Nekromanti Skapa rollspel för tjejer? (nytt namn, samma tråd)

.113

Swashbuckler
Min poäng var väl egentligen att, om man bortser från att man så klart inte bör ha alltför många stereotyp bilder på omslagen och liknande, så gillar tjejer olika rollspel precis som killar gör och att de på samma sätt spelar pc spel av olika slag. Så, att göra spel "för kvinnor" är nog inte rätt väg att gå heller, utan antingen som Dante säger, fråga kvinnor vad de vill spela (dock har jag en känsla av att de kommer vilja spela ungefär samma spel som killar).. Möjligen kan jag tänka mig att det snarare vore bra att motivera er kvinnor att skriva mer rollspel, och sedan stötta dem när de kommer.

Edit: Det här borde kommit med i mitt förra inlägg, men jag har barn som skriker så det kom inte med då. Sorry om poängen inte kom fram med förra.

nyvinter

Illustrationist
Jag tänker ignorera allt ovan i originalinlägget (läs Cissis svar istället) och det borde nog få ett eget ämne skilt från könsfrågan. För de har inget med varandra att göra IMO.
Arfert;n140435 said:
"Mer om relationship och karaktärerna, mindre fokus på äventyrande."

Har hon rätt? Och i så fall, hur skriver man ett sådant spel? System och genre.
Ett av de som har gjorts är Hillfolk av Robin D Laws. (Han kallar systemet för DramaSystem.)

Huvudsettingen är stenåldersdrama men grundboken har även en uppsjö olika settings. Hollywoodland om att lura sig fram i Hollywood på 1910-talet, Mad Scientists Anonymous om en supportgrupp för före detta galna forskare, Brigade där man slåss mot fascister under spanska inbördeskriget, Mafia Century är typ Sporanos, The White Dog Runs at Night om hembränningsfamilj, Henchmen om hejdukar till superskurkar, The Whateleys är hur man i modern tid döljer att ens familj är Deep Ones, Shakespeare, VA är om en teaterfestival. Osv, för det finns en hel del mer och en extra bok till.

Relations- och karaktärsbaserade spel är IMO mycket mindre grundade på genrer eftersom de kan göra vad som helst där — relationer är samma i rymden, på jorden, under jorden, i någon annan verklighet och behöver inga specialregler.

Kalil

Swordsman
Jag tycker att D&D 5 gör ett bra jobb med en tydligt genomförd policy avseende både sexism och rasism. Vet inte hur väl dom lyckats med att bredda rekryteringsbasen, men dom säljer ju bra så man kan ju hoppas.

Tre solar

Hero
Killar brukar antas ha mer instrumentella relationer än tjejer - man träffas i syfte att göra en aktivitet, inte tvärt om. Om det stämmer är tjejer en mer kvalitetsmedveten målgrupp, eftersom de kan fortsätta umgås utan att spela rollspel

Så kanske måste rollspelen inte bli så mycket annorlunda utan bara bättre. Det skulle dessutom ha den positiva bieffekten att gynna alla

Harry S

Swordsman
PAX;n140555 said:
Du får fråga tjejerna i den gruppen helt enkelt. Och naturligtvis är killarna den stora majoriteten av "gamers", men mitt antagande bygger på att det är fler tjejer i den gruppen än vad det är uttalat rollspelande tjejer.
Jag behöver inte uppfinnat hjulet på nytt. Det finns studier gjorde på skillnader i preferenser mellan pojkar och flickor. Många tjejer verkar föredra relationsbaserade datorspel vilket inte kommer som en överraskning för mig:

