Nekromanti Skapa egen värld!

antorax

Swordsman
Då jag håller på att konstruera min kommande värld Obscurus. Jag har dock stött på ett litet problem. Då man ska försöka få en överblick och rita en karta över "huvudlandet" (det som figurerna mest kommer att vistas i) Hjaltland. Så kom jag på att när man säger odlingsbar mark och skog, vad menar man? Menar man att odlingsbar mark inte har ngn skog alls, utan bara en massa slätter där man kan odla om man vill? Eller menar man ett område där det är typ hälften skog och hälften åker? Och samma för skog, menar man att det är fullt av träd överallt?

När jag tänker mig medeltidens landskap så tänker jag mig för det mesta skog, förutom vissa kulliga områden där man vallar får, samt runt byar där man odlar upp marken, eller längs vägarna en bit ifrån byarna där man också odlar, för att det är så praktiskt och nära vägar. Men annars, emellan byar och städer så tänker jag mig för det mesta... skog...

hur låg det till?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har mest stött på termen "brukad mark" och det är den mark som är förändrad eller nyttjad av människan på något sätt.. Det kan vara städer, betesmark eller utedasset..

En riktigt bra sida som du borde ta och läsa igenom kan du finna här:
http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

Där torde finnas allt som du skulle behöva veta.. Fler människor borde göra liknande faktasamlingssidor..

/Han som tror det var en av få bra saker som stod i www.roleplayingtips.com när han prenumererade på den

Phelan

Hero
Medeltid och skog är nog ganska korrekt, i alla fall om du menar medeltidens Europa. Ca 80% av landytan var skog, har jag för mig, minns inte om det var just tidig-, sen- eller högmedeltid, eller om det skiftade mycket däremellan.

Mvh / Phelan

antorax

Swordsman
Så man kan anta att nästan allt land var skog. Men å andra sidan så har jag för mig att Krille eller någon skrivit att på medeltiden så tog det inte typ två dagar att komma till nästa by, såsom det är i många fantasyspel. Utan att det skulle räcka med ett par timmars promenad.

Så det betyder ju att det inte var skog överallt iaf.

Krille

Super Moderator
"Men å andra sidan så har jag för mig att Krille eller någon skrivit att på medeltiden så tog det inte typ två dagar att komma till nästa by, såsom det är i många fantasyspel. Utan att det skulle räcka med ett par timmars promenad."

Det har att göra med att odlad land koncentreras. Och det beror på att det är mer praktiskt att smälla upp en ny by två timmar bort än två dagar bort. Byar smälls inte upp för att någon vill ha en ny by. Snarare så knoppas byar av för att en by är för stor för att det ska vara praktiskt att nå alla åkrar.

Det brukade gå till så att man öppnade ny odlingsbar mark i utkanten av den odlingsbara marken, allt eftersom byn blir större. Till slut blir man tvungen att gå ett par timmar till de bortersta åkrarna. Vid det laget är det ofta praktiskt att smälla upp ett par övernattningsstugor vid de bortersta åkrarna, så att man bara behöver gå den där tvåtimmarspromenaden en gång varje vecka. Och därifrån är steget inte så förbaskat stort att helt enkelt bo kvar där ute, speciellt om man på något sätt kan avyttra ens andra åkrar på något sätt. Då slipper man ju gå alls.

På så sätt så växer odlad mark fram som en jättestor mögelklump. Så nej, det är inte skog överallt. Däremot är det typ 100% skog på de 80% av marken som är skogsbeklädd, och 100% odlad mark på de 20% av marken som är odlad. Det är verkligen antingen eller.

antorax

Swordsman
Så du menar att om man bor i en liten by så måste man gå typ en mil för att komma till skogen? Är det verkligen så att man odlar överallt? Typ där det är för stenigt, eller där det är bergigt eller så?

Jag tänker mig liksom lite dungar och småskogar där det är odlingsbar mark. Om man kan använda den termen.

Krille

Super Moderator
"Så du menar att om man bor i en liten by så måste man gå typ en mil för att komma till skogen? Är det verkligen så att man odlar överallt?"

Överallt där man kan. Odlingsbar mark tenderar att hänga ihop, och icke-odlad odlingsbar mark uppstår nästan bara om kungen avsätter mark för jaktskogar, länsherren lägger rabarber på skogen för svinvallning eller motsvarande situation. Annars odlar man så mycket man kan och orkar - icke-odlad odlingsbar mark är ju bara slöseri med resurser. Det som blir kvar är typ små skogsdungar på de icke-odlingsbara plättar som är kvar mellan åkrarna.

antorax

Swordsman
Men är det inte så att man inte orkar odla upp mark om man vet att den är mager, eller alöt för stenig? Det borde väl vara bättre att odla upp mark längre bort än att få lite halvkass mark?

