Harry S
Swordsman
Jag tycker att Cissis tips här ovanför är exempel på konkreta och bra råd till spelskapare. Tack för dem Cissi.Cissi;n140600 said:Vi vill kunna ta tag i ett rollspel och titta på det och inte direkt se en kvinna iklädd endast trosor på framsidan! Vi vill kunna hitta spel där alla kvinnliga karaktärer inte är objekt, offer som ska räddas eller prinsessan som ger uppdraget eller ska vinnas! Vi vill att spelskapare som är så himla regelkåta och jagar efter så mycket verklighetsanknytning som möjligt och i detalj beskriver trolls fortplantningssystem ska ta sig tid att läsa hur en fucking menstruation fungerar! Vi vill inte bli behandlade som en jävla bonusgrej som spelskapare använder för att plocka pluspoäng "höhö titta på min otypiska kvinnliga krigare"! Vi vill presenteras för ett spel som inte befäster kvinnliga stereotyper och fortsätter att leva på tanken att kvinnan är en mjuk och social varelse som bara gillar fjärilar och ponnies!
Sätt på den kvinnliga krigaren en ordentlig rustning! Skriv ett äventyr som inte går ut på att rädda prinsessan! Se över könsfördelningen mellan era NPCer! Ska ni pitcha ett spel på konvent så se till att det är hälften hälften män/kvinnor bland karaktärerna!
Men jag tror ändå inte att det gynnar inkluderingen av kvinnor i bordsrollspelshobbyn att förneka att många kvinnor och män föredrar olika genrer vad gäller filmer, böcker och datorspel. Jag låter det vara osagt vilken förklaringen till de olika preferenserna är men att förneka dess existens tror jag snarare bidrar till att exkludera än inkludera kvinnor. Varför skulle män och kvinnor föredra samma sorts bordsrollspel när de så uppenbart inte föredrar samma sorts filmer, böcker och datorspel? En (1) kvinna uttalar sig i tråden och forumet kapitulerar fullständigt inför påståendet att kvinnor inte alls föredrar relationsbaserade rollspel. Det är mycket möjligt att Cissi och hennes kvinnliga rollspelsvänner inte föredrar relationsbaserade rollspel men innebär det verkligen att påståendet gäller för tjejer/kvinnor överlag? Arfert nämnde att Cissi redan är aktiv i hobbyn. Vilken betydelse har det för Cissis preferenser? Det finns ingen mening med att värva tjejer/kvinnor till hobbyn som redan är en del av bordsrollspelshobbyn. Däremot finns det en mening med att värva kvinnor som ännu inte är en del av hobbyn. Därför tycker jag att Arfert gör helt rätt i att höra sig för bland de kvinnor som inte är en del av hobbyn i dag. Därefter bör han utveckla ett bordsrollspel efter informationen han får utan att bry sig om vad det här forumet tycker om saken.
Jag tycker inta att det behöver vara fel att satsa på relationsbaserade rollspel för att göra hobbyn mer attraktiv för tjejer/kvinnor. Det är inget som hindrar att hobbyn använder relationsbaserade rollspel för att vända sig till framförallt tjejer/kvinnor i hobbyn för att sedan presentera även traditionella rollspel för de nya hobbyisterna. Det ena utesluter inte det andra. Dessutom tror jag att relationsbaserade rollspel hade bidragit till att vitalisera hobbyn för både män och kvinnor oavsett om den inkluderar fler kvinnor eller inte i hobbyn. För även om mycket talar för att män och kvinnor har olika preferenser på generell nivå så är det givetvis så att dagens bordsrollspel också utestänger många män.
Jag tycker att Cissis är lite orättvis när hon liknar vår diskussion om relationsbaserade rollspel med tjejspel, fjärillar och ponnies:
Jag skulle aldrig kommit in i hobbyn om någon hade försökt värva mig med ett "tjejspel".
Ingen i tråden har påstått att relationsbaserade bordsrollspel ska marknadsföras som "tjejspel" med "fjärillar" och "ponnies". Det vore att exkludera de män som är intresserade av relationsbaserade bordsrollspel. Det går att göra relationsbaserade bordsrollspel som på ytan ser ut som vilket annat rollspel som helst men i vilket relationer mellan människor har en mer framträdande roll i själva spelandet av spelet jämfört med traditionella bordsrollspel. I analogi med min tråd om innehållsdeklaration/spelförklaring så bör det framgå av baksidestexten eller kapitlet "Vad är rollspel?" att rollspelet är ett relationsbaserat rollspel. Jag tror att ett relationsbaserade rollspel hade intresserat fler kvinnor än män och att sådana rollspel hade inkluderat fler kvinnor i hobbyn och oavsett vilket så hade de breddat hobbyn. Den här hobbyns största problem med inkludering är nämligen inte att den inte inkluderar kvinnor i tillräckligt stor utsträckning utan att den är exkluderande i största allmänhet (Cissi nämnde i en annan kommentar hobbyns "vithet").Vi vill presenteras för ett spel som inte befäster kvinnliga stereotyper och fortsätter att leva på tanken att kvinnan är en mjuk och social varelse som bara gillar fjärilar och ponnies!
Det skulle inte förvåna mig om jag blir bannad nu bara för att jag vägrar att räta in mig i ledet och stämma in i kören på rollspel.nu: Kvinnor/tjejer gillar samma typ av rollspel som män/killar gör!
Vad fan vet det här forumet om vad tjejer/kvinnor i största allmänhet gillar och inte gillar?