Nekromanti Ska vi försöka enas om någon definition?

Johan Granberg

Swordsman
Fast sorcerer är ju skrivet på en tid då det där verkligen var banbrytande, och mycket av propagandan han kör med i de böckerna är reaktioner på hur det såg ut runtomkring honom. Han skulle nog inte skriva sådär om spelet skapades idag.

Arfert

Facit
vem vet.. trodde det där tillkom vid nytryckningen, men jag kan vara ute och cykla där, äger ju inte UR-Sorcerer... (den var väl bara för nedladdning?)

thark

Hero
vem vet.. trodde det där tillkom vid nytryckningen, men jag kan vara ute och cykla där, äger ju inte UR-Sorcerer... (den var väl bara för nedladdning?)

Sorcerer har inte reviderats sen första trycktningen 2001. (Den tryckta utgåvan är däremot vad jag förstår signifikant reviderat gentemot tidigare online-versioner.) Inte för inte så tycker ju också många att det är ett spel som inte går att förstå sig på och få fullt värde för utan omfattande läsning på forum osv, men Ron har alltså valt att ständigt fokusera på nya projekt och lämna de gamla mer eller mindre åt sitt öde (vilket man kan ha olika åsikter om).

Kollar man på hans senare spel såsom Trollbabe mfl så är de inte alls lika predikande och, tja, IMO mer välskrivna, sammanhängande och tydliga.

Johan Granberg

Swordsman
Jo, men "System does matter" är väl något som inte varit särskilt allmänt förrän de senaste åren. Jag har då stött på den motsatta attityden sjukt ofta och ser definitivt ett värde i texten. Även om den som sagt antagligen inte skulle behövas om spelet kom ut 2007.

Mogger

Hipsteranka
Re: Aha!

Det ska jag absolut göra, men innebär inte det bara att begreppet har evolverat?

Arfert

Facit

eller som Alice Cooper sa om M. Manson: "Manlig rockare med tjejnamn? Sminkar sig? Gör föräldrar upprörda och chockerade? Hmmmm, var har jag hört det förr? Låter väldigt bekant..." :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Du får gärna ge några historiska paralleller till hur narrativt användes före Forge och av vilka.
Det första spelet jag kan komma på som fokuserade på en ball berättelse (snarare än simulering eller spelmässig utmaning) och hade såväl regler som värld och beskrivning anpassade för ändamålet var Paranoia. Jag vet inte när Forge dök upp, men Paranoia är äldre än internet. Jag skulle dessutom sträcka mig så långt som att säga att än idag så är Paranoia ett av de mest narrativa spelen och ett av de spel som är mest medvetet konstruerat för att vara narrativt. Det finns praktiskt taget inga designbeslut i det spelet som inte är baserade på ökad narrativitet.

Om ordet "narrativt" användes är rätt så oviktigt. Det är bara modellen. Det är ju inte som om saker och ting svävade okontrollerat innan Newton upptäckte sin tyngdlag. Modellen är bara en beskrivning av något som redan finns och ska inte ha någon inverkan på det som finns.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Åter till ämnet!

Jag är övertygad om att både Bastion och Rosen har bättre saker att komma med än sura kommentarer.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Narrativt« före The Forge ...

Traffaut said:
Du får gärna ge några historiska paralleller till hur narrativt användes före Forge och av vilka.
Är det okej om jag gör det i stället?

Nu vet ju inte jag hur gammalt The Forge är, men 1996 gavs Dragonlance: Fifth Age ut av inga mindre än världens då största rollspelstillverkare TSR.

DL:5A var det första spel som använde det (då) innovativa SAGA Rules System (dök senare upp även i Marvel Super Heroes Adventure Game) som definitivt stöder samberättande (till skillnad från att inte hindra det).

Det talas om »narration« hit, »narrative« dit, och spelledaren har t.o.m. döpts om till »Narrator« (men har för den skull inte ensamrätt på berättandet). Spelet är hårt fokuserat på drama och berättande, och det som inte för berättelsen framåt är irrelevant. Från baksidestexten: »[…] the SAGA rules, a new narrative game system that emphasizes roles over rules and gives players more game control«.

Och Prince Valiant har ju redan nämnts.

Mogger

Hipsteranka
Re: »Narrativt« före The Forge ...

Spännande. Det var nytt för mig, men det spelar egentligen mindre roll och det förklarar inte varför många inte vill använda "narrativism" (som inte är samma som "narrativt").

Jag kommer att fortsätta att använda narrativistiskt eller N i Forgemening men har inget emot att använda narrativt i vanlig mening, alltså synonymt med berättande. Berättande (Narrator, Storyteller m.m.) är centralt i allt rollspel oavsett hur det används. Om något så blir begreppet än mer luddigt och egentligen oanvändbart. Nu kan så klart rollspel.nu bestämma att narrativt ska betyda något nytt och det är helt ok. Att jag inte kan se något vettigt syfte med det har inget med saken att göra.

Så för att knyta ihop med trådens ämne så är Saga med största sannolikhet narrativt, precis som alla andra rollspel jag någonsin har spelat, läst eller hört talas om. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
För att bidra till förvirringen ...

… kan jag väl ge min syn på det hela.

Eller, syn och syn, mer hur jag associerar om någon säger att ett spel är narrativt.

Ett narrativt spel (för mig, om någon redan har glömt) är ett spel, som liksom Dragonlance: Fifth Age har regelelement som aktivt stöder att även spelarna (och inte bara spelledaren) är med och formar berättelsen (och då alltså mer än i traditionella rollspel där berättelsen visserligen kan ta olika vägar beroende på spelarnas val, men där det är spelledaren som formar berättelsen och spelarna som deltar i den).

(Forge-definitionerna av G, N, och S har jag sedan länge slutat försöka förstå eller minnas.)

Johan Granberg

Swordsman
I hoppet om en snar lösning...

Det tycker jag personligen är en kanonbra definition. Den går väl ganska väl ihop med Waliums tes också?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: För att bidra till förvirringen ...

Det låter alldeles utmärkt, och det stämmer dessutom rätt väl med vad Gurgeh skrev tidigare. Det har ju heller inget med GNS att göra eftersom det där (som jag har påpekat ett par gånger nu) handlar om narrativistiskt, inte främst narrativt.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Re: För att bidra till förvirringen ...

Gott, du fick fram precis den definitionen jag behövde en halv A4 för att få fram. Just att regelstödet för spelarna finns anser jag vara kärnan.

Så vi slipper argument att spel med "enkla" eller "icke-hindrande" regler per default skulle vara narrativa.