Re: Spelspelspelspelspel... Åh, vad härligt med sp
"Men det ser nästan ut som om du kommer ta vatten över huvudet. Fast jag vet ju inte hur duktig du är som programmerare, ber om ursäkt om jag har förolämpat dig."
Är absolut inte förolämpad. Jag är helt säker på att jag
har tagit mej vatten över huvudet, men som jag sagt så har jag en hög med överdrivet kompetenta människor som kan hjälpa mej att komma upp igen
"Jag måste nog säga att jag föredrar om jag får se detta så tydligt som möjligt med en kraftmätare än att jag ska titta på hur trupperna förflyttar sig. Då kan jag nämligen koncentrera mig mer på själva strategiska biten, och den är nog roligare än att en massa energi skall gå åt att gissa hur väl mina trupper mår..."
Jag sa inte att man inte skulle ha någon kraftmätare. Jag vill bara inte att man ska ha "45/70" i liv efter att man blivit slagen av någon som gör 25 i skada. Spelar lite roll ifall skadan är randomiserad, alltså 20-27 i skada, utan det är hela det här att man skulle vara någon form av miniräknarfunktion.
Hade nog snarare tänkt göra så att man hade skadesteg som visade hur illa skadad en enhet var. "damage; none" till "damage; heavy", typ. Kanske på något annat sätt, typ en liten röd plupp ovanför gubben för varje lätt skada, och ett rött streck för varje svår skada...
Men jag menade lite att gubben ska bli påverkad av hhur den är skadad.
Tillräckligt strategiskt utmanande?
"Jag tror dock att det kommer krävas betydligt fler trupper i fältslagen än vad man är van vid för att det inte skall balla ur."
Joe, som handlingen nu ser ut har jag nog tänkt ha en hel klan som gör vad de ska...
Men jag antar att det kan bli påfrestande på datorn att ha massa enheter om de ska vara så individuella som jag vill att de ska vara...
"Jag skulle inte göra ett realtidsstrategispel utan ett dragbaserat, till att börja med. "
Det skulle jag dock inte klara. Varför? Jag har ohyggligt svårt att lägga ner tid på saker som inte är det jag främst vill göra. Det är förmodligen en betydligt större chans att jag får det här färdigt(även om det möjligtvis skulle bli klart i tid till mina barnbarns konfirmation) än att jag någonsin skulle kunna göra färdigt ett spel i stil med ett rondbaserat SimCity...
"Sedan skulle jag dra ner skalan och koncentrera mig på att göra något lågmält, men göra det bra, istället för något överambitiöst som bara rinner ut i sanden. "
Tja, jag tycker jag har gjort det enkelt för mej, på sätt och vis. Jag ska ju i princip bara göra en enda enhet per folkslag, och det rör sej om två stycken primära, och sen är allt annat bonus... som riddjur och troll och sånt...
Och om jag snor någon annas grafikmotor, och inte bryr mej om tiden det tar att bygga, finns det fler problem?
/Mask - hoppas folk förstår att det sista inte var en retorisk fråga...