Nekromanti Skalor kontra skalor

Trollkjeft

Veteran
Joined
22 Apr 2007
Messages
23
Location
Göteborg
Hej,

Längesedan jag var här nu, och till min stora glädje har forumet utvecklas till det bättre. Spännande!

Sitter med mitt nya system nu men efter att jag arbetat med det en del har jag börjat tveka lite kring den skala jag använt mig av.

I mitt system löper motsvarigheten till färdigheter mellan 0 och 6 (utan specialiseringar inräknat på ytteligare +2) och grundegenskaperna från -2 till +2. Övriga modifikationer kan tillkomma på mellan +1 till +4. Summa summarun hamnar alltså spännvidden för en rollpersons förmåga någonstans mellan -2 och +12 (även om det under normala omständigheter spänner mellan 0 och 8 ).

Att grundegenskaperna löper malln ett minusvärde och ett plusvärde har jag satt för att visa att vissa är 'mindre' lämpade än andra att utföra något, men det är här som min fundering kommer in.

Hur ställer ni er rent generellt till att grundegenskaper löper från ett negativt värde till ett positivt värde, istället för att ha en skala från låt säga 1 till 5 (och då naturligtvis höja den vanliga svårighetsgraden för att utföra en normalsvår handling med lika mycket)?

Tacksam för feedback, åsikter, och förtäckta hot.

/Trollis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Sådana skalor är helt ok, i min mening (jag har skalan -4 till +4 i T10-systemet, så underligt vore ju om jag sa något annat). Fördelen är ju att man har normalvärdet 0, och då kan man strunta i att räkna med det, så man behöver bara ta med de avvikande fallen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Min främsta invändning är att det trots att det rör sig om små tal, ändå innebär jobbigare matematik än nödvändigt. Den relativa enkelheten hos matematiska operationer går för mig som följer: Jämförelser, addition, subtraktion, multiplikation, division. Jag föredrar jämförelser, för de tar i princip ingen tid alls ("vilket tal är högst? 7 eller 9?) och addition, för såna tal går ganska snabbt. Subtraktion börjar ta i mina ögon för lång tid, det blir för mycket fokus på just siffror och tärningar och grejer, och jag vill att regler mest ska finnas där i bakgrunden.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det är osnyggt och tar upp plats att behöva skriva - eller + framför en nuffra. Annars är det inga problem, kolla bara att sannolikheterna att lyckas och kraftstegringen blir som du tänkt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Kul att se att det finns de som hittar tillbaka till sidan! Hoppas du stannar denna gång.

Nu till din fråga:

När alla varelser i spelet har samma egenskaper (såsom grundegenskaperna i BRP) så tycker jag det är bäst att enbart använda positiva värden.

Men när systemet tillåter fria egenskaper (eller har väldigt, väldigt många egenskaper, såsom Castle Falkenstein och Västmark) så tycker jag det är smidigare att använda 0 som medelvärde och enbart skriva ned de egenskaper med avvikande värden; några med plus och andra med minus.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Jag tycker att det är totalt oväsentligt, och skulle inte ha några åsikter om ett system baserat på en sådan trivial sak. Jag är lättmedgörlig på det sättet.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,477
Location
Uppsala
Det kan väl vara lämpligt att en annan mycket frånvarande person svarar :gremsmile:

Rent spelmekaniskt tycker jag inte det spelar någon roll om man har värden runt 0 eller bara positiva värden. Tolkningsmässigt kan man dock fundera lite på skillnaderna.

I ett system med värden kring 0 blir skalan öppen åt båda håll och därför finns ingen gräns där en grundegenskap slutar vara beräkningsbar. Vad betyder t.ex. -3 eller -10? Nu kanske du aldrig tillåter att dom värdena kan komma till användning men det tål att tänka på. En annan fråga är vad en förlamad person har i styrka eller smidighet?

I ett system med bara positiva värden har man ett annat tolkningsproblem. Om värdet 1 är det misnta möjliga som en människa kan ha och fortfarande fungera som människa så kan fundera på vad en älva ska ha för värde? Ska älvan få värdet 1? Det kan vara alldeles för mycket. Dessutom finns det ingen möjlighet att särskilja älvor, de får alla värdet 1 eftersom 2 är på tok för mycket.

Båda systemen går givetvis att fixa till så att man löser de eventuella småproblem som uppstår.

I det stora hela så föredrar jag inte någon av systemen utan tycker man ska välja den som passar ens värld bäst. Observera dock att jag säger värld och inte spelsystem, jag tycker skaltolkningen ska passa världen först och främst.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag tycker att det fungerar bra. I systemet som jag själv håller på med så görs slagen med egenskap + kunskap + tärningsslag. Där egenskap går mellan -2 till +2, kunskap går mellan -4 till +4 och tärningsslaget görs med en negativ och en positiv T6 (och går alltså mellan -5 till +5, med störst chans att man får resultat mot mitten).

Fördelen är att man kan göra slag utan att egenskap eller kunskap används (värdena är då 0). En egenskap är någonting som inte är en kunskap (och kan alltså vara styrka, smidighet, snabbtänkthet, magisk förmåga, psyke eller liknande) och är normalt 0. En kunskap är 0 om det är någonting som personen är ämnad för att göra men inte utmärker sig. T.ex. en "normal" smed har 0 i att smida. Är man inte tränad så har man generellt -2 och är man allmänt okunnig i området så har man genrellt -4. Det gör det också lätt att läsa av resultaten då man bara behöver se om resultatet blir positivt eller negativt. (Men det kräver ju att man inte är allergisk mot minus...)

Jag är dock inte helt säker på skalorna, då det var lite jobbigare att balansera upp det när tärningsslagens skala inte är linjära...
 

Trollkjeft

Veteran
Joined
22 Apr 2007
Messages
23
Location
Göteborg
Det där var sjukt Zire - har skissat på precis samma tärningsmodell vid en tidigare verision av reglerna, även om grundegenskaps- och färdighetsskalan såg annorlunda ut. Kul tanke med en skala som löper lika långt på båda sidan 0-strecket.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Ja, det jag gillar mest med den tärningsvarianten är att det går att lägga till fler par av negativa och positiva tärningar för att få resultaten mer samlade mot mitten. Man läser helt enkelt av den högsta tärningen av varje sort. Det var viktigt i systemet för att enkelt kunna simulera flera tärningsslag.

Det som är så smidigt med skalor som har mitten vid noll är att man bara behöver hantera avvikelser. Om man improviserar fram en SLP som är handelsman (och inte har någonting mer utmärkande än så) så behöver man bara avläsa tärningsslagen så länge denne utför omodiferade handlingar som är normala för en handelsman, eftersom egenskaper + kunskaper = 0.
 
Top