Skäliga löner hos Äventyrsspel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,809
Location
Stockholm
@Magnus Seter, vad vet du själv om det här? Du har skrivit att du hade en schysst redaktör, men hur såg det ut i övrigt? Jag antar att du pratade och träffade en del eller många andra som också jobbade för Äventyrsspel.
Det var liksom inte det som dominerade våra samtal när vi träffades för att göra coola saker. Jag har bra relationer med alla som jag kände på Target Games och jag startade ett företag med en av dem jag jobbade med där och en annan frilansare från den tiden. Och jag har blivit anlitad av flera av dem för olika projekt över åren.

Av de gamla Ä-spelare jag träffar och pratar med av och till så är vi i stort sett ense om att Target inte hade alla rutiner på rätt plats och att frilansare kunde komma i kläm, men ingen av dem såvitt jag känner till hyser något agg mot företaget eller Fredrik Malmberg.

Jag ser faktiskt mer av det hos personer som inte jobbade på Äspel, och då på grund av de affärsmetoder som Target anammade gentemot konkurrenter eller upplevda konkurrenter.

EDIT: Det jag kan säga är att allt är mycket proffsigare skött nuförtiden. Både i Sverige och i utlandet.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Det var liksom inte det som dominerade våra samtal när vi träffades för att göra coola saker. Jag har bra relationer med alla som jag kände på Target Games och jag startade ett företag med en av dem jag jobbade med där och en annan frilansare från den tiden. Och jag har blivit anlitad av flera av dem för olika projekt över åren.

Av de gamla Ä-spelare jag träffar och pratar med av och till så är vi i stort sett ense om att Target inte hade alla rutiner på rätt plats och att frilansare kunde komma i kläm, men ingen av dem såvitt jag känner till hyser något agg mot företaget eller Fredrik Malmberg.

Jag ser faktiskt mer av det hos personer som inte jobbade på Äspel, och då på grund av de affärsmetoder som Target anammade gentemot konkurrenter eller upplevda konkurrenter.

EDIT: Det jag kan säga är att allt är mycket proffsigare skött nuförtiden. Både i Sverige och i utlandet.
Ok. Tycker du att betalningen var vettig i relation till arbetsinsats och intäkter? Skrev du någon sorts kontrakt eller avtal? Eller menar du något annat med att frilansare kom i kläm?

