Nekromanti Sjumilakliv bryter Symbaroums ekonomi

skraku

Veteran
Joined
12 Aug 2018
Messages
7
Ritualen Sjumilakliv låter en ordensmagiker transportera sig själv och sina allierade till en magisk cirkel som är känd för mystikern. Detta är alltså bättre än flygtrafik. Viktiga personer kan teleportera sig mellan olika platser för en struntsumma. Ritualen kostar ju bara lite temporär korruption. Det finns heller ingen skriven övre gräns på antalet personer som kan tas med i sjumilaklivet, så det är påtagliga stordriftsfördelar. En enskild ordensmagiker kan dessutom på egen hand skapa en magisk cirkel, vilket innebär att de borde kunna vara möjliga att framställa i relativt stora antal. Inte heller finns det något som indikerar på att personerna som teleporteras anländer nakna, så rimligtvis kan personliga tillhörigheter skickas med. Vad skiljer en ryggsäck från en oxlast stål?

Sammanfattat så verkar det som att Sjumilakliv är enormt logistiskt värdefull. Alla borde vilja ha tillgång till ritualen och det borde förvandla handelstransport i Ambria från medeltid till 2000-talet.

Hur hanterar man detta?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,600
Location
Ludvika
Om detta funkar vore det väl rimligare att utgå ifrån att ekonomin redan bygger på detta? Det tas antagligen ut tullar även på denna slags transport, och "rätten" till att skapa kometsiella cirklar på olika platser vaktas antagligen hårt.

Men borde det verkligen funka? För det erbjuder ju exakt samma möjligheter till att transportera dit en hel armé. Något som knappast ligger i härskarnas intressen, så det kan finnas någon slags blockering mot dessa cirklar som behränsar dess användning.
 

skraku

Veteran
Joined
12 Aug 2018
Messages
7
Det finns dessutom inget som hindrar en ljusskygg organisation att köpa en ritualbok av en opportunistisk novis. Då har de helt plötsligt möjlighet att skapa sitt eget cirkelnätverk att smuggla varor via. Detta kan dessutom göras mellan källare och rakt under näsan på ordningsmakten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hej!

Tog bort dubletten av denna diskussion, så att alla svar hamnar i samma tråd.

MVH

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,600
Location
Ludvika
Desto större anledning till att utveckla ett skydd mot det. Ett teleporteringsnegeringsfält över staden. Eller möjligen någonslags nät som fångar upp inkommande teleportationer och manifesterar dem i en annan cirkel än den designerade.

Eller, återigen, så är detta redan inkludert i befintlig ekonomi. Man ta kanske helt enkelt inte in tullar på transporterade varor, utan på inköpta varor. Vill du bedriva en verksamhet måste du deklarera alla inköpnoch försäljningar, och revisorer kollar så allt stämmer och gör överraskningsinspektioner för att säkerhetsställa att allt stämmer.

Detta blir egentligen samma sak bara att man ändrat på vem som är tvungen att betala tullavgiften, vilket skenbart kommer sänka priserna.

Teleportering skulle sänka vår moderna ekonomi eftersom vi inte tagit hänsyn till det. Men en ekonomi som växer fram kring existensen av teleportering kommer att utveckla ett system som funkar tillsamans med teleporteringen.

Om man helt enkelt inte har förbjudna varor i någon egentlig utsträckning så är det bara en fråga om hur staten plockar ut sina pengar.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag har just satt en antalsbegränsning på det. Det finns också vissa risker i min värld, speciellt när en transporterar sig inom Davokar. Då finns det en chans att du hamnar en bit bort. Olika långt beroende på hur långt transporten är. Sen kan du också hamnar någon helt annan stans i davokar. Typ inslängd mitt i mörkaste Davokar. Sen så kostar det faktiskt korruption att använda ritualen och i det tänker jag också att det för med sig obehag.

Så om vi lägger till risker, obehag/ovilja att överanvända magi, samt en stor begränsning på hur mycket som går att transportera så konkurrerar det nog inte i de flesta fall med häst och vagn eller annan transport.

