att avstånd inte blir något större problem) och köpslåendet en faktor på 1.1-1.5.

Trots det, är det nog en klok idé att stänga till S&P så fort de slutar vara och köpa och sälja i kända hamnar... bästa rådet är nog för övrigt som Pendragon säger att sänka grundpriset i ankomsthamnarna med motiveringen att det finns mycket av den varan just nu.

zokie

Veteran
jag vet inte om någon annan redan har skrivit det här, men när jag läste detta om jag ihåg SLen som klagade över att hans spelare hade gjort ringar som sköt mag 5 eld bollar som kulsprutor....

LÅT DOM INTE GÖRA SÅ DÄR, när det handlar om handel osv så är det helt kaputt om spelarna har sådan "insider" information. desutom så står det att grund köpmannen har 16-18 i köpslå, en stor rik köpman som har råd att spekulera i stora lass från långtbortistan borde ha långt mera. bara att slänga ut 300000 mer än inköpspriset gör ju affären lika stor som många handelshus årsomsättning....

SL: ta tag i din grupp, du behöver inga ursäkter... OJ blokad i denna hamnen, FAN det blev orkan, SKIT myteri besättningen tycker inte om att segla så långt eller något.
var inte rädd för att förstöra för dina RP livet/rollspel är inte en dans på rosor utan taggar....

modulbögeri är bara bra när det inte utnyttjas...

zokie

Veteran
SL gör sina egna regler, är inte det regel nummer 1?
Tycker du att reglerna är dåliga? ändra på dom.
som SL har du rättigheten att vara diktator, abuse är aldrig OK

zokie

Veteran
dolda slag behöver jag skriva mera?

går de till sina kontakter då? och hur vet dessa alltid precis vad som de behöver?

dessutom så är det inte vanligt att folk seglar >1000 sjömil per resa utan det är oftast så att man seglar mellan urma och dana consaber. eller kanske mellan 2 olika hamnar i A&S...

jag tycker du är alldeles för snäll som SL, min SL hade skjutit mig om jag hållit på sådär...

Hamsterbane

Veteran
Sjöfarare&Diktatorer

Man ska inte sätta svårighetsgraden i rollspelet efter eget tycke utan efter spelarnas tycke, det vill säga en aning svårare än vad de vill ha det. Gör man uppdragen alltför svåra blir det väl så att de tappar lusten och stämningen försvinner direkt.

Denna del i kampanjen kommer just efter att rollpersonerna systematiskt under ett tjugotal spelmöten blivit trackade och terroriserade av en stor och välorganiserad skurkliga som ville åt något rollpersonerna gömt väl, så att feta på med ondskefullheter bara för att de för en gångs skulle är bra förberedda och pålästa känns inte vettigt. Knepet är väl snarast att få rollpersonerna att tro att anledningen till att det går dåligt är att de själva gjorde misstag...? :gremsmile:

Nja, nog ska det komma en del svinerier som ni säger, men jag minns en gång - på den gamla goda tiden - när en SL jag spelade Mutant Chronicles med tyckte att vi var för rika och lät en cyberhund vi hade köpa hundmat för 40 miljoner kardinalsmarker.... dessutom blev lyxhundmatskaravanen sprängd av terrorister när vi skulle avbeställa skiten :gremcrazy: (Ett skräckexempel på övertydlighet SL inte får använda vad gäller påplatssättande av rp:ar....)

Pom

Swashbuckler
Re: Sjöfarare&Diktatorer

Denna del i kampanjen kommer just efter att rollpersonerna systematiskt under ett tjugotal spelmöten blivit trackade och terroriserade av en stor och välorganiserad skurkliga som ville åt något rollpersonerna gömt väl, så att feta på med ondskefullheter bara för att de för en gångs skulle är bra förberedda och pålästa känns inte vettigt.
Kloka ord! Om rollpersonerna alltid möts av jämntjockt (och hårt) motstånd hur de än beter sig skulle åtminstone jag tröttna. Det finns ingen lag som säger att rollpersoner inte får ha stora framgångar ibland.