Nekromanti Skapa en by

Zadrith

Hero
Oden;n110342 said:
I Fantasy/medeltid utgår jag alltid från måttet Tunnland vilka har flera bra egenskaper vad gäller rollspel.
  • Ett tunnland var den yta en tunna säd kunde täcka. Knyter bra ihop med eventuell ekonomi och lätt att räkna på.
  • Ett tunnland är ~5000 (4937 exakt) kvadratmeter stort. Då det går två tunnland på en hektar (10 000 kvm) är det lätt när man ritar kartor.
  • Ett tunnland kan förklaras för sportintresserade som ~1.5 tunnland = en fotbollsplan.
  • Ett tunnland vete gav cirka 360-400 pund (180-200 kg) vete. Jämför detta med att ett tunnland idag ger cirka 3 150 kg Höstvete tror jag det är.

En "typisk" bondefamilj på tre vuxna och två barn kan leva på 16-20 tunnland, men för att leva gott och klara en dålig skörd krävs snarare 20-25 tunnland vilket låter dem odla både vete, råg, korn, ha en äppeldunge med en del land i träda samtidigt som de har en arbetsoxe, ett gäng mjölkgetter höns samt en eller två suggor. Naturligtvis inkluderar inte detta eventuella Fantasygrödor, bypräster som faktiskt kan välsigna skördar, odla med drakdynga eller alkemiska brygder i vattnet.

Gäller det en by är det enkelt att räkna ut hur stor areal som går åt, beroende på hur många familjer som bor i byn och hur bra välstånd de har. Ex ett dussin familjer med bra självförsörjning = 12 * 25 = 300 tunnland eller 150 hektar.
Själv brukar jag låta varje tunnland producera långt mer än vad de borde, det gör att varje familj kräver mindre land och städer inte behöver omringas av miltals med åkrar. Naturligtvis ignorerar jag i sådana fall saker som befolkningsexplosion och inflation och förklarar detta med hungriga äventyrare.
Tack för hjälpen, det här var precis vad jag var ute efter. Att det skulle behövas ungefär 3 fotbollsplaner åker per person känns dock inte som den by jag har tänkt mig så jag tror att de äldre civilisationerna lyckades framställa ett effektivare vete som fortfarande finns kvar. Tror jag kommer att köra på ungefär ett tunnland per person. Vilket i så fall skulle ge ungefär 1000kg vete.

Zadrith

Hero
Skarpskytten;n110395 said:
@Rymdhamster, Tomatalven: ska försöka hinna svara på era frågor/uppmaningar i morgon, torsdag (om inte trådstartaren tycker att det är att shanghaia hans tråd).
Jag är också intresserad så shaghaia på du bara :)

Tomatalven

Hero
Rymdhamster;n110426 said:
De försvarade sig själva? I Sverige hade vi ju lagar som sa att alla fria män skulle äga en full uppsättning vapen och rustning. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var längre, men det var typ svärd, sköld, armbost eller pilbåge, ringbrynja samt nån slags huvudskydd som jag har för mig är lite omdebaterat vad det faktiskt var. I vissa landskap fick man ha yxa istället för svärd.
Vaa närdå? Trodde svärd var olagliga för pöbeln under största delen av medeltiden? Och fan vad jobbigt för en stackars odalbonde att multiclassa fighter/grisodlare...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tomatalven;n110509 said:
Vaa närdå? Trodde s-värd var olagliga för pöbeln under största delen av medeltiden? Och fan vad jobbigt för en stackars odalbonde att multiclassa fighter/grisodlare...
Återigen; det här var i Svergie, som ju fungerat lite annorlunda till och från. Detta kommer från landskapslagarna, som i Sverige gällde fram till mitten av 1300-talet. Jag vet inte hur lagarna förändrades när vi fick en rikstäckande lag dock, så möjligen gällde det ännu längre. De danska landskapslagarna gällde framm till slutet av 1600-talet, men jag vet inte vad de sa om vapen.

micke_p

Veteran
Byborna vill nog ha en brunn för dricksvatten. Kreaturen dricker ur sjön så där vill man inte hämta sitt dricksvatten.

Diskussionen får mig att tänka på radbyarna jag som på Öland nu i sommar. Dom har anor från från medeltiden. Alla hus är samlade på rad på var sida av bygatan. Baksidan vetter mot åkermarken. Ju mer mark man äger desto bredare är byggnaden. Väl värt att googla på.

