Hej igen.
Jag drar min grundidé kort, sen får ni kommentera om ni pallar. Jag begränsar mig till att ta upp närstrid mellan två kombattanter, eftersom jag utgår från strid i min idé. Efteråt tar jag upp problem med detta som ni kanske kan lösa åt mig? När man fightas, så mäts respektive kombattants färdighetsslag mot varandra. Mellanskillnaden på ett offensivt och ett defensivt slag kallas för "skadepotential" och blir aktuellt så fort den offensiva kombattanten slår bäst på sitt slag.
* När en skadepotential uppstår, så adderar man bonusar för den som attackerar, som t ex skadebonus (för stora o starka grabbar o tjejer), vapenbonus (visar hur elakt vapnet är), m.m.
* Den som riskerar att bli skadad (den försvarande) drar av sitt skydd (rustning) samt tålighet (tuffhetsfaktor). Sedan uppstår skadan, vars skadevärde motsvaras av kvarvarande poäng.
- Skador behandlas individuellt. För varje skadepoäng en kombattant åsamkas får han -1 på allt han tar sig för
- Om skadan uppnår en viss nivå (skadevärde) betraktas den som dödlig. Får man en dödlig skada faller man genast medvetslös till marken. Två eller fler dödliga skador innebär hasta la vista för snubben som drabbas av dem.
Fan vad häftigt, tänker jag nu. Varje skadepoäng simulerar hur en person blir slöare och slöare, och eftersom risken för en högre skadepotential, och därmed en dödlig skada, ökar ju mer skadad man blir, är det svårare att hålla sig på benen. Minusmodifikationen för varje skadepoäng får simulera chock, blodförlust och seghet ju mer bashed up man blir. MEN det finns många problem:
1. Vad händer om båda kombattanterna anfaller? Blir den som lyckas sämst jätteskadad då (motståndarens färdighetsslag = skadepotential)?
2. Om man anfaller en som inte försvarar sig eller inte är beredd på attacken (omedveten om den) är han också illa ute...
3. Avståndsstrid. Hur hanterar man det?
4. Vilken nivå ska betraktas som dödlig (beror visserligen på färdighetssystemet)?
Kör man enligt det systemet som jag föreslog innan, där Rising hittade på en satsningsmekanism blir det genast knivigt. Är det ok att sätta en statisk nivå på dödlig skada isf?
Så många frågor och så få svar...
Jag drar min grundidé kort, sen får ni kommentera om ni pallar. Jag begränsar mig till att ta upp närstrid mellan två kombattanter, eftersom jag utgår från strid i min idé. Efteråt tar jag upp problem med detta som ni kanske kan lösa åt mig? När man fightas, så mäts respektive kombattants färdighetsslag mot varandra. Mellanskillnaden på ett offensivt och ett defensivt slag kallas för "skadepotential" och blir aktuellt så fort den offensiva kombattanten slår bäst på sitt slag.
* När en skadepotential uppstår, så adderar man bonusar för den som attackerar, som t ex skadebonus (för stora o starka grabbar o tjejer), vapenbonus (visar hur elakt vapnet är), m.m.
* Den som riskerar att bli skadad (den försvarande) drar av sitt skydd (rustning) samt tålighet (tuffhetsfaktor). Sedan uppstår skadan, vars skadevärde motsvaras av kvarvarande poäng.
- Skador behandlas individuellt. För varje skadepoäng en kombattant åsamkas får han -1 på allt han tar sig för
- Om skadan uppnår en viss nivå (skadevärde) betraktas den som dödlig. Får man en dödlig skada faller man genast medvetslös till marken. Två eller fler dödliga skador innebär hasta la vista för snubben som drabbas av dem.
Fan vad häftigt, tänker jag nu. Varje skadepoäng simulerar hur en person blir slöare och slöare, och eftersom risken för en högre skadepotential, och därmed en dödlig skada, ökar ju mer skadad man blir, är det svårare att hålla sig på benen. Minusmodifikationen för varje skadepoäng får simulera chock, blodförlust och seghet ju mer bashed up man blir. MEN det finns många problem:
1. Vad händer om båda kombattanterna anfaller? Blir den som lyckas sämst jätteskadad då (motståndarens färdighetsslag = skadepotential)?
2. Om man anfaller en som inte försvarar sig eller inte är beredd på attacken (omedveten om den) är han också illa ute...
3. Avståndsstrid. Hur hanterar man det?
4. Vilken nivå ska betraktas som dödlig (beror visserligen på färdighetssystemet)?
Kör man enligt det systemet som jag föreslog innan, där Rising hittade på en satsningsmekanism blir det genast knivigt. Är det ok att sätta en statisk nivå på dödlig skada isf?
Så många frågor och så få svar...