Skäliga löner hos Äventyrsspel?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Bra att ge unga talanger chansen, men nog var det framför allt Malmberg som blev rik på Äventyrsspel? Follow the money.
Nu förstår jag inte vad du fiskar efter? Att Malmberg hade som mål att tjäna mycket pengar på Äventyrsspel är det nog inte någon som någonsin förnekat, inte han själv heller. Det gör det väl inte dåligt att unga talanger för chansen?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Äventyrsspel har säkert varit en plantskola för många unga och kreativa talanger. Det finns dock lite för många uppgifter om betalningarna (och även andra detaljer) som gör att jag inte rakt av köper en entydigt positiv berättelse om detta företag.
Jag har inte köpt något entydigt. Det var din kommentar om att Äventyrsspel skulle vara en dålig arbetsgivare som jag svarade på för att jag tyckte det var entydigt.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Nu förstår jag inte vad du fiskar efter? Att Malmberg hade som mål att tjäna mycket pengar på Äventyrsspel är det nog inte någon som någonsin förnekat, inte han själv heller. Det gör det väl inte dåligt att unga talanger för chansen?
Fiskar efter? Jag tror helt enkelt inte att alla som skrev eller illustrerade för Äventyrsspel fick vettigt betalt. Som jag nämnde ovan intervjuade jag en av författarna till Mutant-äventyret I reptilmännens klor. Han fick några hundralappar för det jobbet. Det var säkert någon tusenlapp i dagens penningvärde. Men det här var ju produkter som såldes i massor av butiker över hela landet. Förmodligen borde han ha fått bättre betalt. Om jag tror att detta var toppen på ett större isberg? Ja! Jag vill också minnas att Säfström och Wilhelmsson skriver en del om detta i boken om Äventyrsspel.

Och varför gaffla om det här nu, 35 år senare? Jo, därför att jag tror att det här mönstret har dröjt sig kvar i branschen. Folk som först är glada för att de får skriva eller illustrera hamnar i situationer där de jobbar utan att få ordentligt betalt. Det blir särskilt illa när det handlar om spel som drar in stora summor. Lösningen är, som jag redan har skrivit, standardiserade avtal av den typen som redan finns i bokbranschen.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Det antagligen inte särskilt svårt för den som vill att begära ut Targets gamla årsredovisningar hos Skatteverket och sätta sig och jämföra med utgivning och räkna. Det hade nog varit intressant rollspelsekonomiska historia.
Ja, precis. Det är alltid bra att gå till källorna.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Fiskar efter? Jag tror helt enkelt inte att alla som skrev eller illustrerade för Äventyrsspel fick vettigt betalt. Som jag nämnde ovan intervjuade jag en av författarna till Mutant-äventyret I reptilmännens klor. Han fick några hundralappar för det jobbet. Det var säkert någon tusenlapp i dagens penningvärde.
Okej, när du tidigare skrev om hundralappar skrev du det med ett frågetecken så jag antog att du fortsatte gissa. Om någon har berättat så finns det ju ingen orsak att gissa.

Men det här var ju produkter som såldes i massor av butiker över hela landet. Förmodligen borde han ha fått bättre betalt. Om jag tror att detta var toppen på ett större isberg? Jo. Jag vill också minnas att Säfström och Wilhelmsson skriver en del om detta i boken om Äventyrsspel.
Så var det säkert. Och sen handlade mycket (men inte nödvändigtvis allt) också säkert om material som var i såpass dåligt ursprungligt skick att det, precis som du själv tidigare skrev, krävde en massa redaktionellt arbete och inte skulle få publiceras någon annanstans. Det känns som att vi pratar förbi varandra så jag punktar upp det så det blir tydligt.

Jag tror inte att Äventyrsspel var en entydigt dålig arbetsgivare.

Jag tror inte att Äventyrsspel var en entydigt bra arbetsgivare.

Jag tror inte att alla som skrev/tecknade för dem fick dåligt betalt.

Jag tror inte att alla som skrev för dem fick bra betalt.

