Finns det några bra guider för att skapa en rollperson? De flesta jag läst igenom verkar utgå från änden "välj art, klass, yrke och släng ihop stats".
Här är vad jag tänkt på hittills. Dessa kan komma i lite olika ordning:
1
Skapa en bild:
För att börja spela behöver man egentligen bara en stark bild av sin rollperson - så resten är mest utfyllnad för att bygga på den bilden. Hitta en arketyp, ett koncept, en sinnebild av vad/vem din rollperson är. Detta kan vara en arketyp (Krigaren), en faktisk bild (ex hittad på google, skissad eller gjord i ett spels karaktärsdesigner). Finn en som tilltalar dig och som du kan arbeta vidare med.
Koppla ihop med kampanj
Vad är det för miljö du spelar i? High Fantasy fungerar på annat sätt än skräck eller 20-talsdeckare. Anpassa också efter typen av kampanj - intrigerande a la Vampire har annorlunda krav än MCB.
Är det High Fantasy med mycket strid så fungerar mer stridsanpassade koncept bättre in än de skulle i förortsbaserat 50-talsdrama i kalla krigets skugga.
Begränsa din rollperson
Inte alltid giltigt, men: begränsningar gör det enklare att bygga en bild av din rollperson. Vad är hens grej, och vad är hens brister?
Bygg ofärdigt
I vissa kampanjer kommer du börja med en "ofärdig" rollperson och växa mot din bild. I andra är hen redan klar. Lämna lite utrymme/trådar för rollpersonen att förändras, oavsett.
Ha mål och/eller drivkrafter
Inte så viktigt som man kan tro, men det ger din RP riktning och SL något att slänga in så att du får en fullödigare bild av rollpersonen. Ha gärna flera. Det kan vara bra att dela något mål med andra i gruppen.
Gör något du vill spela
Gör inte något som du inte skulle vilja spela. One-shots kan man vara lite mer experimentell i, men i kampanjer så är det rätt bra om du är bekväm med din rollperson. Rollspel ska vara kul!
Lägg till detaljer
Fastna inte i bilden du skapat. Se det som något du kan falla tillbaka på, kärnpersonlighet... Men det är inte allt med rollpersonen. Lägg på annat.
2
Gör inte en lone wolf
Kort sagt - Wolverine funkar i serier, men som rollperson är han jobbig. Gör inte en rollperson som sticker iväg från resten av spelarna i parti och minut - om inte spelet är byggt för det. Kopplat till det här, bolla gärna konceptet med gruppen.
Koppla ihop med resten av gruppen
Kolla vad de andra spelar och se hur ditt koncept passar in. Det behöver inte vara frid och fröjd, men em grupp bör inte vara dömd från början (om inte det är kampanjens mål ofc). Relationsschema är också bra för rollspel i regel - det ger både rollspelsunderlag och en uppfattning om hur RP ser varandra - men inte absolut nödvändigt.
Här är vad jag tänkt på hittills. Dessa kan komma i lite olika ordning:
1
Skapa en bild:
För att börja spela behöver man egentligen bara en stark bild av sin rollperson - så resten är mest utfyllnad för att bygga på den bilden. Hitta en arketyp, ett koncept, en sinnebild av vad/vem din rollperson är. Detta kan vara en arketyp (Krigaren), en faktisk bild (ex hittad på google, skissad eller gjord i ett spels karaktärsdesigner). Finn en som tilltalar dig och som du kan arbeta vidare med.
Koppla ihop med kampanj
Vad är det för miljö du spelar i? High Fantasy fungerar på annat sätt än skräck eller 20-talsdeckare. Anpassa också efter typen av kampanj - intrigerande a la Vampire har annorlunda krav än MCB.
Är det High Fantasy med mycket strid så fungerar mer stridsanpassade koncept bättre in än de skulle i förortsbaserat 50-talsdrama i kalla krigets skugga.
Begränsa din rollperson
Inte alltid giltigt, men: begränsningar gör det enklare att bygga en bild av din rollperson. Vad är hens grej, och vad är hens brister?
Bygg ofärdigt
I vissa kampanjer kommer du börja med en "ofärdig" rollperson och växa mot din bild. I andra är hen redan klar. Lämna lite utrymme/trådar för rollpersonen att förändras, oavsett.
Ha mål och/eller drivkrafter
Inte så viktigt som man kan tro, men det ger din RP riktning och SL något att slänga in så att du får en fullödigare bild av rollpersonen. Ha gärna flera. Det kan vara bra att dela något mål med andra i gruppen.
Gör något du vill spela
Gör inte något som du inte skulle vilja spela. One-shots kan man vara lite mer experimentell i, men i kampanjer så är det rätt bra om du är bekväm med din rollperson. Rollspel ska vara kul!
Lägg till detaljer
Fastna inte i bilden du skapat. Se det som något du kan falla tillbaka på, kärnpersonlighet... Men det är inte allt med rollpersonen. Lägg på annat.
2
Gör inte en lone wolf
Kort sagt - Wolverine funkar i serier, men som rollperson är han jobbig. Gör inte en rollperson som sticker iväg från resten av spelarna i parti och minut - om inte spelet är byggt för det. Kopplat till det här, bolla gärna konceptet med gruppen.
Koppla ihop med resten av gruppen
Kolla vad de andra spelar och se hur ditt koncept passar in. Det behöver inte vara frid och fröjd, men em grupp bör inte vara dömd från början (om inte det är kampanjens mål ofc). Relationsschema är också bra för rollspel i regel - det ger både rollspelsunderlag och en uppfattning om hur RP ser varandra - men inte absolut nödvändigt.