Nekromanti Skapandet av ett nytt rollspel...

Dimfrost

Special Circumstances
Lysekoid said:
Jag gillar D&D... Men anledningen till det är okunskap. Jag har endast spelat spel som Baldur’s Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights samt läst böcker om Drizzt och Elminster. Jag känner inte till något annat. Det enda jag vet men säkerhet är att D&D inte passar in på New Horizon!
Ledsen att behöva säga det, men det är en väldigt, väldigt dålig idé att bygga ett rollspel utan att ha spelat riktiga rollspel. Man behöver ha spelat massor av olika spel för att kunna skapa ett bra spel.

Edit: Och får man fråga varför? Normalt sett skapar man rollspel för att man brinner för dem. Det finns inga pengar i den här branschen.

Ram

Skev
Jag håller med Genesis i mycket av det han skriver. Det finns några saker man måste ha för ögonen när man skriver rollspelskampanjinformation.

För det första så är det intressant att i förväg tänka på hur de som spelar kan använda, drabbas av eller interagera med det objekt som man för ögonblicket beskriver.

För det andra så är det intressan att lämna öppna konflikter eller vägar att skapa öppna konflikter i beskrivningarna av objekten.

För det tredje så är det intressant att titta på hur de olika objekten i världen interagerar så att de inte hamnar i ett vaccum.

Det som jag menar med "objekten" ovan kan vara i princip vad som helst. En person, en orgaisation, ett väsen, någon gruppering, något statligt departement etc. Det viktigaste sakerna att tänka på ur ett rollspelskampanjperspektiv är vilken roll spelar det i världen och hur används det/vilken effekt får det på de som spelar och deras omgivning.

Om man inte har det tänket så upplever jag att världar inte sällan blir statiska och lite mer spelovänliga.

rjonas

Hero
Genesis said:
Jag är inte riktigt med på skillnaden. Kan du utveckla?
Jag är inte så insatt i hur man skapar teveserier men jag anar att man har skrivit en bibel om hur serien funkar, vilka figurer och vilka konflikter man ska ha med. Bibeln är ofriserad sanning. När man sedan skriver faktiska avsnitt följer man bibeln men behåller sanningen bakom ridån. När det lyser igenom för mycket är det dåligt. Bibeln är inte till för publikation till skillnad från en världsbok.

Om man har en världsbibel kan man skriva äventyr, brädspel, rollspel, mobilspel eller vad man nu vill. Olika spel har ju olika trick för sig. Levlande funkar bra online, samtal funkar bra vid bordet, o s v. Rätt verktyg och mål till rätt medium.

I förlängningen menar jag också att i ett dataspel funkar premissen "vilken ras är bäst?" ganska bra. Man väljer släkte för sin figur och börja tävla med alla andra på den stora arenan.

I ett bordsrollspel funkar inte premissen alls på samma sätt. I ett bordsrollspel bör alla spelarna tillhöra samma släkte, kanske medeans, och sen skulle spelet handla om deras gemensamma kamp mot de andra bättre etablerade släktena. Så man utgår från samma värld men mediet styr på vilket sätt spelet ska utformas.

Lysekoid

Veteran
Oroa dig inte, jag tar dig på rätt sätt.

Jag tror att vår bok har de flesta kapitel klara, samtigit som jag tror att det fattas några mindre men ändock kanske viktiga saker som jag kan ha missat. Man blir lätt förblindad av sitt egen arbete, och brist på större kunskap on rollspel så är chansen att ha missat något riktigt ännu större.

Jag tänkte att jag kanske kunde visa lite olika delar av boken. En del i taget så att fokus hålls på varje del. Om du eller något tar en titt på detta så kanske ni börjar ställa frågor, och så kanske jag upptäcker någon fråga som är viktigt, som jag inte tänkte på att besvara, och som kanske skulle behöva ha en egen rubrik i boken.

Jag vill helt enkelt med er hjälp se om boken är komplett eller om den fattas vissa saker som borde beskrivas för att de är viktiga från en rollspelares synvinkel.

