Mask_UBBT
Hero
... i sådan fall ber jag tuen gånger om ursäkt, och ber någon flytta tråden omgående!
Ok, nu är det såhär;
jag ska, som ett fördjupningsprojekt, göra ett dataprogram/spel eller system i c++, och det var en liten nisse som föreslog att jag skulle göra ett strategispel baserat på Sisus spelvärld, som jag ändå har färdig, så det skulle jag slippa oroa mej för...
Hursomhellst;
Min allmäna livsfilosofi har en paragraf i sej som i princip säger; "Om du ska göra något som alla andra, varför slösa tid?"
Detta har lett till en väldig massa disskutioner angående strategispel och dess uppbyggnad, och saker jag stör mej på i dem. De disskutioner jag har haft med några vänner och bekanta har lett till några av följade idéer för utformning;
<ul style="list-style-type: disc">[*] HP. Ok, i dataspel så fyller de faktiskt en funktion, men är det verkligen det roligaste alternativet? Personligen tycker jag inte om att veta om att min Grunt överlever minst fem slag från en Footman, och som högst åtta. Jag tycker det är mycket mer spännande om man får ha lite ovisshet i det hela. Och att ett jättetroll skulle dö av sista hugget i stortån efter att ha klarat sej fint i de tidigare femton huggen känns lite... tja... dumt.
Min lösningsié; Jag låter enheternas hälsa visas av hur de går(haltande är exmepvlis inte bra) och hur mycket de blöder. Att förblöda är jag osäker på om jag vill ha med, men iom att hp inte finns så vet ju spelaren inte om det [*] Enheternas rätt att flyga åt helvetet! Lets face it! Om en jätte bankar på en dvärg med sin hammar så kommer inte dvären stanna kvar och förora 30 i hp. Dvärgen kommer flyga åt helvete. Detta vill jag ha med.[*] Food limit. Vad är det här bra för? Ok att man inte ska få ha för stora arméer, men att det skulle lösas av att man inte kan skapa gubbar utan att bygga hus/farms/whatever(som de ändå inte går till!) och dessutom är det en fysisk omöjliighet att bygga mer än ett visst antal. Det är bara så!
Min lösningsié; Jag skulle nog hellre se till att man hade ett visst antal gubbar från början som man kan använda coh träna, och att man således inte behöver bry sej om att bygga en ny farm för att man ska kunna få fram den där viktiga gubbjeflen så man inte ska gå förlorad i en annalkande attack...
För att få fler enheter ska man kanske gå å ragga folk av sitt eget folklsag på landsbygden... Och för att hindra fiendens framfart dödar men de som de skulle kunna tänkas ta hjälp av...
Vilket leder mej till följade;[*]Individualitet inom förbanden. Varför skulle inte gubbar kunna se olika ut inom sina förband? Alltså att de skulle kunna vara olika långa/ breda etc... kanske ha slägg, emedan vissa är renrakade, och ha olika hårfärg och ålder...
Detta har jag dragit till sin spets något, och dragit det så långt att jag funderar på att e olika enheter olika egenskaper beroende på hur de är uppbyggda. Jag har nog tänkt basera enheters skada på hur stora de är, så...[*] Att utrusta enheter. Varje enhet har ett litet inventory som kan innehålla exempelvis ett vapen och en rustning. Man får inte rustningen med yrket, utan man kan sätta på sej en korsriddarustning även om man inte har den träningen. Även en vanlig arbetare kan utrustas, men det kan åså vara så att man inte har tid/tillgång till att skaffa korsriddarustningen alls, så får korsriddaren nöja sej med en ringbryna och ett kortsvärd.
Och om alla enheter har möjligheten att bära vapen, oavsett om de kan hantera det eller inte, så innebär det att man kan tänka sej panikscenarion, där alla enheterna tvingas utrusta sej med vad som finns till hands, och rycks ut för att rädda sin bas/hjälte, whatever.[*] Att träna enheter. Ok, om man nu bara har en enda grundenhet, med olika förutsättningar inom raden, så blir ju egentligen alla enheter besläktade. Attså är det fullt möjligt att träna om en fotsoldat till att både vara fotsoldat och pilbågskytt, samtidigt som har är bonde i själen. Detta skulle då lösas med hjälp av ett enkelt xp-system, som vägde träningen som xp inom olika områden. Varje enhet har kasnke fem färdigheter, och olika träningar ger olika mycket träning på de olika sakerna. När man använder en fädighet höjs den. Alltså är ett sätt att träna en pilbågskytt att ge en arbetare en pilbågsutrustning och skicka ut honom i det okända
När man stigit i exp i en färdighet lär man sej fler attacker som kan göra mer skada. Därigen om kan man se hur erfaren en krigare är med sitt svärd; det syns på hur dennes attacker ser ut...[*] Ok, jag är lite osäker på den här, men träfftabeller känns lite smått intressant. Så att jätten inte ska stupa av att de tio fotsoldaterna hugger honom i hälarna, utan snarare se upp med de tio pilbågskyttarna som kan hålla sej undan honom , och sikta på farliga ställen.[/list]
Jag är medveten om att många av mina idéer är betydligt mycket "jobbigare" än vanliga system, men inte spelar man väl dataspel för att få det enkelt?
Eller något annat för den delen heller... hade jag velat göra det enkelt för mej skulle jag göra en miniräknare eller något sådant istället..
Ok, men säg vad ni tycker om mina tankar och/eller mina idéer.
Och om det är någon som kan ge mej ett tips om en schysst 3d-motor för c++ så är inte det heller fel...