Conan

انتفاضة
Finns det några sidor med färdiga fantasybyar man kan ladda ner för att använda?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Zadrith;n110428 said:
Tror jag kommer att köra på ungefär ett tunnland per person.
Jag tror lösningen här är fantasygrödan "potatis". Extremt högt kaloriinnehåll per odlad ytenhet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Okej, skånsk by ca 1800. Jag tänker i första hand en av de stora byarna på någon av slätterna, men byarna i risbygden var väl rätt lika. Det som står här gäller inte skogarna i Göinge. Jag har dålig koll på dansktiden, men jag tror inte det hade varit någon större skillnad om vi gått tillbaka till mitten på 1600-talet

Mina böcker är nedpackade så detta är ur minnet, men det ska väl bli någorlunda korrekt.

Byn har 20-40 bondgårdar som ligger hopklumpade längs bygatan. Gården är så klart fyrlängad, husen i korsvirke med vass eller halmtak. I varje gård bor en kärnfamilj, mamma pappa barn. Det finns också en eller två drängar och en eller två pigor per gård. Det kan finnas ett undantag med gamlingarna, de brukar pensioneras sig när de är runt 60. Eftersom man gifter sig när man är mellan 25 och 30 så betyder detta att man inte behöver ha tre generationer levande i storstuga samtidigt.

Byn har en handfull gatehus (som i resten av landet kallas för torp). Där finns en skräddare och en skomakare. (Smeder har jag aldrig läst något om men jag antar att de också finns där). Övriga husmän försörjer sig med att göra dagsverken hos bönderna eller på godset, om ett sådant finns.

Byn har ett par soldattorp med indelta ryttare; soldaterna tjänar som drängar hos sina rusthållaren när de inte är tjänst (dvs förutom några veckor om året). (Som vi alla vet införs inte det ständiga knektehållet i Skåne förrän 1811, så det finns inga indelta infanterister).

Byn har en kyrka och en prästgård. På prästgården bor prästen med sin familj och ett par drängar och pigor, samt ibland ett par studenter från universitetet, som är där för att lära (för man läser på universitetet för att bli antingen präst eller statstjänsteman eller både ock). (Strikt finns det en kyrka per socken, men i Skåne går det nästan alltid en by på en socken; det finns dock socknar med mer än en by och då har alltså bara en av byarna i kyrka).

I närheten av byn finns en kvarn.

I närheten av byn kan det också finnas ett slott. Där bor godsherren med sin familj och allt tjänstefolk samt inspektorn, samt någon kust, trädgårdsmästare och så. Däremot inte några direkta kroppsarbetare, för gården har en liten domän och den brukas med dagsverken från byn.

Byns jord är uppdelad på tre vångar. Varje år ligger en vång i träda och två är i bruk, en med vete och en med råg. Byn är förmodligen storskiftad, så antalet tegar är inte så där galet stort som det var tidigare, men varje gård har väl ett dussin tegar på varje våg. Gårdarna är ungefär lika stora, även om det finns enstaka storbönder (de är ofta rusthållare). Det är inget kollektiv jordbruk som bedrivs, varje bonde brukar sin egen jord, men eftersom många beslut måste fattas gemensamt på grund av tegsystemet och att utmarken är gemensam - när man ska skörda, när man ska så, vägunderhåll, laga stängsel, etc - så har man ett byalag (jmf Sapient) som fattar sådana beslut. Där sitter alla män som har en gård i byn (husmän gör sig inte besvär, och inte soldater heller). Den som missköter sig för böta i öl, brännvin och ibland så ger man folk stryk.

Utanför vångarna ligger betesmarker (varje går har sin egen) och sedan utmarkerna (som delas av hela byn); som både jag och Sapient har påtalat är de mycket större än åkrarna, som är små med moderna mått mätt. Där betar djuren (mest kossor, tror jag).

Hela kulturlandskapet består alltså av byarna med sina åkrar som var och ligger omgivna av stora skogar, ängar och sankmarker.

Har ingen aning om detta är av något värde när man bygger fantasy-byar, men det kanske kan funka som lite inspiration. Frågor?

(Återkommer med beväpnade bönder och borgar en annan dag).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltid bra med verkliga exempel som referens. Det gör att de fantastiska frånsteg man gör blir mer genomtänka. En sak som den här tråden uppmärksammat mig på är ju framför allt att skogar, ängar och sankmarker inte bara är en viktig del i byns existens utan dessutom är betydligt större än dem bebyggdq eller uppodlade marken. En mycket intressantare miljö än bara mil efter mil av uppodlad åker.