Jag tror att det i vissa fall var mer rimligt än i andra fall att betalningen inte alltid var bra, beroende på i vilket skick texten var.

Jag ser inget fel i att Äventyrsspel gjorde Fredrik Malmberg rik.

Och varför gaffla om det här nu, 35 år senare?
Jag tycker inte att det är något fel i att gaffla om detta, då hade jag inte svara på ditt inlägg 🙂

Jo, därför att jag tror att det här mönstret har dröjt sig kvar i branschen. Folk som först är glada för att får skriva hamnar i situationer där de får jobba utan att få ordentligt betalt.
Då kanske det är, det vet jag inget om. Det som jag reagerade på var att du skrev att illustratörernas höga löner dröjt sig kvar sen Ä-spel och jag menade att illustratörerna nog inte heller fick så bra betalt där. Sen började det ena leda till det andra i denna diskussion 🙂
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Jag ska scanna in artikeln jag nämnde, om inte nån hinner före. Den är från Bild & Bubbla 4, 1994. Där nämner Lasse Nordbeck som bland annat tecknat vapnen till Mutant Chronicles att han fick 200 kr per bild och senare erbjöds samma summa igen för att Target skulle få fulla rättigheter till dem. Vid denna tid ansåg föreningen Svenska tecknare att minimitimpriset skulle vara 430kr (inklusive sociala utgifter), vilket skulle innebära 645 kr per vapenbild.

Som en av dem som jobbat i branschen med illustrationer så kan jag ju säga att när jag höll på, 14 år senare så kunde du fortfarande få mindre betalt än så för den typen av bilder.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Okej, när du tidigare skrev om hundralappar skrev du det med ett frågetecken så jag antog att du fortsatte gissa. Om någon har berättat så finns det ju ingen orsak att gissa.


Så var det säkert. Och sen handlade mycket (men inte nödvändigtvis allt) också säkert om material som var i såpass dåligt ursprungligt skick att det, precis som du själv tidigare skrev, krävde en massa redaktionellt arbete och inte skulle få publiceras någon annanstans. Det känns som att vi pratar förbi varandra så jag punktar upp det så det blir tydligt.

Jag tror inte att Äventyrsspel var en entydigt dålig arbetsgivare.

Jag tror inte att Äventyrsspel var en entydigt bra arbetsgivare.

Jag tror inte att alla som skrev/tecknade för dem fick dåligt betalt.

Jag tror inte att alla som skrev för dem fick bra betalt.

Jag tror att det i vissa fall var mer rimligt än i andra fall att betalningen inte alltid var bra, beroende på i vilket skick texten var.

Jag ser inget fel i att Äventyrsspel gjorde Fredrik Malmberg rik.



Jag tycker inte att det är något fel i att gaffla om detta, då hade jag inte svara på ditt inlägg 🙂


Då kanske det är, det vet jag inget om. Det som jag reagerade på var att du skrev att illustratörernas höga löner dröjt sig kvar sen Ä-spel och jag menade att illustratörerna nog inte heller fick så bra betalt där. Sen började det ena leda till det andra i denna diskussion 🙂
Om Malmberg blev rik åtminstone delvis för att andra inte fick vettigt betalt så tycker du inte att det är ett problem? Förstår du inte att det här är oschyssta arbetsvillkor? Ofta handlade det ju dessutom om unga människor. Tonåringar som såg upp till de stora grabbarna på Äventyrsspel och förmodligen själva inte hade så bra koll på vad frilansande innebär och på vilka intäkter det handlade om. Äventyrsspel var ju, som du förmodligen vet, big business på 80- och 90-talen.

Jag citerar Petter Larssons utmärkta recension av boken Finna dolda ting i Aftonbladet:
”Det som ger Finna dolda ting en udd som gör den till mer än en nostalgitripp för 40-plussare är just att man skrapar på ytan till några av kulturens mindre smickrande sidor. Pengarna är en. Här berättas om mängder av gratisarbete och upphovsmän som skrev bort sina verk för en spottstyver. Samtidigt som Äventyrsspel växte till ett mångmiljonföretag.”