While male audiences prefer fast-paced explosive action and combat,[56] women tend to prefer in-game communication[57] and interpersonal relationships (character development and plot dynamics).[56] Women have also been shown to prefer role-playing video games to first-person shooters,[56] and Thomas W. Malone of Stanford University found that girls preferred to play a Hangman video game over a darts simulation that boys enjoyed.[67] In 2012 EEDAR published a survey they had conducted showing that nearly 60 percent of female gamers played on mobile devices and that 63 percent of these female mobile gamers played online multiplayer mobile games.[68] In-game activities may also differ between the sexes in games with less linear plots such as the Grand Theft Auto series. Women are often characterized as preferring story-driven games or constructive games like The Sims or Civilization, but this is not universally true.
In 2013, Variety reported that thirty percent of women were playing more violent games.[5] Of this 30%, 20% played Call of Duty and 15% played Grand Theft Auto.[5] There has been persistent female interest in action-adventure games and MMORPGs like World of Warcraft and Second Life.[57] Compared to males, female MMO players tend to place more emphasis on socialization relative to achievement-oriented play. Most females play video games when a male is present. Typically playing with the other gender can be viewed as a partnership for both players and can improve their online communication with one another.[69]
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_...re_preferences

Detta ska självklart inte tolkas som att alla tjejer gillar relationsbaserade spel. Men på samma sätt som att många killar kanske gillar vissa typer av spel så kan många tjejer gilla en annan typ av spel.

Jag tror vi är någonting på spåren när vi misstänker att relationsbaserade rollspel skulle kunna vara ett sätt att göra fler kvinnor intresserade av bordsrollspelshobbyn.

Krille

Super Moderator
Tre solar;n14066 said:
Så kanske måste rollspelen inte bli så mycket annorlunda utan bara bättre. Det skulle dessutom ha den positiva bieffekten att gynna alla

Harry S;n140665 said:
Jag tror vi är någonting på spåren när vi misstänker att relationsbaserade rollspel skulle kunna vara ett sätt att göra fler kvinnor intresserade av bordsrollspelshobbyn.
Hörni...

Cissi;n140600 said:
SLUTA DISKUTERA OSS SOM OM VI INTE VORE NÄRVARANDE!
Seriöst, killar. LÄS CISSIS RANT!

LÄS DET EN GÅNG TILL!

FÖR DET ÄR NÅGOT NI HAR MISSAT!

Krille

Super Moderator
Medan ni ändå är igång, läs det här:

Krille;n140651 said:
En adopterad tjej sa till en av tecknarna i Järn, "äntligen finns jag i spelet!"
Betrakta sedan den här bilden.

Fundera sedan på varför tjejen som hittade sig sade "äntligen finns jag i spelet!"

Det behöver inte vara så meckigt egentligen.
  • Ha med tjejerna i spelet!
  • Skaffa en genusmedveten redaktör som ser till att dra er i skägget varenda gång ni missar det!
  • Skriv ett bildmanus där tjejerna är med och är aktiva!
  • Få bildmanuset granskat av ovanstående redaktör!
  • Låt bli att betala de illustratörer som går i gamla invanda bildspråk!
Sen fixar tjejerna det de vill ha själva, inklusive relationer om det är det de vill ha!

Attachments

Harry S

Swordsman
Krille;n140680 said:
En genusmedveten redaktör är en klen tröst om inte tillvägagångssättet leder till att fler tjejer intresserar sig för bordsrollspelshobbyn. Har du könsspecifik försäljningsstatistik eller någonting annat som indikerar på att metoden verkligen fungerar?

Krille

Super Moderator
Harry S;n140701 said:
En genusmedveten redaktör är en klen tröst om inte tillvägagångssättet leder till att fler tjejer intresserar sig för bordsrollspelshobbyn. Har du könsspecifik försäljningsstatistik eller någonting annat som indikerar på att metoden verkligen fungerar?
Ja. Vampire seglade upp från ingenstans och blev det enskilt största rollspelet vid sidan om D&D ca 1990. Det kanske inte hade en genusmedveten redaktör, men det hade inte några särskilda saker för att hantera relationer (reglerna var mest "slå ihjäl goblins och dyrka dörrar", precis som allt annat vid tiden), och det fanns tjejer med agens i spelet med illustrationer på dem.

Och oavsett så fungerar den metoden mycket bättre än den här tråden. Varje tråd där man pratar som om tjejerna inte var där gör INTE det här forumet eller hobbyn mer välkomnande för kvinnor.

Tre solar

Hero
Krille;n140677 said:
Hörni...
Seriöst, killar. LÄS CISSIS RANT!
LÄS DET EN GÅNG TILL!
FÖR DET ÄR NÅGOT NI HAR MISSAT!
Var i den citerade texten upplever du att jag diskuterar kvinnor som att de inte är närvarande? Är det när jag säger att något skulle kunna gynna alla?

