Nekromanti Ska vi försöka enas om någon definition?

MrG

Swashbuckler
Re: Narrativism

I och med att själva diskussionen starta med att Tomas kallade Saga narrativt och det sedan uppstod en diskussion kring vad det innebar så tycker jag faktiskt det kan vara bra att bestämma vad det betyder.
Men narrativt betyder ju berättande!

Narrativt spel borde bli berättande spel?

När folk frågade om vad Tomas gjort för att göra Saga mer narrativt, svarade han i stil med att han valt bort alla regler som han upplevde låg ivägen för berättandet. Vilket jag kan tycka är sunt, och på samma sätt skulle jag svälja om folk sa att de infört regler som skulle hjälpa berättandet. Om folk vill definiera narrativa spel efter vilka regler det måste, får, inte får ha kommer det nog givet bli debatt. Personligen kan jag tycka vissa regler hindrar mitt berättande, medan andra tycker samma regeler kan förstärka deras berättande.

Plus att narrativt spel för mig blir fokuserat på historien mer än på karaktärerna. När vi spelar Penndragon har vi Sagan i första rummet och kan ibland välja spel och agerande efter vad som är bäst för sagan istället för efter karaktären. I såpan Balladen om Baile Mor som jag spelleder är allt fokus på karaktärerna och det finns få och svaga röda trådar, spelarna sätter själva en stor del av scenerna, men det gör den narrativa strukturen improviserad och jag skulle kallas det som rätt onarrativt och i CoC så kör vi riktigt traditionellt rollspel, men jag från Rollspelsbaren och halva Kurragömmaklubben Kamoflage är glada aktörer och storyinriktade, så vi har ett narrativt flyt som är härligt, men gör det det till ett narrativt spel?

Tror mest min rekomenation blir att skippa begreppet narrativt spel också och försöka vara tydligare vad man är ute efter :gremwink:

-Gunnar

Johan Granberg

Swordsman
Re: Fiskeredskap

Klart att han har kontrollmedel, men det har även spelarna. Det blir liksom inte spelledarstyrt om man inte helt enkelt konsekvent ignorerar spelarnas input alternativt bestämmer vad de ska göra.

Johan Granberg

Swordsman

Så det du egentligen vill säga är att alla borde sluta diskutera vad narrativa regler är eftersom det betyder olika saker för olika människor?

Eeeh... fan vad synd att du inte sa det typ tusen inlägg tidigare.

Gordeg

Hero

I samberättande deklarerar inte spelarna bara rollpersonernas handlingar, spelarna kan också bestämma över konsekvenserna av sina handlingar.
I spelledarstyrt spelande lyssnar spelledaren på vad spelarna försöker göra, sedan avgör spelledaren (med eller utan regler, med eller utan slumpgenerering) vad som händer.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle leda till spelledarstyrt spelande om man inte som SL även bestämmer hur rollpersonerna ska agera.
Om det är vad du kallar spelledarstyrt spelande tror inte att det finns någon som spelar spelledarstyrt. Inte ens i stenhård rälsning.

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Instämning

Det är helt riktigt att det är bättre att säga "deltagare" än "spelare".

Betyder det att vi är överens allihopa och bör övergå till att tjaffsa om den exakta betydelsen av termen "fisktank" istället? :gremwink:

/tobias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Ett berättande spel borde rimligen ha något som gör det berättande. Avsaknad av sådant som är i vägen för berättande tycker jag inte räcker.

En färg är inte grön bara för att den inte är röd.

Johan Granberg

Swordsman

Menar du att det enda sättet att spela spelardrivet är att spelarna helt enkelt sitter och säger vad deras rollpersoner gör och hur spelledarpersonerna reagerar på det och så vidare? Vad gör spelledaren?

Definiera "bestämmer konsekvenserna av sina handlingar". Det här låter verkligen inte som någon definition jag någonsin hört förr.

Gordeg

Hero

Menar du att det enda sättet att spela spelardrivet är att spelarna helt enkelt sitter och säger vad deras rollpersoner gör och hur spelledarpersonerna reagerar på det och så vidare? Vad gör spelledaren?
Det förklaras bättre av någon som samberättar mycket mer än jag gör... MrG till exempel.