Krille

Super Moderator
"Men är det inte så att man inte orkar odla upp mark om man vet att den är mager, eller alöt för stenig? Det borde väl vara bättre att odla upp mark längre bort än att få lite halvkass mark?"

Bara till en viss gräns. Till slut förlorar man mer på att gå till den rika marken tre timmar bort, än att odla upp den kassa marken inpå husknuten.

Sten blir husgrunder och gärdsgårdar, och mager mark får ligga i träda längre eller odlas med mer tåliga sädesslag (råg eller korn) eller används för vall.

Men liksom, poängen är att det heter "jordbruksbygd" av en anledning. Om marken kring byn är bördig så är förmodligen hela bygden bördig. I en sådan bygd så odlas så mycket mark man kan, kanske inte med en gång, men efter några generationer.

Inte heller är det särskilt mycket mening att bosätta sig mitt ute i ingenstans två dagar från närmaste granne. Man får ingen hjälp om det krisar sig av någon anledning, och man måste färdas i två dagar för att sälja överskottet eller köpa de grunkor som inte kan produceras lokalt. Det är helt enkelt inte hållbart.

Så istället knoppas byar av i utkanten av den existerande byn. Se nedanstående bild, så får du en bra illustration av hur odlingsbar mark exploateras över historien:

Den översta bilden visar den ursprungliga bosättningen vid en flod. Redan här syns de första tecknen på avknoppning med temporära hus nedströms (uppåt höger).

På den andra bilden så har de temporära husen rivits och ersatts med permanenta hus lite längre nedströms. Den odlade marken sprids utifrån den nya byn. En ny avknoppning kan antydas neråt och något håller också på att hända uppströms.

Den tredje bilden är ytterligare något sekel senare. Det finns en liten skogsplätt mitt i åkrarna. Nedströmsby har vuxit lite till och hunnit knoppa av en egen by söderut. Gamleby har tillsammans med Nedströmsby knoppat av sig till Norrby, uppåt. Uppströmsby är riktigt stor numera, och en Söderby håller också på att bildas.

Den sista bilden är efter ytterligare något hundratal år. Gamleby håller nu på att bli en stad, och tre nya byar har växt fram. Den lilla skogsplätten har nästan helt försvunnit.

Och så där sprider sig odlad mark, som en mögelfläck på en ost. Den sväller och blir större, så långt som den bördiga marken sträcker sig.

Och här är lektionens höjdpunkt: bördig mark sträcker sig över stora områden, typ Skåne eller Västra Götalandsregionen. Det är inte ofta som det är småfläckar med bördig mark här och var, utan bördig mark omfattar stora områden, som floddalar, slätter et cetera.

Och se det så här: om marken inte är bördig nog för att saker som säd ska växa där, hur sjutton kan då träd och skog växa där? Nä, kan något växa i någorlunda stor mängd så är marken odlingsbar.

Nightowl

Champion
Och se det så här: om marken inte är bördig nog för att saker som säd ska växa där, hur sjutton kan då träd och skog växa där? Nä, kan något växa i någorlunda stor mängd så är marken odlingsbar.
Sanning med modifikation. Du kan inte odla upp stora delar av den skog som finns runt Arvidsjaur, men nog sjutton kan det vaxa trad dar.

Back then (och da gar vi visserligen bara till 1600-talet, men det ar anda forindustriellt) fanns det faktiskt folk har - och de utnyttjade den narliggande skog som inte gick sa bra att svedja etc (glom inte alternativa odlingsformer som att branna den nyvarande vegetationen) som betesmark.

Erik

Krille

Super Moderator
"Sanning med modifikation. Du kan inte odla upp stora delar av den skog som finns runt Arvidsjaur, men nog sjutton kan det vaxa trad dar."

Visserligen, men mtp att Arvidsjaur tillhör den ganska lilla del av Europa som är sådan där så struntade jag i det och tittade på det generella fallet. Specialfallen är överkurs och framförallt specialfall.

Örnie_UBBT

Swordsman
Matförsörjning har varit ett helt centralt problem för den mänskliga civilisationen under mycket lång tid - därför har människor genom historien generellt sett valt att odla sina grödor där de kan, inte nödvändigtvis där det är bäst. I gamla Mesopotamien var det typ öken när man kom mer än tre kilometer bort från floderna (förenklar något) men det hindrade inte folk att odla där ändå (med hjälp av smarta konstbevattningssystem och kanaler) - för det var det man hade tillgång till, så då var man så illa tvungen...

I en värld som inte har moderna kommunikationer (moderna vägar, telefoner, oceangående fartyg etc) är det en lyx utan dess like bara att kunna förflytta sej längre sträckor. Om marken där man slagit sej ned inte är så bördig så har de flesta inte resurserna eller möjligheterna att utan vidare resa säj en månads march bort för att det är bördigare där...

hälsar
Örnie