Nekromanti Skapande av framtida teknologi

ripperdoc

Myrmidon
En mycket intressant frågeställning, och även jag har haft detta i åtanke under mycket lång tid, med tanke på Neotech (där N1 är uråldrigt och N2 gammalt, så till den grad att N1 blir coolt på grund av retrofuturismen som krank påpekade, medan N2 lätt blir väldigt cheesy).

Min slutsats har blivit att om man tar teknikutvecklingen till sin fulla logiska konsekvens så blir spelet snabbt ospelbart. Om man ex. tänker sig ett coolt rymdimperium år 2400 så menar jag att den tekniska utvecklingen vid det laget gjort allt vad man associerar till rymdimperier menlöst. Ex hur kul är det om stjärnkryssarna är små kuber med segel som inhyser en dator med hela mänskligheten simulerad? Ex. kan man notera hur i stort sett alla rymdimperie-visioner snudd på ligger efter vår nutid i informationsinhämtning - vi har internet, de använder gammaldags komradio och kan bara prata med andra skepp om de är inom synhåll...typ. Det finns goda argument för att den typ av rymdfart vi alltid föreställt oss är helt irrelevant.

Man kan alltid argumentera för och emot en viss teknikutveckling, och det är inte poängen, men ju längre fram i tiden man förlägger sin sci-fi, desto mer orealistiskt blir det att beskriva en verklighet som känns relevant för oss nutidsmänniskor.

I NX har vi lagt årtalet till cirka 50 år fram i tiden, och det räcker i min mening för att göra tekniken såpass långt framskriden att det känns ordentligt futuristiskt, men vissa saker blir svåra att spela. Skulle man dra det 50 eller 150 år till skulle det bli löjligt.

Så - mitt råd sällar sig till många andras - skapa den framtid du vill ha, för de poänger du vill göra och den stämning du vill ha. Beskriv tekniken antingen avsiktligt retrofuturistiskt, eller gör den vag och fokusera på annat än tekniken. Eller gör hard scifi, men håll dig nära nog vår nutid.

Krille

Super Moderator
Re: Några andra möjligheter [delvis OT]

RipperDoc said:
Du gör dock ett antagande att civilisationer är jämt fördelade över antingen tidsaxeln eller det fysiska universumet. Eftersom vi bara har en civilisation att döma från så är det extrapolering av högsta grad.
Egentligen inte. Pappersstapelproblemet utgår helt enkelt från att vår civilisation är så löjligt kort i förhållande till resten av pappersstapeln att minsta skillnad resulterar i vad vi måste uppfatta som ofattbara skillnader om vi någon gång skulle möta dem.

Sen spelar det inte så stor roll om de är en decimeter ner i stapeln, en meter ner eller en kilometer. Visst är sannolikheten större att de är en decimeter ner i stapeln än en kilometer ner, men det hjälper ju inte oss när vår hela historia är en centimeter tjock.

Speciellt om de kommer till oss först.

ripperdoc

Myrmidon

Antag att sannolikheten för en civilisations uppkomst INTE är konstant. Antag att ungefär samma process som fått vår civilisation att uppstå - d.v.s. big bang till avsvalnande gasmoln till solsystem till organismer - är densamma överallt, och därmed skett ungefär samtidigt på i många galaxer?

Antag sedan att sannolikheten är högre att en civilisationsduglig planet uppstår i närheten av en annan (eftersom de delar närhet till samma godartade förutsättningar).

Jag har alltså inte svårt att se att sannolikheten är högre att en civilisation uppstår nära en annan både i tid och rum. Det är givetvis enorma avstånd fortfarande, men som sagt. Jag skulle vara försiktig med att extrapolera saker om universum baserat på en observation.

Poseur

Swashbuckler

Liksom jag tycker vi endast behöver se till våran egen utveckling för att konstatera att om det finns främmande civilisationer (vilket jag är helt säker på att det gör).
Liksom våran egen utveckling går ju med enormt snabba steg just nu. Med utveckling menar jag just teknologi och teknik. Betänk bara vilka framsteg vi har gjort de senaste femhundra åren, hundra åren, tio åren?
Säg då att en främmande civilisation har fått hundra eller kanske tusen år till på sig att utveckla sin teknologi. Vart leder det dom? Vem vet, men det är för mig inte omöjligt att dom är sjukt med avancerade än oss. Men samtidigt är ju möjligheten att dom ligger kvar i 'antiken'.
Avstånden är ju något att betrakta fortfarande som enorma mellan galaxer och fortfarande löjligt långa bara mellan stjärnsystemen.
Men det är precis som Krille skirver i sin arkstapel, våran ras är ju minimal jämfört med stapeln. Och säg att en främmande ras skulle har en cm mer utav stapeln i civiliserat tillstånd.

/Poseur vet egentligen inte vad han pratar om

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag är inte säker på att Jules Verne skulle ha förstått poängen med internet, till exempel. Han kom från en tid då teknologi var något storslaget och fantastiskt som förändrade länders infrastrukturer; att visa för honom att 2000-talets teknologi starkast skulle märkas i folks vardag skulle säkert ha varit mycket främmande och obegripligt för honom. Särskilt om han fick veta hur låga anspråk vi har på vårt användande av tekniken.
Usch, nu blir jag sådär smått gnällig, men jag vill gärna påpeka att mycket av den teknologiska förändringen på 1800-talet hade direkt inverkan på folks vardagsliv, åtminstone i städerna: järnväg, spårvagn, telegraf, modernt postväsen, rotationspressen, konservburken.

Krille

Super Moderator

RipperDoc said:
Antag att sannolikheten för en civilisations uppkomst INTE är konstant. Antag att ungefär samma process som fått vår civilisation att uppstå - d.v.s. big bang till avsvalnande gasmoln till solsystem till organismer - är densamma överallt, och därmed skett ungefär samtidigt på i många galaxer?
Det håller tyvärr inte, eftersom det inte enbart är processer som påverkar, utan även händelser. En hel del av de där händelserna beror på yttre faktorer.

Exempelvis: monstermeteornedslaget i Yucatàn för sextifem miljoner år sedan. Resultatet var massdöd av dinosaurier vid K/T-linjen, och som följd därav fick varmblodiga däggdjur chansen och dominerade evolutionen.

Vad hade hänt om den där dinomördaren slagit ner en miljon år tidigare? Då hade vår art fått en miljon år = 10 000 ark papper = en meter stapel till på sig. Återigen, kom ihåg att hela vår nertecknade historia är en centimeter stapel.

Vad hade hänt om dinomördaren slagit ner en miljon år senare och däggdjursevolutionen fått en miljon år mindre på sig? Homo sapiens har inte ens funnits en miljon år - för en miljon år sedan var det homo erectus som gällde.

Vad hade hänt om dinomördaren inte slagit ner alls? Kanske någon theropod hade utvecklats till en intelligent dinosaurieart för sextio miljoner år sedan. Sextio meter papper.

Poängen är att utan den externa händelsen som påverkar processen utan att vara en del av den så hade vår civilisation inte varit här och på den här nivån nu. Variera dessa externa händelser (det finns ganska många), så får man automagiskt enorm variation i utvecklingen.