Så som reglerna är skrivna så kan det ju såklart tolkas som att det kan användas på det sätt du beskriver. Samtidigt är reglerna överlag vagt skrivna så SL + spelarna behöver själva lägga till det som behövs så att inte vissa krafter/ritualer bryter delar av världen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Du är en shitty fucking magiker om du låter handelsmän använda dig som transportmedel hela dagarna. Fuck that. Hade jag varit en annan magiker hade jag knivhuggit den snubben för att han förstör för resten av oss.

Så det är min förklaring. Gör du den här grejen kommer trollkarls maffian och knivhugger dig till döds. De enda som ska ha den här makten är trollkarlar. Sedan kan alla trollkarlar försörja sig på orättvisa handelsövertag då och då om sprit pengarna är slut.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
God45;n290883 said:
Du är en shitty fucking magiker om du låter handelsmän använda dig som transportmedel hela dagarna. Fuck that. Hade jag varit en annan magiker hade jag knivhuggit den snubben för att han förstör för resten av oss.

Så det är min förklaring. Gör du den här grejen kommer trollkarls maffian och knivhugger dig till döds. De enda som ska ha den här makten är trollkarlar. Sedan kan alla trollkarlar försörja sig på orättvisa handelsövertag då och då om sprit pengarna är slut.
God45. Du vet mycket väl att endast proletariatet bildar maffior. Utbildad medel/överklass bildar Gillen, vilket är mycket mer respektabla.
Så gör du den grejen kommer trollkarlsgillet och knivhugger dig till döds. Alternativt blir ditt öde något mycket mycket värre...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Cybot;n290885 said:
God45. Du vet mycket väl att endast proletariatet bildar maffior. Utbildad medel/överklass bildar Gillen, vilket är mycket mer respektabla.
Så gör du den grejen kommer trollkarlsgillet och knivhugger dig till döds. Alternativt blir ditt öde något mycket mycket värre...
Oh my god det här är bäst. Jag går ”Den männskliga naturen i ett kapitalistiskt system skulle aldrig tillåta det här!” och du förbättrar det genom att gå ”Du glömer att det är ett klassamhälle styrt av socialt och kulturelt kapital! Det kommer bli mycket värre!” ????

Typ alla problem i fantasy som är ”Varför har inte alla det här? Det hade varit bättre!” får mig att vilja skrika ”VI KAN I VERKLIGHETEN SE TILL ATT INGEN I VÄRLDEN SVÄLTER MEN VAD FAN GÖR VI?!”.

Folk behöver sluta tänka som ingenjörer är min poäng :p
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Så här: Ordo Magica är en hemlighetsmaskin. Även om alla ”vet” att de kan teleportera sig så kommer de aldrig att visa hur man gör, eller låta någon av sina medlemmar som gått åratal i träning arbeta som taxi för gemene man. Det är klart att det ibland dyker upp äventyrsrgrupper, politiker, smugglare och lönmördare i deras magiska cirklar. Men bara de organisationen kan tjäna på att låta transporteras. De är inte ett flygbolag, de är en av de vilktigaste maktfaktorerna i Ambrien. Och de kan fucking teleportera. Att det krävs att de har en magisk cirkel att landa i lär de ju hålla käft om.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kan inte Symbaroums regler så detta är utifrån hur teleport fungerar i andra spel:

1. Magikern måste första gången för egen maskin ta sig till den teleportationscirkel som denne vill använda - för man måste veta var i världen teleportationscirkeln finns.
Man kan alltså inte själv bli teleporterad dit och sedan använda cirkeln, för då vet man inte var man är i förhållande till var man kom ifrån.
Och nej, det räcker inte att titta på kartor och förstå var man är, man måste ta sig dit själv första gången.

2. Ritualen att koppla sig till en cirkel kostar pengar (mycket pengar).
Man måste betala denna kostnad även till en redan existerande cirkel.
Denna kostnad måste förnyas varje år, annars försvagas magikerns band till platsen så denne inte kan teleportera sig dit.