Tre solar

Hero
Krille;n140680 said:
Medan ni ändå är igång, läs det här:

Betrakta sedan den här bilden.

Fundera sedan på varför tjejen som hittade sig sade "äntligen finns jag i spelet!"

• Ha med tjejerna i spelet!
  • Skaffa en genusmedveten redaktör som ser till att dra er i skägget varenda gång ni missar det!
  • Skriv ett bildmanus där tjejerna är med och är aktiva!
  • Få bildmanuset granskat av ovanstående redaktör!
  • Låt bli att betala de illustratörer som går i gamla invanda bildspråk!
Sen fixar tjejerna det de vill ha själva, inklusive relationer om det är det de vill ha!
Återigen, på vilket vis anser du att "gör bättre spel, det gynnar alla" är mer "tala som att någon inte är närvarande" än "här är en killes lista över varför en tjej sa som hon gjorde"

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tre solar;n140711 said:
Återigen, på vilket vis anser du att "gör bättre spel, det gynnar alla" är mer "tala som att någon inte är närvarande" än "här är en killes lista över varför en tjej sa som hon gjorde"
Jag tror Krille syftade på biten där du berättade vad kvinnor antas gilla. Även om just den inte kom med i citatet.

Tre solar

Hero
Ok. Då förstår jag, även om jag tycker det är en något illvillig läsning av det jag skrev. Jag ska formulera mig mer noggrant i framtiden.

Inkognito

Swordsman
Jag frågade en kvinna, vilket väl är lika tungt som att jag skulle svara för vad män gillar. Dvs. det blir garanterat att 75% av forumet inte känner igen sig! :)
Det var ett väldigt givande samtal iaf och för vår egen grupp är det ju i allra högsta grad relevant!

Vad hon uppskattar/hade velat se mer av när vi spelar:

• Relationer - Ja, hon tycker det är viktigt att det finns drama och känslor mellan karaktärerna. Att de inte är platta figurer. Exempelvis att de är beredda att offra sig för varandra, dela med sig av loot i gruppen, har små dispyter inom gruppen osv. Saken är ju dock att jag tror de flesta män också gillar detta, iaf om man tittar på vad som gör en riktigt bra TV-serie (exempelvis Firefly, som btw är den enda scifi nämnda kvinna uppskattat. En hel säsong på en dag uppskattat dessutom). Det är väl ett elememt som dock fått fokus allt mer i modernare spel.
• Spänning och action. Hon blir rastlös när det står still. Fastnar vi i regel- eller världsdiskussioner så är hon försten att drömma sig bort.
• Menstruation har kommit upp tidigare (liksom behovet av en riktig Bh vid långvandringar..) men vi kom fram till att det inte är intimhygienen i sig (för vi spelar ytterst sällan scenarion som går ut på att fylla på gruppens förråd av toapapper, tvål eller rakgrejer) utan mer att kvinnospecifika bekymmer behöver komma upp. Hon vill känna att karaktären är en kvinna och inte en androgyn varelse. (Att just hygienen kommit upp har koppling till att vi spelat mkt postapokalyps..)
• Att man känner att man "finns med i spelet/världen" är såklart väldigt viktigt (starka, viktiga karaktärer man kan identifiera sig med). Förmodligen DET viktigaste. Resten är nog mkt upp till individuella preferenser.

Sedan vet jag inte om produkten ensamt kan lyfta in fler kvinnor i hobbyn. De flesta kvinnor jag känner vet inte ens vad rollspel är och i bästa fall associerar de det med att "klä ut sig till alver i skogen". När man förklarar brukar dock intresset finnas där!

Inkognito

Swordsman
Arfert;n140730 said:
Men hur når man de som inte spelar rollspel, och kanske inte har haft en tanke på att göra det? Vilka rollspel som inte finns ännu skulle de vilja spela? Eller handlar det vara om marknadsföring?
Marknadsförs (bords)rollspel överhuvudtaget utanför den redan vigda massan? Jag upplever att jag till och med själv upptäcker nya spel sent emellanåt.

