Nekromanti Skadesystem

solvebring

Superhero
Ja, jag har droppat alla de projekt som jag hade jämsides med Variation som nu är klart. Kolla Eldkvast.se's Spelblogg om ni inte vet vad jag snackar om. Agentspelen och det jag dabblat förr om ligger på is. Istället har jag börjar med ett Steampunk-spel. Vår världs går under, de överlevande bygger upp en ny där ångan blir lösningen på industrier, utsläppsfrågor och bränsle osv. osv. Modern teknik existerar inte längre, det är primtivare och coolt. Känns lite 1800-tal i lite annan tappning. :gremwink: Det känns bra och jag har redan mycket klart för mig.

Nåväl, det är ganska enkelt systemmässigt. Man har några få grundegenskaper, de genererar +mods i de färdigheter man har. Man slår 2T6 + dessa mods över en svårighetsgrad... Ja, ni fattar stuket.

Det jag pysslar med nu är skadesystem, och det enklaste jag kommer på är det klassiska KP-systemet. Men jag vill inte ha det nedrans KP-systemet. Visst, en utgångspunkt från Totala KP och just begreppet KP är okej. Men det där med att räkna ned, köra kroppsdelar med X KP osv. Det känns fattigt och slutkört. Jag har dock inte så mycket kunskap om olika skadesystem och sådant, eftersom jag mest spelar BRPspel.
Så snälla, ge mig exempel och förklaringar på andra. Vore väldigt tacksam. :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Min nuvarande favorit: Du får inte skadenivåer, utan du får helt enkelt hur stor minusmodifikation du får på allting.

Exempel från mitt eget system: Du slår 1t12 och rullar 7, det är lyckat. Du anfaller med pistol, så siffran dubblas och blir 14.

Skitbra, från och med nu har du -14 på allt du gör. Lycka till.

Egentligen mest en variant av klassiska KP, men det är typ den variant jag stött på som både är simpelt, dödligt och tar hänsyn till att man kan bli olika mycket skadad.

Snow

Swashbuckler
Väldigt enkelt är star wars d6 rpg:

1: Anfallaren slår skada, målet slår kroppsbyggnad. Det är tärningspölar.

2A Om kroppsbyggnaden är över skadan får man bara en liten skråma som gör ont en runda. Sen ignorerar man den.

2B Om skadan är över kroppsbyggnad är man skadad. Då får man minus på alla handlingar.

2C Om skadan är dubbla kroppsbyggnad är man direkt utslagen.

3 Om man är skadad och blir skadad igen blir man utslagen.

Jag tror iallafall att det är så det var.

Wyldstorm

Swordsman
Kolla in The Riddle Of Steel..
TROS har ett riktigt bra system för strid.

Lite knepigt att få tag i kanske, men det finns quickstart-pdf'er.

Basicly så får du aldrig KP i skada, utan smärta, blödning & effekter.
Smärta/Chock är avdrag på ens pöl. (enkelt & rättvisande)
Blödning tar sakta livet av dig.
Effekter är saker som stympningar & krossade ben.

solvebring

Superhero
Tackar, Krille. Ska läsa så fort jag får tid att sätta mig ned och pilla lite med detta. Förväntar mig förresten att du följer med tråden fortsättningsvis. Din expertis kan vara bra att ha vad det kommer till sådana här klurigheter.

solvebring

Superhero
Egentligen mest en variant av klassiska KP, men det är typ den variant jag stött på som både är simpelt, dödligt och tar hänsyn till att man kan bli olika mycket skadad.
Ja, hänsyn till olika skadenivåer är alltid trevligt.
Dock vill jag inte ha en så hög dödlighet.

solvebring

Superhero
Helt klart bäst hittills (utan att ha tittat på Krilles hjälp än dock). Det känns vettigt, smidigt och om inte minst är det klara skillnader. Det känns som om man får det lätt att följa med.

solvebring

Superhero
P. S. Lägg gärna till olika sorts läkningssystem, om de skiljer sig från det typiska "X mycket återhämtning/ vila" osv. D. S.

Nightowl

Champion
Eftersom jag klagat på folk som inte läser inläggen skulle jag vilja ställa en klargörande fråga: Vill du ha en dödsspiral eller inte?

En dödsspiral betyder alltså att om man blir skadad får man nån sorts direkt avdrag. Ett bra och enkelt exempel finns i kranks systemförslag han ger, men Star Wars-regeln som du fick är ju också liknande.

En del anser att dödsspiraler är någorlunda realistiska, i motsats till enklare system med skadepoäng eller -nivåer där man mår prima tills man ramlar omkull och dör. Andra påpekar att med dödsspiraler blir strider gärna förutsägbara: i deras natur (det är därför det blir spiraler - spiraler inåt-nedåt-åt-helsike) ligger att den som är skadad har större risk att bli ännu mer skadad, vilket gör att det kan bli mycket viktigt vem som får in första träffen.

Det finns säker andra pro och contra som andra kan beskriva bättre än jag.

Så: vill du ha nån sorts dödsspiral?

Erik, ska posta ett eget skadesystem sedan, men är inte hemma nu så det får vänta

krank

Går ondskans ärenden
Lord of Muppets said:
Kolla in The Riddle Of Steel..
TROS har ett riktigt bra system för strid.
TROS är riktigt bra, om man inte tänkt göra något annat än att tröska sig igenom strid.

