En liten paus från glamorösa wuxia-strider piggar upp! Nu postar jag en tråd om skador och deras grisighet istället.. Det är nämligen bara det här, och en liten grej till, som hindrar mig från att börja speltesta mitt rollspel.. Ja, och så magin då.. (Det känns som de flesta är mer produktiva än mig, hmmm.. /images/icons/wink.gif)
Här är en sammanfattning av mitt skadesystem i strid, ni som har läst det förut och kommer ihåg kan hoppa över det..
[Resume:]
Jag ska utveckla ett system för skador och läkning till mitt rollspel. Det "Skada" verkligen ÄR är hur svårt du har att agera i striden. Först efteråt tar man reda på hur allvarliga skadorna är. (För att få upp tempot i striden)
Vid varje träff tar man konditions-skada och koordinerings-skada. Konditions-skadan avgör hur mycket svårare det blir att utföra konditionshandlingar, precisionsskadan avgör hur mycket svårare det blir att utföra precisionshandlingar. En träff med hög konditions-skada blir då en i benet, t. ex..
Utmattning: Varje gång man misslyckas tillräckligt mycket med en handling samlar man på sig ännu mer skada. Ju värre skador man har, och ju fler handlingar man gör, desto mer extra-skada med andra ord. Detta symboliserar Utmattning, Blodförlust, Skador som förvärras av att man anstränger sig, och Smärta av att röra skadade lemmar.[/Resume]
Efter striden tänkte jag mig att man skulle slå en tärning där man lägger på den sammanlagda skadesumman, förutom utmattning kanske, för att se om man är i livsfara. Antingen kommer man överleva det här, eller så dör man utan läkarvård inom en viss tid.
Ju bättre man slår, desto snabbare återhämntar man sig ("Det gjorde mer ont än det var allvarligt!") och om man kommer över "livsfare-gränsen" så har man mindre tid på sig att få vård ju sämre man slog.
Sedan kan man slå på en liten handikappstabell också: För att se om kanske benet inte komma läka ordentligt, ifall man fått en infektion och måste amputera, osv.. Allt detta får man ju inte veta förrän en läkemedelskunnig undersöker en.. Tabellerna kan kryddas med lite förslag på vad som har hänt: Vrickad lunge, läckande njure osv.. /images/icons/wink.gif Går det att generalisera skador på det här sättet, alla har väl ungefär samma effekter har jag för mig? (Smärta, ont att röra på kroppsdelen, kanske inre blödningar..) Nackdelen med systemet är ju att ALLA kroppsdelar får samma tabell eftersom träfftabeller är bortrationaliserade ur striden, för att göra det mer rättvist. Koordination och Kondition representerar detta lika bra. Iaf, en livshotande skada i benet måste ju vara mycket lättare att läka än en i bröstkorgen: Den i benet är ju bara blödning. Visserligen skulle man kunna slå ett "Allvarlighetsslag" också i striden, innan man avgör träffområdet, men tre slag för att avgöra skada.. Det är för mycket. Eller? Visserligen måste man bara slå allvarlighetsskadan för RP:na, SLP:na släpas oftast inte med till doktorn, och om dom gör det kan SL improvisera vad han vill utan att spelarna tar ALLTFÖR illa upp.
Några åsikter? Är detta helt rätt, bara att köra rakt på? Isåfall, hur grisiga är medeltida skador? Organskador? Hur snabbt man återhämntar sig? Kanske man kan lösa detta UTAN tabell, vilket vore tacksamt.. (Lättare att kunna en formel utantill än en tabell) Egentligen så skulle det väl passa bäst om någon hade en länk till en sida om medeltida skador och läkarvård eller så.. Men alla svar välkommnas!
Sedan kanske någon har en idé till hur man löser det här med
skada i själva striden.. För närvarande är det så att man lägger ihop hur bra man slog med tärningen (en T20) med sitt vapens skadevärde, sedan drar man bort hur bra motståndaren slog och hans rustningsvärde..
Det låter krångligt men det är egentligen väldigt enkelt:
Ditt vapen har skadevärde 10, hans rustning har skyddsvärde 5. Det blir +5 på alla attacker.
Du slår 15 för att attackera, han slår 17 för att parera, och misslyckas med 3. Det blir 15+3 (Differensvärdet funkar såhär: Det du slår är din effekt, hur bra det gick, så länge det är under ditt färdighetsvärde. Om du misslyckas så lägger du på "hur mycket du misslyckades" på motståndets/motståndarens differens.) 15+3+5 (Vapen -Rustning) är 23, det blir +23 på skadetabellen. Inte riktigt så höga siffror, men ni fattar nog..
Man slår på en tabell för att det ska vara en lite ojämn fördelning: Svårare att få riktigt höga skador. Den är dock rätt förenklad för att vara lätt att komma ihåg, men ändå.. Tabeller är tråkiga. Jag funderade på att byta till att man slår 2T10 istället för 1T20, och då kan skaden vara 23+(2T10/2) eller 23+(Slå 2T10 och ta den lägsta) eller nåt sådant.. Eller kanske att skademodifikationen är oftast negativ, och man slår 2T10, och tar den högsta. Om en är 10 räknas båda. Hmm.. Det där var ju faktiskt en rätt bra idé! (0 räknas då som skråmor..)
Den första varianten känns ännu mer krånglig än tabellen, och detta ska vara ett system som är snabbt när man lärt sig det, och lät att lära! Om det finns någon luring på forumet som vet, tala ut! /images/icons/smile.gif
Hela inlägget känns väldigt krångligt.. Säg till om jag behöver förtydliga.. Eller säg till om ni alls förstår allting.. /images/icons/smile.gif
<center>Arvidos, som ibland kommer på lösningar på sina problem själv, bara genom att skriva om dom på forumet..</center>
Här är en sammanfattning av mitt skadesystem i strid, ni som har läst det förut och kommer ihåg kan hoppa över det..
