solvebring
Superhero
Re: Skadesystem - Försvarar KP
Jo... Ganska självklart det du sade, men i alla fall, då har du ju sagt det.
Jo... Ganska självklart det du sade, men i alla fall, då har du ju sagt det.
Om jag på något sätt kunde tolkas som att en dålig spelledare inte kan friforma, ber jag om ursäkt för det. Lika så om det gick att tolka att en bra spelledare alltid skulle hämnas av system. Enda jag vill få sagt var att vissa spelledare inte känner sig begränsade av friheten som finns i KPsystem att själva beskriva skadorna.Så en dålig spelledare kan inte friforma, och en bra spelledare blir hämmad av system? Drar du inte alla över en och samma kam? Uppfattar det lite som om du menar på att friform skulle vara den yttersta utmaningen för en SL, vilket jag inte håller med om. Visst friform har sina utmaningar men det har även system. T.ex att vara begränsad i sin beskrivning kan ju också vara negativt, man får inte samma improvisations möjlighet.
Och det var nog en mer riktigt tolkning av vad jag menade. I min smak spelar det inte roll vilken abstratktion det är, oavsett om det är 8 kp skada i huvudet eller alvarligt sår, så säger det mig (Gunnar) samma sak och är jag spelledare (eller i många fall även som spelare) så kommer jag brodera ut det. Så systemet är för mig mindre viktigt och får gärna vara enkelt, för det passar min spelstil.Eller menar du att som individuell spelledare föredrar du friform för att den lyfter fram dina bästa spelledar sidor? Detta kan jag förstå och har inga argument mot det.