Nekromanti Skapa en by

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag ska skapa en by där introduktionsäventyret till Svärd och trollkonst ska utspela sig och sedan ska det finnas ytterligare några äventyrsuppslag kopplade till byn. I byn finns det förutom bondgårdar, ett värdshus, ett borgstorn att gömma sig i om kriget kommer, ett tempel, en skomakare, en smedja, två väderkvarnar och ett par familjer som försörjer sig på fiske i sjön som byn ligger vid.

Är det någonting annat som ni tycker är absolut måste i en by och är det någon som har koll på hur stora åkrar en familj + kanske någon dräng eller ett dragdjur kan bruka?

Det är postapokalyptisk fantasy¨som gäller, innan apokalypsen i fråga var det "high fantasy" men nu är det ganska primitivt.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Zadrith;n110210 said:
Är det någonting annat som ni tycker är absolut måste i en by
Jag tycker det låter rimligt.

En skräddare tycker jag du kan peta in också.

Och glöm inte prästgården, den är störst i byn och väcker mycket avundsjuka.

När det gäller väderkvarnar så är de ganska komplicerade, så det kanske ska vara vattenkvarnar eller kvarnar som dras med muskelkraft (åsnor, barbarer) istället?

Jag har ingen direkt koll på åkerstorlek. Generellt kan dock sägas att långt fram i tiden (dvs 1600-talet i England och Holland och 1800-talet i stora delar av resten av Europa) så var åkrarna tämligen små och ängar (betesmark) och utägor (där man vallar grisar, samlar ved, plockar svamp och nötter, etc) stora. Fram till början av 1800-talet var 10% av Söderslätt åker, idag är det 90%. En typisk, pseudo-västeuropeisk-medeltids/tidigmodern by är alltså en klunga hus, några åkrar, omgivna av stora områden med ängar, sankmarker och skogar.

(Om du finner det intressant kan jag ge dig en beskrivning av en typisk skånsk by i början av 1800-talet, den är rätt lik din by ovan).
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Skräddare och skomakare? Borgare i en by på medeltiden? Hm nja känns fel. Folk gjorde sina egna prylar vad jag vet. Men medeltid kanske du inte är ute efter.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Att skapa de uppdrag du vill ska finnas eller komma på vad de ska handla om är en bra början, då märker du snabbt om din by saknar något.

Sen du nämner post-apo fantasy, vad du saknar är väl ruiner och spår ifrån den föra high fantasy världen. Varför har byborna inte använt det materialet eller om de har, vad och var har de använt det?

Slutligen finns det mest logiska du kan göra är att försöka skapa geografin med ruinerna ifrån förr först, sen tänka var placerar du denna byn för att se till att den går att försvara, att invånarna har allt de behöver för att överleva och kanske till och med ha en chans att frodas(om äventyrarna kan eliminera det hotet som stoppar dem dvs).

Om du medans du gör byn kan berätta små historier för dig själv om hur den kom till, hur en vardag går till osv så vet du att du får en levande by.

Slutligen, rule of cool. Om det är tråkigt skippa det, om du kommer på något coolt du vill ha men som inte passar, ta med det ändå och arbeta in det. Låt inte logik styra allt, de bästa världarna är byggda på fantasi och inte logik trots allt. Du ser ju inga åkrar i Vattnadal(Rivendell; J.r.r Tolkien), för det är inte relevant för vad Tolkien ville berätta. Som du inte har ett tex uppdrag om jättegräshoppor som äter upp alla kålhuvuden så finns det kanske ingen anledning att lägga mer energi än att säga "Byn har några små åkrar runt om". :)
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Tomatalven;n110250 said:
Skräddare och skomakare? Borgare i en by på medeltiden? Hm nja känns fel. Folk gjorde sina egna prylar vad jag vet. Men medeltid kanske du inte är ute efter.
Alla hantverkare var inte borgare.

Hantverk förekom även på landsbygden och utanför bondehushållen. Städerna i landet var alltför små och låg oftast alltför långtifrån varandra för att den hantverksproduktion som där bedrevs skulle kunna svara mot samhällets totala behov. I landskapslagarna verkar det vara en självklarhet att det finns hantverkare på landsbygden och att dessa räknas till de fattigaste grupperna. De var skinnare, skomakare, skräddare och smeder, och tillgodosåg bondesamhällets omedelbara behov.
Detta sagt om svensk medeltid, då.
 
