Re: Skadesystem - Försvarar KP
Citat:
Jag förstår inte varför alla klagar på KP, eller har jag svarat heltokigt för att jag misstolkat vad man anser vara dess nackdelar?
Jajjemen.
Typiskt!
Citat:
Utan när man gjort hela den där regelmässiga proceduren måste man ju också göra det helt speligt genom att beskriva striden, händelse förloppen, rörelser - hur man skadas, blodet som pumpar, köttet som slajzas.
Det där är inte att göra det speligt. Det där är att beskriva skadan, vilket är något helt annat än att göra det speligt.
I vilket fall så spelar det inte någon roll: det roliga i det fallet är beskrivningen, inte spelet. Systemet är fortfarande skittrist. Beskrivningen måhända inte är det, men beskrivningen är ändå något helt annat.
Well, då tolkar väl jag begreppet "speligt" på ett helt annat vis. jag anser det är speligt - det är känsla för spelet, det gör äkthet i spelet. Att något är bra eller dåligt speligt - mer eller mindre gynnande för spelscenen.
Men som du tolkar det, vad jag tror: mer äkthet och utförligare spelmässigt pga. regler, eller ?
Ja, du förstår jag ditt svar helt och fullt.
Hm, definitioner...
Det är ju just detta jag vill bevisa - varför babblar vi system när alla system har sina för och nackdelar - och att man kan styra upp dem alla genom att spelleda bra. Vad var liksom det jag ville ha sagt, att i det fallet är KP minst lika bra som vad som helst. Alla system är bättre/sämre på olika punkter, men sköter man det bara "teatermässigt" snyggt så funkar allt? Inte sant?
Du behöver inte tabeller för att ha ett KP-löst system. Star Wars d6 har haft ett KP-löst system utan tabeller sedan 1987: du slår ett slag för skada. Motståndaren slår ett slag för Strength plus modifikation för rustning. Får du mer än motståndaren + 15 så är han död, mer än motståndaren + 10 så är han allvarligt skadad, mer än motståndaren + 5 så är han skadad, och mer än motståndaren så är han bedövad. Får du inte mer än motståndaren alls så får han en skråma men inte mer.
Jasså, som jag redan sagt i många andra trådar har jag inte spelat så många rollspel (runt 10-12 stycken på sin höjd) - har mest läst om dem, sett olika bitar, provspelat någon gång etc.
Jag har kikat på många sådana system som du visar prov på, men jag trodde aldrig att proceduren skulle vara klar efter det, jag är så van att alla som kör med lite mer genomarbetade system slänger in miljoner av tabeller att följa upp med...
Hm... Fan vilket bra system skulle jag vilja säga, det är minsann sådant jag talar om när jag favoriserar KP... Enkelt och bra!