Titta tex på de rubriker som finns i denna första del av boken:
http://www.the-newhorizon.com/poopydoodles/Introduction.pdf
Går det att på rak arm säga att något fattas? Bara på rubrikerna det vill säga. Där fattas text beskrivning med avsikt, för jag ville ge en mer rubrik-relaterat överseende över detta introduktionsstycke…

Målet med boken är följande: Låt oss säga att jag trycker boken och ger dig en gratis kopia. Jag skulle då vilja att det var möjligt för dig att använda denna bok precis på samma sätt som du idag kan använda en Forgotten Realms Campaign Setting bok eller andra D&D böcker. Du skall kunna skapa karaktärer, med hjälp av en DM sätta upp ett par äventyr, och spela spelet. Där efter önskar jag att du skall kunna säga att du är nöjd med boken och hoppas att vi kan skriva fler med fler äventyr i…

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du får naturligtvis göra din bok helt efter eget tycke och smak. Det är faktiskt något jag verkligen tycker du skall göra. Det är försvinnande få rollspel som blir någon större kommersiell framgång, så då kan man lika gärna göra något man själv gillar.

Kanske är det inte ett rollspel du håller på med dock. Du verkar vilja skriva ner din/er fantasivärld i bokform. Awesome! Men bara för att ni brinner för er värld är det inte säkert att den blir bra att spela rollspel i.

Jag ser två vägar framåt:

1. Du struntar i allt vad som sägs om rollspel här. Gör boken själv efter eget tycke och smak. Kanske blir det ett rollspel. Kanske blir det bra. Kanske blir du kändis. Kanske hinner du klart på sex månader.

2. Du tar och sätter dig in i vad rollspel faktiskt handlar om och hur det går till så du kan fatta vettiga beslut om vad du skall göra av projektet. Enklaste sättet att göra det är att hitta folk som spelar och testa. Nu är det ett tag sedan jag lämnade stan men Spelföreingen FIRST, Halmstad University Gamers och HKRF kan vara bra ledtrådar för att hitta en förening och ett lokalt kontaktnät. Men då hinner du aldrig klart på sex månader.

Christoffer

It's all pig.
Lysekoid said:
Vårt syfte med New Horizon Campaign Setting är att få klart en bra rollspelsmanual. För detta ändamål behövs riktiga rollspelsregler, dvs ett riktig regelsystem.
Innan ni börjar göra ett eget regelsystem kanske ni behöver fråga er varför ni gör det? Varför inte bara anpassa något av dem som redan finns där ute och är gratis att använda?

Eller, varför regler över huvud taget, varför inte släppa det helt utan? Eller endast med eventuella stats?

MrG

Swashbuckler
Bearnie said:
Det här tycker jag är ett riktigt bra tips. Det var så jag lärde känna, och blev hooked på, Fallen Reich.
Första tipset är nog att åka på konvent överhuvudtaget. Att få ihop ett bra scenario, spelledare och så vidare kan vara svårt om man inte sett lite av det. Fallengänget raggade först speltestare på GothCon ifjol och året efter körde de scenariot och släpper spelet till Stockhlms Spelkonvent (i samband med ett till scenario). Plus att de körde regeldemos på GothCon och LinCon... Så att hoppa på direkt och skicka en anmälan till GothCon kan vara snabbt om ni inte är bekanta konventsåkare.

När det gäller spelare, kolla in Sverok för att hitta närmsta. Högskolorna har ofta en spelförening, så det kan också vara vits att kolla in.

Om du vill ha generell feedback också:

- så låter din tidsplan optimistisk. Om ni inte speltestat det på andra och om det inte är klart med system. Räkna med att ni vill ha minst ett halvår med speltestande.

- Har ni funderat på vad som är spelets USPar (Unika Sälj Poänger)? Varför ska någon vilja köpa och framförallt spela det istället för något annat? Och idag känns frågan också rätt mycket som varför det och inte det egna systemet/världen som man har, i alla fall för oss som spelat länge. Och det leder till en fråga till:

- Vilka är målgruppen? Vana rollspelare, nya rollspelare, ålder, osv?

Sätt svaren på det frågorna om det inte är gjort.

-Gunnar (tycker om att Bearnie blev hooked på fallen)

Lysekoid

Veteran
Om det måste ta mer än 6 månader, så får det ta mer tid. Jag har egentligen inte tidspress. Men alternativ 2 gillar jag bäst... med vissa modifieringar.

Jag har fått några bra tips från Krank, som jag skall följa upp...

Men jag kommer inte sätta mig in i systemet för jag kommer inte kunna bli bra på det. Däremot skall jag försöka hitta en expert på området som kanske vill ansluta sig till vårt projekt...