3. En magiker kan bara skapa ett visst antal band till ett visst antal platser.
Försöker man hålla för många platser i huvudet är det en chans att något går fel vid teleportationen.

4. En magiker kan endast ta med sig ett visst antal människor, t.ex. 7, eller antalet personer som kan röra magikern.
Andra varelsers storlek jämförs med människor, en häst motsvarar t.ex. 3 människor.
Man kan bara ta med sig vad man själv orkar bära, d.v.s. inget ickelevande som står på marken teleporteras.

5. En magiker får temporär korruption om denne inte har någon temporär korruption.
Har magikern redan temporär korruption blir denna istället permanent.
(vilket begränsar hur ofta man kan teleportera sig utan risk)

Generellt brukar magiker räknas som högutbildade, motsvarande läkare och civilingenjörer IRL.
Hur många läkare har du stött på som extraknäcker som taxichaufförer? Hur många ingenjörer kör buss?
Möjligtvis kan man jämföra en magiker med en pilot. En pilot IRL brukar tjäna mer än 50000 kr/mån.

Sedan vill både regenter och magikergillen kontrollera teleport.
Tänk dig själv om Robin Hood hade haft en magiker som kunde teleportera och man skapade en cirkel i prins Johns slott.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,600
Location
Ludvika
anth;n290906 said:
Generellt brukar magiker räknas som högutbildade, motsvarande läkare och civilingenjörer IRL.
Hur många läkare har du stött på som extraknäcker som taxichaufförer? Hur många ingenjörer kör buss?
Det beror på när under sin karriär magikern kan börja teleportera sig. Man blir trots allt inte högutbildad på bara en helg, och jag känner många _blivande_ högutbildade som kör buss.

(Faktum är att jag känner en och annan högutbildad som kör buss också även fast de inte vill. Arbetsmarknaden är inte alltid superenkel om man passerat trettio och inte har så mycket brancherfarenhet).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n290908 said:
Det beror på när under sin karriär magikern kan börja teleportera sig. Man blir trots allt inte högutbildad på bara en helg, och jag känner många _blivande_ högutbildade som kör buss.
Återigen: jag har ingen koll på Symbaroums regler och vet inte hur svårt det är att lära sig sjumilasteg, men i andra fantasyrollspel brukar teleport vara ganska avancerad magi - därav liknelsen med en utexaminerad läkare eller civilingenjör..
 

skraku

Veteran
Joined
12 Aug 2018
Messages
7
Cybot;n290885 said:
God45. Du vet mycket väl att endast proletariatet bildar maffior. Utbildad medel/överklass bildar Gillen, vilket är mycket mer respektabla.
Så gör du den grejen kommer trollkarlsgillet och knivhugger dig till döds. Alternativt blir ditt öde något mycket mycket värre...
Jag tänker att hela den interna hierarkin i Ordo Magica bygger på att du vet fler hemligheter än andra. De är ju, likt frimurarordern i verkligheten, ett ordenssällskap med ranger och ceremonier. Men tänk dig att du är en ordensnovis som får en skitlön för att kopiera texter för hand. En dag träffar du Slark Underhuggarson som erbjuder dig en maffig summa daler mot att få låna en bok i en vecka. 9 av 10 i din position skulle säga "nej, trollkarlsgillet kommer att kniva mig i en mörk gränd" men din syster är sjuk och behöver pengar till medicin.

Det krävs bara att hemligheten kommer ut en gång. Visst, med Kättarens Spår, Häxsyn, Orakelkonst och Telepatiskt Förhör kan man komma långt som trollkarlsgille. Sedan vill säkert smugglarna som lagt vantarna på Magisk Cirkel och Sjumilasteg behålla sin hemlighet för att få ett övertag. Men andra maffior vill gärna veta hur Slark plötsligt får in skeppslaster obeskattat kryddvin i stan. Vem hinner först? Och drottningens jägarkår skulle bra gärna vilja veta hur man kan avlägga rapport över mils avstånd med Magisk Cirkel. Och svartkapporna skulle gärna vilja kunna spionera med Klärvoajans.

