I samband med GothCon slog mig följande. Jag har förstås konventsscenarion främst i tankarna men det här bör vara relevant för andra scenarion som andra ska spelleda också.
När man skapar scenarion som andra ska spelleda så är det bra med lite mer struktur i skapandet.
Disposition:
Äventyrets struktur ska vara tydlig och lättläst. Bläddrande ska minimeras. Se också till att sidnumrera och gärna innehållsförteckning - det bidrar till att hjälpa med överblicken och är enkelt skapat.
Ungefär den här ordningen verkar fungera bra för mig:
* Introduktion: Kort äventyrsöverblick
* SLP/RP (fungerar även med korta introduktioner i samband med äventyrsöverblick)
* Själva äventyret
* Om det inte finns redan innan, en ordentlig Dramatis Personae/SLP & RP-lista med stats - inkluderar även generiska skurkar och monster utan djup.
* Platser
* Handouts (RP/formulär, prylar, hemliga meddelanden etc)
Saker som antagligen skulle hjälpa, men jag sällan sett:
* (Efter äventyrets textmassa?) Flödesöverblick med "mest sannolika" scenarion
* Eventuella "gimmick"-mekanismer separata från äventyrsstrukturen, på så få sidor som möjligt (om man måste bläddra runt i äventyrets löpande text för att kontrollera något löpande under spel så är det ett tecken på detta )
Andra saker som kan förbättra scenarion:
* Speltest av scenariot
* Uppskattad tid för scenariots delar (för konventsscenarion ser jag gärna en stund över till godo, för att minimera tidspress)
Urval av delar i mer detalj
Introduktion:
Personligen vill jag nog ha viktiga personer så tidigt som möjligt - en extremt kort beskrivning av äventyret och sedan direkt till sammanfattning/beskrivning av de olika deltagarna (SLP/RP) och deras inbördes relationer.
* Den korta sammanfattningen av äventyret bör ha med vad för typ av äventyr det är - heist, brottsutredning, överlevnad, etc.
* Dramatis Personaes beskrivningar bör vara tydliga och gärna enkla. Opera/Teater-handouts för en del pjäser känns som rimlig förlaga.Relationsscheman är en bonus om dessa behövs för äventyret (oftast inte).
Äventyret:
* Överblick av äventyret, (gärna flödesschema?)
* Ha en tydlig struktur/indelning. Huruvida denna är organiserad efter platser, tidsordning, deltagare eller färg spelar inte någon större roll så länge strukturen är rimlig och finns där.
* Tidsangivelse för eventuella akter eller liknande om detta behövs
* Fundering: Äventyr som är mer öppna i vad RP kan göra och vart de kan bege sig får gärna ha en variant på innehållsförteckning med intressanta platser/personer/saker/etc listade på en sida med sidhänvisning
Dramatis Personae
Dessa tenderar att vara slutna infodumps - man får en backstory och förbestämda relationer och förväntas agera från detta. Det är okej, även om jag funderat på om man kunde köra med öppna backstories som förhandlas fram i spel (laddade frågor hos rollpersonerna som involverar andra rollpersoner och SLP) - men jag har inte testat det ordentligt.
Vad gäller SLP är deras karaktärsdrag, motivationer och mål mest intressanta i spel för min del - minimera mängden fakta som ändå inte används.
Platser
Har man lösa blad så får dessa gärna vara separata från äventyrsbeskrivningen. Sitter de i bok så vill jag gärna ha dem i ordningen man stöter på dem men med större kartor bland handouts - om relevant.
Handouts
* Ska det klippas, ha gärna en mall som ni dumpar in i så man lätt kan vika papper på hälften och klippa (förutsatt att man skriver ut och klipper själv)
När jag skriver skapar jag nog själv överblicken/äventyret först, sedan jobbar jag med SLP - handouts kommer sist. Men när jag läser vill jag ha involverade personer så tidigt som möjligt för att förstå äventyret. Det är antagligen inte samma för alla.
