Nekromanti Skadesystem

Flurtis

Hero
Re: Skadesystem - Försvarar KP

Så en dålig spelledare kan inte friforma, och en bra spelledare blir hämmad av system? Drar du inte alla över en och samma kam? Uppfattar det lite som om du menar på att friform skulle vara den yttersta utmaningen för en SL, vilket jag inte håller med om. Visst friform har sina utmaningar men det har även system. T.ex att vara begränsad i sin beskrivning kan ju också vara negativt, man får inte samma improvisations möjlighet.

Eller menar du att som individuell spelledare föredrar du friform för att den lyfter fram dina bästa spelledar sidor? Detta kan jag förstå och har inga argument mot det.

MrG

Swashbuckler
Har jag uttryckt mig uselt?

Så en dålig spelledare kan inte friforma, och en bra spelledare blir hämmad av system? Drar du inte alla över en och samma kam? Uppfattar det lite som om du menar på att friform skulle vara den yttersta utmaningen för en SL, vilket jag inte håller med om. Visst friform har sina utmaningar men det har även system. T.ex att vara begränsad i sin beskrivning kan ju också vara negativt, man får inte samma improvisations möjlighet.
Om jag på något sätt kunde tolkas som att en dålig spelledare inte kan friforma, ber jag om ursäkt för det. Lika så om det gick att tolka att en bra spelledare alltid skulle hämnas av system. Enda jag vill få sagt var att vissa spelledare inte känner sig begränsade av friheten som finns i KPsystem att själva beskriva skadorna.

Att folk skulle vara dåliga spelledare och behöva systemen för att uttrycka sig var det som jag vände mig emot. Folk är inte dåliga spelledare för att de föredrar att ha system som hjälper dem. Inte heller om de uppskattar konstnärliga friheter, utan även de som vill brodera ut kan vara bra spelledare.

Försökte till och med försvara spelledare i stort och hävda att de flesta av oss inte är dåliga, det handlar bara om tycke och smak och uppskattning av spelstilar. För mig är det flesta spelledare bra (oavsett om de föredrar system eller friform) och har favoritspelledare i alla läger från hardcore-systemspelledare till träningsfobiker. Och jag tycker personligen att varje system och teknik har sina utmaningar, varierat stor beroende på vem man är. Inte meningen att lägga värde i de olika utmaningarna! För spelstilar är för mig fråga om tycket och smak (och den ballaste utmaningen är att bli lyhörd nog och mångfasiterade nog att alltid kunna anpassa sig som SL).

Eller menar du att som individuell spelledare föredrar du friform för att den lyfter fram dina bästa spelledar sidor? Detta kan jag förstå och har inga argument mot det.
Och det var nog en mer riktigt tolkning av vad jag menade. I min smak spelar det inte roll vilken abstratktion det är, oavsett om det är 8 kp skada i huvudet eller alvarligt sår, så säger det mig (Gunnar) samma sak och är jag spelledare (eller i många fall även som spelare) så kommer jag brodera ut det. Så systemet är för mig mindre viktigt och får gärna vara enkelt, för det passar min spelstil.

-Gunnar (är jag fortfarande otydlig?)

EDIT: ser vad jag gjort för otydlighet, jag referade till Krilles post en del längre upp i tråden där han beskriver de flesta spelledare som dåliga, där av mitt användande av ordet "bra spelledare", borde citerat i mitt inlägg, sorry