Nekromanti Skapa rollperson

hernod

Veteran
Jag har lite problem med att skapa en RP i DoD6.
Det går bra med att slå fram STY osv, men när jag ska slå fram Yrkesnivåerna och det andra tar det stopp.
Det går inte så bra där och framåt. Men DoD6 verkar vara ett väldigt bra rollspel efter vad jag har läst i boken.

Hernod

Runde Rolf

Swordsman
Man ska inte slå fram Yrkesnivåerna!!!
Jag tror nog att om du läser på sid 11 så förstår du nog vad du ska göra.

En hjälte väljer inte sitt öde, ödet väljer honom.

draenor

Veteran
Ja det stämmer i viss mån. Det beror mycket på vad man själv tycker, det är annars alltid bra att variera sig och så. DoD 6, där börjar man sin nya karaktär som en enorm nybarjare (karaktären alltså). Man blir vad man in moderna samhällen kallas Stolpskott. Man är helt enkelt inte bra från början, men förstås, det ligger stor charm i det.

DoD 6 påminner mycket om eon, mycket tabeller, en hel massa tärningar, och sen så sär man kass från början, och man dör helt enkelt ganska lätt.

~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com

Aerid

Veteran
"DoD 6 påminner mycket om eon, mycket tabeller, en hel massa tärningar, och sen så sär man kass från början, och man dör helt enkelt ganska lätt."
Öhh, var det där ironi eller? Jag är visserligen inte särskilt bevandrad inom rollspel ännu, men Dod6 är ju Eons raka motsats.
Jag har inte spelat Eon så jättemycket men man börjar ju som en fruktansvärt mycket bättre RP än i DoD6.

"Man är helt enkelt inte bra från början, men förstås, det ligger stor charm i det."
Instämmer, det är fruktansvärt tufft att börja så dålig.

//Aerid - Trivs inte med Eon<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Aerid on 2001-03-23 18:35.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
"men när jag ska slå fram Yrkesnivåerna och det andra tar det stopp."

Mig veterligen så alår man inte fram yrkesnivå utan man väljer och till att börja med rekomenderar jag att du börjar med yrkesnivå amatör.

Efter du slått framgrundegenskaper och placerat ut dem så gör du med följande för en amatör rollperson:

1. räkna ut de sekundära egenskaperna sid 11-12.

2. välj ras om du inte redan gjort det och modifiera grundegenskaperna efter rasens rasmodifikationer. sid 13-18

3. skriv in rasens särskilda förmågor om sådana finns. Se rasbeskrivningarna, sid 13-18.

4. Slå fram socialt stånd och startkapital, starkapitalet modifieras senare när ålder är klar i enlighet med åldersmodifikationstabellen, sid 18-19.

5. Välj eller slå fram ålder. Om du slår fram åldern skall grundegenskaperna modifieras enl. åldersmodifikationstabellen. Tänk på att åldermodifikationerna plussas ihop. Ex. du slår att RP är medelsåders då görs följande modifikationer på sty: -1+1+0+-1=-1. Väljer du ålder så gör man inga åldersmodifikationer på grundegenskaperna. sid 19.

6. Välj Yrke. sid 19-26. Fyll i SK/YN och ÄP för att stiga en YN.

7. Bestäm bakgrund och personlighet. sid 26-27.

8. räkna ut Kroppspoäng. sid 27-28.

9. räkna ut grundStridsKapacitet samt placera ut SK enl. regler och restriktioner, sid 28-29.

10. Slå fram vilken vapenhand RP har, sid 29-30.

11. Räkna ut FärdighetsPoängen enl. reglerna på sid 30. Det FP som grundegenskaperna genererar är det FP du får då du stiger i YN. Det är bara när du skapar RP som du änvänder ådlersmodifikation på FP. ex. Jerry Ordinär är en vuxen amatör och har 11 i alla grundegenskaperna när han skapas så får han 6 FP/grundegenskap vilket ger 6*8=48 FP detta gångas sedan sedan med åldersmultipeln som är 1.5 för vuxen. Jerrys FP att placera ut då han skapas blir då 48*1.5=72 FP. Jerry ger sig sedan ut på äventyr och stiger till Lärling då får han 48 nya FP att placera på nya eller gamla färdigheter. Jerry får nu inte använda åldermultipeln längre.

12. Köp FV i olika färdigheter med FP som RP har, ett tips är att markera vilka färdigheter som som är yrkesfärdigheter då de inte är så dyra och de FP man har är oftas "få". Tänk på att köpa färdigheter som passar till rollpersonens bakgrund. Gör ev. modifikationer p.g.a. yrke.
Se färdighetskapitlet.

13. Köp utrustning till rollpersonen för de pengar han har. Vapen och rustningar är dyra så man skall inte räkna med att kunna köpa något större vapen eller tyngre rustning. se kapitlet om utrustning.

14. räkna ut övriga modifikationer. d.v.s modifikationer som vapen och rustningar medför

15 om RP är magiker eller präst slå fram eller bestäm besvärjelser eller böner om du inte redan gjort det.

