En mycket intressant frågeställning, och även jag har haft detta i åtanke under mycket lång tid, med tanke på Neotech (där N1 är uråldrigt och N2 gammalt, så till den grad att N1 blir coolt på grund av retrofuturismen som krank påpekade, medan N2 lätt blir väldigt cheesy).
Min slutsats har blivit att om man tar teknikutvecklingen till sin fulla logiska konsekvens så blir spelet snabbt ospelbart. Om man ex. tänker sig ett coolt rymdimperium år 2400 så menar jag att den tekniska utvecklingen vid det laget gjort allt vad man associerar till rymdimperier menlöst. Ex hur kul är det om stjärnkryssarna är små kuber med segel som inhyser en dator med hela mänskligheten simulerad? Ex. kan man notera hur i stort sett alla rymdimperie-visioner snudd på ligger efter vår nutid i informationsinhämtning - vi har internet, de använder gammaldags komradio och kan bara prata med andra skepp om de är inom synhåll...typ. Det finns goda argument för att den typ av rymdfart vi alltid föreställt oss är helt irrelevant.
Man kan alltid argumentera för och emot en viss teknikutveckling, och det är inte poängen, men ju längre fram i tiden man förlägger sin sci-fi, desto mer orealistiskt blir det att beskriva en verklighet som känns relevant för oss nutidsmänniskor.
I NX har vi lagt årtalet till cirka 50 år fram i tiden, och det räcker i min mening för att göra tekniken såpass långt framskriden att det känns ordentligt futuristiskt, men vissa saker blir svåra att spela. Skulle man dra det 50 eller 150 år till skulle det bli löjligt.
Så - mitt råd sällar sig till många andras - skapa den framtid du vill ha, för de poänger du vill göra och den stämning du vill ha. Beskriv tekniken antingen avsiktligt retrofuturistiskt, eller gör den vag och fokusera på annat än tekniken. Eller gör hard scifi, men håll dig nära nog vår nutid.
Min slutsats har blivit att om man tar teknikutvecklingen till sin fulla logiska konsekvens så blir spelet snabbt ospelbart. Om man ex. tänker sig ett coolt rymdimperium år 2400 så menar jag att den tekniska utvecklingen vid det laget gjort allt vad man associerar till rymdimperier menlöst. Ex hur kul är det om stjärnkryssarna är små kuber med segel som inhyser en dator med hela mänskligheten simulerad? Ex. kan man notera hur i stort sett alla rymdimperie-visioner snudd på ligger efter vår nutid i informationsinhämtning - vi har internet, de använder gammaldags komradio och kan bara prata med andra skepp om de är inom synhåll...typ. Det finns goda argument för att den typ av rymdfart vi alltid föreställt oss är helt irrelevant.
Man kan alltid argumentera för och emot en viss teknikutveckling, och det är inte poängen, men ju längre fram i tiden man förlägger sin sci-fi, desto mer orealistiskt blir det att beskriva en verklighet som känns relevant för oss nutidsmänniskor.
I NX har vi lagt årtalet till cirka 50 år fram i tiden, och det räcker i min mening för att göra tekniken såpass långt framskriden att det känns ordentligt futuristiskt, men vissa saker blir svåra att spela. Skulle man dra det 50 eller 150 år till skulle det bli löjligt.
Så - mitt råd sällar sig till många andras - skapa den framtid du vill ha, för de poänger du vill göra och den stämning du vill ha. Beskriv tekniken antingen avsiktligt retrofuturistiskt, eller gör den vag och fokusera på annat än tekniken. Eller gör hard scifi, men håll dig nära nog vår nutid.