Utifrån sett så ser det ut som att Äventyrsspel expanderade snabbt under 80-talet och då drog in rätt många miljoner. Stämmer det? Jag förstår ju att det gick sämre längre fram (förmodligen för att leksaksaffärerna inte tog in rollspel i lika hög grad som tidigare).
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
Utifrån sett så ser det ut som att Äventyrsspel expanderade snabbt under 80-talet och då drog in rätt många miljoner. Stämmer det?
Nej, som tidigare sagt delar varken jag eller @Mogger den bilden. Eller vad menar du med ”utifrån sett”?
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Nej, som tidigare sagt delar varken jag eller @Mogger den bilden. Eller vad menar du med ”utifrån sett”?
Utifrån sett? Jag jobbade inte på Äventyrsspel och jag har inte heller tillgång till bokföring eller annan dokumentation därifrån. Alltså ser jag verksamheten utifrån. Därav frågorna ovan.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
Utifrån sett? Jag jobbade inte på Äventyrsspel och jag har inte heller tillgång till bokföring eller annan dokumentation därifrån. Alltså ser jag verksamheten utifrån. Därav frågorna ovan.
Jaja, men för vem och varför ser det ut som att Äventyrsspel drog in många miljoner under 80-talet? Du är den första som jag hör gör det påståendet.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Jaja, men för vem och varför ser det ut som att Äventyrsspel drog in många miljoner under 80-talet? Du är den första som jag hör gör det påståendet.
Därför att förlagets utgivning blev betydligt mer omfattande. Jag vet inte riktigt i vilken ålder du är, men jag är tillräckligt gammal för att minnas både de första åren av ganska få produkter (Drakar och demoner var ett tag det enda svenska rollspelet) och de senare mer intensiva utgivningsåren i slutet på 1980-talet. Då gav Äventyrsspel ut en rad olika rollspel, som dessutom stöddes av ett betydande antal supplement. Mer grejer, helt enkelt. Du kan ju kolla på Wikipedia om du undrar över detaljerna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
När du säger "drog in många miljoner" menar du att de omsatte många miljoner eller att de gick med många miljoner i vinst?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Nej, som tidigare sagt delar varken jag eller @Mogger den bilden. Eller vad menar du med ”utifrån sett”?
De omsätte 60 miljoner enligt artikeln inkl Traditionbutikerna. 60 miljoner är inte mycket om du driver ett förlag och 2-3 butiker och har anställda. Vi är en bra bit ifrån dagens framgångsrika startups.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
Därför att förlagets utgivning blev betydligt mer omfattande. Jag vet inte riktigt i vilken ålder du är, men jag är tillräckligt gammal för att minnas både de första åren av ganska få produkter (Drakar och demoner var det enda rollspelet) och de senare mer intensiva utgivningsåren i slutet på 1980-talet. Då gav Äventyrsspel ut en rad olika rollspel, som dessutom stöddes av ett betydande antal supplement. Mer grejer, helt enkelt. Du kan ju kolla på Wikipedia om du undrar över detaljerna.
Jag är 38 år om nu det skulle vara av intresse. Jag vet inte riktigt varför en intensiv utgivning skulle vara synonymt med att dra in många miljoner? Som vi tidigare påpekat tyder det mesta på att utgivningen av rollspel inte var så lönsamt, utan att det var mest brädspelen som genererade vinst vilken pumpades in i utgivningen av rollspel. Har du andra källor som säger något annat så får du såklart presentera dessa.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
De omsätte 60 miljoner enligt artikeln inkl Traditionbutikerna. 60 miljoner är inte mycket om du driver ett förlag och 2-3 butiker och har anställda. Vi är en bra bit ifrån dagens framgångsrika startups.
Precis, det är min poäng.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Vilken diskussion! 60 miljoner är naturligtvis mycket pengar, särskilt vid den tidpunkt vi talar om här. Att betala frilansskribenter och illustratörer vettigt är i sammanhanget en mycket liten kostnad. Närmast mikroskopisk.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
Det är fullt möjligt att försäljningen av Tradition drog in pengar däremot. Men det är ju en annan sak.
Absolut, och det har ju inte så mycket att göra med försäljning av äventyr eller låga arvoden till skribenter.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
Vilken diskussion! 60 miljoner är naturligtvis mycket pengar, särskilt vid den tidpunkt vi talar om här. Att betala frilansskribenter och illustratörer vettigt är i sammanhanget en mycket liten kostnad. Närmast mikroskopisk.
Det finns absolut ingen här som sagt att man inte ska ge frilansskribenter en skälig betalning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Vilken diskussion! 60 miljoner är naturligtvis mycket pengar, särskilt vid den tidpunkt vi talar om här. Att betala frilansskribenter och illustratörer vettigt är i sammanhanget en mycket liten kostnad. Närmast mikroskopisk.
Äpplen och päron. Du vill så gärna att rollspelsbranschen är genomrutten och alltid har varit så, men du övertygar ingen. Ja, det är rätt orättvist ibland. Tyvärr. Det har ju typ alla redan skrivit på en massa olika sätt. Men det kommer aldrig bli en ärkekapitalistisk konspiration där förslavade skribenter skapar förtryckarnas förmögenhet. Det narrativet är rätt kört...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Vilken diskussion! 60 miljoner är naturligtvis mycket pengar, särskilt vid den tidpunkt vi talar om här. Att betala frilansskribenter och illustratörer vettigt är i sammanhanget en mycket liten kostnad. Närmast mikroskopisk.
60 miljoner är en hel del pengar, men det var ju totala omsättningen. Behöver inte behöva betyda att de gjorde någon vinst, och eventuell vinst var garanterat betydligt lägre summor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,809
Location
Stockholm
Ok. Tycker du att betalningen var vettig i relation till arbetsinsats och intäkter?
Kontra arbetsinstats? Absolut, jag skrev på den tiden erhört snabbt. Target anlitade mig för att jag var strukturerad, skrev korrekt och skrev snabbt. Det var inte på mina fantastiska idéer jag byggde min karriär som rollspelsskribent.