Hela recensionen finns här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/bKjyKB/killar-var-hjaltar--tjejer-var-vap
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Om Malmberg blev rik åtminstone delvis för att andra inte fick vettigt betalt så tycker du inte att det är ett problem? Förstår du inte att det här är oschyssta arbetsvillkor? Ofta handlade det ju dessutom om unga människor. Tonåringar som såg upp till de stora grabbarna på Äventyrsspel och förmodligen själva inte hade så bra koll på vad frilansande innebär och på vilka intäkter det handlade om. Äventyrsspel var ju, som du förmodligen vet, big business på 80- och 90-talen.

Jag citerar Petter Larssons utmärkta recension av boken Finna dolda ting i Aftonbladet:
”Det som ger Finna dolda ting en udd som gör den till mer än en nostalgitripp för 40-plussare är just att man skrapar på ytan till några av kulturens mindre smickrande sidor. Pengarna är en. Här berättas om mängder av gratisarbete och upphovsmän som skrev bort sina verk för en spottstyver. Samtidigt som Äventyrsspel växte till ett mångmiljonföretag.”

Hela recensionen finns här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/bKjyKB/killar-var-hjaltar--tjejer-var-vap
Nu vet jag för lite om buissness för att säga att det är helt rättvist att påstå att han blev rik gör att andra inte fick betalt. Av det jag läst mig till så gick i princip inga av äventyren som Äventyrsspel gav ut med vinst. Det var väl mest deras brädspel Rappakalja som genererade de stora vinsterna om jag förstått fet

Jag skrev ju innan att jag inte tycker det är bra att personer som skrev fick för lite betalt så jag förstår inte varför du frågar om detta? Sen tycker jag samtidigt att det är coolt att de fick möjligheten att få något publicerat, man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.

Jag har gjort än mer än att ha läst en recension av Finna dolda ting, jag har nämligen läst själva boken. Har du det?

Det verkar som att du tror att jag inte förstår att saker skedde under Äventyrsspels flagg som inte var helt schyssta. Jag förstår inte varför du tror det, mitt allra första svar till dig handlade ju om ett sådant exempel. Sen tycker jag att Äventyrsspel gjorde väldigt mycket bra saker också, och detta verkar av någon anledning uppröra dig?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
Det antagligen inte särskilt svårt för den som vill att begära ut Targets gamla årsredovisningar hos Skatteverket och sätta sig och jämföra med utgivning och räkna. Det hade nog varit intressant rollspelsekonomiska historia.
Skatteverket gallrar ut gamla uppgifter löpande. Ofta efter sju-åtta år anpassat till hur länge en person eller ett bolag kan begära omprövning. Då pratar vi deklarationer. Årsredovisningar hanteras av Bolagsverket.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Nu vet jag för lite om buissness för att säga att det är helt rättvist att påstå att han blev rik gör att andra inte fick betalt. Av det jag läst mig till så gick i princip inga av äventyren som Äventyrsspel gav ut med vinst. Det var väl mest deras brädspel Rappakalja som genererade de stora vinsterna om jag förstått fet

Jag skrev ju innan att jag inte tycker det är bra att personer som skrev fick för lite betalt så jag förstår inte varför du frågar om detta? Sen tycker jag samtidigt att det är coolt att de fick möjligheten att få något publicerat, man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.

Jag har gjort än mer än att ha läst en recension av Finna dolda ting, jag har nämligen läst själva boken. Har du det?

Det verkar som att du tror att jag inte förstår att saker skedde under Äventyrsspels flagg som inte var helt schyssta. Jag förstår inte varför du tror det, mitt allra första svar till dig handlade ju om ett sådant exempel. Sen tycker jag att Äventyrsspel gjorde väldigt mycket bra saker också, och detta verkar av någon anledning uppröra dig?
Jag orkar inte gå in och citera varje mening du skriver. Men i all korthet:

Malmberg blev rimligen rik (mångmiljonär?) för att han hade en effektiv affärsmodell. Pengar in, pengar ut. Sätter man i system att inte betala folk vettigt, så blir det mer vinst. Du skriver ju att du inte såg något fel i att ”Äventyrsspel gjorde Fredrik Malmberg rik”. Självklart handlar det också om hur han blev rik.

