Mogger
Hipsteranka
Fast den heter Taktik och narrativism i Saga
Kanske var det narrativism iaf.
Kanske var det narrativism iaf.
Fast om en definition är bra så måste väl två vara dubbelt så bra? För att inte tala om hur bra det blir med hundra! Och om alla har minst en helt egen definition så borde det nästa vara nirvana!Ska vi försöka enas om någon definition?
Jag skulle säga att ett systemlöst spel inte ens är ett spel.Visst, men innbär det då att systemlösa spel inte kan vara narrativistiska?
Det är visserligen riktigt, men inte speciellt användbart när definitionen inte är allmänt vedertagen och dessutom strider mot sunt förnuft. Definitionen i GNS-modellen gör det, eftersom men lätt kan tro att den skulle handla om berättande, men istället handlar den om berättelsens tema.Poängen med att använda etablerade termer är att de är genomarbetade och vi slipper göra det.
Det är det som står i spelet, till exempel reglerna, som är spelet. Man kan säkert spela Monopol på ett berättande sätt, men det gör det inte till ett berättande spel.Definitionen ovan tyder på att det är reglerna som gör spelet narrativt, och inte spelarnas inställning, vilket jag tycker är fel.
När berättelsen är klar kanske man kan definiera vilket tema den hade. I narrativistiskt spel tycks det mig att man måste veta temat i förväg.Enda skillnanden är att du bytt ut Tema mot Berättelse, men är egentligen inte varje berättelse ett Tema?
Då har vi en definition som är så svag att den är meningslös, vilket är min allmänna uppfattning om definitionen i GNS-modellen.Och ja, röja grottan (eller snarare karaktärenas incitament att göra det) är ett Tema och om alla arbetar för att föra berättelsen till en dramatisk grottröjning så blir det väl narrativistiskt?
Jo, det är lätt hänt att, när man har en modell, till varje pris försöker knöka in verkligheten i den, hur dåligt det än passar.gör man en modell som förutsätter det så är det fel på modellen, inte verkligheten.
Äsch, det säger du bara för att jag fick Walium att gråta som en liten flicka...mycket bra inlägg, Troberg, och jag kan bara hålla med.