En lösning skulle kunna vara att ordensmagi kräver en massa grundläggande kunskap och färdighet som i princip är värdelös i början och kräver handledare för att bli bra på. Grundboken beskriver att endast hälften av de som påbörjar sina studier avslutar dem, så det är nog svårt att komma till den nivån där man ens kan antända svavel eller levitera en sked. Självstudier är i princip omöjliga då det finns tusentals enkla fel man kan fastna i och det enda som är gångbart är att ha en mästare som kan rätta dig.

Ett annat sätt att garantera sig de mer invigda gesällernas lojalitet är att få dem att skapa Själsstenar som fyller till bredden med korruption. Om de försvinner utan spår och man anar förräderi är det bara att krossa själsstenen. Antingen förstyggas de av korruptionen, eller så kan de finnas med Kättarens Spår. Bryta Länk borde rimligtvis inte vara verksamt mot själsstenar, så den hållhaken finns för evigt.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Den engelska versionen av Sjumilakliv kan bara transportera mystikern och *en* allierad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Nu är jag kanske lite av ämnet. Men i Trudvang hade vi necromancy maffian. Vi frammanade odöda för att sänka markpriserna (genom att mörda folk och deras boskap), sedan köpte vi upp all marken från de lokala bönderna och så vidare när den var billig, sedan kom en grupp "modiga riddare och kämpar" (resten av gruppen) drev bort de odöda och dräpte den onda nekromantikern (vi stoppade ett lik i en läskig trollkarlsdräkt). Sedan väntade vi lite på att markpriserna skulle stiga igen och sålde marken till gillen.

100% vinst, nästan inga omkostnader och lätt arbete.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
skraku;n290912 said:
Jag tänker att hela den interna hierarkin i Ordo Magica bygger på att du vet fler hemligheter än andra. De är ju, likt frimurarordern i verkligheten, ett ordenssällskap med ranger och ceremonier. Men tänk dig att du är en ordensnovis som får en skitlön för att kopiera texter för hand. En dag träffar du Slark Underhuggarson som erbjuder dig en maffig summa daler mot att få låna en bok i en vecka. 9 av 10 i din position skulle säga "nej, trollkarlsgillet kommer att kniva mig i en mörk gränd" men din syster är sjuk och behöver pengar till medicin.

Det krävs bara att hemligheten kommer ut en gång. Visst, med Kättarens Spår, Häxsyn, Orakelkonst och Telepatiskt Förhör kan man komma långt som trollkarlsgille. Sedan vill säkert smugglarna som lagt vantarna på Magisk Cirkel och Sjumilasteg behålla sin hemlighet för att få ett övertag. Men andra maffior vill gärna veta hur Slark plötsligt får in skeppslaster obeskattat kryddvin i stan. Vem hinner först? Och drottningens jägarkår skulle bra gärna vilja veta hur man kan avlägga rapport över mils avstånd med Magisk Cirkel. Och svartkapporna skulle gärna vilja kunna spionera med Klärvoajans.

En lösning skulle kunna vara att ordensmagi kräver en massa grundläggande kunskap och färdighet som i princip är värdelös i början och kräver handledare för att bli bra på. Grundboken beskriver att endast hälften av de som påbörjar sina studier avslutar dem, så det är nog svårt att komma till den nivån där man ens kan antända svavel eller levitera en sked. Självstudier är i princip omöjliga då det finns tusentals enkla fel man kan fastna i och det enda som är gångbart är att ha en mästare som kan rätta dig.

