Trollkjeft
Veteran
Hej,
Längesedan jag var här nu, och till min stora glädje har forumet utvecklas till det bättre. Spännande!
Sitter med mitt nya system nu men efter att jag arbetat med det en del har jag börjat tveka lite kring den skala jag använt mig av.
I mitt system löper motsvarigheten till färdigheter mellan 0 och 6 (utan specialiseringar inräknat på ytteligare +2) och grundegenskaperna från -2 till +2. Övriga modifikationer kan tillkomma på mellan +1 till +4. Summa summarun hamnar alltså spännvidden för en rollpersons förmåga någonstans mellan -2 och +12 (även om det under normala omständigheter spänner mellan 0 och 8 ).
Att grundegenskaperna löper malln ett minusvärde och ett plusvärde har jag satt för att visa att vissa är 'mindre' lämpade än andra att utföra något, men det är här som min fundering kommer in.
Hur ställer ni er rent generellt till att grundegenskaper löper från ett negativt värde till ett positivt värde, istället för att ha en skala från låt säga 1 till 5 (och då naturligtvis höja den vanliga svårighetsgraden för att utföra en normalsvår handling med lika mycket)?
Tacksam för feedback, åsikter, och förtäckta hot.
/Trollis
Längesedan jag var här nu, och till min stora glädje har forumet utvecklas till det bättre. Spännande!
Sitter med mitt nya system nu men efter att jag arbetat med det en del har jag börjat tveka lite kring den skala jag använt mig av.
I mitt system löper motsvarigheten till färdigheter mellan 0 och 6 (utan specialiseringar inräknat på ytteligare +2) och grundegenskaperna från -2 till +2. Övriga modifikationer kan tillkomma på mellan +1 till +4. Summa summarun hamnar alltså spännvidden för en rollpersons förmåga någonstans mellan -2 och +12 (även om det under normala omständigheter spänner mellan 0 och 8 ).
Att grundegenskaperna löper malln ett minusvärde och ett plusvärde har jag satt för att visa att vissa är 'mindre' lämpade än andra att utföra något, men det är här som min fundering kommer in.
Hur ställer ni er rent generellt till att grundegenskaper löper från ett negativt värde till ett positivt värde, istället för att ha en skala från låt säga 1 till 5 (och då naturligtvis höja den vanliga svårighetsgraden för att utföra en normalsvår handling med lika mycket)?
Tacksam för feedback, åsikter, och förtäckta hot.
/Trollis