Kontra intäkter? Jag har ingen aning om vad Target hade för intäkter på de produkter jag skrev, men min inställning är att allt kommersiellt värde som skapades kring texterna skapades av Target Games. Så funkade det för de andra jag skrev för också, jag började ju inte min karriär med att skriva för Target utan för R.Talsorian Games och GDW och deras villkor var i stort sett likadana. Jag levererade en text och fick betalt, de använde texten som de behagade. Och ersättningen per ord motsvarade branschstandard, även om Talsorian betalade bäst och hade mest struktur kring avtal och sånt.

Eller så här, motsvarande text såld till Lancelot Games (en annan uppdragsgivare vid den tidpunkten) hade inget kommersiellt värde även om det var likartade leveranser, på grund av deras marknadsposition. Så det var liksom inte mitt litterära geni som skapade värdet i texten.

Skrev du någon sorts kontrakt eller avtal? Eller menar du något annat med att frilansare kom i kläm?
Ibland skrev jag avtal och ibland inte. Det är ju ändå över 30 år sen så jag minns inte alla detaljer. På den tiden fanns inte epost (ja eller jag hade inte det), så texter skickades på papper och/eller diskett. Ibland ringde Target en fredag och frågade om jag kunde hinna ett par artiklar och ett äventyr till Sinkadus till på måndag och då hann de helt enkelt inte skicka ett avtal innan jag skickat texterna.

När jag inte skrev avtal blev det ibland diskussion om ersättningen, och någon gång fick jag mindre än vad jag tycker vore rimligt för insatsen. Men det är ju så med det mesta tänker jag. Har hänt mig när jag jobbat för reklambyråer också, till exempel.

Utifrån sett så ser det ut som att Äventyrsspel expanderade snabbt under 80-talet och då drog in rätt många miljoner. Stämmer det?
Jag jobbade med Target från 1991 och framåt, så 80-talets Target har jag ingen särskild kunskap om, allt står nog i Ä-spelsboken och Finna Dolda ting.

I mångt och mycket påminner utvecklingen av Target Games om utvecklingen av Games Workshop och TSR. Så om du kan hitta texter om deras historia så kan det också vara intressant för att se hur branschen gick från att vara noll och intet till en storindustri, och hur olika entreprenörer hanterade det.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Äpplen och päron. Du vill så gärna att rollspelsbranschen är genomrutten och alltid har varit så, men du övertygar ingen. Ja, det är rätt orättvist ibland. Tyvärr. Det har ju typ alla redan skrivit på en massa olika sätt. Men det kommer aldrig bli en ärkekapitalistisk konspiration där förslavade skribenter skapar förtryckarnas förmögenhet. Det narrativet är rätt kört...
Jag ställde ett par fullt rimliga frågor om avtal eller kontrakt. @Magnus Seter nämnde ingenting om just det. Du vet ju också att en (helst skriftlig) överenskommelse ofta är avgörande för hur relationen mellan två parter i en affär ser ut. Och ja, jag tror att det finns ett samband mellan hur det har sett ut tidigare och hur det ser ut nu. Du kan kalla det ”narrativ” om du vill. Själv föredrar jag kontinuitet eller förändring.

Och ja, omsättning är inte detsamma som intäkter. Men omsättning visar ju ändå vilka summor som är i omlopp.