Definiera "bestämmer konsekvenserna av sina handlingar".
Som det låter. Men många spel har system för att reglera det där. Krille exemplifierade nyligen någonstans med Panty Explosion där spelarna beskriver effekterna av varandras handlingar istället för att man själv gör det.

Gordeg

Johan Granberg

Swordsman

Okej, så definitionen av spelardrivet rollspel är vad? Att spelarna styr spelledarpersonerna och omgivningen i lika hög grad som sin rollperson?

MrG

Swashbuckler

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Det förklaras bättre av någon som samberättar mycket mer än jag gör... MrG till exempel.
Sa nån mitt alias? Jo, i många samberättarspel finns ingen spelledare :gremwink:

Men man kan köra varianter med spelledaren kvar, men där systemen ibland ger spelarna rätten att beskriva effekten av sina handlinar, som i bl.a Dogs eller PTA. Fast där har du slumpen (eller nån form av slumppåverkad taktik) som avgör vem som berättar när. Spelledaren funkar då som berättarröst (biroller och sånt). Eller för all del min egna variant av såpoperarollspel där spelarna skriver scener på kort och jag som spelledare i huvudsak klipper ordnignen bland scenerna och har några enstaka biroller/statister. Men där beskriver spelarna inte reaktionera hos andra, då de andra spelarna kör de flesta roller som traditionellt skulle vara slp:s

Men kanske skulle tillägga att jag inte tycker det finns bara ett sätt att spela spelardrivet, utan att man kan hitta massa varianter, det är bara fantasin som hindrar.

-Gunnar (skulle rekomendera alla som är nyfikna på samberättande att testa Baron Münchahussen först och sedan Soap RPG)

Gordeg

Hero

Okej, så definitionen av spelardrivet rollspel är vad? Att spelarna styr spelledarpersonerna och omgivningen i lika hög grad som sin rollperson?
Jag har ingen definition utan använde spelardrivet och spelledardrivet som beskrivande termer. Från början ville jag bara inflika att en fisktank i sig inte bestämmer hur stort eller litet spelarinflytandet är, den är ju som sagt en form av kampanj- och äventyrsstruktur.

Gordeg

Johan Granberg

Swordsman

Jag kan ju säga så här: Jag håller verkligen inte med dig om det där om att spelarna skall bestämma konsekvenser av sina handlingar i samberättande. Det är inte en definition jag ser som särskilt användbar. Dock är den diskussionen inte lämplig att ta här och nu då det är ett sidospår på ett sidospår.

Det jag ville ha sagt från börjar var att fisktanken som metod visst bestämmer till en grad hur stort spelarinflytandet är, i och med att den baserar sig på ett mönster där spelledaren reagerar på spelarna istället för att bestämma ett händelseförlopp i förväg och styra spelarna igenom det.

Johan Granberg

Swordsman

Ärligt talat var det här inte ett inlägg jag ville ha. Det kan låta ganska oartigt och taskigt, men jag är inte intresserad av din definition av samebrättande just nu. Jag håller helt enkelt inte med om Gordegs definition. Fattar inte alls varför han hänvisade till dig.

MrG

Swashbuckler
Spelardrivettermer (OT)

Jag har ingen definition utan använde spelardrivet och spelledardrivet som beskrivande termer. Från början ville jag bara inflika att en fisktank i sig inte bestämmer hur stort eller litet spelarinflytandet är, den är ju som sagt en form av kampanj- och äventyrsstruktur.
Det där är begrepp jag är förtjust i och så här bruakr jag använda dem:

Spelardrivet - när spelarna får gå vart de vill. Antingen en fisktank med mindre andra fiskar, eller en miljö med plottpotensialer (eller utan), eller som min såpa där det inte finns påverkar från SLPs. T.ex tronkrig i Amber RPG brukar var spelardrivna, då karaktärerna är de ballast som finns och inget annat kan påverka dem

Spelledardrivet - när spelledaren driver spelarna frammåt, kan vara en rälsning, men nog också en fisktank där spelarna är de minsta fiskarna eller klassiska uppdrag (där en man på värdshuset bestämmer vad som ska göras)

Historieorienterat (jag skulle gärna säga narrativt) - där man inriktar sig på vad för form av berättelse man vi ha, vi kör Penndragon som en saga, jag har kört en Rock n´roll-kampanj om en gitarr och dess band där karaktärenra var bifigurer för något minder, San Andreas 9/11 på GothCon i fjol som handlade om en jordbävning i första hand...