Ett annat sätt att garantera sig de mer invigda gesällernas lojalitet är att få dem att skapa Själsstenar som fyller till bredden med korruption. Om de försvinner utan spår och man anar förräderi är det bara att krossa själsstenen. Antingen förstyggas de av korruptionen, eller så kan de finnas med Kättarens Spår. Bryta Länk borde rimligtvis inte vara verksamt mot själsstenar, så den hållhaken finns för evigt.
Finns en hel del bra äventyrsförslag i detta inlägget.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Magiska cirklar är en svaghet: Om någon med cirkelkunnighet känner till att det finns en cirkel på en viss plats kan hen i princip spionera på den platsen utan problem. Döda drömmars grav demonstrerar även att mäktiga varelser direkt kan subvertera och ta över den telepatiska länken och använda denna för att dominera personer i cirkeln. Om någon med Sjumilakliv dessutom lyckas besöka (eller spionera med Klärvoajans) och studera en cirkel kan de komma och gå hur och när de vill, vilket är problematiskt när mystiker blir galna och onda på löpande band. En publik cirkel är en osäker cirkel. Om en cirkel blivit kompromerad måste den förstöras och göras om - och ingen kan teleportera till den förrän de rest till den igen.

Sjumilakliv är ett brott mot naturen: Magi ska alltid vara giftigt. Alla som reser via cirkel borde ta en rejäl dos korruption. Matvaror som transporteras via cirkel borde bli skämda eller börja ruttna. Platserna man reser från och till borde bestrålas med en grav dos korruption. Att vika ihop verkligheten för att få två platser att överlappa borde ha konstiga effekter på saker och ting. Trots att reglerna är tydliga så kan du fortfarande ge spelarna intrycket att det är en osäker typ av magi. Jag har låtit mystiker som reser med Sjumilakliv först dyka upp någon vilt främmande cirkel innan de kommer fram till destinationen. Skriv en liten tabell med konstiga fenomen som kan hända vid ett Sjumilakliv.

De allra flesta organisationer borde ha magiska cirklar: Men de håller dem extremt hemliga. Några lojala eller giriga magistrar kan lätt hjälpa till att etablera ett cirkelnät mellan ett adelshus herresäten och dess olika kolonier och expeditioner ute i Davokar. Dessa transportnät borde duga till att leverera särskilda personer och särskilda typer av material och materiel, men inte andra (se ovan). Att kuppa till sig rivalernas ritualmästare borde vara ett vanligt sätt att hota en organisation.

Magiska cirklar motverkar statens tullar: Om grupper kan teleportera direkt till Tistla Fäste utan att passera portarna så ser Nattbäcka och andra statliga aktörer ingen inkomst. Därför är det med största säkerhet olovligt för andra än Ordo Magicas kapiteltorn att driva magiska cirklar inom stadsgränser. Icke tillåtna cirklar bör förstöras och dess ägare ställda inför rätta för smuggelverksamhet. Ute i skogen kan dock ingen höra dig rita cirklar.

En artefaktmakare kan tillverka ritualsigill med Sjumilakliv: Ett simpelt faktum av hur ritualsigill fungerar betyder att det är ganska lätt för en artefaktmakare att skapa ett sigill som vem som helst kan använda för att omedelbart teleportera till en cirkel de känner till. Detta blir i princip town portals som bara går åt ett håll.

Engelska regelboken tillåter bara en medresenär med den sjumilaklivande mystikern: Detta gör rätt mycket för att nerfa ritualen. En spelarkaraktär kan inte teleportera ut hela gruppen längre. Det krävs många hopp för att transportera en hel expedition genom magiska cirklar. Att hyra en mystiker för att utföra en ritual kostar 10 daler. Det är 100 dagslöner för en soldenär. Så om du arrangerar en expedition à 10 pers så kan du betala 200 daler för att teleportera ut dem till skogen (tur&retur) plus kostnader för att etablera målcirkeln i första hand - eller så kan du hyra in fyrtio legosoldater i femtio dagar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Jag skulle spela det som att det här är en exploit waiting to happen. Att teleportera till magiska cirklar på det här sättet kanske är en relativ nylig upptäckt (säg 5-10 år gammal), och ingen har riktigt kommit på att använda det för att tjäna storkovan än.

Men nu. Nu jävlar har Ingvar den Tokige samlat på sig spelskulder igen! Han måste snabbt få ihop lite stålar, annars kommer någon att plocka en njure av honom i pant. Innovation är av nöden och smugglarna som han är skyldig pengar har även andra behov han skulle kunna hjälpa dem med.

I smell adventure!
 
Top