Trevlig helg!

Edit: Det finns inget hånfullt eller ohövligt i detta, så jag förstår inte varför du lägger in en skratt-emoji. Jämför med ditt eget aggressiva tonfall ovan. Att du har några som brukar hålla med gör det inte bättre eller rimligare. Det här är inte en skolgård, även om jag emellanåt undrar.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Kontra arbetsinstats? Absolut, jag skrev på den tiden erhört snabbt. Target anlitade mig för att jag var strukturerad, skrev korrekt och skrev snabbt. Det var inte på mina fantastiska idéer jag byggde min karriär som rollspelsskribent.

Kontra intäkter? Jag har ingen aning om vad Target hade för intäkter på de produkter jag skrev, men min inställning är att allt kommersiellt värde som skapades kring texterna skapades av Target Games. Så funkade det för de andra jag skrev för också, jag började ju inte min karriär med att skriva för Target utan för R.Talsorian Games och GDW och deras villkor var i stort sett likadana. Jag levererade en text och fick betalt, de använde texten som de behagade. Och ersättningen per ord motsvarade branschstandard, även om Talsorian betalade bäst och hade mest struktur kring avtal och sånt.

Eller så här, motsvarande text såld till Lancelot Games (en annan uppdragsgivare vid den tidpunkten) hade inget kommersiellt värde även om det var likartade leveranser, på grund av deras marknadsposition. Så det var liksom inte mitt litterära geni som skapade värdet i texten.



Ibland skrev jag avtal och ibland inte. Det är ju ändå över 30 år sen så jag minns inte alla detaljer. På den tiden fanns inte epost (ja eller jag hade inte det), så texter skickades på papper och/eller diskett. Ibland ringde Target en fredag och frågade om jag kunde hinna ett par artiklar och ett äventyr till Sinkadus till på måndag och då hann de helt enkelt inte skicka ett avtal innan jag skickat texterna.

När jag inte skrev avtal blev det ibland diskussion om ersättningen, och någon gång fick jag mindre än vad jag tycker vore rimligt för insatsen. Men det är ju så med det mesta tänker jag. Har hänt mig när jag jobbat för reklambyråer också, till exempel.



Jag jobbade med Target från 1991 och framåt, så 80-talets Target har jag ingen särskild kunskap om, allt står nog i Ä-spelsboken och Finna Dolda ting.

I mångt och mycket påminner utvecklingen av Target Games om utvecklingen av Games Workshop och TSR. Så om du kan hitta texter om deras historia så kan det också vara intressant för att se hur branschen gick från att vara noll och intet till en storindustri, och hur olika entreprenörer hanterade det.
Tack för ett informativt svar! Jag tycker att det gav en bra inblick.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Edit: Det finns inget hånfullt eller ohövligt i detta, så jag förstår inte varför du lägger in en skratt-emoji. Jämför med ditt eget aggressiva tonfall ovan. Att du har några som brukar hålla med gör det inte bättre eller rimligare. Det här är inte en skolgård, även om jag emellanåt undrar.
Ok, jag kanske läser för mycket mellan raderna men jag hade önskat att du svart på vitt skrev vad du ogillar med rollspelsindustrin istället för att försöka få folk att hålla med dig om...Ja, det som jag uppfattar som en önskan att hobbyn består av giriga miljonärer. Just det tycker jag är lite komiskt eftersom de flesta av oss inte tjänar en spänn på våra projekt. Det är inte det som är drivkraften.

Sedan har ju ALLA sagt samma sak. Man ska få skäligt betalt givet ekonomin i projektet, man ska ha kontrakt. Man ska värna sin upphovsrätt. Har någon frilansare kommit i kläm någon gång? Alldeles säkert. Är några av dessa bittra? Bevisligen. Är det bra? Nej. Betyder det att det sker överallt och hela tiden? Bevisligen inte.
 
Top