Lysekoid

Veteran
Definitivt bra saker att tänka på... jag får sätta ihop en plan helt enkelt på vilka steg jag bör ta och i vilken ordning...

Tack för dina bra råd!

Lysekoid

Veteran
Vi är två personer som skapat New Horizon tillsammans. Jag har spelat lite rollspel, men mycket lite. Jag spelar datorspel och utvecklar spel, så jag brinner för spel i allmänhet. Mitt jobb är mer tekniskt... grafik och design, programmering och investering... jag brinner för New Horizon enormt mycket och driver det framåt. Jag spelar inte rollspel med folk, men jag har ett tiotal böcker om detta och studerar dem så gott jag kan. Men jag är inte dum nog att tro att det är bra nog...

Men där jag har brister, där tar jag in folk som kompletterar mig!

Min kollega Ian som utvecklar New Horizon med mig, är motsatsen till mig. Han är bra på spel, och kan skapa världar. Han läser alla möjliga fantasy/science fiction böcker och spelar olika spel från det ena till det andra. I mina ögon är han den bästa författaren som jag känner till...

Vi hittade varandra genom New Horizon för att vår kunskap kompenserar varandras brister.

Så vi är inte helt gröna på området, men vi vill ändå hitta någon som har spelat rollspel i många år och som har stor kunskap inom detta område...

Lysekoid

Veteran
[
Genesis said:
Nu kommer jag att vara en skitstövel. Förlåt.
Ingen fara! Att vara en skitstövel är att säga dåliga saker som inte är till någon nytta. Kreativ kritik är mycket uppskattat och det bästa jag han hoppas på.

Genesis said:
Din produkt kommer inte att bli bra. Det är vad jag helt ärligt tror, så som din plan ser ut nu (även om jag skulle älska att ha fel). Såhär, va:

En intressant, välbyggd, genomtänkt, konsistent, stämningsfull, välskriven värld kan fortfarande vara en apsugig spelvärld. Att skriva världar för rollspel är inte enkelt och är du inte en expert på rollspel (för en given definition av "expert") så är risken stor att du misslyckas. Det senaste svenska exemplet är Coriolis. Den gängse uppfattningen är att det är en jättecool värld som är stämningsfull och apsnyggt presenterad, men som är svår att spela i. Det finns fler exempel på skitfräcka spelvärldar som inte duger som rollspelsvärldar. Att presentera en spelvärld, vad man skall skriva och vad man skall låta bli att skriva, är svårt, och det finns inte så mycket information därute som hjälper en. De som gör det bra har utvecklat en sorts hantverksskicklighet och går mest på känn. krank har en del teorier om det här (fråga honom om "fästpunkter"), men de är inte särskilt fasta och konkreta.

Även om du inte skall skriva ett regelsystem till världen (och tro mig, att skriva även enkla regelsystem är inte så enkelt som Rising påstår - regelsystemet i Mutant: Undergångens Arvtagare är ett prima exempel på hur fel det kan gå) så ställer rollspel en hel del unika krav på hur världen skall se ut och hur den presenteras.
Jag skall definitivt ta åt mig av dessa råd... Och jag skall definitivt prata mer om detta med Krank, om han är vänlig nog att ge mig råd.

Genesis said:
Lyssnar du på poddradio? Det finns en alldeles utmärkt sådan som heter Master Plan och handlar om speldesign. En hel del av det handlar om regelsystem, men det finns annat också. Jag skulle starkt rekommendera att du lyssnar på avsnitten The Situation Problem och intervjun med Chad Underkoffler om spelvärldsdesign. Lyssna gärna på alla andra avsnitt, också, men framförallt dessa två.
Tack, det skall jag göra!