[Resume:]
Jag ska utveckla ett system för skador och läkning till mitt rollspel. Det "Skada" verkligen ÄR är hur svårt du har att agera i striden. Först efteråt tar man reda på hur allvarliga skadorna är. (För att få upp tempot i striden)
Vid varje träff tar man konditions-skada och koordinerings-skada. Konditions-skadan avgör hur mycket svårare det blir att utföra konditionshandlingar, precisionsskadan avgör hur mycket svårare det blir att utföra precisionshandlingar. En träff med hög konditions-skada blir då en i benet, t. ex..
Utmattning: Varje gång man misslyckas tillräckligt mycket med en handling samlar man på sig ännu mer skada. Ju värre skador man har, och ju fler handlingar man gör, desto mer extra-skada med andra ord. Detta symboliserar Utmattning, Blodförlust, Skador som förvärras av att man anstränger sig, och Smärta av att röra skadade lemmar.[/Resume]
Efter striden tänkte jag mig att man skulle slå en tärning där man lägger på den sammanlagda skadesumman, förutom utmattning kanske, för att se om man är i livsfara. Antingen kommer man överleva det här, eller så dör man utan läkarvård inom en viss tid.
Ju bättre man slår, desto snabbare återhämntar man sig ("Det gjorde mer ont än det var allvarligt!") och om man kommer över "livsfare-gränsen" så har man mindre tid på sig att få vård ju sämre man slog.
Sedan kan man slå på en liten handikappstabell också: För att se om kanske benet inte komma läka ordentligt, ifall man fått en infektion och måste amputera, osv.. Allt detta får man ju inte veta förrän en läkemedelskunnig undersöker en.. Tabellerna kan kryddas med lite förslag på vad som har hänt: Vrickad lunge, läckande njure osv.. /images/icons/wink.gif Går det att generalisera skador på det här sättet, alla har väl ungefär samma effekter har jag för mig? (Smärta, ont att röra på kroppsdelen, kanske inre blödningar..) Nackdelen med systemet är ju att ALLA kroppsdelar får samma tabell eftersom träfftabeller är bortrationaliserade ur striden, för att göra det mer rättvist. Koordination och Kondition representerar detta lika bra. Iaf, en livshotande skada i benet måste ju vara mycket lättare att läka än en i bröstkorgen: Den i benet är ju bara blödning. Visserligen skulle man kunna slå ett "Allvarlighetsslag" också i striden, innan man avgör träffområdet, men tre slag för att avgöra skada.. Det är för mycket. Eller? Visserligen måste man bara slå allvarlighetsskadan för RP:na, SLP:na släpas oftast inte med till doktorn, och om dom gör det kan SL improvisera vad han vill utan att spelarna tar ALLTFÖR illa upp.
Några åsikter? Är detta helt rätt, bara att köra rakt på? Isåfall, hur grisiga är medeltida skador? Organskador? Hur snabbt man återhämntar sig? Kanske man kan lösa detta UTAN tabell, vilket vore tacksamt.. (Lättare att kunna en formel utantill än en tabell) Egentligen så skulle det väl passa bäst om någon hade en länk till en sida om medeltida skador och läkarvård eller så.. Men alla svar välkommnas!
Sedan kanske någon har en idé till hur man löser det här med
skada i själva striden.. För närvarande är det så att man lägger ihop hur bra man slog med tärningen (en T20) med sitt vapens skadevärde, sedan drar man bort hur bra motståndaren slog och hans rustningsvärde..
Det låter krångligt men det är egentligen väldigt enkelt:
Ditt vapen har skadevärde 10, hans rustning har skyddsvärde 5. Det blir +5 på alla attacker.
Du slår 15 för att attackera, han slår 17 för att parera, och misslyckas med 3. Det blir 15+3 (Differensvärdet funkar såhär: Det du slår är din effekt, hur bra det gick, så länge det är under ditt färdighetsvärde. Om du misslyckas så lägger du på "hur mycket du misslyckades" på motståndets/motståndarens differens.) 15+3+5 (Vapen -Rustning) är 23, det blir +23 på skadetabellen. Inte riktigt så höga siffror, men ni fattar nog..
Man slår på en tabell för att det ska vara en lite ojämn fördelning: Svårare att få riktigt höga skador. Den är dock rätt förenklad för att vara lätt att komma ihåg, men ändå.. Tabeller är tråkiga. Jag funderade på att byta till att man slår 2T10 istället för 1T20, och då kan skaden vara 23+(2T10/2) eller 23+(Slå 2T10 och ta den lägsta) eller nåt sådant.. Eller kanske att skademodifikationen är oftast negativ, och man slår 2T10, och tar den högsta. Om en är 10 räknas båda. Hmm.. Det där var ju faktiskt en rätt bra idé! (0 räknas då som skråmor..)
Den första varianten känns ännu mer krånglig än tabellen, och detta ska vara ett system som är snabbt när man lärt sig det, och lät att lära! Om det finns någon luring på forumet som vet, tala ut! /images/icons/smile.gif
Hela inlägget känns väldigt krångligt.. Säg till om jag behöver förtydliga.. Eller säg till om ni alls förstår allting.. /images/icons/smile.gif
<center>Arvidos, som ibland kommer på lösningar på sina problem själv, bara genom att skriva om dom på forumet..</center>