G

Guest

Guest
Jag tror att Chaosium har ett supplement just för att skapa byar och städer, samt mängder med tabeller för händelser i dessa.
Cities tror jag att det heter.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Tack för alla svar, dock saknar jag fortfarande en uppgift om åkerstorleken. Anledningen till att jag är ute efter en rimlig storlek är att jag jobbar med en karta över byn. Tack till Arazand för påpekandet om spår efter tidigare civilizationen, borde jag ha tänkt på själv :-S
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
@Skarpskytten:

Men var de hantverkarna också livegna? Eller tänker jag på Europas inland nu? Betalade de i verktyg, skor etc till vassalen? Om de inte var livegna, hur försvarade de sig då?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Zadrith;n110270 said:
Tack för alla svar, dock saknar jag fortfarande en uppgift om åkerstorleken. Anledningen till att jag är ute efter en rimlig storlek är att jag jobbar med en karta över byn. Tack till Arazand för påpekandet om spår efter tidigare civilizationen, borde jag ha tänkt på själv :-S
Alltså, jag äger ju typ två hyllmeter agrarhistorisk litteratur men den är tyvärr nedpackad långt, långt från var jag är just nu. Men jag ska se om jag kan gräva fram något ur de böcker jag har i hyllan ikväll, om ingen annan har svarat på frågan.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Tomatalven;n110282 said:
@Skarpskytten:

Men var de hantverkarna också livegna? Eller tänker jag på Europas inland nu? Betalade de i verktyg, skor etc till vassalen? Om de inte var livegna, hur försvarade de sig då?
Man ska komma ihåg att livegenskapen inte var universell i Europa. För det första var den inte total i något land; det fanns kvar fria grupper på landsbygden. För det andra dog den ut i Väst efter Digerdöden mer eller mindre samtidigt som den infördes i Öst (som här inkluderar Danmark) under 1400- och 1500-talet. I vissa länder, som Sverige och Norge, infördes den egentligen aldrig i någon större omfattning. Det var alltså i ett tusenårsperspektiv långtifrån alla på Europas landsbygd som måste underkasta sig en godsherre för att få "försvar".

Om det funnits livegna hantverkare eller inte (i Europa) vet jag ej. Det är dock fullt tänkbart att man var hantverkare på deltid och trälade på godsherrens åker (om man hade någon godsherre) på deltid.
 
G

Guest

Guest
"Tack för alla svar, dock saknar jag fortfarande en uppgift om åkerstorleken."

Just de uppgifterna finns i supplementet jag nämnde, och även i GURPS Fantasy (4:th ed.).
Jag kan kolla när jag kommer hem, eller så kan du använda gängse källor och kolla själv.
GURPS Fantasy tar upp det mesta och lite till som kan vara intressant när man skapar fantasyvärldar på alla nivåer. Den är lite torrt skriven, men förvånansvärt användbar.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Skarpskytten;n110297 said:
Man ska komma ihåg att livegenskapen inte var universell i Europa. För det första var den inte total i något land; det fanns kvar fria grupper på landsbygden. För det andra dog den ut i Väst efter Digerdöden mer eller mindre samtidigt som den infördes i Öst (som här inkluderar Danmark) under 1400- och 1500-talet. I vissa länder, som Sverige och Norge, infördes den egentligen aldrig i någon större omfattning. Det var alltså i ett tusenårsperspektiv långtifrån alla på Europas landsbygd som måste underkasta sig en godsherre för att få "försvar".