Genesis said:
Sedan lyder min rekommendation: skjut upp publikationsdatumet. Fyra månader är väldigt kort tid och du kommer inte att hinna med så mycket externa speltester (folk är sega med att komma igång med sån't). Vad du bör göra är att spela många rollspel och undersöka reglerna (om du skall ha regler i ditt spel) och spelvärldarna och fråga dig själv gång på gång vad som är bra och vad som är dåligt. Och diskutera här på forumet. Det finns många här som skulle älska att diskutera mer spelvärldskonstruktion och bena ut vad som gör en spelvärld bra.
Att skjuta upp publikationen är enkelt... gjort! Det gick snabbt va?
Hur som helts, så skall jag nog först prata med lite rätt personer, om de är intresserade att av att ge mig råd, såsom Krank. Sedan skall jag nog ta upp en hel del saker här på forumet för diskussion, och se hur de blir av... ni lär definitivt få höra mycket från mig i framtiden, på gott och ont :gremsmile:

Lysekoid

Veteran
rjonas said:
Jag tycker det låter ganska häftigt. Vad de verkar skriva på är ju en "bibel". Det behöver ju inte vara en världsbok, utan mer ett dokument att ösa ifrån.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!! Jag tänkte nog inte på att framställa det på detta vis, men du har nog träffat mitt i prick!

rjonas said:
Vad jag tycker de borde göra är att skriva, eller be någon annan skriva, ett introduktionsäventyr med utgångspunkt från "bibeln". Om det blir intressant och spelbart är det bara att fortsätta.
En mycket bra ide... Jag måste utveckla detta lite mer :gremsmile: Och jag behöver definitivt hitta rätt personer för att hjälpa mig här...

Lysekoid

Veteran
Det som du beskriver här stämmer in mycket bra...

Vår "bibel" som du kallar den, har vi använt på samma sätt för olika spel. Den är idag inte inriktad alls mot något specifikt spel, varken mot rollspel, PC-spel, brädspel, eller annat.

Vi har ett intressant årtal, sätter ihop en bra mix med konflikter och händelser och skapar fram en början, en mitt och ett slut för ett komplett spel, och allt material tas direkt från vår bok. Det finns plats att klämma in en hel del, något som vem som helst kan göra. Därför lämnas vissa detaljer utanför, för de kan specificeras av skapar av spelet.

Vad vi inte har idag är ett regelsystem för rollspel. Men när det är fastställt, så kan ett par bra personer utan problem skapa hur många äventyr som helst, och allt material de behöver som "rekvisita" för sitt skapande finns redan i boken.

Så mitt första uppdrag blir att fastställa ett regelsystem. Sedan att få bra speläventyr skapade där man har tänk på alla de saker som Genesis och Ram påpekade för mig...

Boken kanske skulle delas upp i två... en bibel del och en rollspelsdel. Boken idag är mycket lik "Player's Guide to Faerun" + "D&D Monster Manual". Men den är INTE en D&D Players Handbook eller D&D DM Guide.

Mogger

Hipsteranka
Det finns ganska många olika typer av rollspel. Och även rollspelare. Jag skulle aldrig kunna använda din bok, om den inte kommer med ett innovativt, spännande, ändamålsenligt och fungerande regelsystem. Möjligtvis skulle jag kunna använda något befintligt system om settingen var så cool att jag inte kunde värja mig, men det finns för lite av sånt jag gillar i den. Men det gör inget. Jag är inte målgruppen helt enkelt.

Men, lycka till med projektet.

Rickard

Urverk speldesign
Lysekoid said:
Titta tex på de rubriker som finns i denna första del av boken:
http://www.the-newhorizon.com/poopydoodles/Introduction.pdf
Går det att på rak arm säga att något fattas? Bara på rubrikerna det vill säga. Där fattas text beskrivning med avsikt, för jag ville ge en mer rubrik-relaterat överseende över detta introduktionsstycke…
Jag tycker att det var vettig information i introduktionen. Rubrikerna var vettigt upplagda och kittlade fantasin lite samtidigt som man kunde få en kort genomgång av världen och vad spelmakarna vill med världen. Det är en snygg bok, måste jag säga, även om det finns små designmissar. Eftersom du antagligen mest slängt in texten i någon sorts layout så antar jag att sådant kommer att fixas.

Lycka till med spelet!

/Han som hoppades att någon annan kunde ha svarat, för han tankar ner filer med 5kB/s-hastighet

Lysekoid

Veteran
Krank tipsade mig om ett regelsystem som jag tittar närmare på... jag har inte ännu pratat med personerna som utvecklat det, men jag tror att det skulle kunna passa...

Lysekoid

Veteran
Tack! Skulle ni komma på någon rubrik som fattas så vänligen säg till. Jag vill gärna inte missa något viktigt...

Grafiken kommer att göras om. Denna layout är temporär medan jag väntar på ny snygg grafik. Jag har gjort dokumentet i Adobe Indesign.