Nekromanti [SKÄMTSAMT] Bästa tärningen?

Mogger

Hipsteranka
En T1000 av flytande metall som kan anta formen av vilken annan tärning som helst!

Och grattis!

Sapient

Swashbuckler
Jag skulle vilja skämta om "T7 - till Call of Chtulu i alla fall". Men nu finns det ju asymmetriska tärningar med udda antal sidor, så det vore inte lika kul...

anth

Vetefan
å T34:an(min egentliga favorit) redan är tagen...
2d6 - one inside the other:

Och så en bonus till alla game science-galningar där ute:
Hur man tar reda på om ens tärning är balanserad eller ej:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
T12 är snyggast och 12 måste vara en bättre siffra att basera ett talsystem på än 10. Så hade vi säkert gjort om vi haft 12 fingrar och 12 tår. Varför har vi inte det? Det är säkert Darwins fel!

Beror på situationen. Om jag är SL så är nog T4 den bästa. även om den inte används i spelet känns det betryggande att ha ett gäng med mig.
Bra att ha om det slutar med att spelarnas karaktärer dör och man har en bunt uppretade spelare efter sig så är de bra att kasta på golvet när man flyr. det är svårt att jaga någon effektivt om det ligger massa T4or på golvet

Staffan

Myrmidon
T12 är, som folk har nämnt, snyggast och bäst, om än sorgligt underanvänd.

T10, å andra sidan, är en styggelse då det inte är en av de platonska kropparna. Gamla TSR ska ha all heder för Alternity, som hoppade över tramset med T10 och endast använde T4, T6, T8, T12, och T20.

Vimes;n156203 said:
Folk borde fanimej hålla tillgodo med att singla slant

Helt klart. Bästa sättet i alla lägen

Bättil en småväxt revisor var enda hobbys är att på tisdagar spela dragspel i det lokala sjukhusets tvättstuga. och ibland dricka en kopp te och bada på tvären, med kraftiga rygg problem. Det närmaste han varit att slåss var den gången när han råka klicka fel på fjärrkontrollen till teven och hamna på en kanal som visade en boxningsmatch

Nu har han efter en osannolik händelse som involverade 3 st dörrhandtag av mässing. 1st två veckor gammalt mjölkpaket en aningen överviktig labrador råkat hamna någon helt annanstans än hemma och står ansikte med ansikte med en 3 meter lång eldsprutande demon med en enormt tvåhandsvärd. Bättil greppar det närmaste vapen han kan komma åt vilket visar sig vara en smörkniv.den typ av trä som man i tonåren köper och filar lite på för att ge till mamma på morsdag och säger att man gjort själv och gör sig beredd att försvara sig för första gången i sitt liv.

Singla slant......

...... Bättil vinner slant singlandet och med ett mäktigt hugg med smörkniven hallshugger han demonen i jämnhöjd med knäna

Tärningar är onödiga.

Landrim

Warrior
T12 och T4.

T12 för det är den tärning jag flest gånger ofrivilligt försökt att äta (en gång förvisso, men det är en gång mer än alla andra tärningar), samt för jag gillar formen på den.

T4 för den är tärningarnas underdog, men underskatta den inte för det! Att barfota trampa på en T4 är mer smärtsamt än att trampa på en legobit!

obak

Hero
T2an, den är perfekt binär, ratilnell och kommer vara den enda tärningen som anbänds när cybertronwrna tar över jlrden och utrotar allt smuttsigt organiskt liv, jag har åtminstone planerat för min framtida marknad och planerar att skriva mina spel i asembler.

da_bohz

Swordsman
Reddokk Fheg said:
Beror på situationen. Om jag är SL så är nog T4 den bästa. även om den inte används i spelet känns det betryggande att ha ett gäng med mig.
Vet inte hur få gånger jag faktiskt använt t4an. I min nuvarande spelgrupp används t4an endast som extra spelpjäser när alla vanliga markörer tagit slut. En ganska värdelös tärning, men den har i alla fall den funktionen. Plus att den kan användas i självförsvar förstås.
?
T12 däremot. Där snackar vi.

Zadrith said:
T12 för den går att använda som T2, T3, T4 och T6.
Och för att spotta ännu mer vatten på t12-kvarnen kan man ju tillägga att vårat år är indelat i 12 månader, ett dygn i 24 timmar, och en timma i 60 minuter. Finns för övrigt seriösa forskare som anser att vi som människor skulle gynnas mycket mer om våra måttenheter (cm, dm, m, osv.) var baserade på tolv istället för 10. Inte för att detta alltid är särskilt applicerbart i rollspelssammanhang, men ändå.

Och bara för att någon påpekade att vi skulle räknat på tolv fingrar istället för tio: Med din tumme kan du räkna lederna på dina fyra fingrar. Det blir tolv.

Vet att det inte är en seriös tråd direkt, men tycker ändå att t12 borde få mer utrymme eftersom den allena är den mest användbara och lättrullade tärningen.
(1t100 är också rätt användbar, men snäppet mindre lättrullad)

da_bohz;n156818 said:
Vet inte hur få gånger jag faktiskt använt t4an. I min nuvarande spelgrupp används t4an endast som extra spelpjäser när alla vanliga markörer tagit slut. En ganska värdelös tärning, men den har i alla fall den funktionen. Plus att den kan användas i självförsvar förstås.
?
Är ju inte för att använda den i spelet jag vill ha dem till hands. det är om jag måste fly och har en bunt arga spelare efter mig så kastar jag dom på golvet bakom mig. Någonsin försökt springa barfota över ett golv fullt med T4or?

da_bohz

Swordsman
Reddokk Fheg said:
Någonsin försökt springa barfota över ett golv fullt med T4or?
Helt livsfarligt. Vanligaste dödsorsaken på Gothcon.

.113

Swashbuckler
Gillar att d12 verkar så poppis, bådar ju gott för mitt system ;)

För övrigt, kul tråd