16. Hitta på ett namn om du inte redan gjort det.

Sim sala bim, nu har du en rollperson klar för äventyr, svårare än så här är det inte. ;-)

överkurs.

skall du starta på på annan nivå än amatör så gå först igenom punkterna ovan. när detta är klart så slår du fram nytt SK och KP för nästa YN och placera ut dem. Placer sedan ut det antal FP du får per YN gör sedan om denna procedur tills du nått önskad YN.

Det viktigaste att tänka på när du spelar är att ni har roligt inte hur noga ni följt reglerna. Jag har hittils inte spelat med någon spelgrupp som inte haft egna husregler.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-24 00:21.</EM></FONT></P>

Rickard

Urverk speldesign
Dålig i Eon [OT]

"<EM>och sen så sär man kass från början</EM>"
Man är ju knappast kass i Eon från början om man inte får en misslyckad karriär.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar ha 15 i flera färdigheter i Eon

Mutant

Warrior
Jo en krigar dvärg som är 250 år är amatör!!!
OJOJOJ!! jävligt realistiskt och tufft

First i was blind, now i can see.

Mutant

Warrior
förlåt

För låt för det kanske lite grova inlägget jag ville bara påpeka att det är orealistiskt att en dvärg på 250 år är amatör. isåfall skulle ju inte en enda människa kunna vara bättre än amatör någonsin!
...kanske är häftigt att vara sugig i början ibland (så där håller jag med).

First i was blind, now i can see.

Riddaren

Swashbuckler
Du har inte tänkt på...

...att man kan skapa en rollperson på nästa yrkesnivå, eller kanske även på yrkesnivå Utövare (dvs 3 nivån)? Är ju bara att lägga till de poäng man får när man stiger i nivå.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Strävan

Jag anser att det är roligast att vara rätt så kass från början. Då får man något att sträva efter. Man får liksom utvecklas med rollpersonen. Annars blir det bara att man gör nya gubbar och tillslut så blir det tråkigt alltihopa. Ungefär som att fuska när man ska spela igenom ett spel... eller nått?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Klon

Hero
Re: Strävan

Men borde inte det vara bäst att man åtminstone börjar med att vara lika bra som alla andra. Jag menar varför falla ur normen som regel istälet för undantag?

"Beware of the Cöla Craver!"

Precis...

Jag tycker att hela grejhen med rollspel är att se sin karaktär utvecklas och mogna. Själv är jag ung och är på väg uppåt i min karriär och jag ser verkligen fram emot varje steg som ökar på alla möjliga sett..... Konstig mening jag vet..

Arbete kommer före succé även i ordboken....

Krille

Lord
Men måste man vara usel för att sträva?

"Jag anser att det är roligast att vara rätt så kass från början. Då får man något att sträva efter."

Rollpersoner kan ha något att sträva efter även om de är bra, och de kan fortfarande utvecklas. Min nuvarande rollperson i Star Wars var bra från början (det är Star Wars, och där är rollpersonerna hjältar).

När kampanjen började för ett år sedan var lady Kalias bästa färdighet kring 5D. Nu efter ett år har de bästa färdigheterna hamnat kring 6D (ingen större ökning, med andra ord), och det har tillkommit en del nya färdigheter. Som jämförelse, en normal expert ligger på 4D i sina professionella färdigheter, så Kalia började som synes mycket bra och blev bättre.

Men framförallt har lady Kalia utvecklats mognadsmässigt och mentalt, från en envis och frigid överklassdam/officer till en jedi padawan som verkligen brinner för sitt uppdrag, att värna om lag och ordning i Galaxen. Och Kalia har alltid haft ett mål att sträva efter: från början att överleva ett krig mellan hennes adelshus och husets fiende, numera att skapa fred i konflikten innan den eskalerar bortom all kontroll.

Så, vad f-n har färdighetsvärdena att göra med strävan och utveckling?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Lord
Re: Strävan

"Men borde inte det vara bäst att man åtminstone börjar med att vara lika bra som alla andra."

Varför det? Det är ju inte Monopol vi spelar, liksom.

Kan du motivera att en trettioårig krigare med tio års krigserfarenhet ska vara lika usel som en piga på femton år som knappt ens pussat en pojke och vars enda erfarenhet av livet är att mjölka kor, så ska jag ta idén med lika bra rollpersoner på allvar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ximnipot69

Swordsman
Precis...

Jag vet, så är det för mig med. Att få utveckla en karaktär till fulländning (nästan) och därigenom berätta en historia, är det inte det som rollspel går ut på?

Ximnipot - huvudvärken personifierad

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Fel igen

Jag menade inte att det var det som är viktigt utan... hur ska det sägas?... det är ju den förändringen som syns. Det viktiga är ju förstås att rollpersonen i sig utvecklas. Att man kan spela och känna med rollpersonen. Jag kan inte förklara det på ett bra sätt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>