Fast iofs, TROS är det mest sinnessjukt detaljistiska och krångliga system jag känner till, men till skillnad från andra helt oanvändbart långsamma, trassliga och obotligt detaljistiska system är det åtminstone realistiskt.

Hade det bara varit någorlunda spelbart också...

solvebring

Superhero
Först och främst: Tack för hjälpen och det fina klargörandet. Det där var verkligen vettigt för den här tråden. *Tummen upp*

Så: vill du ha nån sorts dödsspiral?
Ja, efter noga övervägande så: Ja tack! :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
.. Förresten, det där är ett begrepp som jag faktiskt aldrig förstått innebörden av. :gremblush:
Skitdålig översättning av "dice pool".

I all enkelhet betyder det att man slår en hög tärningar istället för en enda. Exempelvis i White Wolfs system, där man ju har ett visst antal tärningar i sina egenskaper och sedan rullar det antalet tärningar och ser hur många som kommer över eller lika med 7 (såkallade "successes). T.ex om jag har 5, så slår jag 5t10, och om jag då slår 2, 5, 6, 8, 10 så får jag två successes.

EN fördel med pölar brukar vara att man kan dela upp dem. Om jag i ovanstående system vill utföra två handlingar på en och samma runda så kan jag dela upp min pool till att vara 2 resp 3, och då slår jag två respektive slag med 2t10 resp 3t10.

xpanthom

Veteran
Mina två cent (jag bor i Euroland...):

I det spel jag konstruerar funderar jag på att köra med ett Kultliknande system med sårnivåer, men skadorna är inte kumulativa. Två lätta skador blir alltså inte en allvarlig per automatik, utan man måste tillfogas en allvarlig skada för att det ska räknas som en sådan. För varje skadenivå får man en extra tärning på alla färdighetsslag (som fungerar med tärningspölar enligt Eon/Neotech-modell), vilket bör få spelarna att backa ur en strid när de är lämpligt skadade.

Vitsen med att man kan ta flera skador på samma nivå är att de alla måste läka ut innan man kommer ner på en lägre svårighetsnivå. Dessutom kan varje allvarlig skada bli infekterad och behöver därför regelbunden vård (ett lyckat slag för Läkekonst varje dag eller så) för att inte bli kritisk. Utan vård kan kritiska skador kan i sin tur bli dödliga, och då är det för det mesta kört.

Visserligen ett visst mått av bokföring, men det är ändå långt ifrån allt vad KP heter. Och det är väl smårealistiskt och hyfsat dödligt utan att för den skull vara lika komplicerat eller tokdödligt som till exempel Neotech.

Krille

Super Moderator
2097 said:
En helt annan vanlig variant är "sårnivåer" som Fudge och Kult har. T.ex. man kan ta tre "skadliga sår" sen blir det ett "dödligt sår" osv.
Skadesystem med kumulativa skadenivåer är egentligen kroppspoängsystem med olika kroppspoängsvalörer. Det är inget konstigare än att fem enkronor blir en femkrona, men likförbannat är det kronor man räknar med.

Wyldstorm

Swordsman
krank said:
Fast iofs, TROS är det mest sinnessjukt detaljistiska och krångliga system jag känner till, men till skillnad från andra helt oanvändbart långsamma, trassliga och obotligt detaljistiska system är det åtminstone realistiskt.
Du kan inte ha spelat många spel om det är det mest detaljistiska systemet..
Eon, t.ex. :gremtongue:

Heck, systemet går på 3 gånger så fort som eon och planar ut på WoD-hastighet efter 2-3 spelomgångar.

krank

Går ondskans ärenden
Lord of Muppets said:
Du kan inte ha spelat många spel om det är det mest detaljistiska systemet..
Eon, t.ex. :gremtongue:

Heck, systemet går på 3 gånger så fort som eon och planar ut på WoD-hastighet efter 2-3 spelomgångar.
Det tror jag vad jag vill om. Spelhelvetet har dubbelsiffrigt antal fucking SIDOR med träfftabeller. Det enda sättet jag lyckades ta mig igenom en strid var genom att använda deras stridssimulatorprogrammoj. Helt sinnessjukt. Plus, om jag inte minns fel, EON-lik detaljnivå på blödning och helvete. TROS upplevde jag som Eon fast på crack.

Och att påstå att 10+ sidor med träfftabeller kan fås ner till WoD-hastighet tyder på att man helt enkelt är väldigt långsam på att spela WoD.

Wyldstorm

Swordsman
krank said:
Och att påstå att 10+ sidor med träfftabeller kan fås ner till WoD-hastighet tyder på att man helt enkelt är väldigt långsam på att spela WoD.
Låt mig gissa, ni delar inte upp handlingar, eller tillåter användande av förmågor som ger extra handlingar, eller hur? :gremwink:

Aja, to each his own..

krank

Går ondskans ärenden
Lord of Muppets said:
krank said:
Låt mig gissa, ni delar inte upp handlingar, eller tillåter användande av förmågor som ger extra handlingar, eller hur? :gremwink:
Klart man gör, men OK - dela upp handlingar: Splitta poolen, klart. Inga tabeller att bläddra och jävlas med. Jag har aldrig upplevt att det tagit någon tid alls, typ. Särskillt inte eftersom det är såpass sällan man är tillräckligt bra för att våga dela upp sin pool...