Bifur;n333829 said:
De ville ha flera möten, och fick ett kort morgonen efter. Självklart ljuger Alexander om allt som har med kulten att göra men de var även mycket intresserade av hans liv innan "sjukdomen". Typ hur han upplevde mordet på fadern, vad anteckningarna i böckerna betydde, om han skrivit något tidigare, vem han umgicks med etc. Jobbiga frågor helt enkelt som blev knepiga för mig att producera lagom undanglidande svar på utan att framställa honom som osamarbetsvillig.
Ah, då är jag med. Det är bra frågor! Jag ska ta med dem in i den guide jag skriver.
Överlag är det väl som vanligt när man ljuger tänker jag, att man försöker tala så mycket sanning som möjligt. Då tänker jag att det är bra att ha liksom en grund i vad personen
faktiskt tycker.
I mitt fall hade jag bestämt mig för att motivet till mordet på fadern var att fadern misshandlade systern. Utifrån det kunde jag svara på frågor om mordet med att: Alexander är egentligen inte så ledsen över faderns död, men minns inget av den kvällen. Han kan vara ledsen över systerns död och ha lite ånger över att han "många gånger önskat livet ur fadern". Kanske är han rentav själv osäker på ifall han utförde dådet eller inte?
"Skrivit något tidigare" tänker jag att det egentligen inte gör något ifall rollpersonerna får reda på. Jag lät dem hitta Wanderer durch den See genom att bara höra sig för på British Museum och diverse antikvariat typ.
"Anteckningarna i böckerna" har jag för mig att jag lät honom bortförklara som skisser och anteckningar till dikter och så. Han har ju släppt en bok tidigare, och vill ju framför allt (tänkte jag mig att han säger) ut från cellen för att kunna återuppta sitt skrivande.
"Vem han umgicks med" tänker jag man kan glida runt ganska mycket med – vem minns egentligen namnen på alla man träffar? Om RP envisas kan man ju droppa de namn som redan droppats och löst hänvisa till dem som "några som utnyttjade mig när jag mådde som sämst, hela den där tiden är ganska suddig ärligt talat".
(Det här är inte menat som "såhär borde du ha gjort" utan bara funderingar/erfarenheter från min sida, som jag ska försöka sammanfatta mer i min guide)