Fan vad jobbiga ni är
Det här är visserligen mitt favoritämne, men ni käbblar så mycket att knappt ens jag orkar med er... :^)
Det som stör mig litet är att ni (i min mening) inte kommer förbi det som orsakar så mycket begreppsförvirring. Dantes och Gurgehs definitioner är bra, men inte ens de manövrerar sig förbi detta problem. De förklarar ämnet bra för oss som redan använder termen (på vårt sätt), men övriga kan fortsätta att missförstå vilken uppdelning som avses. Definitionerna är således inte käbbelfria.
Problemet gäller vad som menas med "berätta".
Spelarna tar alltid och berättar saker i rollspel. Såsom "vi går till värdshuset och äter middag", "jag öppnar kistan" och "Eva, ät inte den där svampen!" Men många saker man berättar är bara administration och har ingen direkt roll i handlingen; såsom "jag väljer taktikvalet Offensiv!" och "du får 14 skada". En spelutvecklare såsom Arfert har helt rätt i att ett regelsystem som försöker minimera administrationspratet för att istället uppmuntra till berättande som hör till handlingen är "narrativt". Åtminstone om han bara pratar svenska och inte gör något anspråk på att använda snoffsiga termer. Dante skrev att avsaknad på grönt inte är detsamma som rött, men avsaknad på svårt är detsamma som lätt. Så beroende på vad man menar med ordet "berättande" (är det en färg bland många andra, eller är det ena änden i en dualitet) så får man olika svar.
Det är en konsekvens av problemet. En konsekvens som lett till käbbel.
En annan otydlighet gäller sånt som att "berättelseregler; är inte det att man får plus om man svingar sig i en takkrona i ett swashbuckler-spel?" Alltså att spelarna uppmuntras till vissa typer av ageranden som personer enbart utför i böcker och på film, men som inte är framgångsrika i vår verklighet.
Personligen tycker jag det är ett missförstånd; i en swashbucklervärld råder helt enkelt andra naturlagar än de vi är vana vid, och det är därför man får ett plus om man svingar sig i takkronor. Den bonusen är simulerande, precis såsom vi är vana vid att man får bonusar för att man laddat sin revolver med dum-dum-kulor eller för att vi lagt Bull's Strength på oss själva. Jag personligen skiljer starkt på simulerande regler och narrativa regler (även om det reglerna simulerar snarare är genrekonventioner än "naturlagar", så är de ändå simulerande regler i mina ögon), men i en diskussion så luddig som denna så förstår jag att det ändå kan bli en begreppsförvirring.
Men vänta; det finns fler problem: Vissa talar om "berättelse" såsom övergripande teman och förbestämda målsättningar med handlingen; såsom "det ska bli en historia om två vänner som försöker återbygga ett förtroende för varandra efter ett grymt svek." Andra (såsom Mr.G) har påpekat att narrativet ju också är den del av en berättelse som kan överskuggas av alltför många detaljer kring skildrandet av personer och miljöer. Så använder många författare och berättare ordet. När Stephen King säger att man bör fokusera på själva berättelsen, så menar han att man bör lämna detaljer som inte stöder handlingen därhän.
---
Alla dessa problem, alla dessa tolkningar... Det stör mig litet att ni inte försökt åtgärda grundproblemet.
Dantes definition innehåller exempelvis grundkravet att regler ska vara med och "forma berättelsen", men eftersom den inte säger vad berättelsen egentligen är (och som jag påpekat så finns det ju många olika tolkningar och perspektiv) så åstadkommer den egentligen inte något.
Byt ut "berättelsen" mot "det spännande" och se definitionen som en definition av vad som är "spännande regler" - då förstår du hur meningslös definitionen är.
Vi har två möjligheter:
1. Försöka enas om en definition som alla sedan måste skriva under, trots att ordet vi försöker definiera redan finns i svenskan och rent intuitivt kan användas på en massa olika sätt.
2. Ta det lugnt. Liksom; när någon skriver "jag har narrativa regler i mitt spel" så är det som om någon skulle ha skrivit "jag har spännande regler i mitt spel" eller "mina regler har bra flyt!" Det är liksom bara buzzwords. Ingenting att bli upprörd över.
Chilla och rök en knarre, liksom.