Re: Narrativism
Narrativt spel borde bli berättande spel?
När folk frågade om vad Tomas gjort för att göra Saga mer narrativt, svarade han i stil med att han valt bort alla regler som han upplevde låg ivägen för berättandet. Vilket jag kan tycka är sunt, och på samma sätt skulle jag svälja om folk sa att de infört regler som skulle hjälpa berättandet. Om folk vill definiera narrativa spel efter vilka regler det måste, får, inte får ha kommer det nog givet bli debatt. Personligen kan jag tycka vissa regler hindrar mitt berättande, medan andra tycker samma regeler kan förstärka deras berättande.
Plus att narrativt spel för mig blir fokuserat på historien mer än på karaktärerna. När vi spelar Penndragon har vi Sagan i första rummet och kan ibland välja spel och agerande efter vad som är bäst för sagan istället för efter karaktären. I såpan Balladen om Baile Mor som jag spelleder är allt fokus på karaktärerna och det finns få och svaga röda trådar, spelarna sätter själva en stor del av scenerna, men det gör den narrativa strukturen improviserad och jag skulle kallas det som rätt onarrativt och i CoC så kör vi riktigt traditionellt rollspel, men jag från Rollspelsbaren och halva Kurragömmaklubben Kamoflage är glada aktörer och storyinriktade, så vi har ett narrativt flyt som är härligt, men gör det det till ett narrativt spel?
Tror mest min rekomenation blir att skippa begreppet narrativt spel också och försöka vara tydligare vad man är ute efter
-Gunnar
Men narrativt betyder ju berättande!I och med att själva diskussionen starta med att Tomas kallade Saga narrativt och det sedan uppstod en diskussion kring vad det innebar så tycker jag faktiskt det kan vara bra att bestämma vad det betyder.
Narrativt spel borde bli berättande spel?
När folk frågade om vad Tomas gjort för att göra Saga mer narrativt, svarade han i stil med att han valt bort alla regler som han upplevde låg ivägen för berättandet. Vilket jag kan tycka är sunt, och på samma sätt skulle jag svälja om folk sa att de infört regler som skulle hjälpa berättandet. Om folk vill definiera narrativa spel efter vilka regler det måste, får, inte får ha kommer det nog givet bli debatt. Personligen kan jag tycka vissa regler hindrar mitt berättande, medan andra tycker samma regeler kan förstärka deras berättande.
Plus att narrativt spel för mig blir fokuserat på historien mer än på karaktärerna. När vi spelar Penndragon har vi Sagan i första rummet och kan ibland välja spel och agerande efter vad som är bäst för sagan istället för efter karaktären. I såpan Balladen om Baile Mor som jag spelleder är allt fokus på karaktärerna och det finns få och svaga röda trådar, spelarna sätter själva en stor del av scenerna, men det gör den narrativa strukturen improviserad och jag skulle kallas det som rätt onarrativt och i CoC så kör vi riktigt traditionellt rollspel, men jag från Rollspelsbaren och halva Kurragömmaklubben Kamoflage är glada aktörer och storyinriktade, så vi har ett narrativt flyt som är härligt, men gör det det till ett narrativt spel?
Tror mest min rekomenation blir att skippa begreppet narrativt spel också och försöka vara tydligare vad man är ute efter
-Gunnar