Nekromanti Sjukaste saker en spelare har gjort?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Beror på hur man räknar sjukt. En spelare har som pan tangier gjort en hel del sjuka (i betydelsen ondskefullt sadistiska) saker i Stormbringer. I meningen "fullkomligt vansinniga" har vi bland annat arbetat aktivt för att, vid gränsen mellan två länder som åtnjöt en mycket bräcklig fred, skicka över falska trupper för att provocera fram en konflikt. Varför? Rollpersonerna hade helt enkelt en sådan djupt rotad avsky mot det ena landet och såg det hela som ett medel att bli av med en ärkefiende.

GlueBall_UBBT

Warrior
Det sjukaste jag någonsin gjort var att introducera rollspel för mina polare.

Skämt åsido, det händer mestadels knasiga saker när vi spelar rollspel. En nyligen sjuk händelse var när mina smarta spelare kläckte ur sig idén att jaga varulvar när det var halvmåne, de är ju bara hälften så starka då.

En annan sjuk sak fick de för sig när de korsade öknen i Mûhad. Det bestämde sig för att ensamma och utan belysning bege sig ner för i en nyligan framblåst ökengrav. Slutligen förstod de att en lampa krävdes för att orientera sig i mörkret och då uppstod problem nummer två. Det fanns en massa hieroglyfer som värkade varna om ond, bråd död om man fortsatte längre ner i graven. Det var vad deras analfabeter till rollpersoner kunde urskilja. Skaffade de sig en tolk, frågar ni er, nejdå. Då måste de ju splitta skatten med ännu en part. Så de fortsatte ner och dog på ett antal fällor, som jag ändock försökte varna dem för.

PAX

Jordisk Äventyrare
Den evigt kämpande gruppen av legosoldater hade förskansat sig på en båt långt ut i obyggden. Kallt var det också. Uppdraget var nästan slut och rollpersonerna behövde information från sina tillfångatagna fiender.
Så efter ett antal timmar av misslyckat förhör tröttnar en av rollpersonerna på situationen. Han sliter tag i en av fångarna och drar upp sin Manga Classic (revolver). Tömmer och lägger demonstrativt i en patron. Snurrar cylindern och trycker av.
SL uppmanar då spelaren att slå 1T6. Vid en 6:a skulle skottet gå av. Gissa vad resultatet blev?
En något förvånad rollperson står kvar med blodstänk i ansiktet och en livlös kropp framför sig. Resten av fångarna tjattrade dock väldigt snabbt och mycket därefter.

Pom

Swashbuckler
Ojdå!

Anders: Klar *Sträcker över formuläret*
SL: Noldor, fighter, helrustning, morgonstjärna, metallsköld?
*Ritch!* (Ja, så kan det låta när ett dubbelsidigt rollformulär slits i bitar.
SL: Anders... jag tror att vi måste snacka lite...
Din SL hade uppenbarligen aldrig läst Silmarillion eller någon av de MERP/RM-moduler som har med noldor. :gremshocked:

Evil Peter

Hero
Re: Ojdå!

Noldor är en av alvraserna i Tolkiens skapelse. De är den mäktigaste av de som vistas i Middle-Earth. Ett par noldoralver de flesta känner till (om man läst LotR) är Galadriel och Glorfindel.

Snurgla

Veteran
Det utan konkurrens absolut vidrigaste som hänt så länge jag spelat var när vi spelade ADD för länge sedan, äventyret i Forgotten Realms-boxen 2nd ed. Äventyret är en klassisk dunga, och på ett ställe, i en stor hall, finns det ett hål i det snett sluttande taket. Äventyrarna missar detta, och får en carrion crawler som bor där i ryggen på sista karaktären.

Åtta tentakler gör sitt jobb, den ena magikern blir paralyserad. Hon hinner dock skrika, så den andra magikern kastar en besvärjelse på monstret. Han är en wild mage, så istället för en magic missile, blir det en wild surge: carrion crawlern blir tre ggr så stor. I ett hål precis lagom stort för den. Äckel, gunk och sura inälvor forsar ned över den paralyserade magikern.

Där kunde det ha slutat. Men icke. Halfling-tjuven bestämmer sig för att det säkert finns skatter längre in i hålet.