När man läser presentationer på forum tycker jag mest det är "jag är 40 år och spelade D&D i min ungdom" alternativt "hängt på vänner som spelar". Jag har nog aldrig läst om någon som sett reklam eller liknande och blivit nyfiken!

Harry S

Swordsman
Arfert;n140727 said:
Men:
Har Järn sålt mer till tjejer än andra rollspel? Det gjorde inta Saga i alla fall.
Har du statistik på hur stor andel av köparna som är kvinnor och hur stor andel som är män? Jag frågar inte efter siffrorna utan om statistiken överhuvudtaget finns. Går du på köparnas namn eller hur vet du köparnas kön?

anth

Vetefan
En sak som vi verkar ha missat. Rollspel är en nördhobby. Låt oss vända på frågan: hur skulle ett rollspel anpassat för killar se ut?
"Men" säger ni, "det finns ju redan?"
Nej, det finns inte. Det finns rollspel för kill-nördar, men inga rollspel för vanliga killar.
Vad jag försöker säga är att det är meningslöst att försöka göra ett rollspel för tjejer, för målgruppen är tjej-nördar vilket är en helt annan sak.

Cissi

Up to no good.
Så hände det igen.
En tjej, hör och häpna EN TJEJ! försökte förklara varför ett spel riktat mot tjejer är en dålig idé. Men lyssnar mansvåldet på the forum? Nej, inte mycket. Återupprepades precis den nedskjutning och ignorering som Åsa precis beskrivit i en annan tråd om forumets problem med att locka till sig tjejer från hobbyn, ja på pricken faktiskt.

Arfert, låt mig säga såhär. Jag tycker mycket om Fantasy!, det är ett lättbegripligt regelsystem som lämnar öppningar till improvisation, men det är inte ett spel jag någonsin skulle presentera för mina väninnor som ett första spel att testa hobbyn i. Aldig. Trots att det är lätt, trots att det är öppet för tolkning. Vet du varför? På grund av bikinibruden på framsidan. Jag vill inte att det första intrycket av en hobby som jag älskar ska vara att den är sexistsunkig precis som så mycket annat i samhället. Det är också ett av de sista spelen jag visar för min frireligiösa mamma, jag visar Vampire och förklarar det långt innan jag ger mig på Fantasy! och det på grund av det första intrycket av kvinnorepresetationen. Jag presenterar då mycket hellre något av indiespelen eller Drakar och demoner trots att DoD är mycket mer regeltungt. För att det första intrycket inte är en bikinibrud.

Och en sak till riktat mot alla spelskapare på forumet, alla respekt jag har för er som spelskapare blir ställd på ända när ni frågar efter kvinnors åsikt och sedan inte bryr er, för det är så jag känner just nu, att vad är det för mening överhuvudtaget att ens försöka bry sig om att bidra till hobbyns breddning? Vad är det för mening att ens erbjuda sin hjälp när ni som skriver rollspel inte bryr er?

"Skriv ett rollspel själv då!" Jag kan inte! Jag vet inte hur man gör och jag har inte tid! Dessutom skulle nog mitt rollspel se ut precis som vilket regelsystem som helst förutom med en annan bilduppsättning. Förstår ni egentligen hur viktigt det är med bildrepresentation!

/jävligt ledsen och trött Cissi

Inkognito

Swordsman
anth;n140836 said:
En sak som vi verkar ha missat. Rollspel är en nördhobby. Låt oss vända på frågan: hur skulle ett rollspel anpassat för killar se ut?
"Men" säger ni, "det finns ju redan?"
Nej, det finns inte. Det finns rollspel för kill-nördar, men inga rollspel för vanliga killar.
Vad jag försöker säga är att det är meningslöst att försöka göra ett rollspel för tjejer, för målgruppen är tjej-nördar vilket är en helt annan sak.
Hur definierar du nörd? :)
För de flesta rollspelare jag känner så är rollspelshobbyn det enda som faller inom nördkategorin. Dvs. de är "vanliga killar och tjejer", eller kanske vad som skulle definieras som "populära" om vi talar högstadietermer.
Men det beror ju på hur man definierar nörd. Det har ju skett en rätt stor skiftning i ordets betydelse!