Om det funnits livegna hantverkare eller inte (i Europa) vet jag ej. Det är dock fullt tänkbart att man var hantverkare på deltid och trälade på godsherrens åker (om man hade någon godsherre) på deltid.
Men hur fick de självägande försvar? Säg att byn blir invaderad av banditer eller någon rovgirig småkung eller liknande, vems borg flyr de till? Vad har de sedan för skuld till den vapenföra borgägarn (feodalherren)? Vad lever borgägarn av om inte folket han försvarar som gör att han kan specialisera sig och sina arvtagare i strid?, köpa militära resurser etc?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Köpte precis "Town of Glory" för 4 dollars av drog god games, där är settingen att man kommer som vakter till en nybyggd by i vildmarken och får varva mellan äventyrande och "town turns", där man får bygga byn med ett litet minispel. Kanske kunde vara något att kolla in?
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Zadrith;n110270 said:
Tack för alla svar, dock saknar jag fortfarande en uppgift om åkerstorleken. Anledningen till att jag är ute efter en rimlig storlek är att jag jobbar med en karta över byn. :-S
I Fantasy/medeltid utgår jag alltid från måttet Tunnland vilka har flera bra egenskaper vad gäller rollspel.
  • Ett tunnland var den yta en tunna säd kunde täcka. Knyter bra ihop med eventuell ekonomi och lätt att räkna på.
  • Ett tunnland är ~5000 (4937 exakt) kvadratmeter stort. Då det går två tunnland på en hektar (10 000 kvm) är det lätt när man ritar kartor.
  • Ett tunnland kan förklaras för sportintresserade som ~1.5 tunnland = en fotbollsplan.
  • Ett tunnland vete gav cirka 360-400 pund (180-200 kg) vete. Jämför detta med att ett tunnland idag ger cirka 3 150 kg Höstvete tror jag det är.
En "typisk" bondefamilj på tre vuxna och två barn kan leva på 16-20 tunnland, men för att leva gott och klara en dålig skörd krävs snarare 20-25 tunnland vilket låter dem odla både vete, råg, korn, ha en äppeldunge med en del land i träda samtidigt som de har en arbetsoxe, ett gäng mjölkgetter höns samt en eller två suggor. Naturligtvis inkluderar inte detta eventuella Fantasygrödor, bypräster som faktiskt kan välsigna skördar, odla med drakdynga eller alkemiska brygder i vattnet.

Gäller det en by är det enkelt att räkna ut hur stor areal som går åt, beroende på hur många familjer som bor i byn och hur bra välstånd de har. Ex ett dussin familjer med bra självförsörjning = 12 * 25 = 300 tunnland eller 150 hektar.
Själv brukar jag låta varje tunnland producera långt mer än vad de borde, det gör att varje familj kräver mindre land och städer inte behöver omringas av miltals med åkrar. Naturligtvis ignorerar jag i sådana fall saker som befolkningsexplosion och inflation och förklarar detta med hungriga äventyrare.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Zadrith;n110270 said:
Tack till Arazand för påpekandet om spår efter tidigare civilizationen, borde jag ha tänkt på själv :-S
Det kan ju dessutom vara spår av flera civilisationer. Tänk byn som har både fornborg, bronsåldersgrav och järnåldersgrav i sin närhet.

Igår hittade jag en rekonstruktion av en dansk järnåldersby som låg samlad kring en gammal bronsåldershög, en riktigt stor en. Det ska jag ha med i en fantasy-by någon gång. Graven är så klart plundrad sedan länge, men något innehåller den nog ändå - förmodligen något otäckt.

Fridigern;n110336 said:
Köpte precis "Town of Glory" för 4 dollars av drog god games, där är settingen att man kommer som vakter till en nybyggd by i vildmarken och får varva mellan äventyrande och "town turns", där man får bygga byn med ett litet minispel. Kanske kunde vara något att kolla in?
Tack för tipset!