Coolt att unga, okända tonåringar fick bli publicerade? Jo, visst. Men en del (alla?) fick kasst betalt. Jag tycker inte att det är okej. Det blir inte bättre av att de rimligen samarbetade med vuxna, anställda människor som borde ha gjort mer för att förhindra att de blev blåsta.

Okej att betala lite för äventyr för att de ändå går back? Knappast. De ingår i större produktlinjer och skapar mervärde även för de mer lättsålda grundreglerna. Dessutom skrivs äventyr förstås av någon som bidrar.

Ja, jag har och har läst Finna dolda ting. Bra bok, men det var lättare att klistra in ett citat från Aftonbladets recensent, som dessutom satte fingret på precis det jag ser som problemet i det här.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,728
Skatteverket gallrar ut gamla uppgifter löpande. Ofta efter sju-åtta år anpassat till hur länge en person eller ett bolag kan begära omprövning. Då pratar vi deklarationer. Årsredovisningar hanteras av Bolagsverket.
Just det, jag menade så klart Bolagsverket, fummel på mitt slag för Svensk byråkrati där. De kanske också gallrar?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
Just det, jag menade så klart Bolagsverket, fummel på mitt slag för Svensk byråkrati där. De kanske också gallrar?
Jag har ingen aning. Jag har specialiserat mig i Svensk byråkrati - beskattning (FV 16). När det gäller Svensk byråkrati i övrigt har jag bara grundvärdet (FV 3).
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Men nog drog Äventyrsspel in rätt många miljoner på 80-talet? De expanderade rejält. Att affärerna gick sämre på 90-talet är en annan sak.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Men nog drog Äventyrsspel in rätt många miljoner på 80-talet? De expanderade rejält. Att affärerna gick sämre på 90-talet är en annan sak.
De gick runt och lite till på brädspel. Rollspelen gick aldrig speciellt bra. Brädspel betalade för rollspelens utgivning. Några miljoner lär det absolut inte ha varit snack om, ens brädspelen inräknade.

Edit: De omsatte säkert flera miljoner men med flera heltidsanställda, lager och lokaler gick det mesta sannolikt åt till att driva runt verksamheten. "Några miljoner" är inte speciellt mycket i det sammanhanget.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Jag orkar inte gå in och citera varje mening du skriver. Men i all korthet:

Malmberg blev rimligen rik (mångmiljonär?) för att han hade en effektiv affärsmodell. Pengar in, pengar ut. Sätter man i system att inte betala folk vettigt, så blir det mer vinst. Du skriver ju att du inte såg något fel i att ”Äventyrsspel gjorde Fredrik Malmberg rik”. Självklart handlar det också om hur han blev rik.
Nu hann ju @Mogger lite före men såvitt jag förstår så blev han inte rik på äventyr till Drakar och Demoner skrivna av tonåringar. Av allt jag lyckats läsa mig till så gick äventyren, som tonåringarna skrev, inte med vinst och den vinst rollspelen gjorde investerades i nya rollspelsprodukter. En del boxar vill jag minnas gick bra, men de var ju skrivna av exempelvis @Mekanurg som såvitt jag förstår aldrig klagat på sitt arvode. Vill även minnas att soloäventyren om Ensamma Vargen gick med vinst, men de är väl om jag förstår det rätt översättningar och inte skrivna av tonåringar. Och så Rappakalja då, som verkar ha finansierat hela Mutant Chronicles om jag förstår det rätt. Det är väl mer som @Mogger säger, lönsamheten verkar främst komma ifrån handeln med immateriella rättigheter, samt vill jag minnas att Malmberg sagt att det där strategi-datorspelet som Paradox ger ut är väldigt lönsamt.

Så jag håller med dig om att det i sådana fall handlar om hur han blev rik, men det är här jag inte tycker att du riktigt har ett case. Jag kan inte säga: Fredrik Malmberg är rik på grund av att tonåringar betalades dåligt. Det är där det inte håller för mig.
 
Top