/Mask -som är medveten om att folk troligen kommer ha slutat aanvändaa datorer när och om det hrä blir färdigt...
Ok, nu är det såhär;
jag ska, som ett fördjupningsprojekt, göra ett dataprogram/spel eller system i c++, och det var en liten nisse som föreslog att jag skulle göra ett strategispel baserat på Sisus spelvärld, som jag ändå har färdig, så det skulle jag slippa oroa mej för...
Hursomhellst;
Min allmäna livsfilosofi har en paragraf i sej som i princip säger; "Om du ska göra något som alla andra, varför slösa tid?"
Detta har lett till en väldig massa disskutioner angående strategispel och dess uppbyggnad, och saker jag stör mej på i dem. De disskutioner jag har haft med några vänner och bekanta har lett till några av följade idéer för utformning;
<ul style="list-style-type: disc">[*] HP. Ok, i dataspel så fyller de faktiskt en funktion, men är det verkligen det roligaste alternativet? Personligen tycker jag inte om att veta om att min Grunt överlever minst fem slag från en Footman, och som högst åtta. Jag tycker det är mycket mer spännande om man får ha lite ovisshet i det hela. Och att ett jättetroll skulle dö av sista hugget i stortån efter att ha klarat sej fint i de tidigare femton huggen känns lite... tja... dumt.
Min lösningsié; Jag låter enheternas hälsa visas av hur de går(haltande är exmepvlis inte bra) och hur mycket de blöder. Att förblöda är jag osäker på om jag vill ha med, men iom att hp inte finns så vet ju spelaren inte om det [*] Enheternas rätt att flyga åt helvetet! Lets face it! Om en jätte bankar på en dvärg med sin hammar så kommer inte dvären stanna kvar och förora 30 i hp. Dvärgen kommer flyga åt helvete. Detta vill jag ha med.[*] Food limit. Vad är det här bra för? Ok att man inte ska få ha för stora arméer, men att det skulle lösas av att man inte kan skapa gubbar utan att bygga hus/farms/whatever(som de ändå inte går till!) och dessutom är det en fysisk omöjliighet att bygga mer än ett visst antal. Det är bara så!
Min lösningsié; Jag skulle nog hellre se till att man hade ett visst antal gubbar från början som man kan använda coh träna, och att man således inte behöver bry sej om att bygga en ny farm för att man ska kunna få fram den där viktiga gubbjeflen så man inte ska gå förlorad i en annalkande attack...
För att få fler enheter ska man kanske gå å ragga folk av sitt eget folklsag på landsbygden... Och för att hindra fiendens framfart dödar men de som de skulle kunna tänkas ta hjälp av...
Vilket leder mej till följade;[*]Individualitet inom förbanden. Varför skulle inte gubbar kunna se olika ut inom sina förband? Alltså att de skulle kunna vara olika långa/ breda etc... kanske ha slägg, emedan vissa är renrakade, och ha olika hårfärg och ålder...
Detta har jag dragit till sin spets något, och dragit det så långt att jag funderar på att e olika enheter olika egenskaper beroende på hur de är uppbyggda. Jag har nog tänkt basera enheters skada på hur stora de är, så...[*] Att utrusta enheter. Varje enhet har ett litet inventory som kan innehålla exempelvis ett vapen och en rustning. Man får inte rustningen med yrket, utan man kan sätta på sej en korsriddarustning även om man inte har den träningen. Även en vanlig arbetare kan utrustas, men det kan åså vara så att man inte har tid/tillgång till att skaffa korsriddarustningen alls, så får korsriddaren nöja sej med en ringbryna och ett kortsvärd.
Och om alla enheter har möjligheten att bära vapen, oavsett om de kan hantera det eller inte, så innebär det att man kan tänka sej panikscenarion, där alla enheterna tvingas utrusta sej med vad som finns till hands, och rycks ut för att rädda sin bas/hjälte, whatever.[*] Att träna enheter. Ok, om man nu bara har en enda grundenhet, med olika förutsättningar inom raden, så blir ju egentligen alla enheter besläktade. Attså är det fullt möjligt att träna om en fotsoldat till att både vara fotsoldat och pilbågskytt, samtidigt som har är bonde i själen. Detta skulle då lösas med hjälp av ett enkelt xp-system, som vägde träningen som xp inom olika områden. Varje enhet har kasnke fem färdigheter, och olika träningar ger olika mycket träning på de olika sakerna. När man använder en fädighet höjs den. Alltså är ett sätt att träna en pilbågskytt att ge en arbetare en pilbågsutrustning och skicka ut honom i det okända
När man stigit i exp i en färdighet lär man sej fler attacker som kan göra mer skada. Därigen om kan man se hur erfaren en krigare är med sitt svärd; det syns på hur dennes attacker ser ut...[*] Ok, jag är lite osäker på den här, men träfftabeller känns lite smått intressant. Så att jätten inte ska stupa av att de tio fotsoldaterna hugger honom i hälarna, utan snarare se upp med de tio pilbågskyttarna som kan hålla sej undan honom , och sikta på farliga ställen.[/list]
Jag är medveten om att många av mina idéer är betydligt mycket "jobbigare" än vanliga system, men inte spelar man väl dataspel för att få det enkelt?
Eller något annat för den delen heller... hade jag velat göra det enkelt för mej skulle jag göra en miniräknare eller något sådant istället..
Ok, men säg vad ni tycker om mina tankar och/eller mina idéer.
Och om det är någon som kan ge mej ett tips om en schysst 3d-motor för c++ så är inte det heller fel...
/Mask -som är medveten om att folk troligen kommer ha slutat aanvändaa datorer när och om det hrä blir färdigt...