Nekromanti Skattkammarplaneten RPG

chrull

Stockholm Kartell
är vad mina spelare gav mig i uppgift att slänga ihop. Eller alla fall en kampanji samma miljö. Teknik, Rymd, 1600-tal och pirater.
Jag behöver tips på inspirationskällor, reglelverk som kan passa...

Mina kunskaper om Spelljammer sträcker sig tyvärr inte längre än det Spelljammer - In the shadow of the spider moon som fanns med i polyhedron för ett tag sedan. Men Spelljammer kanske är exakt det jag letar efter? fast utan magi?

chrull

kalcidis

Hero
regelsystemet så som jag har fått för mig fungerar nog bäst om det är relativt enkelt. Därför rekommenderar jag Instant Fuzion. Kolla även länkarna på sidan då det finns extremt många tillbyggsmoduler. Eftersom det är ett metasystem så är tanken att man ska kunna låna från alla sorters fuzion-spel och lägga in i vilka andra fuzionspel man vill (kallas plug-ins). Därför kan du ju ta stridsystemet från Usagi (för närstrider), monsterskaparreglerna från Shards of the Stone eller sno Space Opera-delarna du tycker passar från Lightspeed.

För inspiration så är det att gå tillbaka till barnbiblioteket och börja läsa böcker så som Skattkammarön (no shit sherlock) och andra piratböcker. Gå till bilbioteket och låna lite faktaböcker för barn. De brukar ha nog med information (väldigt grundläggande utan jättedetaljerade förklaringar så det 'enkelt' kan anpassas tillrymden) och dessutom ha stämning så det rinner ur alla hål på den. Skatter, spöken, rom, försvunna planeter och vackra kvinnor. Swashbuckling for the fuck of it.

Troberg

Sinister eater
Jag tycks rekommendera den ofta på forumet, men fundera på att inhandla GURPS Swashbucklers. Den tar upp hela fenomenet heroiskt sabelsvingande, pirater och så vidare, men den tar också upp saker som historisk bakgrund, terminologi, teknologi, lagar, piratsedvänjor och så vidare. Som alla GURPS-supplement så är den välgjord, funkar till de flesta regelsystem och är halvdant illustrerad.

Det är tack vare den jag vet varför piratflaggan kallas 'Jolly Roger'!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina d20-tips (och ett annat)

Alternativ 1

1. Börja med Spelljammer i Polyhedron (och D&D-regelböckerna om du har dem).

2. Köp sedan Swashbuckling Adventures från AEG. Eller vänta på Skulls & Bones från Green Ronin.

3. Kombinera dessa och bestäm att all magi egentligen är teknologi, och uppfinn prylar som genererar samma effekt som magin, men ta bort divine magic (eller omvandla den till rymdvodoo).

Alternativ 2

1. Köp Dragonstar. Har ingen aning om hur det är, förutom att det är Fantasy in Space.

2. Kombinera detta med Spelljammer från Polyhedron och D&D-reglerna.

3. Då borde det mest om magin ha fixats i Dragonstar-regelboken.

Alternativ 3

1. Jaga som en besatt demon efter Space 1889.

2. Kombinera detta med Pirates från ICE och lite Spelljammer från Polyhedron och du får det du är ute efter.

3. Tyvärr är både Space 1889 och Pirates utgågna, men då blir det ju bara mer av en utmaning.

Hmmmm, rymdvodoo... lite Gibson över det... låter inte helt fel.

Magnus

Sodivra

Champion
Wow!

Vägledning och upplysning från Guru of Rollspelsarkiv! Coolt!
Och för er andra Guru of Rollspelsarkiv.. Jag vet att ni också finns där, så ta åt er ni med.. :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell
ah. jag mistänkte att det fanns en GURPS-modul till det. :gremlaugh:

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Mina d20-tips (och ett annat)

(och D&D-regelböckerna om du har dem).
*host* Kolla vilka admins/mods som är inne på d&d-forumet igen :-D

Swashbuckling Adventures har jag faktiskt. Men jag är osäker på om verkligen d20 är rätt den här gången. JAg vill gärna ha nått annat. särskilt på skade fronten och på level-fronten.

Ta bort magi från d&d är ju tyvärr lättare sagt än gjort. AEGs version verkar vara en bit på vägen, men även där finns möjligheten till massa magi...

Dragonstar? Aldrig hört talats om. länk?

Hm...

Storuggla

Champion
Ja du, jag skulle nog Traveller och modda det lite granna, göra nya skepp o dylikt. Men sen är jag en travellermaniker också, så jag skulle nog inte rekommendera det fullt ut för alla.

Storuggla, det finns ju navy där ju!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ingen dum idé alls... fast jag har ett till!

Och så finns ju Traveller till d20! :gremgrin:

Men ett annat förslag är att om man tar gamla Star Wars från WEG, så finns ju alla möjliga och omöjliga regler där för fäktning och rymdstrider och sånt... fast inte så mycket piratkänsla i rymdstriderna dock. Fast det kan ju avhjälpas med Spelljammer, kanske.

Magnus

(motstår T20, fast han gärna skulle vilja ha det. Men det är lite väl dyrt till och med för mig. Attans!)

Balderk

Swashbuckler
Hur kunde jag veta att du skulle rekomendera Traveller innan jag läste ditt inlägg? :gremsmile:
det övergår allt mitt förstånd! :gremsmile:

/Balderk, tror han läst Storuggla rekomendera traveller minst tio gånger :gremsmirk:

Sodivra

Champion
Statistik:

Storuggla har nämnt Traveller 30 gånger.
Rekommenderat det 4 gånger, och propsat på det en gång.
Gillar dess feats, och har det som favoritrollspel.
Storuggla nämner spelet för första gången här, och redan då längtade han efter D20versionen, vilken han gillar.

Krille

Super Moderator
Re: Ingen dum idé alls... fast jag har ett till!

"Men ett annat förslag är att om man tar gamla Star Wars från WEG, så finns ju alla möjliga och omöjliga regler där för fäktning och rymdstrider och sånt... fast inte så mycket piratkänsla i rymdstriderna dock. Fast det kan ju avhjälpas med Spelljammer, kanske."

Eller modulen Pirates & Privateers, en av de sista Star Wars-modulerna som West End släppte ur sig. Den fullkomligt stinker rom och beckbyxa! :gremwink:

Storuggla

Champion
Re: Ingen dum idé alls... fast jag har ett till!

"Magnus

(motstår T20, fast han gärna skulle vilja ha det. Men det är lite väl dyrt till och med för mig. Attans!)"

Vekling! Sillkramare! Persikoklämmare! Dyrt? Jag har köpt två ex redan och du är banne mig tätare finansiellt sätt än mig kan jag lova! Och om jag får vara så skrämmande att jag promotar T20, så vill jag bara påpeka att Prior History fungerar utmärkt med d20... mmm, Armor Proficiency battledress... ^___^

Storuggla, travellerivrare

Storuggla

Champion
"Hur kunde jag veta att du skulle rekomendera Traveller innan jag läste ditt inlägg?" :gremsmile:

Tjaaa, kan det bero på att jag är förutsägbar i mitt val av SF-spel kanske?

Storuggla, ^________^

Troberg

Sinister eater
Re: Förutom kanske...

...GURPS d20?
OK, it's a fair cop.

Fast jag kan tänka mig en omständighet som det skulle kunna inträffa. Jag hoppas jag inte ger de onda WotC (jämnt antal bokstäver=onda) några ideer, men det skulle kunna hända över Steve Jacksons döda kropp.

Troligen min också...