Silke
Warrior
Vi har väl mest använt oss av DoD Expert eller -91:ans skadesystem och jag har länge irriterat mig en del saker men funderar på att lösa en del av dessa problem enligt nedan. Dock är jag osäker på om det finns något annat sätt att lösa dessa problem eller om det helt enkelt finns ett lika snabbt och smidigt system som har löst dessa:
1. Skador:
Alla skador använder sig endast av en tärning utan några modifikationer. Dvs inga +1 eller +2 osv.
Det skulle innebära en hel del olika tärningstyper, varav vissa finns ej att köpa men går att skapa. Tex. 1T5, 1T16, 1T30.
Fördelen är som jag ser det att alla skador kan vara små skärsår, dvs från 1 skadepoäng till tärningens max värde.
Nackdelen är väl alla tärningstyper, skulle det gå att lösa detta på ett annat smartare sätt?
Funderar också på att lägga in olika skade typer på alla vapen. Liknande det som finns i bla EON. Hugg, kross och stick. Saknas det någon form av skadetyp?
2. Rustningar och ABS:
Det känns inte helt realistiskt när rustningars ABS hela tiden är samma. Vore det logiskt att ha en mer flytande ABS-skala?
Exempel: Riddaren Emil blir träffad av ett slagsvärd av sin svorne fiende Eva. Eva slår kroppsdel och träffen tar i Emils blottade högra arm. Eva slår skada och hoppas att träffen var tillräckligt för att sätta Emil ur spel. Skadetärningen är 1T12 (se punkt 1 för förklaring) och träffen var nästan klockren. 10 poäng i skada. Emil ligger lite illa till men hoppas att hans sista manöver gör att träffen ändå tar där hans ringbrynja ger honom mest skydd. Emils rustning har en ABS på 1T6+2 mot huggskador. Emil slår och får en ABS på 7, vilket ger honom ett ganska bra skydd men han får ändå ett stort sår i högerarmen.
Är det realistiskt? Eller blir det för grötigt, med alla ABS, skador och tärningslag? Har ni några tips om någon annan lösning eller ett annat system?
1. Skador:
Alla skador använder sig endast av en tärning utan några modifikationer. Dvs inga +1 eller +2 osv.
Det skulle innebära en hel del olika tärningstyper, varav vissa finns ej att köpa men går att skapa. Tex. 1T5, 1T16, 1T30.
Fördelen är som jag ser det att alla skador kan vara små skärsår, dvs från 1 skadepoäng till tärningens max värde.
Nackdelen är väl alla tärningstyper, skulle det gå att lösa detta på ett annat smartare sätt?
Funderar också på att lägga in olika skade typer på alla vapen. Liknande det som finns i bla EON. Hugg, kross och stick. Saknas det någon form av skadetyp?
2. Rustningar och ABS:
Det känns inte helt realistiskt när rustningars ABS hela tiden är samma. Vore det logiskt att ha en mer flytande ABS-skala?
Exempel: Riddaren Emil blir träffad av ett slagsvärd av sin svorne fiende Eva. Eva slår kroppsdel och träffen tar i Emils blottade högra arm. Eva slår skada och hoppas att träffen var tillräckligt för att sätta Emil ur spel. Skadetärningen är 1T12 (se punkt 1 för förklaring) och träffen var nästan klockren. 10 poäng i skada. Emil ligger lite illa till men hoppas att hans sista manöver gör att träffen ändå tar där hans ringbrynja ger honom mest skydd. Emils rustning har en ABS på 1T6+2 mot huggskador. Emil slår och får en ABS på 7, vilket ger honom ett ganska bra skydd men han får ändå ett stort sår i högerarmen.
Är det realistiskt? Eller blir det för grötigt, med alla ABS, skador och tärningslag? Har ni några tips om någon annan lösning eller ett annat system?