Nekromanti Ska det här vara på allmänt spelforum...?

Troberg

Sinister eater
Re: Been there, done that [OT]

Blev positivt överraskad av DFBHD. Den hittils bästa kulsprutan. Jag vägrar kategoriskt att spela RB6 o ghost recon för de extremt taffligt implementerade kulsprutorna.
Själv spelar jag mest det som en nödlösning. Operation Flashpoint är min favorit.

Blippe

Warrior
Du tror inte det finns en bakomliggande anledning till att det heter Dune 2 och inte bara Dune?

Inte är det för att båda är RTSer då, det är en sak som är säker...

I Dune rantar man runt och kan gå höger, vänster, rakt fram, eller bakåt, med en ny skärmstump för varje klick på pilarna i höger fält... (likt en hel del äventyrspel från början av åttiotalet.) Du traskar runt och pratar med folk, och ber dem göra som de säger för all framtid. För att slippa klicka till vänster fyrahundra gånger på raken, kan du använda en ornotocoper. Sedan ger du dina vänner traska runt till de olika "hemmen" och samla spice, eller attackera de dumma.

inget RTS över huvud taget...

Troberg

Sinister eater
I Dune rantar man runt och kan gå höger, vänster, rakt fram, eller bakåt, med en ny skärmstump för varje klick på pilarna i höger fält... (likt en hel del äventyrspel från början av åttiotalet.) Du traskar runt och pratar med folk, och ber dem göra som de säger för all framtid. För att slippa klicka till vänster fyrahundra gånger på raken, kan du använda en ornotocoper. Sedan ger du dina vänner traska runt till de olika "hemmen" och samla spice, eller attackera de dumma.
Jag tror att det Dune 1 som åsyftades här över huvud taget inte hette Dune (förrän tvåan kom med licensen...). Däremot kan jag inte komma ihåg vad det hette.

Blippe

Warrior
mea culpa.

Jag har alltid varit säker på att det var i den serien de kom. Dune, dune 2, dune 2000.

Men det var då fel?

----

Dune publicerades av virgin..
dune 2 publicerades av virgin men utvecklades av westwood, typ samma år.
dune 2000 publicerades av westwood för 5-6 år sedan.

Det faktum att jag bara spelat första får mig att verka ännu löjligare.

Troberg

Sinister eater
Jag har alltid varit säker på att det var i den serien de kom. Dune, dune 2, dune 2000.
Nu kan jag ha helt fel, men var inte första Dune ett dos-spel som var det första Command and Conquer också?

Sedan har det gjorts några äventyrsspel på konceptet, bland annat ett rätt så färskt som jag har hemma men ännu inte testat.

Mask_UBBT

Hero
Re: Spelspelspelspelspel... Åh, vad härligt med sp

"Men det ser nästan ut som om du kommer ta vatten över huvudet. Fast jag vet ju inte hur duktig du är som programmerare, ber om ursäkt om jag har förolämpat dig."

Är absolut inte förolämpad. Jag är helt säker på att jag har tagit mej vatten över huvudet, men som jag sagt så har jag en hög med överdrivet kompetenta människor som kan hjälpa mej att komma upp igen :gremsmile:

"Jag måste nog säga att jag föredrar om jag får se detta så tydligt som möjligt med en kraftmätare än att jag ska titta på hur trupperna förflyttar sig. Då kan jag nämligen koncentrera mig mer på själva strategiska biten, och den är nog roligare än att en massa energi skall gå åt att gissa hur väl mina trupper mår..."

Jag sa inte att man inte skulle ha någon kraftmätare. Jag vill bara inte att man ska ha "45/70" i liv efter att man blivit slagen av någon som gör 25 i skada. Spelar lite roll ifall skadan är randomiserad, alltså 20-27 i skada, utan det är hela det här att man skulle vara någon form av miniräknarfunktion.

Hade nog snarare tänkt göra så att man hade skadesteg som visade hur illa skadad en enhet var. "damage; none" till "damage; heavy", typ. Kanske på något annat sätt, typ en liten röd plupp ovanför gubben för varje lätt skada, och ett rött streck för varje svår skada...

Men jag menade lite att gubben ska bli påverkad av hhur den är skadad.

Tillräckligt strategiskt utmanande? :gremsmile:

"Jag tror dock att det kommer krävas betydligt fler trupper i fältslagen än vad man är van vid för att det inte skall balla ur."

Joe, som handlingen nu ser ut har jag nog tänkt ha en hel klan som gör vad de ska...

Men jag antar att det kan bli påfrestande på datorn att ha massa enheter om de ska vara så individuella som jag vill att de ska vara...

"Jag skulle inte göra ett realtidsstrategispel utan ett dragbaserat, till att börja med. "

Det skulle jag dock inte klara. Varför? Jag har ohyggligt svårt att lägga ner tid på saker som inte är det jag främst vill göra. Det är förmodligen en betydligt större chans att jag får det här färdigt(även om det möjligtvis skulle bli klart i tid till mina barnbarns konfirmation) än att jag någonsin skulle kunna göra färdigt ett spel i stil med ett rondbaserat SimCity...

"Sedan skulle jag dra ner skalan och koncentrera mig på att göra något lågmält, men göra det bra, istället för något överambitiöst som bara rinner ut i sanden. "

Tja, jag tycker jag har gjort det enkelt för mej, på sätt och vis. Jag ska ju i princip bara göra en enda enhet per folkslag, och det rör sej om två stycken primära, och sen är allt annat bonus... som riddjur och troll och sånt...

Och om jag snor någon annas grafikmotor, och inte bryr mej om tiden det tar att bygga, finns det fler problem?

/Mask - hoppas folk förstår att det sista inte var en retorisk fråga...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Resurser samt ett litet eget förslag

...kortsluts om det bara blir en fråga om att vara först med att bygga artilleri

Fel.

Varför? Jo, för att i Ground Control bygger man ingenting överhuvudtaget. De trupper du har i början av ett uppdrag är också de trupper du får nöja dig med. Artilleri är otroligt viktigt, men också långsamt. Du kan ofta använda bombflyg för att knäcka dem, eller helt enkelt skjuta de enheter som används som scoutar i bitar och sedan angripa artilleriet runt terrängen.

Jag anser bara att GC är ett av de allra mest taktiska RTS som getts ut den senaste tiden, och jag inbillar mig också att det var exakt det som det hyllades för.