Såg att den var till Pathfinder. Hur lätt tror du att den skulle vara att använda till andra spel (jag är väl mest intresserad av Drakar och Demoner eller ngt OSR:igt)?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Skarpskytten;n110236 said:
(Om du finner det intressant kan jag ge dig en beskrivning av en typisk skånsk by i början av 1800-talet, den är rätt lik din by ovan).
Ja tack!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
@Rymdhamster, Tomatalven: ska försöka hinna svara på era frågor/uppmaningar i morgon, torsdag (om inte trådstartaren tycker att det är att shanghaia hans tråd).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
I en typisk medeltida by i större delen av Europa fanns flera drag som vi kanske inte alltid tänker på:
- Marken brukades delvis kollektivt. (Kan skilja lite åt mellan olika länder, olika tider.) Byn kraftsamlade för särskilt jobbiga uppgifter, tex vårplöjning, viss skörd, fårklippning mm. och arbetade tillsammans.
- Marken kunde fördelas "rättvist", det som gav upphov till tex tegar - alltså smala "strips" av varje åker, så att alla hade lite bra jord och lite dålig jord. (Detta ihop med den första, tror inte den existerat utan sambruk...)
- Specialiseringen var mindre. Ingen odlade bara vete, på alla sina fält. Det odlades olika saker, lite beroende på hur mycket sambruk som praktiserades. Olika fält kunde vara olika lämpliga för olika ändamål, och det fick ofta påverka. I vissa delar/vid vissa tider bedrevs också flerårigt växelbruk, så grödorna kunde rotera för att inte slita ut jorden.
- Byalaget bestämde, om sambruk rådde. Ingen kunde sätta sig upp mot bygemenskapen. De bestämde vad som såddes var och liknande.
- Någonstans läste jag att omkring 30-40 procent av byns totala mark var åkermark, max. Resten var andra saker - betesmark, fruktträd, skog för ved mm (eller för svin att böka i), eller låg i träda.
- Allmänningar var mestadels hårt reglerade, av byalaget eller liknande. Kunde tex vara så att bönderna hade olika rätt att släppa sina svin i den bästa ollonskogen, beroende på ålder och annat.
- Bin! Biodling bedrevs förmodligen här och var, av flera i byn. (Antagligen inte av alla, men flera familjer kan ha en kupa eller två.)
- Smådjur, höns, kaniner, gäss osv. stod också för en andel av maten. De flesta hade antagligen någonting sådant, kanske utom de fattigaste, men här är det förmodligen mer specialisering (iaf av sånt som tex kaniner eller större fjäderfä, då det kräver lite mer) men byteshandel.

Detta har betydelse för hur byn ser ut. Bystrukturer har förändrats, genom historien. Olika faktorer har haft olika betydelse - tex bo nära, för att kunna samarbeta, skydda varandra och varandras ägor mot rovdjur mm. skapar tätare byar, medan maximering av brukad yta mm tenderar att skapa glesare byar med fler utgårdar. (Och det senare skapades ju med visst tvång i Sv. vid de olika skiftena.)

När industrialiseringen börjar så smått, blev det också vanligare att flytta byar närmare vattendrag, så att fler kunde dra nytta av vattenhjul mm. Det var inte lika viktigt innan dess - en kvarn kunde ligga en bit från närmaste by, tex lämpligt placerad mellan två olika byar som delade på samma kvarn. Samma sak med smedjor.

I vissa länder och vid vissa tider har det också varit hårt reglerat och krävt tillstånd för att bygga sådant som kvarnar och smedjor. Iom att det var en anläggning där tjänster bedrevs, så var det också något som kunde beskattas - då var det, liksom tex marknader - något som länsherren gav tillstånd till. (Eller i en del fall, fanns regler beroende på hur nära en stad byn låg och liknande. Ingen kvarn fick kanske uppföras inom tre miles från en stadsmur...)

Byar har också flyttat en hel del beroende på hur pass säkert det har varit. Arkeologer som tex grävt ut keltiska boplatser under bronsåldern, ser att byar har varit befolkade (bebygda) i stötar med långa tidsintervall mellan - ibland har vissa lägen varit bra, tex skyddat mot överfall men sämre åkerjord. Då har människor bott där medan det varit mer krig. Sedan har de flyttat till bättre lägen för odling - men har det blivit oroligt igen några generationer senare, har byn kanske omlokaliserats igen.

Under medeltiden är det mer styrt till vad länsherren bestämde, men denne kunde resonera på samma sätt. (Bättre att flytta en by till ett säkrare läge, även om avkastningen blir lite sämre, än att bekosta fler soldater för att skydda den mot överfall.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Tomatalven;n110323 said:
Men hur fick de självägande försvar? Säg att byn blir invaderad av banditer eller någon rovgirig småkung eller liknande, vems borg flyr de till? Vad har de sedan för skuld till den vapenföra borgägarn (feodalherren)? Vad lever borgägarn av om inte folket han försvarar som gör att han kan specialisera sig och sina arvtagare i strid?, köpa militära resurser etc?
De försvarade sig själva? I Sverige hade vi ju lagar som sa att alla fria män skulle äga en full uppsättning vapen och rustning. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var längre, men det var typ svärd, sköld, armbost eller pilbåge, ringbrynja samt nån slags huvudskydd som jag har för mig är lite omdebaterat vad det faktiskt var. I vissa landskap fick man ha yxa istället för svärd.
 
Top