Och klättrar IGENOM resterna av den för att undersöka...

Pom

Swashbuckler
Re: Ojdå!

Grejen är den att noldoralver hos Tolkien är mästersmeder. Det är noldoralver som smider Maktens ringar (inspirerade av Sauron, men ändå) och alla möjliga andra artefakter, inklusive metallproteser, hjälmar, yxor, sköldar, etc. I själva verket framhålls i Silmarillion hur överlägsna noldors krigsutrustning är andra alvers bågar och liknande. Att en noldo skulle ha metallrustning, sköld och tunga vapen är fullt i sin ordning om det är Tolkiens noldor man vill efterlikna.
Nu antar jag i och för sig att det där med att riva itu karaktärsbladet var en poetisk efterkonstruktion... :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Jag har, som vandöd vampyr, haft sex med (eller ja, fått tillfredställelse av) en ghoulad kattunge. Räknas det? Hela akten har ju drag av både nekrofili, tidelag och blod i största allmänhet, trots allt.

Men mina egna rollpersoner har nästan alltid varit ganska snälla, så ska vi ta upp allvarligare sjukheter får jag hänvisa till andra. Vänta så ska jag försöka locka hit Pendragon :gremsmirk:

Men så här utanför tävlan kan man kanske få någon slags elogé för det här?

- Ymir, som däremot kunnat svara lååångt och stötande på 'vad är det sjukaste en spelledare hittat på?'

Storuggla

Champion
Dr_Graevlings cirkelsågsmassaker på fiender iförd en baddräkt, I Ett Herrans Liv. Sjukt.
Inbrott i en apotekares hem för att hoppa i hans säng, i WFRP.
chrulls karaktär i samma WFRP-äventyr.
Dantes inhopp som Naken-Janne i samma äventyr. Huga.

Storuggla, aladåben närmar sig

Mask_UBBT

Hero
"Dantes inhopp som Naken-Janne i samma äventyr. Huga."

Vaddårå? Det var ju tvättdag! Och det var ju ert fel! :gremsmile: Och det var ju inte som om vi var nakna bland folk... förutom på slutet, kanske...

/Mask - Minns inte alls vad vi skulle göra hos apotekaren, egentligen...

Rising

Vila i frid
Jag spelade med en väldigt märklig spelare en gång. Han kom inte från min spelgrupp, och hade förmodligen lärt sig spela rollspel i en spelkultur som var radikalt annorlunda än min egen, för det han gjorde påminde inte om något jag någonsin varit med om tidigare...

Först plockade han nästan bara färdigheter till rollpersonen som aldrig används i spel. Han hade kanske värdet 8-9 i några få normala färdigheter, som Smyga och Bluffa, men resten lade han på bara trams och det var nästan så att jag tyckte att han spelade oseriöst. Sedan så envisades han med att försöka använda dessa konstiga färdigheter hela tiden, och detta på de mest märkliga och annorlunda sätt.

Exempel: Ett uppdrag handlade om att skaffa information från en rik greve. I vanliga fall så skulle man ju försöka förföra greven, köpslå med honom eller eventuellt använda någon av de vanliga standardfärdigheterna "kunskap om teatern" eller "kunskap om tavlor" för att vinna grevens förtroende med ett delat intresse och på så vis intrigera sig fram till informationen, men den här spelaren pekade alltså på sitt formulär och menade att man kunde använda den här konstiga färdigheten -vad den nu hette, något i stil med "sverd"- och genom att utföra några konstiga viftande manövrar med ett blankt, hårt och vasst föremål som tydligen fanns beskrivet i ett parti i regelboken (som jag aldrig tidigare ens läst) för att avliva hans vakter och helt enkelt skrämma sanningen ur greven. Jag var tvungen att läsa ett helt kapitel med obskyra instruktioner som jag inte kan tänka mig att någon annan rollspelare före mig har behövt lära sig för att kunna genomföra denna märkliga ritual.