Hur föredrar ni era scenarion?
När man skapar scenarion som andra ska spelleda så är det bra med lite mer struktur i skapandet.
Disposition:
Äventyrets struktur ska vara tydlig och lättläst. Bläddrande ska minimeras. Se också till att sidnumrera och gärna innehållsförteckning - det bidrar till att hjälpa med överblicken och är enkelt skapat.
Ungefär den här ordningen verkar fungera bra för mig:
* Introduktion: Kort äventyrsöverblick
* SLP/RP (fungerar även med korta introduktioner i samband med äventyrsöverblick)
* Själva äventyret
* Om det inte finns redan innan, en ordentlig Dramatis Personae/SLP & RP-lista med stats - inkluderar även generiska skurkar och monster utan djup.
* Platser
* Handouts (RP/formulär, prylar, hemliga meddelanden etc)
Saker som antagligen skulle hjälpa, men jag sällan sett:
* (Efter äventyrets textmassa?) Flödesöverblick med "mest sannolika" scenarion
* Eventuella "gimmick"-mekanismer separata från äventyrsstrukturen, på så få sidor som möjligt (om man måste bläddra runt i äventyrets löpande text för att kontrollera något löpande under spel så är det ett tecken på detta )
Andra saker som kan förbättra scenarion:
* Speltest av scenariot
* Uppskattad tid för scenariots delar (för konventsscenarion ser jag gärna en stund över till godo, för att minimera tidspress)
Urval av delar i mer detalj
Introduktion:
Personligen vill jag nog ha viktiga personer så tidigt som möjligt - en extremt kort beskrivning av äventyret och sedan direkt till sammanfattning/beskrivning av de olika deltagarna (SLP/RP) och deras inbördes relationer.
* Den korta sammanfattningen av äventyret bör ha med vad för typ av äventyr det är - heist, brottsutredning, överlevnad, etc.
* Dramatis Personaes beskrivningar bör vara tydliga och gärna enkla. Opera/Teater-handouts för en del pjäser känns som rimlig förlaga.Relationsscheman är en bonus om dessa behövs för äventyret (oftast inte).
Äventyret:
* Överblick av äventyret, (gärna flödesschema?)
* Ha en tydlig struktur/indelning. Huruvida denna är organiserad efter platser, tidsordning, deltagare eller färg spelar inte någon större roll så länge strukturen är rimlig och finns där.
* Tidsangivelse för eventuella akter eller liknande om detta behövs
* Fundering: Äventyr som är mer öppna i vad RP kan göra och vart de kan bege sig får gärna ha en variant på innehållsförteckning med intressanta platser/personer/saker/etc listade på en sida med sidhänvisning
Dramatis Personae
Dessa tenderar att vara slutna infodumps - man får en backstory och förbestämda relationer och förväntas agera från detta. Det är okej, även om jag funderat på om man kunde köra med öppna backstories som förhandlas fram i spel (laddade frågor hos rollpersonerna som involverar andra rollpersoner och SLP) - men jag har inte testat det ordentligt.
Vad gäller SLP är deras karaktärsdrag, motivationer och mål mest intressanta i spel för min del - minimera mängden fakta som ändå inte används.
Platser
Har man lösa blad så får dessa gärna vara separata från äventyrsbeskrivningen. Sitter de i bok så vill jag gärna ha dem i ordningen man stöter på dem men med större kartor bland handouts - om relevant.
Handouts
* Ska det klippas, ha gärna en mall som ni dumpar in i så man lätt kan vika papper på hälften och klippa (förutsatt att man skriver ut och klipper själv)
När jag skriver skapar jag nog själv överblicken/äventyret först, sedan jobbar jag med SLP - handouts kommer sist. Men när jag läser vill jag ha involverade personer så tidigt som möjligt för att förstå äventyret. Det är antagligen inte samma för alla.
Hur föredrar ni era scenarion?