Och gammel-BRP hade en artefakt som många (väljer att?) ignorerar - perfekta slag innebar i princip 1 eller 0 i de flesta fall.
I de flesta BRP-spel har man åtminstone möjligheten att parera perfekta träffar, vilket oftast negerar dem. Ett undantag är DoD -91, där perfekt träff
inte gick att parera. Ett gravt designfel i mitt tycke, eftersom det statisktiskt torde innebära att de flesta rollpersoner som regelbundet ger sig in i strid dör förr eller senare.
Jag tycker att Big Gold Book erbjuder en bra lösning på BRPs dödlighet genom tillvalsregeln Fate Points, som kan användas för att minska skadan man tar, eller få slag att helt missa. Det fungerar som ett berättartekniskt verktyg i och med att man i någon mån kan undvika den meningslösa, slumpmässiga döden, men om man medvetet upphåller sig i en dödlig situation tar poängen slut efter ett tag. Höjdpunkten i min senaste kampanj var när en rollperon, som en Midgårds Sven Duva, heroiskt höll undan en hord av orcher vid en hängbro, medan resten av gruppen (och de stackars försvarslösa civilisterna) tog sig över i säkerhet. Hans Fate Points tog slut efter ett antal ronder och han stupade, men de andra klarade sig. Det var...perfekt.
MERP hade ju hit points, som motsvarade ren stryktålighet och som gick upp med level, och när de gick ner på noll tuppade man av. Men dessutom kunde man få kritiska skador från en tabell som innehöll medicinska detaljer som blödning och brutna ben, med negativa modifikationer och ibland instadöd som följd. När jag tänker tillbaka var det kanske ett konstigt konceptuellt glapp mellan dessa två skadeformer, men det var ganska kul att spela med, och det gjorde att skadorna blev mer meningsfulla än enbart meat points och det binära överlever/dör. Dessutom kunde det faktum att man fick dras med minus på sina skills bidra till att sökandet efter medel till läkning blev till en motivation för interaktion med miljön, som tillhandahöll helande örter om man hade kunskaperna. En ingång till mer rollspelande alltså, och roligare än D&Ds trycka-på-Cure Light Wounds-knappen tills du är hel igen.
Jag slutade med DoD efter Expert, men har sett att Krigarens Handbok för DoD-91 verkar ha försökt uppfinna något liknande för DoD med två olika sorters kroppspoäng, där det ena var mer som MERPs hit points som läktes snabbt, och det andra gav mer bestående skador. Verkar lite krångligt att hålla reda på dock eftersom vapnen hade olika skadetärningar för de två sorterna.