Först vill jag bara tacka alla som svarade i vampyr posten, fick massor med inspiration och tankeställare tackvare den tråden.
Jag lovar jag kommer att skriva lite mer detaljerat om min rollspels idé om ett tag så den som är intresserad och orkar får läsa
Men nu för en liten stund sen så kom jag på ett skadesystem som jag bara måste skriva om för jag blev så uppspelt och har dessutom tråkigt
Väldigt kult inspirerat/kopierat nog men iaf:
Jag kommer troligtvis att köra D20 system så först och främst handlar det om att slå en D20 och addera det med färdighetsvärdet om man nu säg vill skjuta någon, så om man träffar gör vapnet en viss skada beroende på vapen och eventuella skadebonusar (precis som i D&D jag vet..)
Hur skadad man blir om man nu är oskyddad beror på ens Fysik (Ju bättre fysik man har ju mer muskelmassa som skyddar osv...)
T.ex personen som blir träffad har 15 i fysik, då har han värdena:
Skråma = 1-5 (jo här kom Kult biten in)
Skada = 6-10
Svår skada = 11-15
Dödlig skada = 16+
Vapnet gör t.ex. 2D6+4 i skada och spelaren slår 7 vilket blir 7+4 = 11 alltså en svår skada.
Osv..
Det gör att man inte kan bli övermäktig med t.ex. ett gevär som man blir i Kult. Lägger man alla erfarenhets poäng man får i Kult på gevär så dödar man tillslut en dinosaurie med ett luftgevär. Men här kan det där geväret endast göra en viss skada oberoende hur bra man blir på att skjuta.
Tror ni det här är nånting jag borde utveckla vidare? Är det totalt värdelöst? Finns det något liknande redan? (ja förutom kult och D&D då..)
Jag lovar jag kommer att skriva lite mer detaljerat om min rollspels idé om ett tag så den som är intresserad och orkar får läsa
Men nu för en liten stund sen så kom jag på ett skadesystem som jag bara måste skriva om för jag blev så uppspelt och har dessutom tråkigt
Väldigt kult inspirerat/kopierat nog men iaf:
Jag kommer troligtvis att köra D20 system så först och främst handlar det om att slå en D20 och addera det med färdighetsvärdet om man nu säg vill skjuta någon, så om man träffar gör vapnet en viss skada beroende på vapen och eventuella skadebonusar (precis som i D&D jag vet..)
Hur skadad man blir om man nu är oskyddad beror på ens Fysik (Ju bättre fysik man har ju mer muskelmassa som skyddar osv...)
T.ex personen som blir träffad har 15 i fysik, då har han värdena:
Skråma = 1-5 (jo här kom Kult biten in)
Skada = 6-10
Svår skada = 11-15
Dödlig skada = 16+
Vapnet gör t.ex. 2D6+4 i skada och spelaren slår 7 vilket blir 7+4 = 11 alltså en svår skada.
Osv..
Det gör att man inte kan bli övermäktig med t.ex. ett gevär som man blir i Kult. Lägger man alla erfarenhets poäng man får i Kult på gevär så dödar man tillslut en dinosaurie med ett luftgevär. Men här kan det där geväret endast göra en viss skada oberoende hur bra man blir på att skjuta.
Tror ni det här är nånting jag borde utveckla vidare? Är det totalt värdelöst? Finns det något liknande redan? (ja förutom kult och D&D då..)