Dektetivspel - där spelarna ska lösa ett mysterium

Osv, osv...

-Gunnar (gick igång lite...)

Gordeg

Hero

Det jag ville ha sagt från börjar var att fisktanken som metod visst bestämmer till en grad hur stort spelarinflytandet är, i och med att den baserar sig på ett mönster där spelledaren reagerar på spelarna istället för att bestämma ett händelseförlopp i förväg och styra spelarna igenom det.
Vilket, och nu upprepar jag mig, inte måste innebära att spelarinflytandet är stort eftersom det inte nödvändigtvis betyder att scenariot utvecklar sig som spelarna vill eller planerar.

I en fisktank med stort spelarinflytande kanske spelarna är medvetna om vilka agendor de andra fiskarna har, kanske har spelarna själva fått bestämma deras form och målsättningar. Spelarna kanske tom själva bestämmer hur en eller flera fiskar agerar.

I en fisktank med litet spelarinflytande vet inte spelarna vilka agendor de andra fiskarna har, och det kanske finns fiskar de inte ens känner till (förrän ärkeskurken hoppar fram ur en mörk gränd, sliter av sig sin phantom-mask och vrålar "Muuaahaahaah, det var minsann jag som låg bakom hela skiten"). Även de kända fiskarna kan reagera på annat sätt än spelarna vill.

Gordeg

Johan Granberg

Swordsman

Bara för att folk reagerar på ett annat sätt än spelarna vill betyder inte det att det är mindre spelardrivet. Så länge de faktiskt reagerar på spelarnas handlingar istället för att reagera efter ett förutbestämt mönster ser jag det som spelardrivet. Men fan alltså, det här leder inte någon vart. Vi har nog olika syn på vad som är spelardrivet helt enkelt. Om du vill ha sista ordet i diskussionen får du det, grattis. Jag tänker inte fortsätta.

MrG

Swashbuckler
Samberättande (OT)

Ärligt talat var det här inte ett inlägg jag ville ha. Det kan låta ganska oartigt och taskigt, men jag är inte intresserad av din definition av samebrättande just nu. Jag håller helt enkelt inte med om Gordegs definition. Fattar inte alls varför han hänvisade till dig.
Ingen fara, jag tycker att det är ett kul ämne att skriva om. Och hänvisningen till mig hänger nog på att jag spelat en hel del samberättande och gjort det under längre tid. Men tror begreppet kom från Rising

Jag brukar prata om samberättande med spelledare och spelarinflytande mycket, men det vanliga är nog att man åsyftar spelledarlöst när man säger samberättande.

-Gunnar (säkert ännu en post du inte ville ha, men glädjer förhoppningsvis nån annan :gremwink:)

Genesis

Ni dés ni maître
Samberättande

Jag kan ju säga så här: Jag håller verkligen inte med dig om det där om att spelarna skall bestämma konsekvenser av sina handlingar i samberättande. Det är inte en definition jag ser som särskilt användbar.
Och återigen hamnar vi i en situation där folk menar helt olika saker med vad de säger. Jag håller med Gordeg och MrG, personligen. Jag definierar samberättande rollspel såhär:

I ett samberättande rollspel har spelarna mer kontroll över spelvärlden än vad rollpersonerna har.

Spelarna kan alltså bestämma saker som deras rollpersoner inte kan påverka. Detta kan handla om konsekvenserna av deras handlingar, styrande av spelledarpersoner, påhittande av bakgrundsfakta, etc, på en skala som går från "jag plockar upp en flaska som står i närheten och dänger honom i huvudet med den" (utan att fråga SL om det finns någon flaska i närheten) till helt spelledarlöst spel. Detta har till konsekvens att rälsning i sin allra striktaste mening blir omöjligt, men samberättande ser jag knappast som någon antonym till rälsning.

Jag förstår inte vad du menar med att denna definition inte är användbar. Någon term behöver ju användas för att skilja "traditionella" rollspel, där spelarna styr sina rollpersoner och SL allt annat, och vad jag och MrG kallar "samberättande" rollspel, där spelarna har mer eller mindre kontroll över spelvärlden. Faktum är trots allt att det finns mängder av sådana rollspel (jag spelar faktiskt sällan något annat numera), och de behöver ett namn.