Efter spelsessionen så såg vi ut som frågetecken allihopa. Den nya spelaren var halvnöjd med äventyret, men tyckte att det var roligare att spela om man kunde leta efter skatter och konfrontera en sorts märkliga fantasivarelser som han kallade för "årtjer", men som jag ännu inte funnit någonstans i regelboken. Jag gissar att hans spelledare måste ha spelat med helt hemgjorda regler, eftersom hans spelstil var så konstig.

Kan ni tänka er att på hans rollformulär fanns inte en enda accessoar av något slag (jag svär, inte en endaste manchettknapp!), och han hade glömt att ange vad rollpersonen vanligtvis brukade festa, vad han hade för favoritdrink, vad han hade för avvikande sexuell läggning och vad han tyckte om för sorts brödrostar.

Storuggla

Champion
Naked dungeoncrawling?

"Vaddårå? Det var ju tvättdag! Och det var ju ert fel!"

Ni behöver ju inte gå ut och äventyra på tvättdagen! Juh!

"Och det var ju inte som om vi var nakna bland folk... förutom på slutet, kanske..."

Då var ni nakna. Och täckta i bajs och blod. Bland folk och bakverk.

"/Mask - Minns inte alls vad vi skulle göra hos apotekaren, egentligen..."

Var det inte något om att vår far sålt lik till honom och vi ville kolla om det fanns något som petade mot honom? Eller.. var det bara för sängens skull?

Storuggla, tvekar själv

Storuggla

Champion
<blockquote><font class="small">Citat Rising:</font><hr />
Mummel mummel en rik greve, mummel mummel ett blankt, hårt och vasst föremål babbel babbel leta efter skatter ynk ynk konfrontera en sorts märkliga fantasivarelser yadda yadda brödrostar. [/quote]

Brödrostar? Lämnade han den rutan tom alltså? I en fantasyvärld där grevar är rika och har vakter? Bisarrt, rostat bröd är ju basen för den feodala ekonomin det vet ju alla.

Storuggla, tror han spelat med den killen en gång

Mask_UBBT

Hero
"och konfrontera en sorts märkliga fantasivarelser som han kallade för "årtjer", men som jag ännu inte funnit någonstans i regelboken."

Årtjer = Orcher? :gremgrin:

/Mask - jävlas

Mask_UBBT

Hero
Re: Naked dungeoncrawling?

"Var det inte något om att vår far sålt lik till honom och vi ville kolla om det fanns något som petade mot honom? Eller.. var det bara för sängens skull?"

Jag tror det var såhär: Vi styrde kosan emot apotekaren, för att vi inte hade något bättre ställe att gå... Sen märkte vi att fönstren var igenbommade och att det fanns vakter utanför... Så vi försökte komma in. Thassit!

/Mask vill minnas att han svarade på "Varför vill vi in där egentligen?" med "För att vi helt uppenbart inte får vara där!"

Storuggla

Champion
Re: Naked dungeoncrawling?

"Jag tror det var såhär: Vi styrde kosan emot apotekaren, för att vi inte hade något bättre ställe att gå... Sen märkte vi att fönstren var igenbommade och att det fanns vakter utanför... Så vi försökte komma in. Thassit!"

Hmm. Låter bekant.

"/Mask vill minnas att han svarade på "Varför vill vi in där egentligen?" med "För att vi helt uppenbart inte får vara där!" "

Det låter fullt begripligt. Det skulle förklara vår totala brist på planering och vettighet när vi väl kommit in, faktiskt. :gremlaugh:

Storuggla, stal en svart rock vill jag minnas

Ulfgeir

Swashbuckler
Eugh...

Tja jag minns en gång när vi spelade Drakar och Demoner, så tyckte en av krigarna i gruppen att det var en bra ide att hyra stadens alla damer med förhandlingsbar moral under 1 vecka.
Det gjorde han, och ådrog sig någon könssjukdom på köpet. Hans lösning: Hugg av vital del, få det läkt med magi (Hela + Regenerera). Den avhuggan kroppsdelen lät han tjära in och och hängde sedan om halsen som halsband...

Kan ju säga som så att vi andra i gruppen ansåg det var osmakligt...

/Ulfgeir

Grog

Swordsman
jag hade en spelare som ât upp och svalde sitt rollformulär när hans rollperson dödades av en fälla. han skyllde pâ nervositet.