Jag frågade en kvinna, vilket väl är lika tungt som att jag skulle svara för vad män gillar. Dvs. det blir garanterat att 75% av forumet inte känner igen sig!
Det var ett väldigt givande samtal iaf och för vår egen grupp är det ju i allra högsta grad relevant!
Vad hon uppskattar/hade velat se mer av när vi spelar:
• Relationer - Ja, hon tycker det är viktigt att det finns drama och känslor mellan karaktärerna. Att de inte är platta figurer. Exempelvis att de är beredda att offra sig för varandra, dela med sig av loot i gruppen, har små dispyter inom gruppen osv. Saken är ju dock att jag tror de flesta män också gillar detta, iaf om man tittar på vad som gör en riktigt bra TV-serie (exempelvis Firefly, som btw är den enda scifi nämnda kvinna uppskattat. En hel säsong på en dag uppskattat dessutom). Det är väl ett elememt som dock fått fokus allt mer i modernare spel.
• Spänning och action. Hon blir rastlös när det står still. Fastnar vi i regel- eller världsdiskussioner så är hon försten att drömma sig bort.
• Menstruation har kommit upp tidigare (liksom behovet av en riktig Bh vid långvandringar..) men vi kom fram till att det inte är intimhygienen i sig (för vi spelar ytterst sällan scenarion som går ut på att fylla på gruppens förråd av toapapper, tvål eller rakgrejer) utan mer att kvinnospecifika bekymmer behöver komma upp. Hon vill känna att karaktären är en kvinna och inte en androgyn varelse. (Att just hygienen kommit upp har koppling till att vi spelat mkt postapokalyps..)
• Att man känner att man "finns med i spelet/världen" är såklart väldigt viktigt (starka, viktiga karaktärer man kan identifiera sig med). Förmodligen DET viktigaste. Resten är nog mkt upp till individuella preferenser.
Sedan vet jag inte om produkten ensamt kan lyfta in fler kvinnor i hobbyn. De flesta kvinnor jag känner vet inte ens vad rollspel är och i bästa fall associerar de det med att "klä ut sig till alver i skogen". När man förklarar brukar dock intresset finnas där!