Rickard
Urverk speldesign
Jag var tvungen att testa min tanke. Namnen skapade jag först av allt. Tycker det blev en rätt kul slumpning med ett större krig mot det skapande Girganesh och De tusen ögonen som är som en spindel i nätet. För mig satte det här igång fantasin.Hitta på minst sex organisationer. Namnge dessa.
2T6 - Målsättning
1. Skapa Artefakt 2. Upprätthålla Religion 3. Förstöra Handel 4. Upptäcka Djurliv 5. Förändra Folkslag 6. Stjäla Kungadöme
1T6 - Relationer till andra organisationer
Välj en annan organisation på måfå. Slå tills alla organisationer har minst två relationer:
1T6 - Kännetecken
- Bittra rivaler. Rivalen delar nu samma målsättning.
- Samarbete. Samarbetsorganisationen delar nu samma målsättning.
- Hunsar. Den hunsade organisationen har sin målsättning för att frigöra sig.
- Övertagit. Den övertagna organisationens målsättning är ett steg för denna organisation att uppnå sitt mål.
- Infiltrerat. Den infiltrerade organisationens målsättning är ett steg för denna organisation att uppnå sitt mål.
- Krig. Det råder öppet krig mellan organisationerna. Målsättningarna går på något sätt emot varandra.
Storlek
- Sigill
- Klädestil
- Folkslag
- Beryktat
- Rikedom
- Gudom
Summan av antalet målsättningar och relationer anger organisationens storlek.
1T6 - Förändring
Slå efter varje år eller avklarat äventyr för var och en av de organisationer som rollpersonerna inte har beblandat sig med. Rollpersonernas inblandning kan i sig självt förändra organisationen.
1. En ytterligare målsättning.2. En gammal relation skiftar.3. En relation till en ny organisation.4-6: Ingen förändring.---
Se detta mer som proof of concept än någonting fullständigt.
En nackdel med så få slumpade resultat är givetvis att man kan få många av samma resultat (övertagit). Man skulle kunna tänka sig att dra kort, istället för att slå tärningar, eller ha fler resultat i tabellerna. Någonting jag tror är underskattat är att faktiskt byta struktur mitt i - man kanske går från ett sätt att skapa organisationer till ett annat sätt, exempelvis skapa mer djup i en organisation med olika fraktioner som sedan har sina inbördes relationer med andra.
Från Hur presentera en setting-tråden.
På samma sätt ska information inte vara statisk utan dynamisk. Skriv komponenter att stoppa in i en process, inte att "Hökvingarna avskyr Degas" - låt "avskyr" vara en lucka för deltagarna att fylla i. Möjligtvis kan jag sträcka mig till "avskyr alver", "avskyr drogers inflytande i de lägre kvarteren" eller "avskyr högfolket" men det är ändå att sträcka sig för långt. Låt spelledaren fylla i det eller använda Hökvingarna som en respons under spelmötet.
Last edited: