Re: Narrativism
Jag tänker inte ens läsa igenom ditt aslånga utlägg, det här är inte relevant.
Ärligt talat så tycker jag det är dålig stil att först inte läsa eller förstå ett inlägg och sedan försöka svara på det ändå. Det är respektlöst.
Kör du med dina egna definitioner på allt möjligt, men det tillför faktiskt ingenting i det här fallet eftersom det för det första är ett ganska dåligt ord (hur jobbigt är det inte att säga "narrativistisk", liksom) och för det andra är trådens syfte att reda ut begreppsförvirring vilket man inte gör genom att säga "alla kan säga vad som helst, skitsamma".
Jag har inte sagt att vad som helst är rätt, jag har sagt att flera olika definitioner är rätt och att det finns ett värde i att faktiskt ha många definitioner. Det innebär inte att vissa definitioner inte är fel.
Att bara ha en definition är motproduktivt och låser in tankesättet, samtidigt som den blir otillräcklig för att fylla den större uppgift en sådan definition får.
I vissa sammanhang så brukar man prata om värdepluralism, det vill säga att det inte nödvändigtvis måste vara så att en enda ståndpunkt/värdering/lösning är rätt, utan att flera kan vara rätt samtidigt. Jag tror också att flera kan vara mer rätt än en. Titta bara på den mentala inlåsning som uppstår då man försökt framhäva en politisk ideologi som den enda rätta. Man förlorar inte bara den fungerande modellen, man begränsar förmågan att se andra lösningar som inte ryms inom den enda godkända modellens ramar.
Du får nog helt enkelt acceptera att folk inte är inne på din linje i det här fallet och kanske låta oss föra den här diskussionen utan att du ska bryta in då och då för att säga att det inte behövs någon definition.
Du har inte alls läst något av vad jag skrivit, va? Jag har aldrig argumenterat för att det inte behövs någon definition. Jag argumenterar för den helt motsatta ståndpunkten, att det behövs många definitioner.
Varför skulle jag inte framföra den åsikten? Den är minst lika legitim som någon annan ståndpunkt, vare sig du håller med eller inte.